Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی و آغاز طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 عصر امروز، چهارم تیرماه با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های قرآنی کشور برگزار شد.
این برنامه که به صورت زنده از رادیو قرآن پخش می‌شد، همراه با اجرای مهدی صفری، مجری شبکه قرآن و معارف سیما بود. در ادامه نیز محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی را تلاوت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سپس از پوستر طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 با حضور مسئولان رونمایی به عمل آمد و در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرانی گفت: این طرح در سال 1397، سی هفت سوره جزء سی‌ام قرآن را مورد نظر خود قرار داده است و در سه گام تلاش می‌کند از آخر جزء سی‌ام به سمت آغاز این جزء حرکت کند و در گام نخست که در تابستان امسال است از سوره ناس تا زلزال را خواهیم داشت و در گام دوم که پاییز امسال است از سوره مبارکه طارق تا بینه و در زمستان 97 نیز سوره نبأ تا بروج را خواهیم داشت.


وی با تأکید بر اینکه در طول برپایی این طرح ملی سه مرحله آزمونی خواهیم داشت، بیان کرد: نهایتا آزمون نهایی در هفته اسفندماه 97 برپا می‌شود . پیش‌بینی ما حداقل مشارکت 5 میلیون نفر در طرح ملی حفظ است که فکر می‌کنم این رقم را با تبلیغات شایسته و گسترده و اهتمام دستگاه‌ها و آحاد جامعه به دو برابر نیز افزایش دهیم.
محمدی با تأکید بر اینکه برای اجرای هرچه بهتر این طرح نهایت ظرفیت را برای تشویق مردم به خرج می‌دهیم، اظهار کرد: لذا برنامه‌های متنوع رسانه‌ای برای اقبال و استقبال مردم از قرآن کریم تولید شده است که پخش خواهد شد. البته شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن دو راهبر اصلی رسانه در اجرای این طرح خواهند بود.
سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: با هماهنگی و تعامل خوب بین دستگاه‌های مختلف برقرار شده است یکبار دیگر شاهد طرح قرآنی در سطح ملی با عنوان 1452 هستیم.
وی ادامه داد: این طرح با محوریت حفظ جزء سی‌‌ام قرآن کریم طراحی شده است. محور این طرح سال‌هاست که با رسانه ملی یعنی هم شبکه قرآن و معارف سیما و هم رادیو قرآن است و دیگر دستگاه‌ها بنا بر امکانات و وسعی که دارند در اجرای این طرح کمک می‌کنند.
قره‌شیخلو عنوان کرد: اما چون کار، کار رسانه‌ای است در سازمان دارالقرآن طی سال‌های گذشته تلاشمان بر این بوده که فضایی را برای استفاده افرادی که دوست دارند در این طرح شرکت کنند در رابطه با جلسات آموزش حضوری و رفع اشکال و استفاده از راهنمایی اساتیدی که در حوزه حفظ کار کرده‌اند، شرایطی را فراهم کنیم.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: امسال نیز عدد 200 هزار نفری برای این طرح از سوی سازمان دارالقرآن در نظر گرفته‌ شده است که البته اصل اجرای این تعداد بسته به تأمین اعتبار لازم دارد. این تعداد را در نظر داریم از سوی مؤسسات و خانه‌های قرآن سراسر کشور اجرایی کنیم و بنا بر این است که فضایی برای حضور اساتید و مربیانی که در حوزه حفظ قرآن صاحب تجربه هستند فراهم شود و هزینه‌های دارد که حداقل آن از سوی سازمان به مؤسسات و خانه‌های قرآن پرداخت می‌شود.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به سخنرانی پرداخت و گفت: براساس راهبردهایی که در طرح ملی حفظ قرآن کریم مورد نظر قرار گرفت در مجموع 32 راهبرد، مسئولیت عمیات و اقدام در ذیل سه راهبرد چون تربیت معلم و مربی حفظ قرآن، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای تربیت حافظان قرآن و همچنین توسعه موقوفات قرآنی به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شد.
