Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، با تبریک پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری و کسب رای اعتماد مردم ترکیه، اظهار داشت: برگزاری انتخابات باشکوه و همراه با آرامش و امنیت کامل در ترکیه موجب خوشحالی دولت و ملت ایران است.

رئیس جمهور شرکت گسترده مردم ترکیه در این انتخابات را نشان از آگاهی آنان در مقطع حساس منطقه و جهان دانست و افزود: مردم ترکیه با برگزاری انتخاباتی باشکوه به دنیا نشان دادند در کشوری اسلامی قادرند مردم‌سالاری را به بهترین شکل برقرار و اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در دوران جدید با اهتمام و جدیت بیشتر در مسیر گسترش روابط و تسریع در اجرای توافقات تهران-آنکارا گام بردارد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با تشکر از پیام تبریک دکتر روحانی و با تشریح روند برگزاری انتخابات در ترکیه، بر تلاش در راستای توسعه و گسترش بیش از پیش مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران-آنکارا تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه اظهار امیدواری کرد در دوره جدید، همکاری و همبستگی ایران و ترکیه بیش از پیش و تا دستیابی به اهداف مد نظر و اجرای کامل توافقات و همکاری‌های فی مابین گسترش و تداوم یابد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حسن روحانی اردوغان انتخابات ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۴۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی

در هفته‌ی جاری، سفر دوروزه و فشرده‌ رئیس‌جمهور به پاکستان با برنامه‌های متنوع انجام شد؛ در این گزارش نگاهی گذرا به این رویدادها داریم. - اخبار سیاسی -

گروه دولت خبرگزاری تسنیم، مقامات عالی دولت سیزدهم در دوران انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بودند که احیای سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال خواهند کرد و تحکیم روابط با کشورهای مجاور را در کنار تعامل با سایر کشورهای جهان را در برنامه قرار می‌دهند.

رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم طبق اعلام مسئولان دولتی آمار تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با اکثر کشورهای منطقه در این‌ مدت رشد چشمگیری داشته و در این‌ زمینه توافقات و اسناد همکاری متعددی توسط مسئولان مختلف در سفرها و دیدارهای دو و چند جانبه به امضا رسیده و پیگیری می‌شود.

عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیت کالا، پیگیری راه‌گذرهای شرق-غرب و جنوب-شمال، رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماتیک، فعال‌سازی کمیسیون‌های عالی دوجانبه با همسایگان و سوآپ گازی با ترکمنستان از جمله رخدادهایی است که در این دو سال و نیم اخیر رقم خورده است.

پاکستان همسایه‌ی جنوب‌شرقی ایران است که پیوند تاریخی عمیقی با کشور ما دارد و در گذشته نیز تجاربی در زمینه همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد. میزان تجارت و تبادلات اقتصادی ایران و پاکستان اخیراً به دو میلیارد دلار رسیده که به‌گفته‌ی کارشناسان، این رقم امکان رشد چندبرابری را داراست.

سید ابراهیم رئیسی در هفته‌ی جاری به پاکستان سفر کرد؛ سفر رسمی‌ای که بعد از هشت‌سال در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران به این کشور صورت می‌پذیرفت. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق سال 1395 به این کشور سفر کرده بوده و پس از آن ارتباط سران دو کشور در گفت‌وگوهای مکتوب و تلفنی و یا دیدار در حاشیه اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گرفت.

در این گزارش خبرگزاری تسنیم، نگاهی به برنامه‌های سفر دو روزه‌ رئیس‌جمهور به این کشور مسلمان خواهیم داشت:

آیت‌الله رئیسی بامداد روز دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه عازم اسلام‌آباد شد و پیش از عزیمت، درباره اهداف این سفر گفته بود ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقمند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

او هم‌چنین هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را اعلام کرد و گفته بود امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم و تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

** ورود به اسلام‌آباد و استقبال در کاخ نخست‌وزیری

رئیس‌جمهور کشورمان صبح دوشنبه وارد پایتخت پاکستان شد و توسط ریاض حسین پیرزاده وزیر کار و مسکن و جمعی دیگر از مقامات پاکستانی مورد استقبال قرار گرفت.

شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور، مقام عالی ایرانی را مورد استقبال قرار داد و رئیسی در محوطه دفتر وی به رسم یادبود، یک نهال غرس کرد.

** دیدار وزیر خارجه با رئیسی

اسحاق‌دار وزیر خارجه پاکستان در بدو ورود رئیسی به پاکستان به محل اقامت وی رفت و با مقام عالی ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئیس‌جمهور در این دیدار گفت با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر خارجه این کشور نیز در این ملاقات گفت امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

** اراده دو کشور برای ارتقای روابط

اولین برنامه‌ی رسمی رئیسی در این سفر، دیدار با نخست‌وزیر و نشست خبری درباره‌ی گفت‌وگوهای دو طرف بود. رئیس‌جمهور طی سخنانی ضمن تأکید بر لزوم ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح و رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در گام اول، مواضع دولت و ملت پاکستان در محکومیت رژیم صهیونیستی و جنایاتش را ستود و عنوان کرد منافع ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز طی سخنانی پیرامون جنایات اسرائیل در غزه عنوان کرد درخصوص وضعیت مردم‌کشی در غزه گفت‌وگو کردیم و این عمل اسرائیل را محکوم می‌کنیم؛ او هم‌چنین از رهبر معظم انقلاب درباره پشتیبانی‌شان از مردم کشمیر قدردانی کرد.

** امضای اسناد همکاری دوجانبه

هم‌چنین در حضور دو مقام عالی، 8 سند با موضوعاتی از جمله «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سیما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

** ادامه دیدارهای رئیسی با مقامات پاکستانی

در حاشیه دیدار رئیسی و شهباز شریف، یکی از خیابان‌های مهم اسلام‌آباد که از ساختمان پارلمان این کشور آغاز می‌شود به اسم ایران نامگذاری شد.

رئیسی در ملاقات با «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی این کشور گفت ایران از سویی میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید.

رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار بیان کرد هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

** تأکید روسای جمهور ایران و پاکستان بر لزوم تحکیم روابط

رئیس‌جمهور کشورمان عصر دوشنبه با همتای خود «آصف علی زرداری» دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئیسی در این دیدار تأکید کرد اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان موجب تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است.

زرداری با تاکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

** ناراحتی‌ها از تقویت روابط دو کشور اهمیتی ندارد

دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان از دیگر برنامه‌های شفره‌ی این سفر بود؛ رئیسی در این ملاقات گفت ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.

«یوسف رضا گیلانی» نیز در این دیدار با استقبال از سفر هیات ایرانی گفت سفر جنابعالی به پاکستان باعث تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در جمع نخبگان این کشور گفت عملیات طوفان‌الاقصی شکست اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و بالاتر از همه اینها شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و حامیان او بود که به هیچ وجه قابل جبران نیست. بعد از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دیگر هیچ حکومت اسلامی نمی‌تواند دم از عادی‌سازی روابط بزند، چرا که امروز سران رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه آمریکا و برخی کشورهای غربی منفورترین چهره‌ها نزد افکار عمومی جهانیان هستند.

** فرمانده ارتش پاکستان به دیدار رئیسی رفت

در حاشیه اولین روز حضور رئیس‌جمهور کشورمان در پاکستان، ژنرال "سید عاصم منیر" فرمانده ارتش این کشور به دیدار رئیسی رفت؛ طرفین بر لزوم برقراری ثبات در مرزها و منطقه تأکید داشتند.

** ادای احترام به اقبال لاهوری

رئیس‌جمهور در اولین برنامه از سفرش به لاهور، به مزار اقبال لاهوری رفت و به این شخصیت ادای احترام کرد.

.

سپس خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب به دیدار رئیس‌جمهور آمد و طی سخنانی خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان گفت تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

** خط و نشان برای اسرائیل

سخنرانی در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب دیگر برنامه‌ی این سفر فشرده بود؛ رئیسی طی سخنانی ضمن یاداوری پیوند تاریخی دو ملت ایران و پاکستان، با اشاره به جنایت اخیر اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ تنبیهی ایران به این رژیم، تصریح کرد اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

** ادای احترام به محمدعلی جناح

رئیسی هم‌چنین در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، پس از سفر به ایالت پنجاب و شهر لاهور، به کراچی مرکز ایالت سند نیز سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح «قائد اعظم» و پدر استقلال این کشور، با تقدیم تاج گل و قرائت فاتحه به مقام وی ادای احترام کرد.

سپس رئیس‌جمهور کشورمان به دانشگاه کراچی قلب اقتصادی پاکستان رفت و طی مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به سید ابراهیم رئیسی اهدا کردند.

بر اساس این گزارش، سروزیر و استاندار ایالت سند به دیدار رئیسی رفت و مقام عالی کشورمان در این دیدار توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

** سخنرانی در جمع فعالان اقتصادی و علمای مذهبی

آخرین برنامه رئیسی در پاکستان، سخنرانی در اجتماع نخبگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی کراچی بود؛ رئیس‌جمهور بیان کرد با وجود گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب، مسئله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین همچنان مورد توجه و تاکید مردم ایران قرار دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و پاکستان برای گسترش روابط در سطوح مختلف و هدف‌گذاری برای رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در قدم اول، مرز بیش از 900 کیلومتری دو کشور را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست.

رئیس‌جمهور بامداد روز چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه عازم سریلانکا شد که در گزارش بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

به گزارش تسنیم، بعد از انجام دیدارها و توافقات فی‌مابین مقامات عالی ایران و پاکستان به‌گفته‌ی رئیس‌جمهور، پیگیری مجدانه و مستمرِ این توافقات و اسناد امضاشده ضرورت دارد تا ظرفیت‌های دوجانبه مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • اردوغان: روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • (تصاویر) اعتراض مردم ترکیه به سفر رئیس جمهور آلمان به آنکارا
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
  • رئیس‌جمهور: اراده ایران و پاکستان بر توسعه روابط همه جانبه است