Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت خارجه گفت که سیاست ایران در قبال بحران یمن از ابتدا روشن بوده و تغییر مواضع درباره یمن نداریم.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. 

وی یاد و خاطره شهدای هفتم تیر را گرامی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسمی ابراز امیدواری کرد تیم ملی فوتبال در بازی امشب پیروز میدان شوند.  

* سفارات استرالیا آنلاین پاسخگوی متقاضیان است/خدمات کنسولی معلق نشده

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه سفارت استرالیا در تهران ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان را به حالت تعلیق در آورده است، گفت: یادداشتی که وزارت خارجه دیروز از سفارت استرالیا دریافت کرد حاکی از آن است که به دلایل بهینه کردن کار و خدمات و کاهش نیروی انسانی در سفارت در بخش کنسولی، سفارت استرالیا در تهران بطور کامل سعی کرده از ارائه خدمات اینترنتی استفاده کند و بصورت آنلاین پاسخگوی درخواست متقاضیان ایرانی باشد.

بیشتر بخوانید:

واکنش قاسمی به بیانیه آمریکا درباره محمد ثلاث

وی افزود: اگر برداشت من از یادداشت درست باشد به معنی تعلیق نیست به معنی آن است که شکل ارائه ویزا در تهران تغییر کرده است. 

* تبریک به اردوغان و مردم ترکیه 

سخنگوی وزارت خارجه ضمن تبریک به اردوغان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به مردم ترکیه هم تبریک گفت که در انتخابات باشکوه و فراگیر حضور یافتند. 

وی برای دولت منتخب مردم در ترکیه آروزی موفقیت کرد و افزود: در آینده وضعیت جدید می تواند نویدی برای ما باشد که با ترکیه در سطوح مختلف همکاریهای بیشتری را سامان دهیم و این وضعیت می تواند کمک بسزایی در تثبیت صلح و امنیت در منطقه  کند.

قاسمی ابراز امیدواری کرد که دو کشور در بحث سوریه و ثبات و امنیت در این کشور همکاری بیشتری را در آینده هم داشته باشند. 

* موضع ایران در قبال بحران یمن تغییر نکرده است 

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اقدامات ایران در قبال بحران یمن گفت: سیاست ایران در قبال بحران یمن از ابتدا روشن بوده و تغییر مواضع درباره یمن نداریم، تجاوز ائتلاف را محکوم کرده و امیدواریم جامعه جهانی این شرایط دشوار مردم یمن را بیش از گذشته درک کند و در جهت توقف تجاوز به این مردم تلاش کنند.

قاسمی افزود: ایران سعی کرده در تماس با سایر دول و مجامع بین المللی صدای این مظلومیت و قربانیان تجاوز عربستان را منتقل کند و به دنبال راهکاری است که تجاوز متوقف و کمکهای انساندوستانه و امدادی برای مردم یمن ارسال شود.

*برجام را هنوز مستحکم می دانم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص وضعیت برجام و اظهارات عراقچی مبنی بر اینکه برجام در بخش اتاق مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد، گفت: برجام در شرایط خودش است و با هر نگاه و دیدگاهی می‌توان به آن داشت و از هر زاویه‌ای می‌توان به آن نگاه کرد و همه این تعابیر می‌تواند درست باشد و غلط نیست. من برجام را هنوز مستحکم می‌دانم.

قاسمی افزود: با توجه به مکانیسمی که در برجام طراحی شده بود و با هوشیاری تیم مذاکره کننده ایرانی، این توافق همچنان پایدار است که علیرغم خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا هنوز پابرجاست و بازماندگان در توافق برای دوران پس از آمریکا و چگونگی حفظ و ادامه آن در حال طراحی هستند.

وی یادآور شد: چیزی که حال خوشی ندارد و در بستر بیماری و دچار مشکلات عدیده است شخص ترامپ و سیاست‌های آن است که نتوانسته با توجه به استحکام برجام آن را تحمل کند و یکجانبه و با این نیت که بتواند ایران را با خروج خود از برجام خارج کند، خارج شد.

 قاسمی با بیان اینکه امروز همه به جز آمریکا تلاش می‌کنند که برجام بماند، اظهار داشت: مذاکرات ما با سایر اعضا ادامه می‌یابد برای اینکه بتواند رضایت جمهوری اسلامی را جلب کرده و شرایط لازم را فراهم کند که برجام بتواند بماند و ایران هم در برجام بماند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر یادآور شد: برجام از استحکام لازم برخوردار است و آن چیزی که استحکام نداشت و اقدام بی‌ثمر و غلطی بود، رفتار ترامپ بود که حاکی از بدعهدی و عدم پایبندی به تعهدات این کشور بود.

*خبر اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند را نه تایید و نه تکذیب می کنم/باید بررسی کنیم

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند عنوان کرد: اطلاع دقیقی در این باره ندارم، نه تایید می کنم و نه تکذیب، از شما می شنوم باید بررسی کنیم و بعد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

*امیدواریم اروپا بتواند با سرعت بیشتر و در زمان کمتر بسته را ارائه کند

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران نیز گفت: ما بطور روزانه و مرتب در تماس با اتحادیه اروپا هستیم و کارشناسان ما در تماس با اروپایی ها هستند و اخیرا نیز نشست کارشناسان کمیسیون مشترک برجام در تهران برگزار شد.

وی افزود: کارها دنبال می شود و امیدوار و خوشبین هستیم که اروپا و روسیه و چین بتوانند خواسته‌های به حق ایران را تامین کنند و علیرغم کندی که وجود داشته و دارد، اروپا بتواند با سرعت بیشتر و در زمان کمتر این بسته و پیشنهادات را ارائه کند و بعد از دریافت آن قطعا ایران تصمیمات مقتضی و لازم را که مبتنی بر مصالح مردم ایران و کشور است رااتخاذ خواهد کرد. 

*هفته های آینده نشست آستانه درباره سوریه برگزار می شود

وی گفت که طی هفته های آینده نشست آستانه درباره سوریه برگزار خواهد داشت و درباره ادعاهای مطرح شده درخصوص حضور نیروهای ایران در سوریه افزود: ما نیرو در سوریه بعنوان نیرو و پایگاه نداریم، با توجه به درخواست دولت سوریه نیروهای مستشاری ما به کمک دولت سوریه رفتند و این کمها ادامه دارد و تا حضور تروریستها این کمکها ادامه دارد.

قاسمی ادامه داد: تا زمانی که دولت سوریه این کمک‌ها را نیاز داشته باشد و از ما بخواهد این کمک‌ها را ادامه خواهیم داد، طی سال‌های گذشته با این کمک‌ها، دولت سوریه در شکست تروریست‌ها به موفقیتهایی نایل شد. 

* شکایت ایران از آمریکا نزد دیوان بین‌المللی دادگستری

وی در پاسخ به سؤالی درباره شکایت ایران از آمریکا به خاطر توقیف غیرقانونی 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی توسط دولت آمریکا خاطرنشان کرد: ایران شکایتی را در این خصوص نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مطرح کرد که فکر می‌کنم در حدود 8 تا 12 اکتبر این دادگاه برای استماع تشکیل شود و بعد از آن ببینیم روند شکایت به کجا منتهی می‌شود و به طور جد این موضوع برای احقاق حقوق ایران دنبال خواهد شد و باید منتظر این نشست در ماه اکتبر باشیم.

*بسته پیشنهادی باید مورد توافق سه کشور اروپایی و روسیه و چین باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با توجه به علاقمندی سایر شرکای ما که شامل ۱+۴ شود، مباحث جدیدی آغاز شد که چگونه می‌توان برجام را بدون آمریکا حفظ کرد.

قاسمی ادامه داد: مذاکراتی در این زمینه بین ایران،اتحادیه اروپا، روسیه و چین آغاز شد و معتقدم ما نباید دچار این اشتباه شویم که صرفا در وضعیت جدید از سه کشور اروپایی نام ببریم و از دو کشور دیگر نام نبریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: پنج کشور متعهد هستند و با توجه به حضورشان در برجام و اینکه از طرف‌های اصلی بودند، به اندازه کافی در قبال برجام مسئولیت دارند.

وی یادآور شد: هر بسته و پیشنهادی که بخواهد به ایران ارائه شود و ایران بتواند بعد از دریافت آن تصمیمات مقتضی را اتخاذ کند باید مورد توافق یا قبول سه کشور اروپایی و روسیه و چین باشد و باید این پکیج را به صورت مجموعه مورد توجه قرار داد و نمی‌تواند چیزی جدا از رفتار روسیه و چین مورد ارزیابی قرار بگیرد.

*دستورالعمل‌هایی که به سفارتخانه‌های ایران داده شد

قاسمی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بعد از خروج از آمریکا برجام خاطرنشان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه‌ریزی‌های کاملی در این خصوص در وزارت خارجه داشتیم و سفارتخانه‌های ما دستورالعمل‌هایی را برای پیگیری برخی امور به منظور تماس با کشورهای متوقف فیه دریافت کردند و هیأت‌هایی اعزام شد و تماس‌هایی بین تهران و پایتخت‌های دیگر کشورها وجود دارد.

وی اضافه کرد:‌در شرایط جدید تلاش همه جانبه‌ای برای تبین مواضع جمهوری اسلامی آغاز شد که بخشی از آن انجام شده و بخش دیگر در حال انجام است و طی هفته‌های آینده هم باز ادامه می‌یابد.

* اوپک و نفت از مسئولیت‌های وزارت نفت

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی معاونت اقتصادی وزارت خارجه با روسیه در خصوص نفت، خاطرنشان کرد: از این رایزنی اطلاع ندارم، ولی وزارت خارجه با توجه به ماهیت ذاتی‌اش در کنار سایر دستگاه‌ها در صورت لزوم و ضرورت، اقدامات شایسته و بایسته‌ای که باید با سایر کشورها در جهت منافع ملی داشته باشد، انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: بحث اوپک و نفت از مسئولیت‌های وزارت نفت است و این دستگاه به خوبی این رسالت را در قبل و در طول اجلاس به انجام رساند.

* تلاش‌های پامپئو حاصلی برای آنها نخواهد داشت/روش‌هایشان را مورد بازیابی قرار دهند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره توئیت‌های پامپئو و بحث جنگ روانی و فشارهای اقتصادی که از سوی دولت آمریکا و ترامپ علیه مردم ایران اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد:‌این اقدامات با خروج آمریکا از برجام به شدت بیشتری ادامه می‌یابد و سعی می‌کنند با یکسری اطلاعات غلط، دروغ و ناراست بر فضای جامعه ایران ایجاد تشتت و دوگانگی کنند که فکر می‌کنم با ذکاوت و هوش ایرانی و شناخت مردم ما از تحولات جهان و سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، تلاش‌های پامپئو وزیر خارجه آمریکا و دیگران در این کشور حاصلی برای آنها نخواهد داشت و بایستی برگردند و روش‌های خود را مورد بازیابی قرار دهند.

قاسمی ادامه داد:‌فرستادن توئیت کار ساده‌ای است ولی آنچه مهم است محتوای پیام است که مملو از اتهام و مطالب غلط است که توسط محافل خاص در درون و خارج آمریکا در اختیار این مقامات قرار می‌گیرد و سعی‌شان ایجاد شکاف، اختلاف و تشدید جنگ روانی است.

به گفته وی مردم ما آنقدر هوشیارند که رفتارهای آمریکا و آنچه واقعیت است را تشخیص دهند.

* چشم بسته از سایر کشورها تبعیت نمی‌کنیم

 قاسمی در پاسخ به سؤالی دیگر در خصوص بسته شدن حساب‌های ایرانیان در چین با بیان اینکه این موضوع مربوط به چند ماه گذشته است و علت آن هم اخلالی بود که پیش آمده بود، خاطرنشان کرد: بحث محدود کردن صادرات کالاهای چین و همچنین روسیه به ایران یک پیش‌داوری بدون نشانه و سند معتبر است.

وی با بیان اینکه ایران سیاست خود را بر اساس تعامل با تمامی کشورهای جهان قرار داده و از سیاستی متوازن و متعادل بر اساس مصالح و منافع خود پیروی می‌کند، اظهار داشت: هیچ دو کشوری همسان و یکسان در همه ابعاد مسائل جهانی فکر نمی‌کنند و نباید تصور کرد که اگر از روابط با چین، روسیه و دیگر کشورهای منطقه و خارج از منطقه صحبت می‌شود، بدان معناست که باید در همه مسائل و موضوعات اشتراک نظر و یکسانی کامل داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نه با چین و نه با روسیه و دیگر شرکا این اتفاق نظر را در همه زمینه‌ها نخواهیم داشت، ولی با توجه به اهمیت روسیه و چین، دو شریک ما در برجام و دوعضو شورای امنیت سازمان ملل و با توجه به وضعیت جغرافیایی ما به خصوص با روسیه به عنوان همسایه خودمان، بایستی از روابط خوبی با این کشورها برخوردار باشیم.

قاسمی ادامه داد: داشتن رابطه خوب با این کشورها منافاتی با ارتباط‌مان با سایر کشورها ندارد و هر روابطی می‌تواند در بخش‌های مختلف فنی، تجاری و ..گهگاهی با مشکلات مواجه شود که با اراده دولت‌ها این مسائل قابل حل و فصل است.

وی بیان کرد: علاقه ندارم نسبت به هیچ کشوری با این پیشداوری قضاوت کرده و ایران را به پیروی چشم بسته از سیاست‌های کشورهای دیگر متهم کنیم. ایران کشوری مستقل است که مردم آن برای استقلال بهای زیادی پرداخته‌اند و ما کشوری نیستیم که چشم بسته از سایر کشورها تبعیت کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد:‌اگر چنین سیاستی را داشتیم نمی‌توانستیم استقلال امروز را داشته باشیم.

* ما نیز نسبت به اروپا و سیاست‌های آن در منطقه، یمن و سایر نقاط جهان سؤالات و انتقاداتی داریم

خبرنگاری به اظهارات موگرینی در جلسه عمومی پارلمان اروپا مبنی بر اینکه با مقامات ایرانی درباره مسائل موشکی و حقوق بشر گفت‌وگو کرده اشاره کرد و نظر قاسمی را جویا شد که وی خاطرنشان کرد: من این صحبت‌ها را نشنیده‌ام، ولی اینکه در این خصوص صحبت شده باشد غیرطبیعی نیست و می‌تواند مطرح شده باشد.

قاسمی توضیح داد: علیرغم اشتراکات روابط کهن و دیرینه ما با کشورهای اروپایی می‌توانیم در خصوص برخی مسائل اختلاف نظر و نگاه داشته باشیم و می‌تواند برخی از مسائل یا سیاست‌های جمهوری اسلامی نزد برخی از کشورهای اروپایی مورد نقد و پرسش قرار گیرد و به عنوان یک موضوع مطرح باشد.

وی یادآور شد: ما نیز نسبت به اروپا و سیاست‌های آن در منطقه، یمن و سایر نقاط جهان سؤالات و انتقاداتی داریم و همیشه مطرح کرده و می‌کنیم و نباید انتظار داشت که اگر اشتراکات و همکاری‌هایی وجود دارد درباره همه موضوعات به صورت حداکثری و یکسان بیندیشیم.

*آرزوی ما ثبات و امنیت در افغانستان است

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات افغانستان عنوان کرد: علاقه‌مندی و آرزوی ما ثبات و امنیت در افغانستان است.

وی افزود: دیرزمانی است که مردم افغانستان از ناملایمات و مصایب زیادی رنج می‌برند و باید تلاش کرد که هر چه زودتر آلام مردم افغانستان کاهش یابد و ثبات و امنیت مستقر شود.

قاسمی با بیان اینکه علاقه‌مند بودیم آتش بس در افغانستان ادامه یابد و متاسفانه استمرار نیافت، یادآور شد: به عنوان همسایه دلسوز برای افغانستان و مردم این کشور از هر کمکی که بتوانیم برای ایجاد امنیت بیشتر، ثبات، آرامش و تفاهم بین دولت مرکزی و سایر گروه‌های انجام دهیم، مضایقه نخواهیم کرد و ارتباط با دولتمردان و دولت افغانستان ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سعی می‌کنیم به سهم خود در راستای تحقق ثبات و امنیت در افغانستان کمک کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه قطعا کشورهایی در منطقه و خارج از منطقه وجود دارند که علاقه‌مند به تثبیت وضعیت در افغانستان نیستند و به انحاء مختلف کارشکنی می‌کنند، اظهار داشت: هر آنچه مورد نظر دولت افغانستان باشد و از ما بخواهد ما به دولت و مردم افغانستان کمک خواهیم کرد و با توجه به وضعیت افغانستان و دیرینه بودن مشکلات آن چه در دوران اشغال توسط اتحاد شوروی و چه بعد از آن، با بسیاری از شخصیت‌ها، گروه‌ها و مردم افغانستان به دلیل مرز طولانی مشترک و کمک‌هایی که به آنها داشتیم، ارتباطاتی را داشته و ارتباطات معنوی همواره بین ما و مردم افغانستان وجود داشته است.

* دروغ ساخته و پرداخته درباره حضور فرزندان مقامات ایرانی در خارج و سرمایه آنها

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تشدید جنگ روانی علیه ایران و شایعه‌پراکنی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام و اینکه وزارت خارجه ایران هدف این اتهامات است، عنوان کرد:‌معاندان، رژیم اشغالگر قدس و اندک کشورهای دیگر در منطقه مدتی است که سعی کردند به دلایل مختلف و با ایجاد فضا و جنگ روانی علیه ایران، دست به شایعه پراکنی و بیان مطالبی بزنند که در افکار عمومی مردم ایران تردید و شک و گمان ایجاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از جمله اینها سورپرایز تیرماه جان بولتون یا حضور فرزندان مقامات ایرانی در خارج از کشور با آن عدد و رقم و سرمایه که دروغی ساخته و پرداخته بود که با واقعیت سازگاری ندارد و همچنین توئیت‌های پامپئو و سخنانی که از مقر رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود آن هم در پوشش حمایت از مردم ایران، است و وزیر خارجه کشورمان درست و به جا اشاره کرد که شاهد خبرسازی‌های بسیاری طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بوده و هستیم.

وی اضافه کرد:‌ ما خبرهایی که توسط خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری به دروغ مطرح و از خروج مؤسسات و شرکت‌های اروپایی خبر می‌دهند را مورد بررسی قرار داده و شاهد بودیم که اصلا این شرکت‌ها در ایران حضور نداشتند و این جنگ و فشار روانی که جهت و اهداف خاصی را دنبال می‌کند، کاملا مشهود است.

این دیپلمات ارشد کشورمان مقابله با جنگ و فشار روانی را دشوار ندانست و افزود: آنچه بر آن تکیه داریم افکار ملت ایران است که به سادگی همه این دروغ پردازی‌ها با توجه به تجارب قبلی را نخواهد پذیرفت و برخی اوقات آنقدر این اتهامات و دروغ‌ها به شکلی است که یک کودک بی‌تجربه می‌تواند تشخیص دهد که جنگ روانی است.

قاسمی اضافه کرد:‌ما در وزارت خارجه به این مسئله توجه داریم و البته متهم ردیف اول نیستیم، هیچ کس متهم نیست. یک طرف علاقمند است برای گرفتن امتیازات و اهدافش، ایران را چه در حوزه اقتصادی و چه تحریم‌ها و چه مسائل روانی و سیاسی تحت فشار قرار دهد ولی نهایتا همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و آحاد مردم و دستگاه‌های حاکمیتی در این زمینه باید بتوانند در مقابل تلاش‌های مذبوحانه و بی‌حاصل پاسخگویی کرده و در راستای تنویر افکار عمومی با جدیت کار کنند.

وی ادامه داد:‌باید بتوانیم به هنگام و به ضرورت پاسخگوی سؤالات وابهامات باشیم و اجازه ندهیم این نابخردانی که کیان ایران را هدف قرار داده‌اند به اهداف نامقدس خود نزدیک شوند و قطعا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و آزمودن آزموده شده، خطاست و باید شناخت کافی از دلاورمردی‌های مردم این سرزمین داشته باشند.

*بدبین نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره بدبینی نسبت به آینده برجام خاطرنشان کرد: ما بدبین نیستیم و توقع داریم که اتحادیه اروپا و طرف‌های دیگر هر چه زودتر خواسته‌های ایران را در یک پکیج منظم، منطقی و قابل قبول به ما ارائه کنند.

وی با بیان اینکه به صورت فشرده در حال کار هستیم، اظهار داشت: امیدوارم این اتفاق بیفتد و اروپا بتواند با پیشنهاداتی که به ایران ارائه می‌کند رضایت جمهوری اسلامی را جلب کند و ما بتوانیم تصمیمات خود را اتخاذ کنیم.

قاسمی اضافه کرد: این کار با شدت و حدت در جریان است و امیدوارم در آینده بسیار نزدیک این پیشنهادات را دریافت و بررسی کرده و نهایتا مقامات عالی کشور تصمیمات مقتضی را اتخاذ خواهند کرد.

* همکاری‌هایمان با روسیه در سوریه ادامه دارد

وی درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره روابط ایران با روسیه و سوریه، خاطرنشان کرد: این اظهارات بخشی از جنگ روانی است که آنها به انحاء مختلف در کنار دیگر موارد در این باره سخن پراکنی کرده و سعی می‌کنند روابط ایران را با سایر کشورها در منطقه و کشورهایی که رابطه بیشتری با آنها دارد، تحت تاثیر قرار دهد. من این اظهارات را در راستای جنگ روانی می‌دانم و سخنان نادرستی است و محل اتکا و قابل اعتنا نیست و براساس آن نمی‌توانم اظهارنظرکنم.

قاسمی با بیان اینکه از اساس با دروغ پردازی‌های حاکمان این رژیم آشنا هستیم، گفت: ما با روسیه روابط مثبت و رو به رشدی در همه ابعاد داریم و همکاری‌هایمان در سوریه ادامه دارد و طی هفته‌های آینده نشست آستانه با حضور سه کشور ضامن روند آستانه برگزار خواهد شد.

* نامه‌های رئیس‌جمهور به همتایان در دیگر کشورها

سخنگوی وزارت خارجه درباره نامه‌های رئیس‌جمهور ایران به همتایان خود در سایر کشورها در خصوص خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: بعد از خروج آمریکا اقدامات دیپلماتیکی توسط ایران طراحی شد که بخشی از آن انجام و بخشی در حال انجام شدن است ومی‌تواند باز هم ادامه یابد.

وی افزود: این تلاش‌ها به اشکال مختلف و به تناسب نوع رابطه ما با سایر کشورها و نقش آنها و آشنا شدن و دریافت آخرین دیدگاه‌ ایران نسبت به برجام، خواسته‌های ایران و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ادامه دارد. نامه‌ها یا پیام‌هایی از سوی رئیس‌جمهور برای رؤسای جمهور و رؤسای دولت‌های برخی کشورها ارسال شده که تعدادی از آنها توسط برخی از مقامات عالیرتبه کشورمان به سایر کشورها برده شده و برخی نیز در آینده ارسال خواهد شد.

قاسمی اضافه کرد:‌این تلاش دیپلماتیک و این دیپلماسی ادامه خواهد داشت که بخشی از آن ارسال پیام ریاست جمهوری به همتایانش در دیگر نقاط جهان است.

* اقدام مذموم و ناپسند آل سعود در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی

وی در پاسخ به سؤال دیگری مطالب مطرح شده در خصوص برقراری ارتباط بین ایران و رژیم صهیونیستی را ناروا و صد در صد دروغ خواند و افزود: مقامات این رژیم همواره گفته‌اند که با ایران ارتباط داشته‌اند که کلامی دروغ است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط عربستان با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: در این خصوص قرائن متقن و دقیقی وجود دارد که دولت سعودی از مدت‌ها پیش در جهت ایجاد یک نوع رابطه و همکاری و آماده سازی زمینه‌هایی برای بحث فلسطین و دیگر اهدافی که در منطقه دنبال می‌کند، تلاش کرده و تماس‌ها و ارتباطاتی وجود دارد که این مایه تاسف و قابل سرزنش است که کشوری با این ادعاها و ویژگی‌ها در پی برخی منافع خاص، همه آرمان‌های جهان اسلام را زیر پا بگذارد.

قاسمی این اقدام را محکوم، مذموم و ناپسند خواند که راه به جایی نخواهد برد و مقامات سعودی زحمت دیگران را زیاد می‌کنند و آبروی خود را در جهان اسلام از بین خواهند برد.

وی  در پاسخ به سؤالی عنوان کرد:‌ما ارتباطات تنگاتنگ مشورتی را با دولت سوریه و روسیه داریم و در روزهای اخیر دیدار مفصلی با مقامات روسیه داشتیم و تماس‌ها ادامه دارد و مطالب مطرح شده صحت ندارد و شاید جنگ روانی در مقطع کنونی است.

* وزارت خارجه از صدر تا ذیل مجموعه‌ای فراجناحی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات وزیر خارجه که روز گذشته بیان شد، عنوان کرد: وزارت خارجه از صدر تا ذیل مجموعه‌ای فراجناحی است و باید فراجناحی باشد و صرفا برای پیشبرد منافع ملی و مصالح کشور تلاش کند و آنچه که وزیر خارجه مطرح می‌کند در این راستاست و اولویت نخست برای ایشان و همکاران در وزارت خارجه،‌منویات رهبری، مصالح نظام و منافع ملی است.

وی اضافه کرد:‌ وزارت و وزیر خارجه سعی کرده‌اند از ورود به مسائل جناحی پرهیز کنند و این یک اصل بین ماست و به آن پایبندیم ولی این منافاتی ندارد که برخی منتقدان و افرادی که در هر راستا و جهت و به هر نیتی یا فرافکنی کرده یا قلب واقعیت می‌کنند، وزارت خارجه پاسخگوی سیاست‌ها و اهداف و عملکرد خودش نباشد.

 قاسمی گفت: شناختی که از وزیر خارجه و شخصیت ایشان دارم کاملا با این تعریف منطبق است و این اصلا نمی‌تواند مورد سرزنش و انتقاد قرار گیرد، در مقابل هجمه‌ای که ممکن است در مورد برخی اقدامات وزارت خارجه پاسخگویی نباشد و سکوت کند. صحبت‌های دیروز ایشان سمت و سوی جناحی نداشته است.

* مشکل پیش آمده در نقطه مرزی با گرجستان

وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکل پیش آمده برای یک خودروی ایرانی در نقطه مرزی با گرجستان خاطرنشان کرد: از سفارت ایران گزارشی دریافت کردیم که برای یک خودرو ایرانی در نقطه مرزی مشکلاتی پیش آمده و سفارت با مقامات گرجستان این موضوع را مورد پیگیری قرار داده و موضوع از این قرار بود که این افراد مدارک اولیه ورود به این کشور را به همراه نداشتند و نقدینگی لازم را هم نداشتند و تنشی ایجاد شده بود که با پیگیری‌های سفارت و تذکرات موضوع حل و فصل شد.

*اردن بیش از دو سال است که در تهران سفیر ندارد/ کاردار اردن در حال فعالیت است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری مبنی بر فرا خواندن سفیر اردن در ایران به این کشور با بیان اینکه بیش از دو سال است که اردن در تهران سفیر ندارد و کاردار اردن به عنوان نماینده این کشور در تهران حضور دارد،‌خاطرنشان کرد: هیچ تحول و اتفاق خاصی بین دو کشور رخ نداده و آنچه که شبکه العربیه و برخی دیگر به آن پرداختند جعل خبر با ایجاد فشار و در راستای اهداف خاص بوده است.

وی افزود: در حال حاضر اردن وضعیت خوبی ندارد و برای دریافت کمک‌های اقتصادی تحت فشار دیگران است و مباحث فلسطین و دیگر مسائل بر سیاست خارجی این کشور اثر گذاشته که مسائل داخلی آن است ولی آنچه که در مورد ایران و اردن مطرح می‌شود واخباری که در این خصوص منتشر شد فرافکنی و القای شبهات و ایجاد اخلال در افکار عمومی منطقه و ایران بود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی برجام بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هلند یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده ایران رتبه دوم مسابقات «خیرالتلاوه» لبنان را کسب کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در مسابقات بین‌المللی قرآن «خیرالتلاوت» رادیو صوت‌الهدی لبنان که در چهار مرحله و به صورت مجازی برگزار شد محسن قاسمی قاری کشورمان بعد از نماینده مصر، رتبه دوم این مسابقات را کسب کرد.

محسن قاسمی درباره این مسابقات گفت: فراخوان مسابقات قبل از ماه مبارک رمضان منتشر شد و از قاریان متقاضی درخواست شده بود تا تلاوتی سه دقیقه‌ای از خود ارسال کنند. در مرحله اول قاریانی از کشور‌های مختلف تلاوت ارسال کرده بودند که از بین آنها ۲۰ قاری برای مرحله دوم انتخاب شدند.

وی افزود: در ادامه از ۲۰ نفر مرحله دوم مجدد فایل صوتی تلاوت درخواست شد و پس از داوری، از این جمع ۱۰ نفر به مرحله سوم راه یافتند. در این مرحله نیز هر کدام از قاریان یک فایل صوتی از آیات مشخص شده را ارسال کردند تا در نهایت پنج نفر به مرحله نهایی این مسابقات راه یافتند. در مرحله نهایی هر قاری فایل صوتی تلاوت خود را ارسال کرد که از میان آنها رتبه‌بندی نهایی اعلام شد.

این قاری کشورمان اظهار کرد: این تلاوت‌ها پس از تدوین نهایی در ماه مبارک رمضان از رادیو صوت‌الهدی لبنان پخش شد و با حضور یک گروه داوری، ارزیابی و در نهایت نیز عبدالرزااق شهاوی، قاری مصر رتبه اول، نماینده ایران نیز رتبه دوم و سعد محی‌الدین از لبنان رتبه سوم را دریافت کردند.

قاسمی اضافه کرد: بیشتر برای حفظ آمادگی در این مسابقات شرکت کردم و صرفاً هدفم کسب رتبه نبود، ضمن اینکه در این مسابقات قاریان شناخته شده‌ای از ایران، افغانستان و ... حضور داشتند که موفق به دریافت رتبه نشدند.

دیگر خبرها

  • نماینده ایران رتبه دوم مسابقات «خیرالتلاوه» لبنان را کسب کرد
  • عکسی از پوشش یک زن دیپلمات در دیدار با ابراهیم رئیسی
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات ذی‌ربط احضار سفیر سوئیس به سپاه را تکذیب کردند | تبادل پیام با آمریکا
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • سپاه پاسداران دژ مستحکم ملت ایران در مقابل بیگانگان است
  • استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • ترکیه رهگیری موشک‌های ایرانی را تکذیب کرد
  • ترکیه رهگیری موشک‌ های ایرانی را تکذیب کرد
  • دیپلمات بازنشسته آمریکایی: ایرانیان حمله خود را در اوج دقت و بسیار فوق العاده انجام دادند (فیلم)
  • سپاه دژ مستحکم برای پاسداری از انقلاب اسلامی ایران