وی ادامه داد: در مجموع 16 دستگاه مأموریت‌های ویژه‌ای را برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن برعهده داردو 192 اقدام در ذیل این سند پیش‌بینی شده است ودر نشستی که ستاد راهبری حفظ قرآن روز گذشته، سوم تیرماه در شورای توسعه داشت قرار شد در نشست امروز هر دستگاه قرآنی اقداماتی که در ذیل این راهبردها برای تحقق طرح ملی حفظ قرآن در سال 97 داریم اعلام کنیم و وظایف و رسالت‌ها به صورت خلاصه بیان شود.
حسینی بیان کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در سال 90 مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن سازمان اوقاف در کنار دیگر دستگاه‌های قرآنی فعالیتش را آغاز کرد و با توجه به اهتمام ویژه‌ای که امسال شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری داشت، سازمان اوقاف طرح حفظ قرآن را به عنوان نخستین اولویت خود در میان برنامه‌های سال 97 اعلام کرد.
وی ادامه داد: قرار شد کار ویژه همه دستگاه‌ها و همچنین سازمان اوقاف طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن با ترجمه و تفسیر در کنار دیگر برنامه‌های قرآنی چون مراکز حفظ شبانه‌روزی، مراکز تربیت مربی و مراکز قرآنی بقاع متبرکه و ... باشد. امیدواریم به نوبه خود در مجموعه اوقاف در کنار سایر دستگاه بتوانیم اقدام مؤثر برای اجرای این طرح ملی داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور از دیگر سخنران این مراسم بود، وی با اشاره به اینکه طرح ملی بشارت 1452، طرح ارزشمندی است، اظهار کرد: بیش از 11 سال از عمر این طرح می‌گذرد و این ستاد از 1441 همراه این طرح قرآنی بوده است. همین هدف گذاری زیبایی که توسط مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برای این طرح ترسیم شده است، زیباست البته باید گفت مراد از حافظ، حافظ کل نیست بلکه حافظ اجزاء ممکن است باشد.
وی ادامه داد: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور نیز با توجه به اینکه 24 هزار کانون در کل کشور داریم و در طرح «سجای بچه‌های مسجد» تا کنون 24 هزار و 504 کانون ثبت شده‌اند و در میان کانون‌ها دو هزار کانون این طرح را اجرا می‌کنند.
ارزانی اظهار کرد: برآورد ما اینست که حدود 30 هزار نفر در این طرح مشارکت داشته باشند که هر کدام از این افراد با کد ملی ثبت می‌شود تا حافظ یک جزء از قرآن شوند که در کنار حفظ قرآن، تدبر در مفاهیم و ترجه قرآن داریم.
وی ادامه داد: هنگامی که فرزندان ما قرآنی شود و جامعه همراه با قرآن شود، یکی از راه‌های ایجابی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی طبیعتا قرآن و انس با اهل‌بیت(ع) است که این طرح برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایران اسلامی کمک می‌کند.
سپس احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن به بیان نکاتی پرداخت و اظهار کرد: رادیو قرآن به عنوان بازوهای مهم اجرایی این طرح در خدمت این طرح است.
وی ادامه داد: روزانه از ساعت 17 تا 18 از شنبه تا چهارشنبه حدود آنتن خود را به برپایی این طرح با چهار آیتم آموزش حفظ قرآن، ترجمه آیات آموزش داده شده، استفاده از قصه‌های قرآنی و همچنین پخش نمایش‌های مرتبط با آن آیات و اجرا اختصاص خواهد داد.


ابوالقاسمی بیان کرد: همچنین روزهای پنج‌شنبه از ساعت 18 تا 19:30 با همکاری اداره‌کل اوقاف استان تهران این طرح به صورت زنده از بقاغ متبرکه و با حضور مردمی که در آن محل هستند، اجرا می‌شود.
وی با اشاره به همراهی دیگر شبکه‌های صدا در اجرای این طرح، ادامه داد: امیدست بتوانیم در اجرای این طرح به صورت موفق عمل کنیم.
بنا بر گزارش ایکنا، مرتضی خدمتکار به نمایندگی از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران دیگر این آغاز بود و گفت: خرسندیم که پس ا زماه‌ها تلاش و پیگری در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، امروز شاهد آغاز کار بزرگ را دستگاه‌های دولتی، عمومی و مردمی در کنار هم هستیم.
وی ادامه داد: به وجود آمدن اراده و عزم جمعی میان دستگاه‌های قرآنی موفقیت ارزشمندی است که باید قدردان آن باشیم. قطعا درمعاونت قرآن و عترت ارشاد هماهنگ با سایر نهادهای قرآنی و باهمکاری تام و تمام با ستاد راهبری حفظ قرآن کریم کار ویژه خود را در سال 1397اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت 1452 قرار دادیم.
خدمتکار با اشاره به اینکه برای اجرای بهتر این طرح از ظرفیت مؤسسات قرآنی به نحو احسن استفاده خواهیم کرد، گفت: در کنار اجرای این طرح برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کردیم که امیدواریم براساس اسناد بالادستی و وظایفی که برای ما تکلیف شده است آنها را محقق کنیم که درکنار این طرح بزرگ قرآنی، بسته خوب را برای حفظ قرآن ارائه کنیم.
وی بیان کرد: یکی از اقدامات اساسی و جدی در معاونت قرآن و عترت در کنار اجرای طرح بشارت 1452، طراحی ساز و کارهای لازم جهت پیاده‌سازی و تحقق اقدامات ملی است که ستاد راهبری به عنوان تکلیف به ما ابلاغ کرده است و موظف به دنبال کردن آن هستیم یکی از این اقدامات ملی حمایت از تولید و توزیع محصولات و آثار ممتاز و فاخر فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی است.
خدمتکار عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در این حوزه دچار خلأ و نقص هستیم و در نظر داریم که محصولات فاخر را ایده‌پردازی، حمایت و به صورت مناسبت توزیع کنیم تا در بحث حفظ، آموزش و یادگیری قرآن برای گروه‌های سنی مختلف بتوان محصولات قرآنی خوبی را تولید کرد.
وی با اشاره به اینکه حمایت از بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها، انیمیشن‌های قرآنی از جمله برنامه‌های اصلی این معاونت است، بیان کرد: از دیگر اقدامات ملی که قطعا دنبال می‌کنیم و مقدمات آن نیز فراهم شده است و جزو وظایفی است که ستاد راهبری طرح ملی حفظ به ما ابلاغ کرده است توسعه آموزش حفظ قرآن در میان کارکنان دولت است.
خدمتکار عنوان کرد: با هماهنگی و همکاری که با سازمان امور اداری و استخدامی کشور صورت گرفته مجوزهای لازم صادر و هماهنگ با طرح ملی بشارت 1452، بحث حفظ جزء سی‌ام قرآن کریم را برای کارکنان دولت آغاز می‌کنیم و مشوق‌های خوبی را برای تحقق این برنامه مهم و بزرگ پیش‌بینی می‌کنیم که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.
وی بااشاره به آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، ادامه داد: با هماهنگی در ستاد راهبری و شبکه قرآن و مدیران طرح 1452، هماهنگی سراسری با این طرح داشته باشیم که پایان بخش این طرح با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن هماهنگی کامل داشته باشد تا بتوانیم مثل سال گذشته، در اسفندماه شاهد برپایی بزرگترین رویداد قرآنی برای حافظان علاقه‌مند در این طرح و درکنار دیگر حافظان در مؤسسات و بقاع متبرکه و .. باشیم.
خدمتکار گفت: دیگر برنامه توجه ویژه به موضوع حفظ قرآن در دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی که در سال 97 پیشرو داریم چون برپایی نمایشگاه‌های قرآن، جشنواره‌های قرآنی وهفته‌های قرآن و عترت که رویکرد اصلی ما در این طرح‌ها ترویج حفظ قرآن در قالب‌های مختلف با استفاده از قالب‌های هنری است تا بتوانیم بحث حفظ قرآن را نه فقط در افرادی که با قرآن انس دارند بلکه در سایر گروه‌های مردم نیز زمینه تشویق آنها به حفظ قرآن را فراهم کنیم.
در ادامه محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما گفت: طی تأمین اعتبار به عمل آمده جوایز برگزیدگان باقی مانده سه دوره گذشته این طرح یعنی از طرح 1449 تا 1451 را به آنها طی روزهای آینده اهدا می‌شود وامیدواریم تا چند هفته آینده تمامی برگزیدگان دوره‌های گذشته جوایز خود را دریافت کنند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به جوایز ارزنده این طرح ملی برای تشویق و ترغیب خانواده‌ها و جوانان برای حضور در این پویش بزرگ، تصریح کرد: سال 97، به نوعی تبلور اوج همکاری‌ها و تعاملات مؤسسات بین تمام نهادهای فرهنگی و قرآنی به ویژه اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و برگزاری موفق و با تلاش همه جانبه همکاران می‌تواند تبلور این نکته باشد که بلوغ و به اوج رسیدگی این تعاملات مختلف فرهنگی و قرآنی برای اقدام مشترک در سال 97 که همان کمک به حفظ جزء سی‌ام قرآن خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه این اعداد وارقام که بیان شد و اینکه به دنبال هدف کمی برای این طرح هستیم، ادامه داد: این مربوط به افرادی می‌شود که حافظ جزء سی‌ام قرآن باشند اما گروندگان به این طرح بزرگ و بهره‌مندی از بخشی از آموزه‌های جزء سی‌ام قرآن قاعدتا عددی بیش از 5، 10 و 20 میلیون خواهد بود و امیدواریم با تلاشی که در دستگاه‌های مختلف می‌شود بتوانیم به گروندگان به این طرح بزرگ به نسبت شرکت‌کنندگان در طرح‌های قبلی بی‌افزاییم.
محمدزاده بیان کرد: بیش از 9 شبکه تلویزیونی دیگر علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما در این طرح حضور دارند و بالغ بر هفت ساعت برنامه تلویزیونی در رابطه با این طرح برنامه‌سازی و پخش خواهند داشت و زمان برپایی و اجرای این طرح از لحاظ رسانه‌ای ابتدای هفته آینده، 9 تیرماه خواهد بود.
سپس حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به بیان نکاتی پرداخت و گفت: وحدت و همکاری و انسجام خوبی بین دستگاه‌های قرآنی کشور برای اجرای این طرح به وحود آمده است.
وی ادامه داد: اتحادیه تشکل‌ها به عنوان نماینده مؤسسات تعاملاتی در خصوص اجرای این طرح براساس ظرفیت‌های مردمی، تبلیغات و برپایی آزمون‌ها خواهد داشت. اما باید گفت نخستین سالیست که در استان‌ها با توجه به ادغام اتحادیه‌ها شاهد برپایی این طرح هستیم.
بنا برگزارش ایکنا، سرهنگ دوم مهدی میدانی، مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش با اشاره به همراهی نیروهای مسلح در کنار دیگر دستگاه‌های قرآنی در اجرای طرح بشارت 1452، گفت: این طرح طی مراحل سه گانه که تببین شد،اجرا و رصد می‌‌شود.
وی ادامه داد: نیروهای مسلح در راستای جامه عمل پوشاندن به سهم خود از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، طرح‌های خوبی را اجرا و چشم‌اندازی را ترسیم کرده است که از جمله آن طرح الحافظون و راه‌اندازی دارالتحفیظ‌ها و دیگر برنامه‌ها است. همچنین دیگر نیروهای مسلح چون نیروی انتظامی و همچنین وزارت دفاع با برنامه‌های حفظ و دارا بودن مدارس قرآن در سراسر کشور روند صعودی را در خصوص تعداد حافظان قرآنشان شاهد هستند.
سخنران پایان این مراسم حجت‌الاسلام رجبی به نمایندگی از سوی حوزه‌های علمیه برادران و بانوان بود. وی گفت: فعالیت‌های قرآنی متعددی از سوی حوزه در کنار طرح ملی بشارت 52 انجام می‌شود امسال نیز دو طرح با دو گروه مخاطب مجزا یکی با عنوان نهصت قرآنی ویژه دانش‌آموختگان قرآنی برای فارغ‌التحصیلات حوزه علمیه در جلسات خانگی، بقاع متبرکه و .. و همچنین طرح نور هدایت با هدف جزء سی‌ام قرآن که با جامعه هدف طلاب و در حال تحصیل برگزار می‌شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببیند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مؤسسات قرآنی طرح بشارت 1452 قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۴۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد و این مهم دهه‌ها طول می‌کشد اما در کشورمان ایران، هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کرده‌اند که نتیجه آن می‌تواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد. امروزه آیات قرآن کریم به عنوان یکی از محورهای اصلی در خوشنویسی به کار می‌رود و در میان خوشنویسان کمتر کسی را می‌توان یافت که بخشی از قرآن کریم یا تمام آن را در قالب‌های گوناگون ترسیم نکرده باشد. خط خوش و خوشنویسی هنری است که همیشه توأمان با قرآن بوده است و یکی از والاترین هنرهای قرآنی به حساب می‌آید، همچنان که از پیامبر رحمت نقل شده است: «هر کس آیه بسم الله الرحمن الرحیم را برای بزرگداشت خداوند به خطی خوش بنویسد، بخشیده خواهد شد.» (منیه المرید، ص ۳۵۱)

در ابتدای جریان نگارش قرآن، تنها خط مورد استفاده «خط کوفی» بود اما به تدریج و با ورود اقوام مختلف با فرهنگ‌ها و خط‌های متفاوت، تنوعی در تعداد و انواع خط قرآنی به وجود آمد و امروزه قرآن کریم با خطوط «نسخ»، «نستعلیق»، «ثلث»، «ریحان»، «معلی» و … به نگارش در می‌آید. علاوه بر نگارش مرسوم قرآن بر روی کاغذ که به صورت کتاب و جزوه عرضه می‌شود، نگارش قرآن روی سنگ، چوب، شیشه و اشیای دیگر و نیز ساخت تابلوهای قرآنی با آمیزهایی از هنرهای گوناگون چون «تذهیب»، «نگارگری»، «معرق کاری»، «منبت کاری» و … هم در جامعه هنری ما مرسوم شده است.

تاثیرات یک نمایشگاه تخصصی بر رشد هنرهای قرآنی

در میان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری که برگزار می‌شوند، کمتر پیش آمده توجهی ویژه به خوشنویسی و به ویژه خوشنویسی قرآنی شود. البته برگزاری نمایشگاه‌های سالانه قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند، محملی برای گردهمایی هنرمندان قرآنی در کنار ناشران و نمایش برخی آثار آن هنرمندان است اما آن نمایشگاه‌ها به صورت ویژه نتوانسته اند از ظرفیت هنرهای قرآنی استفاده کنند.

یدالله کابلی هنرمند و استاد پیشکسوت خوشنویسی با اشاره به برگزاری نخستین دوره‌های نمایشگاه‌های قرآن، گفت: در آن سال‌ها در اولین و دومین دوره برگزاری نمایشگاه قرآن شاهد آن بودیم که این نمایشگاه با محوریت خط و خوشنویسی برگزار می‌شد اما کم کم در دوره‌های بعد صور قرآنی و فروشگاه‌های نشر قرآن افزوده شدند و در نهایت کار به جایی رسید که خط و خوشنویسی کنار گذاشته شد.

جسته و گریخته نمایشگاه‌هایی با عناوین «تذهیب و هنرهای قرآنی» نیز در مراکز دانشگاهی همچون بنیاد ایرانشناسی برگزار می‌شود اما همگی اصل مطلب را در نمایشی کامل و جذاب ادا نمی‌کنند. شاید بتوان گفت نمایشگاه «روایت باران» که ۳۱ فروردین ماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد، یکی از منحصربه فردترین نمایشگاه‌های مبتنی بر هنر قرآنی؛ خوشنویسی سنتی باشد و می‌توان نمونه‌ای جذاب از جلوه‌های هنرهای قرآنی را در این نمایشگاه مشاهده کرد؛ نمایشگاهی که متشکل از آثار قدیمی و جدید از هنرمندان به‌نام و بزرگ خوشنویس و خطاط در کنار هنرمندان جوان و کاربلد این حوزه است.

غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمدعلی گرجستانی، علیرضا کدخدایی، عبدالصمد صمدی، محمد علی قربانی، رضا مافی، علیرضا اسکندری، مجتبی سبزه، احمد پیله‌چی، فتحعلی واشقانی فراهانی، احمد شفیعی‌ها، رسول مرادی، غلامرضا راهپیما، ذبیح‌الله لولوئی‌مهر، عارف براتی، علی تَن، عبدالحسین قزوینی، علی‌اکبر پگاه، سیدرسول آقامیری، سمیه ولیان، مهرک عبدالصالحی، زهرا عینک‌زاده، هادی هنردوست، فرشته احمدی، فاطمه نظری، مریم فیض‌پور، طاهره الله دادیان، محمد ارزگانی، محمدجواد شکوهی‌فر، پیمان پیروی، برنا فرخ‌نسب، مرضیه منیری، حسین بدیعی نامقی، الهام دهقان، مریم مرتضایی، هومان بابا اولادی، سمیه جوادیان، جواد لنگری، مجتبی ابراهیمی، سید مرتضی جعفری، اسماعیل نبهانی، خسرو شیرچی، افسانه زهری، کوروش مظفربیگی، ابوالفضل خزاعی، محمد خزاعی، خدیجه فلاحی، پیمان سادات نژاد، محمد مدعالی، علیرضا زندی، رقیه ترکمن‌ها، پیمان پیروی، مجید رجایی، محمدصادق احدپور، سیف‌الله مجیدی، مصطفی، عزیزاللهی، سحر فرید، گوهر همایی، زهرا میرزایی، علی مهری، اعظم علیزاده نیک، شهربانو نجفی، مینا موسوی، فرامرز تیمور نژاد، معصومه بختیاری، نیما حسن پور، زهرا باقرنژاد، زهرا عظیمی، علی گنجی، وحید احمدزاده، صفر نورزاده، علی قربانی حکیم، علیرضا قندالی، پوریا منصورزاده، نرگس بیگ‌مرادی، غلامرضا سپهری، ازهار شرکا، عبدالله کلهری، رضا ظریفیان، مصطفی تاجیان، نفیسه تقوی، مسعود سعادت، کمال سلیمانیان، سمیرا بصیری‌کیا، رضا زدوار، نسیبه هادی‌پور، زهرا حاج ابراهیمی، نوشین شمع‌ریز، انسیه ادیب، ساناز راجی، حکیمه یزدان‌پرست، احمد ابوطالبیان، غفار قنبرپور، غلامرضا یادگار، سیدعلی فخاری، محسن میرحسینی، مهرناز قربان‌پور، مهرناز قربان‌پور، فاطمه کاظمی، بهادر پگاه، میرحیدر موسوی، حمید احمدی، علی آقا حسینی، رضا مقدم، اعظم ابهرچایی، طیبه ارزندریانی، افسانه شهبازی، محمود رحیمی عهد، حسین غلامی و سهیلا لشگری، هنرمندانی هستند که آثارشان توسط شورای هنری نگارخانه ترانه باران که به صورت تخصصی به هنرهای قرآنی به ویژه خوشنویسی می‌پردازد، انتخاب شده است.

فراخوان دریافت آثار این نمایشگاه، دی ماه ۱۴۰۲ اعلام شد. بعد از آن، ۲ نشست شورای هنری و انتخاب آثار نمایشگاه «روایت باران» برگزار و در نهایت نیز ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ نمایشگاه، افتتاح شد.

در این نمایشگاه، آثار قرآنی در بخش‌های کتابت، قطعه، سطر، حجم، چلیپا، خط نقاشی، حجم و … در ۲ بخش هنرمندان معاصر و بخش قدما به نمایش درآمده است. در نیم طبقه فوقانی گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران، مجموعه‌ای از آثار تاریخی نمایش داده شده که از آن جمله می‌توان به خط کوفی دوران اولیه اسلامی و خطوطی با قدمت قرن دوم و سوم هجری اشاره کرد. همچنین از دوره قاجار نیز چندین اثر در معرض دید عموم گذاشته شده است. در میان آثار، برخی آثار خط نقاشی و سیاه مشق رضا مافی نیز دیده می‌شوند که خوشنویسی سنتی را با شیوه‌های نقاشی مدرن تلفیق کرده بود.

لزوم حمایت عملی‌تر دولت از هنرهای قرآنی

نمایشگاه هنرهای قرآنی «روایت باران» اولین قدم از جریانی است که در بخش خصوصی انجام می‌شود و ارزشمند است که قطعاً باید تقویت شود. بر اساس گفته صاحب‌نظران دینی و هنری، اگر بخواهیم فرهنگ قرآنی در جامعه همه‌گیر شود باید با زبان هنر آن را نشر داد، چون بسیار نافذتر است و جلوه‌های بهتر و تأثیرگذارتر دارد. در واقع اگر قرآن و مفاهیم قرآنی با زبان و شیوه هنرمندانه ارایه شود، قطعاً تاثیر به‌سزایی دارد که باید از سوی مراکز فرهنگی و هنری ذیربط مورد حمایت قرار گیرد. اختصاص بخش کوچکی از بودجه سازمان‌ها و نهادها به خرید آثار هنری و آثار قرآنی، یکی از راه‌های حمایتی در این عرصه خواهد بود اما این طرح برای اجرایی شدن فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

همچنان که علی اشرف صندوق آبادی هنرمند باسابقه خوشنویس در این مورد گفت: وقتی قانون شود که درصدی از بودجه یک سازمان به خرید آثار هنری اختصاص پیدا کند اما خریدی نبینیم، مشکل از مدیریت آن است؛ یعنی وقتی هیچ خریدی جدی انجام نشده به نظرم مشکل مدیریتی است و بهتر است دولت، دست کارآفرینان را باز بگذارد.

به گفته صندوق آبادی که عضو شورای نمایشگاه «روایت باران» است، نگاه در این نمایشگاه این است که دولت، حمایتی عملی‌تر را ایفا کند تا بتوانیم از هنرمندانی که فعال هستند، حمایت بیشتری کنیم.

چطور به حضور هنرمندان قرآنی امید داشته باشیم؟

نکته مهم بعدی، توجه تخصصی به آثار هنری قرآنی چه در بعد فرهنگی و چه در بعد اقتصادی است که بیش از گذشته جلوه‌گر شده است و در این عرصه باید هنرمندانی که در عرصه هنرهای قرآنی فعالیت می‌کنند، دیده و به جامعه ملی و بین المللی معرفی شوند که این روند، مسؤولیت متولیان امر همچون وزیر فرهنگی و ارشاد اسلامی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و دیگر مدیران مسؤول ذیربط را بیشتر می‌کند. اگر اکنون به هنرمندان فعال در عرصه کتابت و هنرهای قرآنی توجه نداشته باشیم، با توجه به شرایط جامعه و وضعیت اقتصاد هنر چگونه می‌توانیم چند سال دیگر به حضور و فعالیت این هنرمندان در زمینه قرآن امید داشته باشیم؟ شاید کم کم هنرهای قرآنی که حتماً مهمترین منبع اقتصاد فرهنگی کشورمان محسوب می‌شود، با کم توجهی به سمت کمرنگ شدن پیش رود. توجه به اقتصاد و سرمایه گذاری در این حوزه در توسعه و ترویج هنرهای قرآنی تاثیر مستقیم و به‌سزایی دارد؛ همچنان که نمی‌توان از این مهم چشم پوشی کرد که نسخ خطی قرآن این قابلیت را دارند که رکورد فروش آثار را در اکسپوها و حراجی‌ها جابه‌جا کنند.

کد خبر 6099777

دیگر خبرها

  • بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل به ایستگاه آخر رسید
  • محفل انس با قرآن در آبدان برگزار شد
  • طرح قرآنی «بشری» برای دومین‌بار در ملایر کلید می‌خورد
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • نگاهی به یک نمایشگاه هنری قرآنی/ مسؤولیتی که امید را زنده می‌کند
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • تنها مکتبی که قادر به اداره جهان بوده قرآن و عترت است
  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر