Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@21:11:54 GMT

مشروح نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۶۲۱۵۴

مشروح نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری صبح امروز (دوشنبه 4 تیر) با خبرنگاران برای توفیق تیم ملی فوتبال کشورمان در جام‌جهانی و بازی امشب آرزوی توفیق کرد.

وی در ادامه درباره تحولات یمن گفت: جمهوری اسلامی ایران تغییر موضعی نسبت به تجاوز یمن ندارد و همه اتفاقات را محکوم می‌کنیم و امیدواریم جامعه جهانی و‌ سازمان ملل این اتفاقات را درک کنند و‌ تلاش وافی برای جلوگیری از این جنایت را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران هم تلاش می‌کند ‌صدای مظلومیت قربانیان تجاوز عربستان را منتقل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: به خاطر توقیف غیر قانونی ۲ میلیارد دلار از داریی‌هایی ایران توسط آمریکا، شکایتی را در دادگاه لاهه مطرح کردیم که در تاریخ ۱۱ اکتبر این دادگاه تشکیل می‌شود و باید دید روند دادگاه به کجا منتهی می‌شود.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر منازعه به‌ وجود آمده میان اروپا و آمریکا تا چه میزان می‌تواند روابط ایران و اروپا را به هم‌ نزدیک کند، گفت: کشورها در پیمان‌ها، اهداف و‌ منافع خود را دنبال و آنها را بر اساس منافعشان تنظیم می‌کنند. یکی از این اتفاق‌ها جنگ تجاری بین آمریکا و‌ اروپاست. نباید موضوعات را به هم‌ گره زد. اما با توجه به وضعیت جدیدی که بین آمریکا و‌ اروپا وجود دارد نمی‌توان نظر داد که این‌اتفاق چه تاثیری در روابط بین المللی خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام‌ مباحثی ایجاد شده که چگونه می‌توان برجام را بدون‌ آمریکا حفظ کرد. به خصوص مذاکرات با روسیه و چین که جزو ۵ کشوری هستند که در قبال برجام مسئولیت دارند. هر بسته و‌‌ یشنهادی که بخواهد به ایران ارائه شود و ایران بعد از دریافت پیشنهادات تصمیم گیری کند، باید مورد توافق و قبول سه کشور اروپایی و‌ چین و‌ روسیه هم باشد.

وی در خصوص سفارت خانه‌های ایران در اروپا و اتخاذ تصمیم برای برجام و‌ ارسال دستور العمل‌ها گفت: برنامه ریزی‌های کافی در این‌مورد داشته‌ایم و‌ تمام سفارتخانه دستورالعمل ها را برای تماس با مقامات و‌ پیگیری مسائل مرتبط به برجام دریافت کرده‌اند؛ تلاش برای بیان مواضع ایران در شرایط جدید آغاز شده است،

قاسمی در واکنش به اظهارات بیان شده در مورد وخامت حال برجام تاکید کرد: هر نگاهی می‌توان در مورد برجام داشت و این تعابیر عنوان شده درست است، نگاه من هم منافاتی با نگاه دوستان ندارد، برجام علی رغم خروج غیر قانونی آمریکا پایرجاست و‌ بازماندگان در این‌ توافق برای دوران پس از آمریکا برنامه ریزی و مذاکرات دارد. چیزی که در حال خوبی ندارد و در بستر بیماری است سیاست ایالات متحده است که برجام را نتوانست تحمل کند. اما برجام همچنان از استحکام لازم برخوردار است .

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر اینکه با توجه به در پیش داشتن مسابقات کشتی و احتمال وجود برگزاری مسابقه میان ایران و‌ رژیم اشغالگر قدس، با توجه به انصراف های ایران در مسابقات گذشته و هشدارهای فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) برای تعلیق ایران به دلیل عدم رویارویی با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس برنامه دستگاه دیپلماسی ایران برای مقابله با این اتفاق چیست، اظهار کرد: سیاست‌های دستگاه دیپلماسی ایران در برابر رفتارهای خصمانه اسرائیل همیشه مشخص بوده است و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مباحثی اخیرا در مورد کشتی مطرح شده البته این حرف ها از قبل هم وجود داشته است. در این خصوص کارگروه هایی تشکیل شده است و گفت‌وگوها و جلساتی هم با وزارت ورزش و حتی کمیته ملی المپیک برگزار شده است.

