Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،

قدم در مرکز ملی تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد که گذاشتم موجی از امید را می شد در بین زن و شوهرهایی دید که سالهاست در حسرت تولد نوزادشان هستند.

با ورود به سالن انتظار این مرکز گفتگویی کوتاه داشتم با عبدالرحمن و همسرش عاشیه. ده سال از زندگی مشترک این زوج جوان می گذرد. عبدالرحمن که از کشور عراق برای درمان ناباروری به یزد آمده است، می گوید: چند سالی است که به پزشکان متخصص و مراکز درمانی متعددی در  کشورش برای درمان مراجعه کرده، اما جوابی نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که جوانی 38 ساله است و علت بچه دار نشدنشان را ازدواج فامیلی می داند، برایم گفت: به اصرار و پیشنهاد از یکی از بستگانش به مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد مراجعه کرده و در مدت چند ماهی که از طول درمانشان می گذرد از خدمات این مرکز رضایت کامل دارد.

عبدالرحمن با ذوق و شوق از به دنیا آمدن دخترش تا دو ماه آینده خبر می دهد و می گوید: چند ماهی زیر نظر پزشکان و مشاوران این مرکز آزمایش های مختلف را انجام دادیم و اکنون در انتظار فرزندی هستیم که حاصل عمل آی وی اف است.

در بازدید از مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد با مدیر این مرکز همصحبت شدم. دکتر عبدلی می گوید: روزانه 60 زوج و به طور میانگین در ماه بیش از یکهزار و 600 زوج وارد سیکل درمان می شوند.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد ، قطب مهم کشور در درمان نازایی است ، می افزاید: مراجعه کنندگان ما بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، آسیای مرکزی و افغانستان هستند.

 از مرکز تحقیقاتی درمانی ناباروری یزد به مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده یزد می روم. جایی که به گفته مدیرش دارای مجهزترین مرکز رادیوتراپی مرکز و جنوب شرق کشور و مجهز به دو دستگاه تصویربرداری دو بعدی و سی تی اسکن سه بعدی است.

دکتر شبانی با اشاره به اینکه 80 درصد بیماران پذیرش شده این مرکز از استانهای جنوب و جنوب شرق کشور هستند می گوید: روزانه 140 تا 150 بیمار برای انجام خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی با پوشش بیمه ای کامل و به طور رایگان در این مرکز خدمات درمانی را دریافت می کنند.

در ادامه این گزارش به بلوار طالقانی و مرکز درمانی خاتم الانبیاء می روم، درست در شلوغ ترین نقطه شهر یزد. جایی که بخوبی می شد پذیرش بیماران غیربومی از استانهای مختلف کشور را با نحوه پوششان به چشم دید.

بیمارانی که از استانهایی چون فارس، اهواز ، سیستان و بلوچستان و بیرجند چند روزی مهمان یزدی ها هستند و بر این باورند که تعهد و تخصصان پزشکان یزدی مثال زدنی است.

محمدعلی 60 ساله که ساکن منطقه لار استان فارس است، می گوید: بالابودن کیفیت درمان و پائین بودن هزینه جراحی در مقایسه با دیگر استانها، باعث شد تا به استان یزد سفر کنم.

کمی جلوتر به سراغ زن جوانی رفتم که فرزند خردسالش را در آغوش داشت و خستگی راه بر چهره اش نمایان بود. معصومه که از بیماری پوستی رنج می برد برایم گفت: سومین بار است که به یزد می آیم و هر بار هم بهانه سفر درمان بوده است.

او به اخلاق حرفه ای کادر درمانی یزد اشاره می کند و می گوید: دفترچه های درمانی ما روستایی است که بر خلاف بسیاری از استانها، یزد این دفترچه ها را قبول می کند و ما در این زمینه دغدغه ای برای درمان نداریم.

استان یزد از دیرباز به مهمان نوازی شهرت دارد. موضوعی که امروزه نیز زمینه ورود گردشگران درمانی به استان را رونق داده است.  خدمات مطلوب و پذیرش روزانه صدها بیمار داخلی و خارجی در مراکز بهداشتی درمانی استان یزد باعث شده تا این استان در شمار استانهای هدف گردشگری سلامت قرار گیرد.

 

گردشگری سلامت، صنعت سوم جهان

گردشگری پس از صنعت نفت و خودروسازی ، سومین صنعت بزرگ جهان به شمار می رود. این صنعت تاثیر بسزایی در درآمدهای ارزی کشورها دارد و به طور حتم در آینده ای نزدیک به صنعت اول جهان تبدیل خواهد شد.

امروزه با صنعتی شدن کشورها و بروز دردهای مختلف در روح و بدن انسان ها، بحث توریسم درمانی یکی از بخش های رو به رشد صنعت گردشگری در جهان و ایران به شمار می آید.

جوینده های درمان و سلامتی از هر کجای دنیا می توانند به یک کشور وارد شده و تحت درمان و مراقبت های پزشکی در زمینه هایی چون سرطان ها، بیماری های مغز و اعصاب، جراحی های پیوند اعضا، عمل های زیبایی و غیره قرار گیرند.

در کشور ما ایران، گردشگری سلامت بیشتر در بحث درمان بیماریهایی چون جراحی قلب، ناباروری، دندانپزشکی، چشم، سرطان، جراحی پلاستیک و گردشگری در آب های شفابخش است.

بر اساس آخرین خبری که دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت اعلام کرده 35 موسسه گردشگری سلامت در ایران فعالیت دارند و در سال گذشته اطلاعات 105 هزار تبعه خارجی از طریق این موسسه ها در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده است.

فیاضی می گوید: این گردشگران که برای استفاده از خدمات درمانی و پزشکی به ایران سفر کرده‌اند، بیشتر از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، لبنان، کویت، ارمنستان و حوزه خلیج فارس بوده‌اند.

گردشگری سلامت هم اکنون یکی از پراستقبال ترین گونه های گردشگری محسوب می شود که علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، باعث رونق سایر حوزه گردشگری همچون هتلینگ، بخش حمل و نقل و سایر بخش های این صنعت می شود.

 

رونق گردشگری سلامت در استان یزد

استان یزد بعنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری ایران و با بهره گیری از ظرفیت های مناسب بهداشتی و درمانی و همچنین با برخورداری از پزشکان و متخصصان باتجربه زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می گوید: در استان یزد 19 بیمارستان دولتی و غیردولتی به بیماران خدمات ارائه می کنند که بیشترین آمار بیماران بستری شده در این مراکز از استانهای جنوب و جنوب شرق کشور است.

دکتر نوری شادکام می افزاید: بیشترین علت مراجعه بیماران غیربومی به مراکز درمانی استان یزد برای بهره گیری از خدمات درمانی ناباروری، قلب و عروق، بیماری های داخلی و سرطان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد رعایت تعرفه های درمانی در بخش های دولتی وخصوصی و رعایت حقوق بیماران غیربومی را از دلایل رونق گردشگری سلامت در استان یزد عنوان می کند و می گوید: در این زمینه شش بیمارستان مجوزهای مربوط به راه اندازی بخش گردشگری سلامت را دریافت کرده اند و در حال خدمات رسانی به بیمارانی از استانهای همجوار و همچنین مراجعه کنندگانی از کشورهای حوزه خلیج فارس،عراق و پاکستان هستند.

 

یزد، قطب گردشگری سلامت کشور 

سال هاست که یزد ملجا و پناه بیمارانیست که از استان های همجوار و بلکه دوردست برای یافتن خدمات درمانی مناسب به این استان سفر می کنند. جهانی شدن شهر یزد و برخورداری از اماکن مذهبی، آثار تاریخی فراوان و جاذبه های منحصر به فرد همچون کویر و کوهستان از یک سو و حضور پزشکان حاذق و مراکز درمانی مجهز از سوی دیگرزمینه رونق بیشتر گردشگری سلامت را در این استان فراهم کرده است. در چنین حالی، بدون شک یزد می تواند بعنوان یکی از مطرح ترین مقاصد هدف گردشگری سلامت ارزان نه تنها در مرکز ایران بلکه در خاورمیانه نیز شناخته شود.

با این حال رونق گردشگری سلامت در استان یزد از مشکلاتی نیز رنج می برد. گردشگری سلامت یا به عبارتی توریسم درمانی شاخه ای از گردشگری است که با بهره گیری از خدماتی برای بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد در مکانی خارج از سکونتش انجام می شود. این سفر باید بیش از 24 ساعت باشد و فرد در کنار خدمات پزشکی از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی شهر بهره بگیرد. متاسفانه این تعریف از گردشگری در استان یزد با وجود پذیرش بالای بیمار صدق نمی کند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد می گوید: متاسفانه روندی که در بحث گردشگری سلامت در استان یزد داریم، مطلوب نیست. بیمارانی که به مراکز درمانی یزد مراجعه می کنند گرچه از خدمات درمانی با تعرفه پائین بهره مند می شوند اما در بحث گردشگری و همچنین اقامت منفعتی برای استان یزد ندارند.

سیدمصطفی فاطمی می افزاید: این بیماران برای اقامت خود از چادرهای مسافرتی، خانه های مسافر و خانه های بدون مجوز استفاده می کنند که این موارد نمی تواند برای ما درآمدی در بحث اقتصاد گردشگری داشته باشد.

او معتقد است با وجود ظرفیت های فراوان در رشته های تخصصی چون ناباروری، زیبایی، چشم و دندانپزشکی و پذیرش بیمارانی از کشورهای مختلف ، باید بازنگری جدی در بحث سلامت استان به منظور رونق بیشتر گردشگری سلامت صورت گیرد.

بدون شک اطلاع رسانی بین المللی، توسعه ناوگان حمل و نقل، ایجاد مراکز رفاهی و اقامتی متناسب با استانداردهای جهانی از ضرورت های بحث گردشگری سلامت است که با تحقق آن می توان از مزایای متعدد این صنعت رو به رشد در جهت اشتغالزایی، رشد کیفی بخش سلامت و توسعه اقتصادی و ارزآوری بهره گرفت.

گزارش از سیده سکینه میرطاهری

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: صداوسیما یزد گردشگری سلامت درمانی گردشگران بیماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۸۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟

جزئیات مهم‌ترین طرح درمانی برای کودکان زیر ۷ سال که از ابتدای اردیبهشت امسال شکل اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شاید کمی بیشتر از یکسال طول کشید که طرح دولت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال (خدمات سرپایی و بستری) شکل اجرایی به خود بگیرد.

از اسفند ۱۴۰۱ که بسته درمان رایگان کودکان ابلاغ شد، تا اردیبهشت ۱۴۰۳ که کودکان بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. جزئیات اجرای این طرح به تمامی بیمارستان‌های مشمول طرح ارسال شده و باید تمام خدمات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه شود، به جز یک مورد!

این گزارش را بخوانید تا بدانید، برای کدام خدمات، کودکان درمان ۱۰۰ درصد رایگان دریافت می‌کنند.

دو اظهارنظر متفاوت

با وجودی که وزیر بهداشت بار‌ها بر رایگان شدن درمان کودکان در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی تاکید کرده، اما برخی خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که طی چند روز اخیر مجبور به پرداخت هزینه شده‌اند. از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای ویزیت و تجهیزات پزشکی و حتی ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای بستری‌های چند روزه.

نکته مهم این که در فاصله زمانی کوتاه دو معاون وزیر بهداشت در این باره اظهارنظر‌های متفاوتی کرده‌اند، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته «پیش شرط درمان رایگان کودکان مراجعه از طریق نظام ارجاع است و این که خارج از چارچوب مراجعه کنند، شدنی نیست.»، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت این نکته را تایید نکرده و گفته «گرفتن پول از کودک زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تخلف به شمار می‌رود و درباره کودکان زیر هفت سال شرط نظام ارجاع وجود ندارد.».

اما در نهایت محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران اعلام کرده که طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و شرطی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

توان مالی طرح را در نظر بگیرید

درمان رایگان درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از طرح‌های خوب در کشور مطرح می‌شود، اما ۲ چالش جدی هم درباره آن مطرح است و برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند مراکز درمانی را هم با مشکلات زیادی مواجه کنند.

اولین چالش این که مراکز درمانی همین حالا هم با مشکلاتی از جمله پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان از سوی سازمان‌های بیمه مواجهند و افزوده شدن این هزینه‌ها هم در صورت عدم پرداخت به موقع می‌تواند منجر به چالش در ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان شود. این در حالی است که اواخر سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دومین چالش هم افزایش تقاضای القایی درباره درمان کودکان است و بهترین راهکار برای رفع این مساله را نظام ارجاع برای می‌دانند. این که نظام ارجاع در طرح رایگان کودکان به ویژه برای دهک‌های بالاتر جامعه رعایت شود تا هزینه‌های دولت از بخش تقاضای القایی افزایش پیدا نکند.

چند نکته درباره درمان رایگان کودکان

۱. ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات بستری و فوریت‌های پزشکی همچنین درمان‌های سرپایی و فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

۲. فقط یک خدمت درباره کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی دانشگاهی و دولتی رایگان نیست، هزینه دارو‌های سرپایی

۳. کودکان زیر ۷ سال دارای بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

۴. اجرای درمان رایگان کودکان با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۵. تنها در یک بیمارستان کودکان در تهران هزینه ماهانه خدمات رایگان بستری کودکان زیر ۷ سال چیزی حدود ۵ میلیارد تومان است.

۶. خانواده‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را درباره تخلفات مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان از طریق ۲ سامانه ۱۹۰ (وزارت بهداشت) و ۱۶۶۶ (بیمه سلامت) گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • هلال احمر در قرن جدید؛ از مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث تا ۲.۸ میلیون عضو جدید
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان