Web Analytics Made Easy - Statcounter

وی در همین راستا به خروج یک طرفه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست و هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به آمریکا اعتماد کرد، در حال حاضر وجود ندارد. آفتاب‌‌نیوز : بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره موضوع شکایت ایران از آمریکا نزد دادگاه بین‌المللی لاهه، گفت: به خاطر توقیف غیرقانونی دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی توسط دولت آمریکا، شکایتی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده که تصور می‌کنم حدود ۸ تا ۱۲ ماه اکتبر این دادگاه برای استماع تشکیل جلسه دهد و بعد از استماع دادگاه باید ببینیم روند این شکایت به کجا منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش آفتاب‌نیوز؛ قاسمی خاطرنشان کرد: این مساله موضوعی است که به صورت جدی توسط ایران و برای احقاق حقوق خودش دنبال می‌شود لذا ما منتظر این نشست در ماه اکتبر هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  با اشاره به وضعیت یمن، اظهار کرد: جامعه جهانی شرایط دشوار مردم یمن را باید درک کند، مجامع بین‌المللی و سازمان‌ ملل باید در جهت توقف تجاوز به مردم مظلوم یمن تلاش کافی را داشته باشند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این خصوص سعی کرده در تماس با سایر دول و کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی و مجامع بین‌المللی صدای مظلومیت و قربانیان تجاوز عربستان به این کشور مظلوم را منتقل کند و به دنبال راهکاری است که این تجاوز توقف پیدا کند و کمک‌های انسان دوستانه به مردم این کشور صورت بپذیرد.
در مورد سفر شینزوآبه به ایران، از سوی ژاپن اعلام رسمی نشده است
سخنگوی وزارت خارجه صبح روز دوشنبه در ادامه نشست خبری خود که بیش از یک ساعت و ۴۵ دقیقه به طول انجامید، در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و اینکه آیا وی در جریان این سفر حامل پیام خاصی از طرف کشور ثالثی است، تصریح کرد: در مورد انجام این سفر هیچ منبع رسمی از سوی ژاپن موضوعی را به ما اعلام نکرده است بنابراین در مورد اصل خود سفر هنوز اطلاعی نداریم تا بخواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا وی حامل پیامی است یا نه؟
وی ادامه داد: شاید در آینده نه چندان دور تبادل هیات‌هایی بین ایران و ژاپن صورت بگیرد، البته سطح آن را نمی‌دانم ولی در سطح پایین‌تر قطعا این تبادل هیات‌ها وجود دارد. در مورد سفر آقای شینزو آبه نیز همانطور که گفتم هنوز هیچ منبع رسمی از سوی طرف ژاپنی در این زمینه چیزی را به ما اعلام نکرده است.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند روز پیش خبری در رسانه‌های هلندی منتشر شد که محمدرضا کلاهی که عامل اصلی بمب‌گذاری واقعی هفت تیر است به اسم علی معتمد در هلند سال‌ها زندگی کرده و به تازگی کشته شده است، آیا ایران تاکنون در این ارتباط به دولت هلند اعتراض کرده که چرا ۳۰ سال اجازه داده که فردی که عامل انجام  یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای تروریستی در ایران است در این کشور زندگی کند، تصریح کرد: در مورد آن فردی که شما نام بردید من اطلاع دقیق و قطعی ندارم و اگر نکته‌ای باشد در چارچوب مسائل کنسولی است و من گزارشی را در این ارتباط دریافت نکردم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده دو نفراز دیپلمات‌های ایرانی از کشور هلند اخراج شده‌اند نیز گفت: در مورد این خبر و آنچه که در این زمینه شما مطرح کردید اطلاع دقیقی ندارم و ترجیح می‌دهم که در این ارتباط در حال حاضر با توجه به نداشتن اطلاعات دقیق صحبتی نکنم.
هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به آمریکا اعتماد کرد، وجود ندارد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی در فضای رسانه‌ای کشور صحبت از لزوم انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا می‌کنند و اگر فضایی ایجاد شود که ایران تامین منافع خود را در گرو مذاکره با آمریکا ببیند، آیا از انجام این مذاکرات استقبال می‌کند خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، تعامل و تفاهم با کشورهای مختلف است و شما باید به این نکته توجه داشته باشید که این ایالات متحده آمریکا بود که بعد از انقلاب با روش‌های خصمانه وضعیت ناهنجاری را در نوع تعامل با ایران به وجود آورد و ما در مقاطع مختلف شاهد این رفتار خصمانه آمریکایی‌ها علیه ایران بوده‌ایم و در وضعیت جدید این رفتار شدت گرفته است.
وی در همین راستا به خروج یک طرفه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست و هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به آمریکا اعتماد کرد، در حال حاضر وجود ندارد.
این دیپلمات افزود: مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بودند که برجام یک نمونه و آزمون است که نشان می‌دهد می‌توان به آمریکا اعتماد کرد یا نه که متاسفانه آمریکا در این آزمون هم شکست خورد و نمره قبولی دریافت نکرد و بیش از پیش اثبات شد که حاکمان آمریکا قابل اعتماد نیستند.
آمریکا دولتی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد 
قاسمی همچنین به رفتار آمریکا در برابر سازمان‌های بین‌المللی و عدم پایبندی این کشور به موازین بین‌المللی اشاره کرد و افزود: با توجه به این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که آمریکا شرایط و خواسته‌های ایران را برآورده کند و یک تغییر رفتار جدی در برابر ایران داشته باشد. اگر آمریکا در این رفتارهای خود تغییر ایجاد می‌کرد و به عنوان کشوری متعهد و صلح‌طلب که نمی‌خواهد بر سایر کشورهای جهان سلطه داشته باشد، رفتار می‌کرد شاید بحث تعامل با آمریکا قابل بحث بود ولی تا به امروز ما چنین رفتار هوشمندانه‌ای را در هیات حاکمه آمریکا نمی‌بینیم و قطعا کشوری که در همین ایام و در همین دوران اخیر آخرین خلف وعده خود را انجام داده و از برجام خارج شده است، کشور و دولتی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد و در همین چارچوب بحث، مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا تا اینجای کار غیرممکن به نظر می‌رسد.
پرونده پیگیری وضعیت دیپلمات های ربوده شده در لبنان، مفتوح است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آستانه سالگرد ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در لبنان هستیم، تاکنون وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مسئول چه اقدامات حقوقی برای پیگیری وضعیت این دیپلمات‌ها که توسط صهیونیست‌ها ربوده شده‌اند انجام داده است، تصریح کرد: این پرونده، پرونده مفتوح است که همچنان توسط وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های مسئول و همچنین برخی از سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور پیگیری می‌شود، بسیاری اعتقاد دارند که این دیپلمات‌ها زنده هستند و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دارند.
قاسمی با اشاره به برخی از تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه، تصریح کرد: باید در یک زمانی، نتیجه قطعی این تلاش‌ها مشخص شود.
وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه پرونده این موضوع هنوز مفتوح است و اقدامات حقوقی و غیرحقوقی لازم همچنان در مورد پیگیری این پرونده ادامه دارد، خاطرنشان کرد: متهم اصلی و واقعی در این زمینه رژیم صهیونیستی است.

وضعیت ترکیه برای ایران وضعیت مقبولی است
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با نگاه ایران به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ترکیه و انتخاب مجدد اردوغان به عنوان رییس‌جمهور این کشور، گفت: این خبر بسیار خوشایندی بود و من از همین جا به آقای اردوغان و همچنین مردم ترکیه تبریک می‌گویم.
وی با تمجید از حضور پرشور و فراگیر مردم ترکیه در جریان برگزاری این انتخابات و با بیان اینکه باید به خاطر این حضور به مردم ترکیه تبریک گفت، بیان کرد:‌ این حضور چشمگیر می‌تواند پایه و اساسی برای استقرار امنیت و ثبات بیشتر در این کشور و توسعه اقتصادی آن باشد.
قاسمی با بیان اینکه این وضعیت برای ایران وضعیت مقبولی است و می‌تواند بسیار خوشایند باشد، افزود: ما برای دولت منتخب مردم ترکیه آرزوی موفقیت می‌کنیم و فکر می‌کنیم که این وضعیت جدید می‌تواند نوید دیگری برای ما باشد که ما بتوانیم با ترکیه در سطوح مختلف همکاری‌های خود را علاوه بر همکاری‌های پیشین، گسترش و سامان دهیم و این موضوع همچنین می‌تواند کمک بسزایی در جهت گسترش صلح و امنیت در منطقه باشد.
علاقه‌مند به ادامه آتش بس در افغانستان بودیم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با ارزیابی ایران از آخرین تحولات صورت گرفته در افغانستان و اینکه آیا ایران این ظرفیت و آمادگی را دارد که بین گروه‌های مختلف افغانی جهت ایجاد آتش‌بس و صلح در این کشور میانجیگری کند، تصریح کرد: همواره آرزو و علاقه‌مندی ما ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان بوده است. دیر زمانی است که مردم افغانستان از برخی از ناملایمات‌ها رنج می‌برند و باید همه تلاش کنیم که آلام مردم افغانستان کاهش پیدا کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه ما علاقه‌مند بودیم که آتش‌بس در افغانستان ادامه پیدا کند ولی متاسفانه استمرار پیدا نکرد، افزود: ما به عنوان همسایه دلسوز برای افغانستان از هر کمکی که بتوانیم برای ایجاد امنیت و ثبات بیشتر در افغانستان و تفاهم بین دولت مرکزی و سایر گروه‌ها انجام دهیم استقبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ارتباط ما با دولتمردان افغانستان ادامه دارد و تلاش می‌کنیم که به سهم خود در راستای تحقق این ایده حرکت کنیم، تصریح کرد: قطعا کشورهایی نیز هستند که به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان علاقه‌مند نیستند و با انحای مختلف در این مسیر کارشکنی می‌کنند ولی همانطور که اشاره کردم ما هر آنچه را که بتوانیم و مورد نظر دولت افغانستان باشد انجام می‌دهیم تا به ایجاد صلح در این کشور کمک کنیم.
به گزارش ایسنا،‌ در همین چارچوب خبرنگار پرسش‌کننده اعلام کرد که سفیر ایران در افغانستان گفته تهران تماس‌هایی را با طالبان دارد و همین موضوع باعث ایجاد برخی از مباحث نیز در افغانستان شد، گفت: من سطح تماس‌ها را نمی‌دانم ولی می‌توانم به شما بگویم که با توجه به وضعیت افغانستان و دیرینه بودن مشکلات این کشور و همچنین هم‌مرزی ایران با افغانستان، جمهوری اسلامی ایران با یکسری از گروه‌ها، شخصیت‌ها و همچنین مردم افغانستان ارتباطاتی داشته و همواره این ارتباطات معنوی بین مردم ما و افغانستان وجود داشته است.
اعضای برجام با سرعت و دقت بیشتری هر آنچه را ما خواسته‌ایم در یک پکیچ منظم و قابل قبول به ایران ارائه دهند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای عراقچی اعلام کرده بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام تا آخر ماه میلادی جاری به ایران ارائه خواهد شد و با توجه به این موضوع آیا ایران نشانه‌هایی از سوی کشورهای اروپایی می‌بیند که آنها بخواهند تضمین‌های واقعی برای حفظ منافع ایران در برجام ارائه دهند، اظهار کرد: ما بدبین نیستیم و همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم مذاکرات و رایزنی‌ها به صورت فشرده و روزانه در حال انجام است.
وی افزود: انتظار ما از دیگر کشورهای عضو برجام بخصوص اتحادیه اروپا این است که با سرعت و دقت بیشتری هر آنچه را که ما خواسته‌ایم در یک پکیچ منظم و قابل قبول به ایران ارائه دهند. ما هنوز زمان داریم و به صورت فشرده در حال کار کردن هستیم و امیدواریم اروپا بتواند با پیشنهاداتی که ارائه می‌دهد رضایت ایران را جلب کند.
قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با نامه رییس‌جمهور به سران برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با خروج آمریکا از برجام و همچنین محورهای این نامه، تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات دیپلماتیک را طراحی کرد که بخشی از آن انجام شده و بخشی از آن در حال انجام شدن است و می‌تواند ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه این اقدامات و تلاش‌ها به صور مختلف ادامه دارد، تصریح کرد: در این اقدامات تلاش شده که آخرین دیدگاه‌های ایران نسبت به برجام و همچنین خواسته‌های ایران در ارتباط با برجام و همچنین خروج غیرقانونی آمریکا از برجام تبیین شود. در همین چارچوب نامه‌ها و پیام‌هایی از سوی رییس‌جمهور برای برخی از روسای جمهور و همچنین روسای دولت‌ها ارسال شده است. برخی از این نامه‌ها توسط مقامات عالیرتبه کشور به این مقامات تحویل داده شده است و برخی نیز در آینده ارائه خواهد شد.
قاسمی با بیان اینکه تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت، گفت: برخی از این تلاش‌ها همانطور که اشاره کردم ارسال نامه رییس‌جمهور به همتایان خود در دیگر نقاط جهان است.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که با بیان چند مثال معتقد بود ایران به صورت چشم بسته از سیاست‌های چین و روسیه پیروی می‌کند و به نظر می‌رسد که گویی چک سفیدی به آنها در این زمینه داده است، با رد چنین نگاهی، گفت: من فکر می‌کنم آنچه که شما مطرح کردید بیشتر از آنچه که سوال باشد یک بیانیه است که در مورد دو کشور مطرح کردید، بدون هیچگونه سند و مدرکی. من فکر می‌کنم که بعضا با برخی از اطلاعات غلط نیز همراه است.
وی در مورد صحبت این خبرنگار که مطرح کرده بود بانک‌های چینی حساب برخی از ایرانیان را مسدود کرده‌اند، تصریح کرد: این موضوع مربوط به شش هفت ماه قبل است و با توجه به مکانیزمی که خود بانک‌های چینی در پیش گرفته بودند این اتفاق افتاد و پیگیری نیز در مورد آن صورت گرفت.
قاسمی با بیان اینکه اظهاراتی مبنی بر اینکه چین و یا روسیه صدور کالاهای خود را به ایران محدود کرده‌اند یک نوع پیش داوری بدون داشتن سندی معتبر است، تصریح کرد: ایران سیاست خود را تعامل با تمام کشورهای جهان قرار داده است و ما بر اساس این سیاست متوازن که در چارچوب تحقق منافع ملی است، حرکت می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه قطعا هیچ دو کشوری در مورد تمام مسائل بین‌المللی به صورت یکسان فکر نمی‌کنند و دیدگاه‌های مشترکی ندارند، تصریح کرد: صحبت از روابط دوجانبه و نزدیک به این معنا نیست که دو کشور در تمام موضوعات اشتراک نظر و دیدگاه یکسانی داشته باشند و این موضوع در مورد نوع روابط ایران با چین و روسیه و همچنین دیگر شرکایمان مصداق پیدا می‌کند.
قاسمی با اشاره به اهمیت کشور چین و روسیه در عرصه بین‌الملل به عنوان دو عضو شورای امنیت، تصریح کرد: از طرف دیگر روسیه کشور همسایه ما است و با توجه به این موارد ما روابط خوبی با این دو کشور داریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه من علاقه ندارم که نسبت به هیچ کشوری پیش داوری داشته باشیم و این نیز درست نیست که ایران را متهم کنیم که به صورت چشم بسته از سیاست‌های دیگر کشورها پیروی می‌کند، افزود: ما کشور مستقل هستیم و مردم ما برای کسب استقلال بهای زیادی پرداخته‌اند و قطعا ایران چشم بسته از سیاست‌های هیچ کشوری پیروی نمی‌کند چرا که ما مستقل هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موگرینی در جلسه عمومی پارلمان اروپا اعلام کرده که با مقامات ایران گفت‌وگوهایی را در مورد مسائل موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشر داشته است و آیا ایران چنین موضوعی را تایید می‌کند، گفت: من متن دقیق صحبت‌های خانم موگرینی را ندیدم و البته اگر چنین صحبتی شده باشد غیرطبیعی نیست و می‌تواند چنین موضوعاتی مطرح باشد. ما علیرغم اشتراک نظرها و روابط خوبی که با کشورهای اروپایی داریم اختلاف نظرها و اختلاف دیدگاه‌هایی نیز می‌توان در مورد برخی از مسائل داشته باشیم. برخی از مسائل و سیاست‌های ایران می‌تواند مورد نقد و پرسش و یا ابهام اروپایی‌ها باشد که امری طبیعی است. ما نیز ممکن است نسبت به برخی از سیاست‌های اروپا در ارتباط با مسائل منطقه و همچنین دیگر مسائل انتقادات و سوالاتی داشته باشیم که آن را با طرف‌های اروپایی مطرح می‌کنیم.
وی افزود: نباید انتظار داشت که در تمام مسائل دو طرف نگاه و دیدگاه یکسانی داشته باشند.
قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا و اینکه آیا این جنگ تجاری می‌تواند در روابط اروپا با دیگر کشورها از جمله ایران تاثیر بگذارد؟ تصریح کرد: عموما کشورها تعاملات خود را با دیگر کشورها بر اساس منافع خود تنظیم می‌کنند و ما امروز شاهد پیچیدگی‌هایی در روابط ایالات متحده با دیگر کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و مجامع بین‌المللی هستیم که یکی از آنها بر اساس آنچه که شما اشاره کردید جنگ تجاری به وجود آمده بین اتحادیه اروپا و آمریکاست.
وی ادامه داد: به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که این وضعیت جدید بین آمریکا و اروپا چه تاثیری در روابط اتحادیه اروپا با دیگر کشورها خواهد داشت و باید صبر کرد و دید که نتیجه رفتارهای آمریکا در برابر اتحادیه اروپا چگونه به پیش می‌رود.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آقای عراقچی اعلام کرده که بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام تا اواخر ماه میلادی جاری به ایران ارائه خواهد شد و آیا این بسته شامل دیدگاه‌ها و نظرات روسیه و چین به عنوان دیگر طرف‌های برجام نیز است؟ تصریح کرد: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با توجه به علاقه‌مندی سایر شرکایمان و اعضای باقیمانده برجام مبنی بر اینکه ایران در این توافق بین‌المللی باقی می‌ماند مذاکرات و گفت‌وگوهایی بین ایران و این کشورها آغاز شد و در این زمینه بحث و گفت‌وگو شد که آنها چگونه می‌توانند منافع ایران در برجام را بدون حضور آمریکا حفظ کنند.
وی با بیان اینکه در همین چارچوب مذاکرات و گفت‌وگوهای فشرده‌ای بین ایران و اتحادیه اروپا و همچنین چین و روسیه صورت گرفت، تصریح کرد: ما نباید دچار این اشتباه شویم که در این وضعیت جدید صرفا از سه کشور اروپایی عضو برجام نام ببریم و دو کشور دیگر یعنی چین و روسیه را در نظر نگیریم. پنج کشور باقیمانده در برجام همه در برابر برجام و تامین منافع ایران از برجام مسئولیت دارند بنابراین باید این موضوع را به صورت کلان دید و بسته‌ای که ارائه می‌شود قطعا نمی‌تواند چیزی جدا از رفتار روسیه و چین مورد ارزیابی قرار بگیرد.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد نقش سفارتخانه‌های ایران در حفظ منافع کشور و برجام با توجه به خروج آمریکا از این کشور و اقدامات دیپلماتیکی که آنها می‌توانند در این زمینه بکنند، اظهار کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام، برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه در وزارت خارجه انجام شد و دستورالعمل‌های لازم برای پیگیری امور به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور ارسال شد تا در این زمینه با مقامات کشورهایی که در آن حضور دارند تعامل و رایزنی داشته باشند. همچنین هیات‌هایی از سوی تهران به برخی از کشورها اعزام شد و تماس‌ها بین تهران و کشورهای مختلف برقرار است تا مواضع ایران برای آنها در ارتباط با برجام و خروج آمریکا از این کشور تبیین شود. بخشی از این تلاش‌ها و اقدامات انجام شده و بخشی از آن نیز طی هفته‌های آینده ادامه پیدا می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عراقچی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که برجام در آی‌سی‌یو به سر می‌برد، وزیر اطلاعات نیز امروز اعلام کرده که برجام به مویی بند است و آیا به نظر شما وضعیت اینگونه است و شما در حال حاضر وضعیت این توافق بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: برجام، برجام است و در شرایط خود قرار دارد و هر نگاه و دیدگاهی می‌توان به آن داشت. به نظرم همه تعابیر می‌تواند درست باشد و غلط نیست. من هم نگاه خود را دارم گرچه منافات با نظر دیگر دوستان که شما اشاره کردید، نیست.
قاسمی با بیان اینکه برجام دارای مکانیزمی پایدار است چنان‌که بعد از خروج آمریکا همچنان پابرجاست و دیگر اعضای عضو این معاهده برای حفظ آن در حال تلاش و انجام طراحی‌هایی هستند، تصریح کرد: به نظرم آنکه حال خوشی ندارد شخصا آقای ترامپ است و سیاست آمریکاست که نتوانست استحکام برجام را تحمل کند و به صورت یکجانبه از آن خارج شد. این در حالی است که دیگر اعضای برجام و همچنین دیگر کشورها تلاش می‌کنند که برجام باقی بماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در نشست اخیر اوپک شاهد این بودیم که عربستان و روسیه با یکدیگر در ارتباط با افزایش تولید نفت توافق کرده بودند و آیا پیش از برگزاری این اجلاس، معاونت وزارت خارجه رایزنی‌هایی را با مقامات روسیه در این ارتباط انجام نداده بود؟ تصریح کرد: من از رایزنی معاونت اقتصادی وزارت خارجه با مقامات روس اطلاعی ندارم. وزارت خارجه با توجه به ماهیت ذاتی خود در کنار سایر دستگاه‌ها در صورت لزوم و ضرورت اقدامات شایسته و بایسته‌ای که باید در جهت منافع ملی کشور در تعامل با سایر کشورها انجام دهد، پیگیری می‌کند.
وی ادامه داد: بحث اوپک و نفت از مسئولیت‌های وزارت نفت است و این وزارتخانه به خوبی این وظیفه را در زمان قبل از اجلاس اوپک و همچنین در طول برگزاری این اجلاس پیگیری کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که در این روزها شاهد این هستیم که مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو و ترامپ به صورت مرتب با انتشار توئیت‌هایی سعی می‌کنند افکار عمومی ایران را تحت فشار قرار دهند و به نظر شما ما چگونه می‌توانیم که افکار عمومی کشور را قانع کنیم که حق با ماست و آنچه که آنها انجام می‌دهند در راستای ایجاد یک فضای روانی علیه کشور است، تصریح کرد: فشارهای روانی و اقتصادی آمریکا با خروج این کشور از برجام شدت بیشتری گرفته است و آنها سعی می‌کنند با یکسری اطلاعات دروغ و غلط فضای تشتت و دوگانگی در کشور ایجاد کنند ولی نهایتا من فکر می‌کنم که با توجه به هوشیاری و زکاوت مردم ایران و شناختی که از آنها داریم این تلاش‌ها به نتیجه مورد نظر آنها نخواهد رسید و آنها مجبور خواهند بود که روش‌های خود را مورد بازبینی قرار دهند.
وی با بیان اینکه توئیت کردن کار ساده‌ای است و آنچه که مهم است محتوای این پیام‌هاست، افزود: محتوای این پیام‌ها مملو از دروغ و اتهامات غلطی است که توسط محافلی خاص از درون آمریکا و خارج از آمریکا در اختیار مقامات این کشور قرار داده می‌شود. هدف آنها جنگ روانی است و مردم ما آنقدر هوشیار هستند که این نوع رفتارها را با آنچه که واقعیت دارد از یکدیگر تمیز دهند.
سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در ارتباط با برجام، تاکید کرد: ما به صورت روزانه و مرتب با مجموعه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برجام در تعامل هستیم. تاکنون دو نشست علنی نیز داشته‌ایم و امیدوار و خوش‌بین هستیم که در نهایت اتحادیه اروپا و همچنین روسیه و چین بتوانند خواسته‌های بحق جمهوری اسلامی ایران از برجام را در چارچوب و مکانیزمی تامین کنند و در ارتباط با آن تضمین دهند. امیدواریم علیرغم کندی که وجود دارد اتحادیه اروپا بتواند با سرعت بیشتری این بسته‌ها و پیشنهادات را ارائه کند و ما بعد از دریافت این بسته‌ها و پیشنهادات تصمیمات مقتضی را در ارتباط با موضوع برجام اتخاذ کنیم.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تیم کشتی ایران تاکنون چندین بار با رژیم صهیونیستی هم گروه شده و به خاطر مسابقه ندادن با آنها از حضور در مسابقات انصراف داده و فیلا نیز ایران را تهدید به تعلیق کرده است و آیا دستگاه دیپلماسی کشور در این ارتباط با این موضوع و درخواستی که چندی پیش مسئولان فدراسیون کشتی در این زمینه مطرح کردند چاره اندیشی انجام داده است یا نه؟ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد رژیم صهیونیستی مشخص بوده و هست و این سیاست ادامه دارد.
وی ادامه داد: در مورد مباحثی که چند ماه پیش در مورد کشتی مطرح شد کارگروه‌هایی تشکیل شد و با رایزنی با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک موضوع را دنبال کردیم ولی همانطور که گفتم سیاست‌های ایران در مورد این موضوع مشخص است. در مورد برخی از مسائلی که توسط فدراسیون‌ها و دیگر افراد در بخش ورزش مطرح کرده‌اند و با ما مکاتباتی داشتند، ما پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم و این پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که به ورزشکاران‌مان در حوزه‌های مختلف تا آنجا که امکان‌پذیر است کمک کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت استرالیا در تهران ارائه خدمات کنسولی و روادید خود به ایرانیان را تعلیق کرده است، تصریح کرد: تعلیق داریم تا تعلیق. روز گذشته از سوی سفارت استرالیا یادداشتی به وزارت خارجه ارسال شد که در آن یادداشت آمده است که در زمینه بهینه کردن ارائه خدمات کنسولی و همچنین کاهش نیروهای انسانی سفارتخانه در بخش کنسولی، سفارت استرالیا در تهران تلاش دارد که خدمات خود را به طور کامل از طریق اینترنت و آنلاین ارائه کند و از این طریق پاسخگوی متقاضیان خود باشد.
قاسمی با بیان اینکه ما از یادداشت سفارت استرالیا در تهران چنین برداشتی را کردیم، ادامه داد: این به معنای تعلیق ارائه خدمات نیست بلکه آنها شکل ارائه خدمات و ارائه ویزا را تغییر دادند. موضوع بهینه‌سازی ارائه خدمات از سوی وزارتخانه‌های خارجی در تهران مدتی است که از سوی برخی از سفارتخانه‌ها دنبال می‌شود که در همین چارچوب دو هفته پیش نیز سفارت ایتالیا در تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با اهالی رسانه که در ساختمان شماره ۹ وزارت خارجه در جریان بود، در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اردن و اینکه برخی می‌گویند این تحولات به نوع تعاملات این کشور با برخی دیگر از کشورهای منطقه باز می‌گردد چنان‌که در روزهای اخیر شاهد این بودیم که برخی از رسانه‌های عربی مدعی شدند که اردن سفیر خود را از ایران احضار کرده است و بعد از تکذیب این خبر اعلام کردند که کاردار اردن به این کشور بازگشته است، تصریح کرد: اردن این روزها دستخوش تحولاتی است که این موضوع دلایل مختلفی دارد. در حال حاضر وضعیت اقتصادی خوبی در اردن حاکم نیست و برای اینکه کمک اقتصادی دریافت کند تحت فشار از سوی برخی از کشورها قرار گرفته است.
وی همچنین با بیان اینکه از بیش از دو سال قبل اردن سفیری در ایران ندارد و در حال حاضر سفارت این کشور در سطح کاردار در تهران مشغول به کار است و هیچ تحول خاصی در این زمینه پیش نیامده است، گفت: آنچه که در این زمینه از سوی برخی از رسانه‌های عربی از جمله العربیه مطرح شد جعل خبر و خبرسازی با هدف ایجاد فشار بر ایران بود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چند روز پیش ویدئویی منتشر شد مبنی بر اینکه پلیس گرجستان با توریست‌ها از جمله چند توریست ایرانی برخورد خوبی نداشته و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده است و آیا وزارت خارجه در این زمینه پیگیری‌هایی را انجام داده است، تصریح کرد: ما چندی پیش گزارشی را از سفارت ایران در گرجستان دریافت کردیم که شبیه آن چیزی است که شما مطرح کردید البته نه با این عمق و غلظتی که اشاره کردید. در این گزارش اشاره شده بود که برای خودرویی در خطوط مرزی دو کشور مشکلاتی ایجاد شده است و این افراد فاقد مدارک لازم برای خروج از کشور بودند و از طرف دیگر نقدینگی لازم را نیز نداشتند. در مورد این افراد در آن منطقه تشنج ایجاد شده بود که با پیگیری سفارت و تذکراتی که داده شد موضوع حل و فصل شد. در مورد آنچه که شما اشاره کردید گزارشی دریافت نکردم و اگر به نتیجه‌ای رسیدم حتما به شما اطلاع می‌دهم.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ظریف در سخنان خود در روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران چندین بار دلواپسان را مورد خطاب قرار داد و از طرف دیگر صحبت از اهمیت حفظ وحدت در کشور کرد و به نظر می‌رسد که این رفتارها با یکدیگر هماهنگی و همخوانی نداشته و به نوعی ظریف جناحی برخورد کرده است، تصریح کرد: من چنین تصوری را از صحبت‌های روز گذشته آقای ظریف ندارم. آقای ظریف به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی کشور، به مسائل آشناست؛ چنان که ایشان به عنوان یک وزیر خارجه ورزیده‌ شناخته می‌شوند. وزارت خارجه از صدر تا ذیلش یک مجموعه فراجناحی است و باید فراجناحی باشد، وظیفه این وزارتخانه پیشبرد منافع ملی و مصالح کشور است و اقدامات و تلاش‌های آقای ظریف نیز در این راستا است. اولویت نخست برای ایشان مصالح ملی نظام، کشور و پیشبرد منویات مقام معظم رهبری است. ایشان همواره سعی کرده‌اند که از ورود به مسائل جناحی پرهیز کنند و این یک اصل است که آقای ظریف به آن پایبند هستند.
وی با بیان اینکه این موضوع با پاسخگویی وزارت خارجه نسبت به برخی از فرافکنی‌ها و منتقدانی که با هر نیتی اقدام به فرافکنی و قلب موضوعات می‌کنند، منافاتی ندارد، تصریح کرد: شخصیت آقای ظریف کاملا منطبق با آن چیزی است که من از ایشان برای شما ترسیم کردم.
قاسمی با بیان اینکه وزارت خارجه نمی‌تواند در برابر هجمه‌هایی که وارد می‌شود سکوت کند و جوابی ندهد، تصریح کرد: صحبت‌های ایشان در آن جلسه جناحی نبود و اگر انتقادی نیز مطرح بوده نسبت به اشخاصی بوده که موضوعات را به درستی منتقل نکرده‌اند و با هر نیتی اقدام به قلب موضوعات کرده‌اند.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه گفته می‌شود که آمریکا و روسیه توافق کردند که نیروهای مقاومت در جنوب سوریه حضور نداشته باشند و از طرف دیگر بر اساس این توافق آمریکا نیز دست از حمایت از گروه‌های تروریستی بردارد و نظر ایران در مورد این چیست، گفت: این موضوعی است که بیشتر از رسانه‌ها و محافل رسانه‌ای مطرح شده است و هیچ قرینه‌ای برای صحبت‌های مطرح شده وجود ندارد. ما کماکان ارتباطات تنگاتنگ و مشورتی خود را با دولت روسیه و سوریه داریم و در روزهای اخیر نیز دیدار مفصلی با مقامات روس در مسکو داشتیم.
وی با بیان اینکه در مورد آنچه که مطرح شده ما در عمل چیزی دریافت نکردیم و قرینه‌ای برای اثبات این ادعا وجود ندارد، گفت: شاید این مباحث نیز در راستای همان جنگ روانی است که این روزها در مورد ایران از سوی برخی از رسانه‌ها دنبال می‌شود.
قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با دیدار مخفیانه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در اردن، اظهار کرد: از مدت‌ها پیش دولت سعودی در جهت ایجاد یک نوع رابطه و همکاری با صهیونیست‌ها اقداماتی را انجام داده است و تعاملاتی را با این رژیم برقرار کرده است، این موضوع باعث تاسف و قابل سرزنش از سوی جهان اسلام و مسلمانان است. اینکه کشوری علیرغم ادعاهایی که دارد برای تامین برخی از منافعش تمام آرمان‌های جهان اسلام را زیر پا بگذارد اقدامی محکوم است و تصور می‌کنیم که راه به جایی نمی‌برد و با این اقدامات آبروی خود را بین کشورهای اسلامی از بین می‌برد.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای اخیر شاهد فضاسازی روانی برخی از رسانه‌ها علیه ایران بخصوص دستگاه وزارت خارجه هستیم به نحوی که آقای ظریف روز گذشته اعلام کردند که خبرگزاری رویترز روزانه حدود ۵۰ خبر دروغ علیه ایران مطرح می‌کند، از طرف دیگر از سوی برخی از رسانه‌ها خبری مطرح شد مبنی بر اینکه آمریکا در تیر ماه سوپرایزی علیه ایران دارد و همچنین این کشور فرزندان مقامات ایران از آمریکا را اخراج کرده و پول‌های آنها را بلوکه کرده است و آیا دستگاه وزارت خارجه برای مقابله با این فضای روانی که به نظر می‌رسد وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه هدف اصلی آن است، چاره‌اندیشی کرده است، اظهار کرد: معاندین و کسانی که سال‌هاست رفتار خصمانه‌ای با مردم ایران دارند و همچنین رژیم اشغالگر قدس و برخی دیگر از کشورهای منطقه مدتی است که سعی کرده‌اند که جو روانی علیه ایران را تشدید کنند و در همین چارچوب به انتشار شایعه‌ها و بیان مطالبی می‌پردازند که در بین مردم ایران تردید و شک ایجاد کند.
وی با بیان اینکه به نظر من از سوپرایز تیرماه می‌توان به عنوان دروغ تیر ماه یاد کرد، تصریح کرد: بحث اخراج فرزندان مقامات ایرانی و بلوکه شدن دارایی‌های آنها نیز یک دروغ بود که با واقعیت همخوانی نداشت و در راستای فضای روانی است که علیه ایران این روزها دنبال می‌شود.
قاسمی با بیان اینکه ظریف به درستی و بجا اشاره کرد که در طی هفته‌های اخیر خبرسازی‌های دروغ علیه ایران افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: به آشکارا می‌بینیم که برخی از آژانس‌های خبری به دروغ مطالبی را منتشر می‌کنند؛ مثلا می‌گویند فلان شرکت اروپایی از ایران خارج شده است در حالی که این شرکت در ایران اصلا حضور نداشته است که بخواهد خارج شود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اهداف آنها از این جنگ روانی مشخص است، خاطرنشان کرد: مقابله با آن دشوار نیست و آنچه که ما بر آن تکیه داریم افکار عمومی خود ملت ایران است که به راحتی و سادگی این دروغ‌پردازی‌ها را با توجه به تجربیات قبلی‌شان نمی‌پذیرند. برخی از این دروغ‌ها آنقدر واضح است که حتی یک فرد بی‌تجربه نیز آن را قبول نمی‌کند.
وی با بیان اینکه ما در وزارت خارجه توجه کامل به این موضوع داریم، تصریح کرد: ما متهم اول نیستیم و هیچ کس متهم نیست. یک طرف می‌خواهد امتیازاتی را بگیرد و برای اهداف خود ایران را تحت فشار قرار دهد. همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و آحاد مردم باید در برابر این مسائل هوشیار باشند و دستگاه‌های مسئول در راستای تنویر افکار عمومی با جدیت بیشتری کار کنند. ما باید بتوانیم بهنگام و به ضرورت پاسخگوی سوالات و ابهامات مردم باشیم تا کسانی که کیان ایران را هدف قرار داده‌اند نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.
قاسمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه رسانه‌های صهیونیستی با انتشار برخی از خبرها و جنگ روانی تلاش می‌کنند روابط ایران با سایر کشورهای منطقه را تحت تاثیر قرار دهند و شبهاتی را در این زمینه ایجاد کنند، تصریح کرد: ما با روسیه روابط مثبت و رو به رشدی داریم، همکاریمان در سوریه ادامه دارد، طی هفته‌های آینده نشست آستانه برگزار خواهد شد و مسائل سوریه در این نشست دنبال می‌شود. هفته گذشته نیز در ارتباط با کمیته قانون اساسی سوریه نشستی در ژنو تحت نظارت سازمان ملل برگزار شد.
وی با بیان اینکه ما پیش از این نیز مطرح کرده‌ایم که ما ادعای داشتن نیرو در سوریه به معنای داشتن پایگاه و نیروی نظامی در این کشور را نداریم، تصریح کرد: در پی حضور تروریست‌ها در سوریه و بنا به درخواست دولت سوریه، نیروهای مستشاری ایران برای کمک به دولت سوریه به این منطقه رفتند و تا زمانی که دولت سوریه بخواهد این کمک‌ها و مساعدت‌های مستشاری از سوی ایران ادامه پیدا خواهد کرد.
بهرام قاسمی در ابتدای سخنان خود در این نشست یاد شهدای هفتم تیر را گرامی داشت.
منبع: خبرگزاری ایسنا کد خبر: ۵۳۰۹۷۰ تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا برجام مذاکره ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۱۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)

محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه:شرایط ژئوپلیتیکی نباید زندان و جبری برای کشورها ایجاد کند. 

تا زمانی که درها از سوی ایران روی غرب بسته باشد،  حتماً روسیه و چین احساس می‌کنند تنها کنشگر در این حوزه هستند و منافعشان را بر ما تحمیل می‌کنند، بدون اینکه منافع ما را در نظر بگیرند. 

آقای ترامپ از من برای مذاکره چندین بار دعوت کرد و ما اجازه برای مذاکره نداشتیم.  

یک پیشنهاد با توافق حاکمیتی ایران به آقای پوتین برای انتقال به آقای ترامپ داده شد. 

برجام امروز اصلاً شرایط خوبی ندارد و امروز شرایط بازگشت به برجام بسیار دشوارتر از دوران آغاز ریاست جمهوری آقای بایدن است. 

ما در جنگ غزه خیلی بهتر از جنگ اوکراین عمل کردیم.

 

منبع:اقتصاد آنلاین

 

 

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ماهیگیری ظریف و همسرش (فیلم) روایت جواد ظریف از نقشه اسرائیل برای جنگ بزرگ بین ایران و آمریکا (فیلم) ببینید | ظریف: اینکه دانشجو بتواند حرفش را بزند نشانه قدرت ما است، نه ضعف

دیگر خبرها

  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!