قاسمی در این خصوص تصریح کرد: ما با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم، و البته سیاست‌های ما در این خصوص و مشخصا این موضوع مشخص شده است، و حتی در مورد برخی مسائل هم به وضوح ورود کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه موضوع ورزش کشور در سطح بین المللی برای ما اهمیت بالایی دارد خاطر نشان کرد: ما این ماجرا و‌ موضوع تعلیق ایران از سوی فیلا را پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم سیاست های وزارت خارجه در حوزه ورزش کاملا مشخص و فعال باشد.

وی در پایان تاکید کرد: قطعا سیاست‌های ما در این خصوص و حتی سایر موضوعات برابر رژیم اسرائیل ادامه خواهد داشت و تغییری نخواهد کرد.

قاسمی با اشاره به اجلاس اخیر اوپک و رایزنی های تیم دیپلماسی ایران اظهار کرد: اینکه بین مقامات ایران و سران روسیه و چین مذاکراتی اتفاق افتاده است یا خیر من اطلاعی ندارم اما قطعا سیاست ما بر این است که همه اقداماتی را که لازم است در حوزه سیاست و راوبط اقتصادی خارجی انجام دهیم را انجام داده ایم .

وی ادامه داد: بحث نفت و اوپک مربوط به وزارتخانه نفت است و قطعا این وزارتخانه مسئولیت خود را به درستی انجام داده اند.

قاسمی در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و انتخاب مجدد اردوغان گفت: خبر انتخاب رئیس جمهور ترکیه خبر خوشایندی است و از همین فرصت استفاده می کنم و به آقای اردوغان این پیروزی را تبریک می گویم و همچنین به مردم آن کشور که علیرغم برخی پیش‌بینی ها نسبت به مشارکت آنها در انتخابات حضوری چشمگیر در انتخابات پرشور و فراگیر داشتند.

وی انتخابات ترکیه را پایه و اساس امنیت و ثبات فضای سیاسی این کشور دانست و گفت: این اتفاقی مثبت برای ما و یک فرصت جدید برای همکاری جدید برای تامین بیشتر صلح و امنیت است .

قاسمی تصرح کرد: این فرصت می‌تواند موجبات همکاری های بیشتر و گسترده تر در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی و منطقه ای از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری در خصوص موضوع سوریه فراهم آورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با توجه به عدم تداوم ثبات و آتش بس میان دولت افغانستان و طالبان بیان کرد: ایران علاقمند به ایجاد ثبات، امنیت و صلح در افغانستان است ، متاسفانه مردم افغانستان مدتی است درگیر مشکلات و مسائل بسیاری هستند که امیدواریم با تلاش بیشتر نسبت به ایجاد صلح و ثبات در آن کشور از زندگی آرامی برخوردار شوند.

قاسمی در خصوص برخی اظهار نظرات مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص حضور ایران در سوریه با توجه به نقش مستشاران ایران در آن کشور تصریح کرد: اظهارات رژیم صهیونیستی در خصوص مسائل مختلف در قالب جنگ روانی است ، تلاش این افراد خدشه دار کردن روابط ایران با کشورهای مختلف و منطقه است، ما با روسیه همکاری‌های خود را در موضوع سوریه کماکان داریم و در هفته‌های آینده هم نشست آستانه را میان سه کشور ضامن خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما ادعای داشتن نیرو در سوریه به معنای وجود پایگاهی در آن کشور را نداریم، از ابتدای شروع بحران در سوریه، ما به درخواست رسمی دولت به آن کشور برای کمک به آنها در مبارزه با تروریست‌ها حضور مستشاری داریم و تا زمانی که سوریه از ما بخواهد، ما همچنان به کمک‌های خود به آنها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر موارد ذکر شده و محوریت نامه رئیس جمهور به سران کشورهای اروپایی گفت: متعاقب خروج آمریکا از برجام، یکسری اقدامات دیپلماتیک توسط ایران صورت گرفته و بخشی از آن هم در حال انجام است که نامه آقای روحانی هم در همین قالب مطرح است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به نقش و سطح روابط با کشورهای مختلف، نامه‌هایی توسط مقامات عالیرتبه کشور به برخی از کشورها برده شده و در آینده هم این روند ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات اخبر رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: برداشتمن این نیست که صحبت های آقای ظریف شبهه‌ای در خصوص ایجاد اختلاف‌افکنی و یا جانبداری از گروهی خاص باشد ، ایشان دیپلمات ورزیده‌ای است که سکان هدایت دستگاه دیپلماسی را به دست گرفته و مجموعه وزارت امور خارجه بنا به وظایف ذاتی خود از صدر تا ذیل فراجناحی هستند، اما این به معنای این نیست که وزارت خارجه در مقابل منتقدان عملکرد خود سکوت اختیار کنند.

وی در خصوص چهار دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان و پرونده مربوط به اسارت آنها توسط رژیم صهیونیستی گفت: این یک پرونده مفتوح به حساب می‌آید که هم در وزارت امور خارجه و هم در دیگر دستگاه‌ها پیگیری‌های بسیاری برای به نتیجه رسیدن این موضوع صورت گرفته است و بسیاری بر این عقیده هستند که آن چهار نفر زنده هستند و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. فعلاً نمی‌توانم در خصوص روند طی شده و برخی نتایج به دست آمده از این پرونده صحبتی را داشته باشم، اما در مجموع این یک پرونده مفتوح است و ما انشاءالله تا به نتیجه رسیدن آن به تلاش‌های خود ادامه خواهیم داد.

قاسمی همچنین با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران گفت: هیچ منبع رسمی ژاپنی در این خصوص اظهارنظری نکرده و من در حال حاضر اطلاع دقیقی از انجام شدن سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران ندارم،اما ما در آینده‌ای نه چندان دور با طرف ژاپنی تبادل هیأت‌هایی را داریم که سطح آن را نمی‌دانم و طبیعی است که اطلاعی هم از اینکه نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی برای ما باشد یا خیر را نداشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران برای تامین منافع خود حاضر به مذاکره با آمریکا است یا نه؟ گفت: یکی از سیاست‌های ایران همواره تعامل و تفاهم با کشورهای جهان بوده، اما این ایالات متحده آمریکا بود که پس از انقلاب اسلامی، رویکردی خصمانه را علیه ایران پیش گرفت و این رویکرد خصمانه در دوران آقای ترامپ افزایش یافت.

وی در پایان با بیان اینکه ایران هیچ علامت یا دلیلی دال بر احتما وجود اعتماد بر طرف آمریکایی دریافت نکرده است تاکید کرد: امروز با خروج آمریکا از برجام به ما ثابت شده است که حاکمین آمریکا قابل اعتماد نیستند، با توجه به شرایط مختلف و عدم پایبندی آمریکا به موازین بین‌المللی، به نظر می‌آید که گفتگوی ایران با آمریکا ناممکن است.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۲۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به کنفرانسی که سوئیس در نظر دارد در ماه ژوئن میزبانی آن را برگزار کند، گفت که هرگونه مذاکره برای پایان دادن به درگیری در اوکراین بدون مشارکت روسیه بی‌معنی است.

به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که فرمول صلح «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین - که خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از تمام سرزمین‌هایی است که تصرف کرده‌اند - صلح را نزدیک‌تر نمی‌کند، بلکه درگیری را طولانی‌تر می‌کند.

براساس گزارش رویترز، سوئیس در اوایل این ماه اعلام کرد که میزبان یک کنفرانس دو روزه در سطح عالی در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن در مورد دستیابی به صلح در اوکراین خواهد بود.

روسیه گفته است که در آن شرکت نخواهد کرد و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز پیشتر به خبرنگاران گفت: «ما بارها گفته‌ایم که این فرمت عجیبی است، برنامه‌های صلح خاصی بدون مشارکت روسیه اجرا می‌شود، بیهوده و حتی خنده‌دار است.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاکستان رویکرد حقوق بشری مغرضانه آمریکا را زیر سوال برد
  • مسکو: فرمول زلنسکی برای صلح، درگیری را طولانی‌تر می‌کند
  • واکنش کنعانی به اعتراضات دانشجویان آمریکایی
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • ایران حکم دادگاه کیفری فدرال آرژانتین درباره پرونده آمیا را محکوم کرد
  • اتهامات علیه شهروندان ایرانی در پرونده آمیا فاقد اعتبار است
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد