Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@05:43:44 GMT

تشدید «جنگ قدرت» میان ریاض و ابوظبی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۶۴۱۰۱

تشدید «جنگ قدرت» میان ریاض و ابوظبی

حدود ۲ هفته از دیدار بی‌نتیجه و شکست‎‌خورده ولیعهد‌های سعودی و اماراتی سپری می‌شود؛ دیداری که نه‌تن‌ها به اختلافات دو طرف پایان نداد بلکه نشانه‌های آن را در شهر «الحدیده» آشکار ساخت.

خبرگزاری مهر: عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به منظور بازگرداندن حاکمیت دیکتاتوری به یمن و همچنین غارت نفت و گاز و ثروت‌های طبیعی این کشور، با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود، یمن را به عنوان فقیرترین کشور عربی هدف سنگین‌ترین حملات قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند سعودی‌ها مدعی بودند که عملیات «طوفان قاطعیت» آن‌ها علیه مردم بی دفاع یمن می‌تواند ظرف ۳ روز به نتیجه رسیده و به اهدافشان جامه عمل بپوشاند، اما واقعیت‌های میدانی به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

عملیات طوفان قاطعیت عربستان سعودی که قرار بود تنها طی چند روز به کار یمنی‌ها پایان دهد، اکنون بیش از سه سال از آن می‌گذرد و تاکنون نتیجه چشمگیری را محقق نساخته است. هرچند که عزم و اراده نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و در رأس آن‌ها أنصارالله عامل اصلی عدم موفقیت تجاوز‌های نظامی سعودی‌ها و متحدان آن‌ها به یمن محسوب می‌شود، اما نباید از این مسأله غافل شد که یکی از عوامل اصلی و اساسی این ناکامی بزرگ در یمن، ظهور و بروز اختلافات عمیق و ریشه‌ای میان عربستان سعودی و برخی اعضای ائتلاف متجاوز سعودی بوده و هست.

اختلافات میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به امروز و دیروز باز نمی‌گردد و ریشه در همان مراحل اولیه جنگ دارد؛ زمانی که اماراتی‌ها به این نتیجه رسیدند عربستان سعودی تنها به فکر استفاده ابزاری از متحدان خود برای تحقق منافع و مصالحش بوده و برای مقامات ریاض اصلا اهمیتی ندارد که هم‌پیمانان ریاض نیز عایدی از جنگ در یمن داشته باشند.

پس از پی بردن اماراتی‌ها به مقاصد توسعه طلبانه عربستان سعودی در یمن، ابوظبی نیز همان مسیر توسعه طبی و قدرت طلبی را در پیش گرفت و تا سهم خود از مشارکت در جنگ یمن را از ریاض بگیرد.

اولین اختلافاتی که میان دو طرف ایجاد شد بر سَر حمایت هریک از مقامات سعودی و اماراتی از عناصر مزدوری بود که دو طرف بر روی هیچیک از آن‌ها اتفاق نظر نداشتند. این بدان معناست که امارات متحده عربی معتقد بود بهترین فرد برای حاکمیت بر یمن «علی عبدالله صالح» دیکتاتور مخلوع این کشور است، درحالی که سعودی‌ها همواره بر این باور بودند که هیچ گزینه‌ای بهتر از «منصور هادی» برای بازگشت به یمن بهتر نیست. همین مسأله آتش اختلافات میان دو طرف را شعله ور ساخت تا دیگر نقاط اختلافی نیز یکی پس از دیگری آشکار شوند.

به دنبال همین اختلافات بود که حدود ۵ ماه پیش یعنی در بهمن ماه سال گذشته درگیری شدیدی میان مزدوران سعودی و همچنین مزدوران اماراتی در محور جنوبی یمن به وقوع پیوست. طبق آخرین اخبار اعلام شده توسط رسانه‌ها و سایت‌های خبری، در جریان آن درگیری بیش از ۲۰۰ عنصر مزدور از هر دو طرف کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز به شدت زخمی شدند.

از همان زمان، تلاش‌های مشترک ریاض و ابوظبی برای سرپوش نهادن بر اختلافات به منظور جلوگیری از فروپاشی ائتلاف متجاوز علیه یمن کلید خورد.

از سوی دیگر، همانطور که پیشتر نیز اشاره‌ای شد، عربستان سعودی در طول مدت زمانی که از حملات ددمنشانه به یمن سپری می‌شود، هیچگاه حاضر نشد موجبات نفوذ امارات متحده عربی در این کشور را فراهم آورد. عدم تحقق اهداف امارات متحده عربی برای تسلط بر مناطق استراتژیک موجب شد تا خشم ابوظبی بیش از پیش برانگیخته شود.

همین مسئله باعث شد تا سال گذشته مقامات امارات حضور خود در ائتلاف متجاوز سعودی را به مشارکت نیرو‌های هواییشان محدود کرده و اقدام به عقب کشیدن نیرو‌های نظامی خود از خاک یمن کنند. با تشکیل شورای انتقالی جنوبی ـ. تحت الحمایه امارات ـ. در عدن، درگیری‌ها میان مزدوران سعودی و اماراتی تشدید شده است. این در حالی است که سعودی‌ها و اماراتی‌ها به منابع نفتی و گازی موجود در جنوب یمن نیز چشم دوخته اند.

اگر امروز شاهد تشدید درگیری‌ها میان نیرو‌های مزدور سعودی و اماراتی در یمن هستیم، یکی از علل و عوامل اصلی آن به منابع نفت و گاز موجود در محور جنوبی این کشور باز می‌گردد. سعودی‌ها حاضر نیستند اجازه دهند نیرو‌های اماراتی بر منابع نفت و گاز یمن مسلط شوند؛ لذا باید گفت که در گیری‌های کنونی ریاض و ابوظبی در امارات، نشأت گرفته از حرص و طمع آن‌ها نسبت به پول، قدرت و نفوذ است؛ مسئله‌ای که تداوم درگیری‌ها میان دو طرف با وجود گذشت سه سال از جنگ یمن را به دنبال داشته است؛ لذا بر اساس آنچه که گفته شد پر واضح است که یمن امروز به عرصه تقابل و زورآزمایی میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی تبدیل شده است. مردم بی گناه این کشور کشته می‌شوند تا سعودی‌ها و اماراتی‌ها به اهداف توسعه طلبانه خود در یمن دست یافته، بر مناطق استراتژیک این کشور مسلط شوند و ثروت‌های طبیعی آن اعم از نفت و گاز را به یغما ببرند.

این در حالی است که اختلافات دو طرف پس از شکست تمامی پروژه‌های شوم در طول این سالها، همچنان ادامه دارد و حتی تشدید نیز شده است.

سعودی‌ها بسیار امیدوار بودند که در جریان عملیات تجاوزکارانه در شهر الحدیده اختلافات با امارات متحده عربی را به اتمام برسانند. درست به همین دلیل است که آن‌ها حدود دو هفته پیش نشست مشترکی را میان دو طرف در سطوح بالا ترتیب دادند.

بدین ترتیب «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در نشست مشترکی با «محمد بن زاید آل نهیان» همتای اماراتی خود دیدار و گفتگو کرد. هرچند که این دیدار در فضایی ظاهرا دوستانه برگزار شد، اما هیچ نتیجه‌ای در زمینه پایان بخشیدن به اختلافات ریاض و ابوظبی در یمن به دنبال نداشت.

عدم توافق دو طرف در جریان آن دیدار مشترک با وجود تمامی تبلیغاتی که بر سر آن انجام شد، موجب شد تا سعودی‌ها نتوانند به آرزوی دیرینه خود در الحدیده برسند و بر این شهر استراتژیک سیطره یابند.

وجود انشقاق و دودستگی میان کشور‌های عضو ائتلاف علیه یمن از جمله عربستان و امارات یکی از عوامل مهم عدم توفیق آن‌ها در الحدیده بوده است؛ شهری که با وجود محاصره و عملیات‌های زمینی، دریایی و هوایی همچنان در کنترل نیرو‌های انصارالله بوده و سقوط نکرده است.

لینک کوتاه خبر: farda.fr/003VPB

منبع: فردا

کلیدواژه: جنگ قدرت عربستان ابوظبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۴۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر ایران در ابوظبی آمادگی ایران را برای تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با امارات عربی متحده در چارچوب منافع و مصالح دو کشور اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، رضا عامری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار برنامه‌ توسعه مناسبات دو کشور همسایه و راه‌های حل برخی موانع موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این ملاقات، سفیر کشورمان ضمن ارائه گزارشی از کشور محل ماموریت خود و روند رو به رشد روابط میان تهران و ابوظبی، از جمله افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته، پیشنهاداتی را برای تقویت بیش از پیش روابط ایران و امارات ارائه کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تحکیم روابط با همسایگان، بر عزم جدی تهران جهت هموار ساختن مسیر توسعه روابط با امارات تاکید و با اشاره به اهمیت تبادل هیئت‌های عالیرتبه میان دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تقویت همکاری‌های سیاسی و اقتصادی با امارات عربی متحده در چارچوب منافع و مصالح دو کشور اعلام کرد.

گزارش سفیر ایران از روند همکاری‌های دوجانبه بین تهران و بغدادتاکید سفیر پاکستان بر گسترش روابط با ایران

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات