Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-04@03:48:41 GMT

مخالفان با ائتلاف هم از پس اردوغان بر نیامدند

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۶۶۰۲۶

مخالفان با ائتلاف هم از پس اردوغان بر نیامدند

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، شورای عالی انتخابات ترکیه پس از شمارش بخش عمده آرای انتخابات روز یکشنبه سوم تیرماه، «رجب طیب اردوغان» را به عنوان پیروز رقابت های ریاست جمهوری اعلام کرد.


براساس آمار اعلام شده اردوغان توانسته بیش از نیمی از آرا را به دست آورد و در همان دور نخست تکلیف رقابت های ریاست جمهوری ترکیه را مشخص سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی که با مشارکت کم سابقه 87 درصدی ترک ها پای صندوق های رای همراه شد، حزب حاکم «عدالت و توسعه» نیز توانست همپای رهبر خود اردوغان پیروزی چشمگیری به دست آورد.


بر اساس اعلان رسانه ها، بیش از 40 درصد آرا به حساب حزب حاکم واریز و حزب دست راستی «حرکت ملی» نیز به عنوان تنها حزب همسو با دولت حائز بیش از 10 درصد آرا شده است. به این ترتیب ائتلاف حاکم خواهد توانست 340 کرسی از 600 کرسی مجلس ملی ترکیه را تصاحب کند.
این انتخابات از دید برخی ناظران باز هم به عرصه رقابت بین مخالفان و هواداران دولت مبدل شد و حتی به دلیل ماهیت ائتلاف های شکل گرفته گروهی آن را جدی ترین دوقطبی سیاسی سال های اخیر عنوان کردند؛ رقابتی که در جبهه مقابل دولت، حزب «جمهوریخواه خلق» به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون، میدان دار «ائتلاف ملت» شد تا به سال ها یکه تازی عدالت و توسعه در سیاست و حکومت ترکیه پایان دهد.


در این انتخابات، احزاب دست راستی و اسلام گرای میانه دست به دست مهمترین تشکل چپگرا و سکولار ترکیه دادند و در عمل حزب کُردی «دموکراتیک خلق ها» نیز مواضع رقبای دولت را تقویت کرد اما نه اردوغان در رقابت با «محرم اینجه» نامزد حزب جمهوریخواه خلق و نفر دوم (با 30 درصد آرا) مغلوب شد و نه موقعیت حزب حاکم در پارلمان به خطر افتاد.
در کنار پیروزی اردوغان، یکی از مهمترین پدیده های انتخاباتی کسب حد نصاب 10 درصدی ورود به پارلمان از سوی حزب دموکراتیک خلق ها بود. این در حالی است که چهره هایی چون «مرال آکشنر» نماینده تشکل تازه تاسیس موسوم به «حزب خوب» به عنوان اولین وزیر کشور زن و نخستین بانوی نامزد ریاست جمهوری ترکیه نتوانست شگفتی انتخاباتی را رقم بزند و با حدود هفت درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری پس از «صلاح الدین دمیرتاش» نامزد کُرد قرار گرفت که البته دوره محکومیت خود را در زندان می گذراند.


نتیجه نهایی انتخابات تحکیم موقعیت اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ترکیه است. با این نتیجه اردوغان تا سال 2023 و تا پایان دوره برنامه چشم انداز راهبردی دولت می تواند رهبری ترکیه را در دست داشته باشد و حتی در صورت پیروزی در انتخابات پنج سال بعد این منصب را در دست خود حفظ کند.
اردوغان در دوره پیش رو رییس جمهوری با اختیاراتِ به مراتب گسترده تر نسبت به قبل خواهد بود زیرا اصلاح قانون اساسی که با رای اکثریت ترک ها صورت گرفت به وی اجازه می دهد ریاست دولت، حکومت و حزب مسلط را همزمان بر عهده گیرد، در حوزه های گوناگون فرامین اجرایی صادر کند، اعضای شورای عالی قضایی و دادستان ها را معین سازد و در شرایطی پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کند.


اکثریت قوی حزب حاکم و کرسی های ناکافی مخالفان در پارلمان سبب شده حتی در شرایط آشتی ناپذیر سیاسی در ترکیه امکان استیضاح اردوغان یا کشاندن وی به دادگاه قانون اساسی فراهم نیاید.
این در حالی است که رقبای وی امید داشتند با تکرار نتایج انتخابات پارلمانی خردادماه 94 بتوانند پس از سال ها نوار پیروزی های اردوغان را ببرند. در این انتخابات که به طور غیرمستقیم نوعی همه پرسی برای تایید نظر اردوغان در جهت تغییر نظام پارلمان به ریاستی محسوب می شد، عدالت و توسعه نه تنها حد نصاب پارلمانی به منظور برگزاری همه پرسی را به دست نیاورد بلکه پس از 13 سال اکثریت خود در مجلس ملی را از دست داد.


وقوع بن بست سیاسی و همزمان شدن آن با وقایع تروریستی در شهرهای ترکیه موجب شد تا در انتخابات مجدد (آبان ماه 94) ترک ها باز هم به سوی اردوغان تمایل یابند و به این ترتیب پیروزی رقبای وی تثبیت نشد.
تداوم انتقادها از اردوغان تحت عنوان تلاش وی برای ایجاد حکومتی اقتدارگرایانه در ترکیه، نارضایتی های موجود در زمینه آزادی بیان، مطبوعات، فعالیت سیاسی کُردها و ... در کنار افزایش نرخ تورم، نوسانات بورس اوراق بهادار و کاهش ارزش پول ملی ترکیه موجب شد تا رقبا امیدوار شوند بتوانند عدالت و توسعه و رهبر آن را به چالش بکشند.


به گزارش ایرنا، از دید برخی تحلیلگران، افزایش نگرانی های اقتصادی برخلاف تصور رقبا بیشتر آرا را به سوی تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از نوسانات سیاسی سوق داد زیرا این اردوغان و همراهانش بودند که پس از دستیابی به قدرت در سال 2002، ترکیه را از تورم 70 درصدی نجات و اقتصاد 200 میلیارد دلاری این کشور را تا مرز تولید ناخالص ملی 900 میلیاردی ارتقا داده اند.


نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد اینکه کارنامه دولت اردوغان سبب شده همچنان شاکله آرای حزب حاکم اعم از شهروندان مذهبی، ملی گرایان معتدل، صاحبان صنایع کوچک و متوسط، پیروان طریقت های مختلف، اقلیت های قومی و مذهبی البته به غیر از کُردهای نواحی جنوب شرقی دچار فروریزش نشود. علاوه بر اینکه کودتای تیرماه سال 95 همچنان آبشخور حمایت های سیاسی است که یک بار اردوغان را از سقوط نجات داد و این بار پایه های رهبری وی را مستحکم ساخت.


این در حالی است که مخالفان اردوغان نتوانستند طی سال های اخیر کمپینی موفق راه بیاندازند یا اعتراضات سیاسی- مدنی همچون حوادث موسوم به «پارک گزی» را که در بهار 2013 به وقوع پیوست برای به چالش کشیدن رییس جمهوری ترکیه رهبری کنند.
 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ائتلاف مخالفان اردوغان جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۶۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها

به گزارش قدس آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از تعامل غرب با نسل‌کشی فلسطینی ها در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: مدعیان حقوق بشر در سراسر جهان، فقط نظاره گر نسل کشی بیش از ۳۵ هزار فلسطینی از جمله ۱۵ هزار کودک در نوار غزه هستند.

رئیس جمهور ترکیه افزود: هیچ کدام از سران کشورهای غربی، در مقابل صحنه های کشتار وحشیانه فلسطینی ها در غزه واکنشی نشان نداده اند و فقط تعداد کمی از افراد دارای ضمیر انسانی در این زمینه موضع گیری کرده اند و هیچ انسان غربی شجاعی خطاب به اسرائیل نگفته است که به کشتار و نسل کشی پایان دهید.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه، توقف و افشای نسل کشی فلسطینی ها در غزه توسط رژیم صهیونیستی را در صدر اولویت های بین المللی اش قرار داده و با وجود فشارهای لابی جهانی صهیونیستی بر این موضع خود تأکید دارد.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: تروریسم نازی های جدید که براساس دشمنی با مسلمانان و ترک ها استوار است به سطحی رسیده است که زندگی، امنیت و دارایی شهروندان منطقه را تهدید می کند.

رجب طیب اردوغان تأکید کرد: حمایت برخی از کشورهای اروپایی از جریانات راست گرای افراطی، یک فاجعه واقعی و ننگ و آبروریزی برای دمکراسی های غربی است.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: ترکیه نه تنها به موضع گیری شجاعانه علیه اسلام ستیزی و بیگانه ستیزی پرداخته است، بلکه در جنگ غزه نیز که از هفت ماه پیش تاکنون ادامه دارد در این زمینه موضع گیری کرده است.

اردوغان افزود: ما همزمان با مخالفت‌مان با هرگونه اسلام ستیزی و نژاد پرستی فرهنگی، با هرگونه یهودی ستیزی نیز مخالف هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تلاش ها برای جلوگیری از موضع گیری ترکیه گفت: به کسانی که اقدام به تخریب من و ترکیه می کنند اعلام می کنند هرگز نخواهند توانست با یهودی ستیز خواندن ترکیه، به اهدافشان دست یابند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اردوغان: به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری با اسرائیل پایان دادیم
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان: تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود
  • اردوغان: دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • اردوغان سیاست ترکیه را «نرم» می‌کند
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها
  • انتقاد اردوغان از بی‌تفاوتی غرب نسبت به نسل‌کشی در غزه توسط صهیونیستها
  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم