Web Analytics Made Easy - Statcounter

تورج منصوری (دبیر هیات موسس و رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما)، با اشاره به آخرین وضعیت بیستمین جشن سینمای ایران گفت: قرار بود امروز جلسه‌ای برگزار شود و طی آن آغاز مرحله داوری اعلام شود.

ایران آنلاین / همچنین کانون کارگران درخواستی مطرح کرده و قرار بود در جلسه امروز مطرح شود اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و مشغله شخصی دوستان جلسه امروز به حدنصاب نرسید و روز پنجشنبه هفته جاری این جلسه برگزار می‌شود اما برنامه‌ریزی‌های لازم برای آغاز داوری صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متاسفانه علی‌رغم همه تلاش‌ها که از سال‌های گذشته انجام شده تا همه چیز سرموقع انجام شود به دلیل برخی مشکلات از لحاظ زمان‌بندی کمی عقب هستیم و تلاش داریم که خودمان را به زمان‌بندی تعیین شده برسانیم.

منصوری با اشاره به اینکه امسال آخرین سالی است که جشن براساس قضاوت به شیوه انجمن عالی برگزار می‌شود، افزود: از سال آینده این جشن براساس اساسنامه مصوب و به شیوه آکادمی برگزار خواهد شد و همچنان ما امسال براساس آیین‌نامه‌های خانه سینما جشن را برگزار می‌کنیم و برای هر دوره آیین‌نامه می‌نویسیم. البته تلاش داریم جشن شبیه اساسنامه اصلی باشد.

وی ادامه داد: جشن خانه سینما از سه سال پیش به شکل جدید برگزار می‌شود. پیش از این هیات مدیره خانه سینما مسوولیت همه جشن را برعهده داشت و آن را اجرا می‌کرد اما از سه سال پیش یک هیات رئیسه‌ برای جشن انتخاب شد که به عنوان شورای سیاست‌گذاری معرفی شده است. این شورا ابتدا منتخب صنوف بودند و نمایندگان منتخب خود را معرفی می‌کردند. یک نفر به نمایندگی از هیات مدیره خانه سینما که حق رأی نداشت در کنار مدیرعامل خانه سینما که او نیز حق رأی نداشت در جلساتی شرکت می‌کنند که اجرای جشن‌های هر سال را تا رسیدن به اجرای جشن به شکل آکادمی برعهده دارد.

منصوری اضافه کرد: وظیفه اصلی اعضا این جلسه نگارش اساسنامه انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران بود که این اساسنامه نوشته و تحویل داده شده است و اسفندماه سال گذشته این اساسنامه به هیات مدیره خانه سینما تحویل داده شد تا ثبت حقوقی آن توسط وکلای خانه سینما انجام شود و تا زمانی که آن اساسنامه تصویب شود ما باید یک جشن دیگر برگزار می‌کردیم که همان جشن بیستم است که قرار است امسال برگزار شود. به همین دلیل همان هیاتی که مسوولیت تدوین اساسنامه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی را برعهده داشت، به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشن بیستم انتخاب شد.

دبیر هیات موسس و رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمابا اشاره به انتخاب علی نصیریان به عنوان رئیس جشن بیستم و نقش وی در اجرای این جشن گفت:‌ روسای جشن‌ها هیچ گاه اجرای جشن‌ها را برعهده نداشتند بلکه بزرگ‌ترهای سینمای ایران هستند که در زمان روند برگزاری جشن اگر مشکل یا مساله‌ای پیش بیاید وی به عنوان بزرگ‌تر نظر موثری می‌دهد که مورد قبول دیگران باشد.

وی ادامه داد: تا زمانی که اجرای جشن به شکل آکادمی نباشد ما هر سال برای برگزاری جشن یک رئیس را انتخاب خواهیم کرد و آن رئیس جشن از داخل سینما انتخاب می‌شود و باید کسی باشد که نماینده سینمای ایران باشد و علی نصیریان یک تابلوی روشنی از وضعیت سینمای ایران است که مورد پذیرش همه است.

منصوری تصریح کرد: از سال آینده که انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی مسوولیت برگزاری جشن را برعهده می‌گیرد به صورت طبیعی رئیس این انجمن به مدت سه سال رئیس جشن نیز خواهد بود و از سال آینده صرفا شخصیت رئیس جشن نیست که به جشن هویت می‌دهد زیرا به صورت اتوماتیک رئیس آکادمی رئیس جشن است و آنچه باعث اعتبار می‌شود خودِ جشن است.

منصوری با اشاره به اینکه جشن خانه سینما دبیر اجرایی ندارد، گفت: سیستمی را در خانه سینما راه‌اندازی کردیم که به عنوان دبیرخانه جشن فعال است و سیستم مدیریتی خانه سینما مسوولیت برگزاری تمامی این بخش را برعهده دارد و سیستم‌های داوری و نحوه آن در شورای مدیریتی جشن طراحی شده و داوری کاملا به صورت ناشناس انجام می‌شود و فقط آرا یک ته برگی دارد که در اختیار دبیرخانه است و جزئیات آن نیز کاملا مشخص است. البته این سیستم از سیستم روزانه خانه سینما کاملا جدا شده و مستقل است.

وی  درباره تعیین زمان نهایی برگزاری جشن گفت: از آنجا که امسال روز ملی سینما با روزهای ابتدایی ماه محرم همزمان شده است قطعا جشن سینمای ایران قبل از 10 روز اول ماه محرم برگزار می‌شود و تاریخ دقیق آن به زودی اعلام می‌شود./ایلنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۸۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است

مستندساز شاخص سینمای ایران گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پژمان مظاهری پور مستندساز گفت: جای حمید سهیلی در میان ما خالی است و نامش همیشه جاودان خواهد بود. او آثار ماندگاری را از خود باقی گذاشت. سهیلی فعالیت حرفه‌ای خود را با سمت مدیر تدارکات و مدیر تولید در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی زنده یاد نادر ابراهیمی آغاز کرد. او سپس پژوهش‌های مرتبط با ایران شناسی را در موسسه ایران پژوه که توسط آقای ابراهیمی اداره می‌شد آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این گروه سهیلی با محمدرضا مقدسیان و عزیزالله حاجی مشهدی کار می‌کرد. آن‌ها کار پژوهشی مجموعه «سیاحت ایران» که قرار بود داریوش مهرجویی آن را تهیه و کارگردانی کند را انجام می‌دادند.

مظاهری‌پور خاطرنشان کرد: یک قسمت از این مجموعه که درباره «قلعه الموت» است به تولید رسد، اما از نگاتیو‌های آن اطلاعی در دست نیست. حمید سهیلی تصایری به صورت هشت میلیمتری از روز‌های تولید آن بخش را در اختیار داشت و تعلق خاطر او به مستند سازی در اینجا مشخص می‌شود. او اولین فیلم مستند خود را در مجموعه «سفر‌های دور و دراز هامی و کامی» تجربه می‌کند که در ارتباط با مراحل استخراج ذغال سنگ است.

آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری به شمار می‌روند

مظاهری‌پورهمچنین گفت: او پس از انقلاب اولین مجموعه مستند خود با نام «دست آفریده‌ها» را ساخت که در اتباط با کارگاه‌های صنایع دستی است. سهیلی فردی بسیار دقیق و منظبتی بود و در ساخت آثار خود با پژوهشگران طراز اول هر رشته مشورت می‌کرد. سال ۵۸ شش فیلم درباره تاریخ خط ساخت و به سراغ دکتر مهرداد بهار از اسطوره شناسان مطرح رفت. این مجموعه دارای یکی از مصاحبه‌های مهم بهار است. او در «مرگ یزدگرد» به عنوان مدیر تدارکات و تولید با بهرام بیضایی نیز همکاری کرد و سپس مجموعه «به سوی سیمرغ» را در قالب ۱۲ فیلم کار کرد که مربوط به تاریخ نقاشی ایران است و آیدین آغداشلو در اثر همراه او بوده است.

این فیلمساز سینمای مستند اقرود: سهیلی از سال ۶۲ تا ۷۰ مجموعه «معماری ایرانی» را کارگردانی کرده است که پژوهشگر اصلی آن نیز خودش بوده است. حمید سهیلی فردی بسیار متواضع بود به همین دلیل فیلم‌های او تیتراژ ندارند.

وی با بیان اینکه مجموعه «معماری ایرانی» در استودیو گلستان ساخته شده که متعلق به شبکه یک تلویزیون است، بیان داشت: سهیلی در این اثر نیز از کارشناسان مطرحی استفاده می‌کند که در معماری ایران افرادی معتبری هستند. محمد کریم پیرنیا و دکتر اسکندر مختاری که در این برنامه حضور دارد از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: سهیلی در این مجموعه به بافت‌های شهر‌های ایران می‌پردازد و کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای را صورت می‌دهد. او سی و سه فیلم در این مجموعه تولید می‌کند که هر یک در حکم یک سند معتبر است. گفتار ماندگار متن فیلم را آقای میرفخرایی خوانده‌اند که این موضوع نیز از ویژگی‌های این مجموعه به حساب می‌آید. مستند «مرمت آثار باستانی» دارای پشتوانه معتبر پژوهشی است. حمید سهیلی فردی بسیار متعهد، امانت‌دار و اخلاق محور بود و جوایزی را که برای فیلم‌های خود دریافت می‌کرد، به نهاد حامی فیلم‌هایش تقدیم می‌کرد. او ۱۰۴ فیلم ساخته است که در تاریخ سینمای مستند ایران ماندگار است.

مظاهری پور همچنین گفت: سهیلی دارای نشان درجه دو هنری بود، اما لیاقت او بسیار بالاتر از دریافت نشان درجه یک بود.

حمید سهیلی؛ شخصیتی استثنایی در سینمای مستند

در ادامه این نشست دکتر اسکندر مختاری از اساتید حوزه معماری و مرمت نیز گفت: حمید سهیلی یک انسان استثنایی بود، چراکه همواره به دانش اندوزی می‌پرداخت و همچنین خودش و جامعه را جدی می‌گرفت و از فرصت‌های پیش آمده برای خود استفاده می‌کرد. من در جریان فیلم‌های «معماری ایرانی» با او آشنا شدم. او پیش از ساخت هر فیلم مطالعات زیادی انجام می‌داد. به همین دلیل یک کتابخانه شخصی مختص به خود داشت.

وی ادامه داد: سهیلی اعتقاد داشت که تفاوت میان کارشناسان و فیلمساز این بود که یک کارشناس به صورت تصویری به موضوع نگاه نمی‌کند و به همین دلیل نحوه نگاه او با ما تفاوت داشت. او خود نسبت به هر موضوع اشراف داشت و مصاحبه شونده زمانی که مقابل او قرار می‌گرفت متوجه این موضوع می‌شد.

مختاری با بیان اینکه سهیلی عالم را از عالم نما تشخیص می‌داد، ادامه داد: پس از ساخت فیلم، زمانی که صحبت‌های ما را می‌شنید، اگر از موضوعی در اثر خود نمی‌توانست دفاع کند، آن را تغییر می‌داد و اصلاح می‌کرد. او نریشن بیشتر مجموعه «معماری ایرانی» را خودش نوشت و من نیز در چند قسمت او را همراهی کردم. نکته مهم این است که سهیلی در نریشن و موسیقی به دنبال تاثیر عاطفی بر مخاطب نبود. من معتقدم اگر سهیلی فردی دانشگاهی در اروپا بود، به عنوان یکی از مهم‌ترین افرادی که در راستای پیشرفت‌های علمی کشور خود گام برداشته بود شناخته می‌شد.

وی ادامه داد: دوره‌های تاریخی هنر ایرانی که سهیلی در آثار خود به تصویر کشیده است، در حکم یک دایره‌المعارف جامع است. این فرد استثنایی معایبی هم داشت و آن اینکه خود و همکارانش را در تیتراژ فیلم معرفی نمی‌کرد. او تمام راش‌های استفاده نشده خود را به مرکز اسناد میراث فرهنگی تحویل داد که امروزه از اسناد تاریخی مهم به شمار می‌روند. مجموعه «مرمت آثار باستانی» امروزه بخشی از تاریخ معماری است.

در ادامه مظاهری‌پور درباره اهمیت گفتار متن در سینمای مستند نیز گفت: او در نوشتن متن بسیار دقیق بود و این کار را با حضور کارشناسان پیش می‌برد. او معتقد بود برخی از گفتار‌های متن مجموعه «معماری ایرانی» برای مخاطب حوصله سربر است و از من می‌خواست در آثارم رویه دیگری را پیش بگیرم. او عقیده داشت باید نریشن دارای وجهی قصه گو باشد تا بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. میرفخرایی نیز تنها یک گوینده نبود بلکه فردی دانشمند، مولف و آشنا با علم بود.

مظاهری پور با اشاره به اینکه مستند «مرمت آثار باستانی» به صورت شانزده میلیمتری ساخته شده است، افزود: در زمانی که سهیلی با تلویزیون کار می‌کرد، نظام تهیه کنندگی وجود داشت و او نمی‌توانست راش‌ها را با خود داشته باشد و آن‌ها بعد از قطع نگاتیو در آرشیو سازمان صدا و سیما نگه‌داری شدند او با هوشمندی بخشی از موارد فیزیکی باقی مانده از آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی تقدیم کرد.

سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست

در ادامه این برنامه ارد عطارپور مستندساز شاخص سینمای ایران که از افراد نزدیک به حمید سهیلی به شمار می‌رفت درباره او گفت: سهیلی فردی بسیار متواضع بود و من کسی را مانند او در سینمای ایران ندیدم. او خود را سرباز سینما می‌دانست و اگر از او کمکی می‌خواستید امکان نداشت از انجام آن دریغ کند. حتی اگر در حوزه‌ای اطلاعات کافی نداشت به مطالعه می‌پرداخت و آن را در اختیار سوال شونده قرار می‌داد.

وی ادامه داد: خط تولید فیلم مستند درباره تاریخ معماری ایران، تحت تاثیر فعالیت‌های حمید سهیلی است و افراد دیگری نیز از او الگوبرداری کرده‌اند. سهیلی زمانی به ساخت آثار مرتبط با تاریخ ایران مبادرت ورزید که آن زمان این اتفاق در کانون توجه نبود.

عطارپور خاطرنشان کرد: او با پافشاری کار خود را پیش می‌برد چراکه علاقه زیادی به وطن خود داشت. فیلم «مرمت آثار باستانی» دارای دقت، جزئیات و دکوپاژی دقیق و برجسته است و توضیحات کاملی دارد. همچنین دارای پلان‌هایی بسته و تعلیقی جذاب است. این مجموعه به یونسکو عرضه شد و در آنجا به عنوان یک سند دیداری و شنیداری به ثبت رسید و افرادی در خارج از کشور نیز متوجه این گنجینه ارزشمند باقی مانده از او شدند.

وی بیان داشت: من در ماه‌های آخر عمر حمید سهیلی از او خواستم تا طرحی را برای ساخت ارائه دهد و جالب است تمام موضوعاتی را که در دست داشت درباره ایران بود.

برنامه «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند در موزه سینما برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد