Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از ساری،سید یونس حسینی عالمی در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران به مناسبت هفته قوه قضاییه به اصل ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر اینکه قوه قضاییه قوه‌ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشندن به عدالت است، به وظایف پنج‌گانه آن اشاره کرد و آن را چنین برشمرد: رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین می‌کند، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مسئولیت همه‌ی حوزه‌ها با دادستانی نیست، افزود: بخشی از این مأموریت‌ها مربوط به دادسراها و دادگاه‌های عمومی و جزایی، بخشی مربوط به دیوان عالی کشور، بخشی مربوط به دیوان عدالت اداری، بخشی مربوط به سازمان بازرسی کشور، بخشی سازمان زندان‌ها، بخشی ثبت اداره اسناد و املاک و بخشی نیز مربوط به پزشکی قانونی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران با اشاره به ورود ۶۷۰ هزار پرونده به دادگستری استان در سال گذشته، گفت:  نوع پرونده‌ها نگران کننده است و نشان از این دارد که اخلاق مهربانانه ما و احترام به دیگران در ما کم شده است.

حسینی عالمی با تأکید بر اینکه در سال گذشته در دادگاه‌های جزایی کیفری، توهین به اشخاص عادی با ۳۶ هزار و ۶۱۷ فقره، بالاترین آمار پرونده‌های ورودی را دارد، بیان کرد: ۳۶ هزار و ۳۹۶ فقره پرونده مربوط به سرقت منجر به تعزیر، ۳۳ هزار و ۱۷ فقره پروندن مربوط به ضرب و جرح عمدی، ۲۷ هزار و هفت فقره پرونده مربوط به تهدید و ۲۴ هزار و ۳۲۴ فقره پرونده مربوط به صدمه بدنی غیرعمدی بوده است که جزو بالاترین آمارها بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دادگستری مازندران با حدود ۵۵ درصد ظرفیت کادر قضایی در حال فعالیت است، ادامه داد: استاندارد میزان ارجاع پرونده به دادگاه‌های تجدید نظر در هر ماه، ۹۰ پرونده به هر نفر است در خالی که فعلا در مازندران این رقم ۱۶۰ پرونده است.

دادستان عمومی انقلاب مرکز مازندران، استاندارد میزان ارجاع پرونده به دادیارها در یک ماه را ۱۲۰ پرونده و این رقم در مازندران را ۲۰۰ پرونده اعلام کرد.

حسینی عالمی همچنین با اشاره به استاندارد ارجاع ۱۱۰ پرونده به دادگاه‌های احرایی در یک ماه، این عدد در مازندران را ۱۷۰ تا ۲۰۰ پرونده دانست.

میزان تعرض به منابع طبیعی در مازندران بالاست

وی مازندران از لحاظ جغرافیایی و زیست‌محیطی دارای شرایط ویژه دانست و اعلام کرد: علی‌رغم تلاش دادگستری‌ها و حوزه‌های اجرایی ذی‌ربط، تعرض به منابع طبیعی و ملی در مازندران به شدت بالاست باید بکوشیم وضعیت منابع و اراضی ملی در استان از اینی که هست بدتر نشود.

حسینی عالمی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، بیش از ۲۲۶ هکتار از منابع طبیعی استان به ارزش ریالی ۲۰۸ میلیارد تومان رفع تصرف شد، ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری ۳۵ هکتار از منابع ملی استان رفع تصرف شده است.

وی تأکید کرد: در این مورد تعارف نداریم و هر اطلاعی به دادستان‌ها داده شود همان لحظه دستور پیگیری داده خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به اختلاف میان اوقاف و منابع طبیعی در اراضی ملی نیز اشاره و بیان کرد: جزییات و موارد اختلافی با حضور مدیرکل هر دو دستگاه مطرح شده و بررسی خواهد شد که نیاز به زمان دارد. در حال رسیدگی است و نتیجه در آینده اعلام خواهد شد.

حسینی عالمی با بیان اینکه پیگیر معضل ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به رودخانه‌ها هستیم، بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص محیط زیست تأکید کرد و با اشاره به آلودگی رودخانه‌های کنار شهرها از زباله گفت: تفریح مردم نباید تبدیل به باقی ماندن پسماند در طبیعت شود و این تعرض به منابع طبیعی است.

وی اولویت فعلی دادگستری مازندران را رفع مشکل پسماند اعلام کرد و گفت: وضعیت دفع پسماند در استان مناسب نیست و در شهرهایی مانند تنکابن، نوشهر، آمل و ساری پیگیر شروع به کار زباله‌سوزها هستیم.

حسینی عالمی ادامه داد: برخی از تجهیزات به دلیل تحریم وارد نشده و مانع افتتاح مجتمع زباله‌سوز ساری شد اما طبق قول مسئولان اجرایی، مسئله پسماند تنکابن تا شهریور حل خواهد شد.

شناگاه‌های آلوده اعلام خواهند شد

حسینی عالمی به جایگاه‌های بحرانی و فوق بحرانی سواحل مازندران اشاره کرد و گفت: اکر تکلیف شناگاههای آلوده استان مشخص نشود، ما اقدام به اعلام آن‌ها خواهیم کرد حتی اگر به کاهش گردشگر بینجامد زیرا حفظ سلامت مردم اولویت ماست.

وی به موضوع مطرح شده پیرامون تخلف مالی در یکی از سازمان‌های شهرداری ساری نیز اشاره و بیان کرد: گزارش رسیده به دادسرای عمومی و انقلاب، حاکی از احتمال تخلف مالی است و مبلغ اعلام شده ۲۹۰ میلیارد تومان است اما نتیجه نهایی مشخص نیست و در مرحله ابتدایی رسیدگی قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران به انتخاب پنج نقطه استان به عنوان مجتمع برداشت شن و ماسه نیز اشاره و بیان کرد: هنوز به مرحله واگذاری نرسیده است و ملاحظات قانونی وجود دارد که باید حل شود. برداشت‌های غیرمحاز زیاد است و قیمت‌هایی که باعث فشار به مردم است و باید ساماندهی شود.

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اصحاب رسانه انقلاب زباله ساری دادگستری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۸۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با چه کسانی رفاقت کنیم؟

در دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا کاری کن که من با افراد خوب موافقت کنم. هر کسی انسان را یاد خدا نمی‌اندازد و حتی هر عالمی هم یاد خدا را زنده نمی‌کند. از امام صادق (ع) سوال کردند که آیا اینکه نگاه کردن به عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند که کلیت ندارد. نگاه کردن به صورت عالمی عبادت است که تو را به یاد خدا بیاندازد».

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌

«اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا إلَهَ العالَمین».

«خدایا موفقم دار در این ماه به همراهی کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود‌ای معبود جهانیان».

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح «اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ» می‌گوید: خدایا کاری کن که من با افراد خوب موافقت کنم. مثلاً اگر در جایی رأی‌گیری است. اگر شخصی خوب است با او موافقت کنم و اگر بد است، به او رأی ندهم و در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به افراد خوب رأی بدهم. در رأی‌گیری نگاه کنیم ببینیم چه کسی آدم خوبی است و خدمت خدا می‌کند به او رأی دهم، نه به آنهایی که به ما قول پست و مقام داده‌اند.

وی در ادامه به فراز بعدی دعا اشاره می‌کند و می‌گوید: «وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ» خدایا کاری کن من با بد‌ها رفیق نشوم. جوان با الوات حتی اگر پسر عمویش باشد رفاقت نکند. حال، چون «رحم» است، سلام و احوالپرسی کند؛ اما رفاقت نکند. نمی‌شود قطع «رحم» کرد، اما از متدینین رفیق انتخاب کنید.

این عالم ربانی در ادامه با اشاره به یک حدیث اظهار می‌کند: حواریون به حضرت مسیح (ع) گفتند که ما به چه کسانی رفاقت کنیم و حضرت مسیح فرمود: با ۳ نفر، اول کسی که نگاه به او تو را به یاد خدا بیندازد. دوم کسی که حرف می‌زند علم شما را زیاد می‌کند. سوم کسی که با عملش رغبت شما به آخرت را زیاد کنید.

وی ادامه داد: هر کسی انسان را یاد خدا نمی‌اندازد و حتی هر عالمی هم یاد خدا را زنده نمی‌کند. از امام صادق (ع) سوال کردند که آیا اینکه نگاه کردن به عالم عبادت است، صحت دارد؟ و امام در پاسخ فرمودند که کلیت ندارد. نگاه کردن به صورت عالمی عبادت است که تو را به یاد خدا بیندازد.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی تصریح می‌کند: حدیث داریم که پیش هر عالمی ننشینید مگر اینکه شما را از چند چیز به چند چیز دعوت کند؛ از شک به یقین، از ریاکاری به اخلاص، از رغبت به دنیا به زهد در دنیا.

وی تاکید می‌کند: با کسی نشست و برخاست کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و با کسی مجالست و مباحثت کنید که دارای علم باشد و در مباحثه‌ها چیزی به شما بیاموزد و مجالست و مباحثت با کسی که سواد ندارد بی‌فایده است. با کسی که علم می‌داند ولو اگر عمامه ندارد گفتگو و رفاقت کنید.

این استاد بزرگ اخلاق ادامه می‌دهد: رفاقت با کسی که اهل عبادت و مستجاب است را سفارش می‌کنم. کسی که اهل نماز شب، زیارت، دعا و انجام مستحبات است.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه در شرح «وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ» بیان می‌کند: خدایا به رحمت خودت من را در بهشت جای بده به خدایی خودت، از خدا می‌خواهیم که به حق خدایی خودش، ما را در بهشت جای بده.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۶۵۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ 
  • دستگیری وکیل دادگستری به اتهام اخذ رشوه در کرج
  • خراسان جنوبی رکورددار دادگاه‌های علنی برخط شد
  • وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد
  • برگزاری ۴۷ دادگاه علنی برخط در دادگستری خراسان جنوبی
  • ایرلند در پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی شرکت می‌کند
  • رتبه سوم مازندران در سالمندی
  • صدور دستور قضایی در راستای حل مشکل آب شرب رودسر
  • ثبت ۳۴۰ میلون تردد جاده ای/ مازندران بیشترین مقصد مسافران نوروزی
  • با چه کسانی رفاقت کنیم؟