Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر دیروز، 3 تیرماه در دیدار با اعضای شورای شهر شیراز با اشاره به سخنان رئیس این شورا و با ذكر این نكته كه درباره وضع موجود كشود احساس مشتركی داریم، گفت: در توصیف وضعیت سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه، همه مشترکیم و دردها و آسیب‌ها را شناسایی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان در توصیف وضع موجود جامعه متوقف شده‌‌اند
وی افزود: توصیف وضعیت موجود جامعه، مقدمه تصمیم‌گیری است و منظور من هم این نیست که به توصیف وضعیت موجود نیازی نیست، اما احساس می‌كنم كه بعضاً همه مسئولان و مدیران و نمایندگان، در توصیف وضع موجود، متوقف شده و صرفاً به‌صورت مداوم آن را تکرار می‌کنیم و این باعث شده در سطح جامعه احساس تغییر و حرکت چندانی دیده نشود.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: صرف بیان وضعیت موجود هر چند صحیح باشد، به تنهایی تغییری در سطح جامعه ایجاد نمی‌کند و این برای تغییر وضعیت کافی نیست.

با افرادی مواجه هستیم كه ارزش‌های انقلاب اسلامی را مهم نمی‌دانند
وی با بیان اینكه باید به این مسئله توجه کرد که امروز ما با افرادی مواجه هستیم كه ارزش‌های انقلاب اسلامی را برای خودشان مهم نمی‌دانند، گفت: خداوند متعال در قرآن کریم وعده امتحان الهی را به کلیه بندگانش داده و گفته هر نسل از فرزندان آدم را امتحان می‌کند.
امام جمعه شیراز یادآور شد: در پاسخ به این پرسش که چرا برخی افراد، از ارزش‌ها عدول می‌کنند باید گفت افراد بعضاً در گذر زمان تغییر می‌کنند و موارد بسیاری نیز وجود دارد که عده‌ای در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بسیار انقلابی بودند اما اکنون دیگر در این مسیر نیستند و این خود، یک امتحان الهی است.

وظیفه ما تلنگر به افرادی است كه ارزش‌ها را فراموش كرده‌اند
وی گفت: آن‌هایی که در امتحانات الهی، مردود می‌شوند خودشان هم شاید متوجه این موضوع نشوند چراکه آن‌ها فقط دنیا را می‌بینند و این وظیفه ماست که تذکر بدهیم و تلنگر بزنیم اما باز هم اختیار افراد دست خود آن‌هاست و ما هیچ وقت، حق انتخاب را از مردم نمی‌توانیم سلب کنیم و هر وقت اجبار وارد کار شده، جواب نداده است.
آیت‌الله دژكام تأكید كرد: باورمان نسبت به مردم باید این باشد که مردم برای تعیین سرنوشتشان آمده‌اند انتخاب کنند و در مقابل انتخابشان نیز از جانب پروردگار مزد خواهند گرفت.

نظام اسلامی توسط مردم ایجاد شده است
وی اظهار كرد: اگر بخواهیم چارچوب فکری خود را مرور کنیم، باید بگوییم نظام اسلامی توسط مردم ایجاد شده و در برابر فشارها، تا امروز ایستاده‌ایم، اما نظام اسلامی، از مجموعه ای از انسان‌ها تشكیل شده است و بالاخره انسان‌ها نیز انتخاب‌گر هستند و اگر این حق انتخاب از آن‌ها گرفته شود، جبر می‌شود، بنابراین، ما نه جبری می‌اندیشیم و نه دیگران را به انجام کاری مجبور می‌کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: هر چه منطق ما قوی‌تر باشد و قدرت اقناع بیشتری داشته باشیم و مردم نیز واقعیت این امر و صداقت را در رفتار ما ببینند، باعث می‌شود علاقه به این منش و تفکر زیاد شود و تجربه نشان داده دین را با ابزار غیر خدایی نمی‌توان پیش برد.

مسئول هم ممكن است اشتباه كند
وی با تأكید بر اینكه باید به این نکته نیز توجه کرد که در جامعه، مدیر و مسئول هم همانند دیگر انسان‌ها انتخابگراست و ممکن است اشتباه کند، گفت: ما ساختارگرایی به سبک‌های غیر اسلامی را قبول نداریم، چرا که در ساختار و نظامی که بر پایه عدل بنا نهاده شده، مدیر و مسئول بد هم پیدا می‌شود و در ساختاری که بر پایه ظلم و کفر بنا شده هم ممکن است آدم خوب پیدا شود، بنابراین ما اصالت فرد را قبول داریم و جبر ساختار را قبول نداریم چرا که هر انسانی در روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خود باشد که در انجام آن‌ها حق انتخاب داشته است بنابراین اصالت فرد بر ساختار اجتماعی مقدم است هر چند که ساختار اجتماعی نیز بی تأثیر نیست.
آیت‌الله دژكام با اشاره به آیه 87 سوره یوسف «یا بَنِی اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یوسُفَ وَأَخِیهِ وَلَا تَیأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا ییأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛ اى پسران من بروید و از یوسف و برادرش جستجو كنید و از رحمت‏ خدا نومید مباشید زیرا جز گروه كافران كسى از رحمت‏ خدا نومید نمى‌‏شود»، گفت: ما مسئولان باید توجه کنیم علی‌رغم اینکه به برنامه ریزی برای انجام امور مختلف، مشغول شده‌ایم اما این امر به تنهایی کافی نیست چرا که امید انسان در این صورت لطمه می‌خورد.

تكیه‌گاه ما نباید صرفاً برنامه‌ریزی باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: تکیه‌گاه ما، نباید صرفاً برنامه‌ریزی‌هایی باشد که انجام می‌دهیم چرا که برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، در بسیاری از موارد پر از نقص است. بنابراین، تکیه‌گاه ما باید خدا باشد، وقتی تکیه‌گاه خدا باشد و با توکل و جهت جلب رضای او و خدمت به مردم گام برداریم، خداوند نقائص کارهای ما را پوشش می‌دهد و هفت در بسته به اذن خدا برای انسان باز می‌شود،‌ بنابراین، همان قدر که در جهت حل مشکلات و معضلات، برنامه‌ریزی می‌کنیم باید به عنایت پروردگار نیز امیدوار باشیم.

 

از ایجاد فضای یأس و ناامیدی بپرهیزید
وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر شیراز گفت:‌ شما که غالباً از لیست امید به این نهاد راه یافته‌اید باید در راستای امیدبخشی به مردم گام بردارید و از ایجاد فضای یأس و ناامیدی بپرهیزید و امید به آینده بهتر را فراموش نکنید چرا که اداره این عالم به دست پروردگار است و در اوج ناامیدی نیز باید به لطف پروردگار امیدوار باشیم، بنابراین این امیدواری را باید در بین جامعه و مردم حفظ کنیم و همه ما باید به این حس امید در مردم میدان دهیم و البته کار كرده و معضلات را برطرف کنیم تا امیدواری ایجاد شود.
آیت‌الله دژكام با بیان اینكه امروز در جامعه ما امیدوارتر از رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده کشور، هیچ‌کس نیست در حالی که ایشان خیلی بهتر از من و شما و بقیه مسئولان، به مشکلات جامعه آگاه هستند، گفت: این پرسش ممکن است به وجود آید که این امید را رهبر معظم انقلاب از کجا کسب کرده است؟ این غرور نیست. این امید داشتن و تکیه به عنایت و کمک‌های خداوند متعال است. ما هم باید به خدا اطمینان و امید داشته باشیم تا با اخلاص در نیت‌ها و تلاش و برنامه‌ریزی، جواب بگیریم.

نیازمند نشاط اجتماعی هستیم
وی با تصریح اینكه امروز در کشور، نیازمند نشاط اجتماعی هستیم، گفت: در فرهنگ دینی نیز برای ایجاد سرور و نشاط در بین مردم توصیه فراوان شده است، اما در راستای تحقق این هدف، یکسری مبانی داریم که بین ما و سایر جریان‌هایی که به فکر ایجاد نشاط در جامعه هستند متفاوت است.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اینجا، این پرسش مطرح است که آیا واقعاً همین راه حل‌ها و راهکارهایی که در جهان برای تحقق نشاط و سعادتمندی مردم ارائه می‌شود، آیا باید همه آن‌ها را به عنوان یک جامعه مسلمان بپذیریم؟ آیا ما برای حل مشکلات و معضلات و دستیابی به اهدافی که داریم، بر مبنای مبانی دینی به تدوین مبانی فلسفی پرداخته‌ایم؟
وی یادآور شد: ما در شیراز، شهری که شهر هنر و ادبیات هست و در این زمینه در سطح جهان مطرح است زندگی می‌کنیم، اما در مورد فلسفه هنر و ادبیات چقدر کار کرده و به تولید علم پرداخته‌ایم؟ ما در مورد فقه هنر چه چیزی برای عرضه داریم؟

در بسیاری از حوزه‌ها با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه هستیم
آیت‌الله دژكام بیان كرد: متأسفانه در بسیاری از حوزه‌ها، با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه هستیم و همین عقب ماندگی بعضاً موجب اختلاف نظر نیز می‌شود و باعث می‌گردد به نتیجه مطلوبی دست پیدا نکنیم، بنابراین در باب ایجاد شادی و نشاط در سطح جامعه، باید از تبیین صحیح مبانی شروع کنیم.

اشاره به سوءاستفاده دشمنان از جام جهانی برای كشتار مسلمانان یمن
وی ادامه داد: در بحث ورزش نیز همین است. کاربرد اجتماعی ورزش را باید بررسی کرد. مثلاً ممکن است همزمان با برگزاری جام جهانی که اذهان مردم را نیز به خود مشغول می‌کند، در گوشه ای از دنیا همانند یمن جنایت‌های بسیاری اتفاق بیفتد که این، سوء استفاده قدرت‌ها از ورزش و رویدادهای بزرگ جهانی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: استفاده و یا سوءاستفاده از پدیده‌هایی که مورد نیاز جامعه است و یا مورد توجه عموم مردم قرار می‌گیرد، مسئله‌ای است که می‌توان آن را به موارد بسیاری از جمله برگزاری کنسرت‌های موسیقی نیز تعمیم داد بنابراین، علاوه برماهیت یک پدیده، باید به جنبه چگونگی بهره‌برداری از آن نیز توجه کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاري قرآن ايكنا استان فارس اجتماعي وضعيت موجود جامعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۸۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران موجب جبران کاستی‌های اجتماعی و فرهنگی کشور است و نمایشگاه بین‌المللی کتاب نشاط اجتماعی شهر تهران را بالاتر می‌برد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نمایشگاه کتاب به عنوان یکی از برنامه‌های مهم حوزه فرهنگ ایران سال‌های سال است که برگزار می‌شود و تأثیر بسیاری خوبی در رشد فرهنگ عمومی جامعه داشته است. نمایشگاه کتاب به طور کلی نقش مهمی در ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عمومی مردم دارد.

وی در رابطه با تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب بر روی مسائل اجتماعی و زیست شهروندان، بیان کرد: نمایشگاه کتاب علاوه بر آنکه بهار اهل کتاب و موعد دیدار اهل قلم و کتاب دوستان است، موجب افزایش نشاط اجتماعی شهروندان و بازدیدکنندگان نیز می‌شود. به اعتقاد من مدیریت شهری تهران باید در محدوده اختیارات خود هر امکان و توانی را که دارد، در اختیار نمایشگاه کتاب بگذارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، همکاری تنگاتنگ شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در برپایی هر چه بهتر نمایشگاه بین‌المللی تهران ضروری خواند و ادامه داد: حضور مدیریت شهری در برگزاری این اتفاق مهم فرهنگی در کشور مسبوق به سابقه است و همکاری پررنگی از سوی شهرداری تهران همواره در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود داشته که البته هر دوره از برگزاری کاستی و نواقص دوره‌های قبل را شناسایی و برطرف کرده‌اند.

امانی نیاز جامعه امروز را توسعه و ترویج فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: نیاز مردم دسترسی به رویداد‌های مفید فرهنگی است و نمایشگاه کتاب می‌تواند ضمن تأمین نیاز فرهنگی شهروندان کاستی‌های فرهنگی و اجتماعی موجود را جبران کند.

وی با اعلام اینکه خودش به نوعی پای ثابت همه نمایشگاه‌های کتاب در طول دوران برگزاری بوده است، افزود: هر سال طبق زمینه علاقه شخصی‌ام کتاب‌هایی را که به تازگی به بازار نشر آمده‌اند، از نمایشگاه کتاب خریداری می‌کنم و زمان قابل توجهی را در آنجا سپری می‌کنم.

معاون اسبق برنامه‌ریزی، توسعه‌شهری و امور شورای شهرداری تهران، گفت: معتقدم با رفع اشکالات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب باید در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب را به آنجا منتقل کرد. به نظرم در حال حاضر با توجه به کمبود‌هایی که در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب داریم برای برگزاری نمایشگاه کتاب فضای مناسبی نیست؛ دو دوره‌ای هم که آنجا برگزار شد مشکلاتی ایجاد کرد. مدیریت شهری باید نمایشگاه شهرآفتاب را کامل کند و دسترسی و ظرفیت‌های آن را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم.

امانی در رابطه با حضور شهروندان در بازدید از نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره)، بیان کرد: اجرای طرح ترافیکی ویژه نمایشگاه کتاب در محدوده مصلی نیز می‌تواند به برگزاری مناسب‌تر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی کمک کند. لازم است مردم تا حد امکان با انواع وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی به نمایشگاه بیایند و تعداد پارکینگ‌های مرتبط با مصلی برای مراجعان نمایشگاه کتاب به میزان کافی پیش‌بینی شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع محلی با برگزاری مسابقات ورزشی
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • رشد بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • رشد بیماری های غیرواگیر در جامعه نگران کننده است
  • نمایشگاه کتاب نشاط اجتماعی تهران را بالاتر می‌برد/ در حال حاضر شهرآفتاب گزینه مناسبی برای نمایشگاه نیست