Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@18:57:54 GMT

فاز ويدئويي نبرد غول‌ها

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۶۸۰۴۶

فاز ويدئويي نبرد غول‌ها

خبرگزاري آريا - رقابت فيسبوک و گوگل، دو غول فناوري اين روزها وارد فاز جديدي شده است. اينستاگرام، به عنوان يکي از زيرمجموعه‌هاي فيسبوک با راه‌اندازي قابليت تلويزيوني خود رسما يوتيوب، مجموعه ويدئومحور گوگل را به چالش کشيده است.
«IGTV» يا همان تلويزيون اينستاگرام تازه‌ترين امکاني است که روي اين نرم‌افزار شبکه اجتماعي قرار گرفته تا مخاطبان بتوانند فيلم‌هاي بيش از 60 ثانيه تا 60 دقيقه را به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پيش از اين فيلم‌هايي که روي اينستاگرام قابل اشتراک‌گذاري بود يک دقيقه بود که با اين امکان از اين پس کاربران آن مي‌توانند فيلم‌هاي يک ساعته خود را اشتراک بگذارند و تماشا کنند.
در اين به‌روزرساني اينستاگرام ويدئوها به صورت عموي پخش مي‌شوند. اتفاقي که در نوع خود يک حرکت تازه به‌شمار مي‌رود. از آنجا که کاربران تلفن‌هاي همراه، گوشي‌هاي خود را به صورت عمودي استفاده مي‌کنند اين امکان به آنها اين اجازه را مي‌دهد بدون تغيير حالت گوشي بتوانند فيلم تماشا کنند، در حالي که پيش از اين براي تماشاي فيلم در فضاي وب (مانند يوتيوب) کاربر مي‌بايست زاويه تلفن همراه خود را تغيير مي‌داد و به صورت افقي در مي‌آورد، اما اينستاگرام با اين کار در واقع اتفاقي تازه در پخش فيلم رقم زده است.
موسس اينستاگرام در رابطه با اين امکان جديد گفته: «تمام اطلاعاتي که داريم حاکي از آن است که مردم کمتر وقتشان را مقابل تلويزيون مي‌گذرانند و بيشتر زمانشان را به گوشي‌هايشان اختصاص مي‌دهند.» از اين رو به نظر مي‌رسد اين حرکت مي‌تواند موج تازه‌اي از جذب مخاطبان به شبکه‌هاي اجتماعي فراهم کند. اينستاگرام همزمان با ارائه اين سرويس جديد، اعلام کرده است که شمار کاربرانش از يک ميليارد نفر گذشته است. اين امکان تازه اينستاگرام به کاربران اين امکان را مي‌دهد که از طريق کامپيوتر فيلم بارگذاري کرده و مانند يوتيوب کانال شخصي ايجاد کنند.
حالا که سخن از يوتيوب شد بد نيست اشاره کنيم که اين امکان جديد در واقع اعلان جنگ جديد «فيسبوک» عليه «گوگل» است. پس از راه‌اندازي فيسبوک در سال 2004 توسط مارک زاکربرگ و دوستانش، فصل تازه‌اي از ارتباط در فضاي مجازي را رقم خورد، اما کمپاني گوگل براي مقابله با اين پديده جديد ابتدا نرم‌افزار «گوگل ريدر» که نوعي فيدخوان بود و سپس «گوگل پلاس» که شبکه‌اي اجتماعي بود را ايجاد کرد. توليداتي که نه تنها موفق نبودند، بلکه به صرعت شکست خورده و حذف شدند. «گوگل ريدر» که در سال 2007 از حالت بتا خارج شده بود در سال 2013 با اعلام شرکت گوگل بسته شد. حتي «گوگل باز» هم يکي ديگر از محصولات شرکت گوگل بود که بر بستر شبکه اجتماعي شکل گرفته و با استفاده از سرويس پست الکترونيک گوگول «جي‌ميل» قابل دسترسي بود ولي باز هم نتوانست اقبال عمومي را به سوي خود جلب کند، زيرا در فوريه 2010 راه‌اندازي شد و در فاصله يکسال پس از آن يعني دسامبر 2011 با راه‌اندازي «گوگل پلاس» غيرفعال شد. حتي گوگل پلاس هم با وجود اين‌که از سال 2011 در دسترس است، اما بايد از آن به عنوان يک شبکه اجتماعي متروک نام برد زيرا نتوانست نيازهاي مخاطبان را پاسخ بگويد. اين مساله حتي در به‌روزرساني‌هاي گوگل نيز بشدت محسوس است و به‌جاي اين‌که به‌روزرساني‌ها به بهبود محصولاتش کمک کند منجر به افول آنها ميان مخاطبان مي‌شد. از اين‌رو مي‌توان گفت در نبرد ميان گوگل و فيسبوک همواره فيسبوک يک قدم جلوتر بوده است. اين در حالي است که اينستاگرام براي اولين‌بار در سال 2010 براي تلفن همراه‌هايي با نرم‌افزار «ios» و در سال 2012 نسخه اندرويد آن منتشر شد که در يک روز بيش از يک ميليون‌بار دانلود شد. در مدت زمان بسيار کوتاهي اين برنامه توانست سودآوري به ارزش 500 ميليون دلار آمريکا براي سرمايه‌گذاران داشته باشد که با رشد سريع و فراگير اين رسانه اجتماعي سرمايه‌گذاران بيشتري تمايل به سرمايه‌گذاري پيدا کردندکه در سپتامبر 2012، شرکت فيسبوک، برنامه اينستاگرام را به ارزش يک ميليارد دلار آمريکا خريداري کرد. در سال 2013 رشد اينستاگرام 23درصد بود در حالي‌که فيسبوک به عنوان کمپاني مادر فقط 3درصد رشد را تجربه کرد و گفته مي‌شود اگر اينستاگرام همين رشد را حفظ کند، از فيسبوک بزرگ‌تر خواهد شد. از اين رو مي‌بينيم فيسبوک برخلاف گوگل در جريان افول شبکه‌هاي اجتماعي متن‌محور سعي کرد خود را به‌روز نگه دارد و با خريداري نرم‌افزاري جديد که با محوريت عکس فعاليت مي‌کرد فصل تازه‌اي از فعاليت را رقم زد. حتي شرکت فيسبوک در عرصه پيام‌رسان‌ها نيز عرصه را خالي نکرد و با خريدن سهام شرکت «واتس اپ» در سال 2014 به ارزش 19 ميليارد دلار رقابت را به نفع خود چرخاند تا باز هم از گوگل جلوتر باشد در حالي که گوگل با راه‌اندازي نرم‌افزار پيام‌رسان «گوگل الو» در تابستان 2016 براي تلفن‌هاي همراه سعي کرد محصولي در اين زمينه نيز براي مشتريان خود داشته باشد، اما در عمل نتوانست موفق باشد و باز هم غيرمستقيم شکست خورد و نتوانست در ميدان رقابت باقي باند.
از اين رو شايد موتور جست‌وجوي گوگل يکي از دست‌هاي قدرتمند او در رقابت با فيسبوک باشد که در اينجا محل بحث نيست. پخش ويدئو از طريق «يوتيوب» يکي ديگر از مزيت‌هاي گوگل در برابر فيسبوک بود که اکنون با راه‌اندازي «IGTV» و قابليت پخش عمودي بار ديگر شاهد اين هستيم که فيسبوک فاز جديدي از رقابت با گوگل را آغاز کرده است. رقابتي که در عصر پايان تلويزيون‌ها خبر از جدي بودن رقابت براي پخش ويدئو مي‌دهد.
نشريه فوربس مي‌گويد اعلام آغاز به کار تلويزيون اينستاگرام باعث افزايش ارزش سهام کمپاني فيسبوک شده، به نحوي که مارک زاکربرگ، مديرعامل فيسبوک، 7/1 ميليارد دلار ثروتمندتر شده است. حالا به نظر مي‌رسد گوگل بايد فکري جدي براي محصولات خود داشته باشد، او که يکه‌تاز عرصه اشتراک‌گذاري ويدئو در فضاي وب بود اکنون با اين امکان جديد اينستاگرام بايد منتظر ماند و ديد چه آينده‌اي در انتظار اين محصول جديد است و آيا فيسبوک با اينستاگرام مي‌تواند انحصار را از دست گوگل خارج کند يا خير!
انحصاري که در دنياي رقابت از بين خواهد رفت و مي‌بينيم شرکت‌هاي بزرگ با ارائه خدمات و محصولات روزآمد انحصار را از بين مي‌برند و مي‌توانند ارزش‌هاي اقتصادي بزرگي خلق کنند و از ظرفيت‌هاي نهفته در بستر وب براي توليد کار سود ببرند.
حسام آبنوس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی

در گوگل پلی دیگر نیازی نیست برای دانلود چند اپلیکیشن منتظر بمانید تا هر برنامه به‌صورت جداگانه دانلود و نصب شود؛ اکنون می‌توانید اپلیکیشن‌های جدید موردنظر خود را هم‌زمان دریافت کنید. البته این قابلیت فعلاً فقط برای دانلود هم‌زمان دو اپلیکیشن فعال شده است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از دیجیاتو، در اسفندماه نیز شایعاتی درباره راه‌اندازی قابلیت دانلود هم‌زمان یا موازی چند اپلیکیشن در گوگل پلی منتشر شده بود و این ویژگی در آن زمان برای برخی کاربران نیز فعال شد؛ اما اکنون گوگل امکان دانلود و نصب هم‌زمان برنامه‌ها را در فروشگاه اپلیکیشن خود به‌صورت گسترده فراهم کرده است. در قابلیت جدید می‌توان میزان حجم دانلودشده را برای هر برنامه در پلی‌استور یا در صفحه اصلی گوشی خود دید.

با این قابلیت جدید تنها می‌توان دو برنامه را به‌صورت هم‌زمان دانلود و نصب کرد و وقتی روی اپلیکیشن سوم کلیک می‌کنید تا دانلود شود، در حالت انتظار باقی می‌ماند تا نصب دو اپلیکیشن قبلی تمام شود. برای مقایسه، اپ‌استور iOS می‌تواند سه اپلیکیشن مختلف را به‌صورت هم‌زمان دانلود و نصب کند؛ البته ممکن است گوگل در آینده تعداد دانلودهای هم‌زمان را افزایش دهد.

همچنین این قابلیت صرفاً برای دانلود اپلیکیشن‌های جدید فعال شده است و نمی‌توان به‌صورت هم‌زمان چندین برنامه را به‌روزرسانی کرد. با توجه به اینکه در میان کاربران عمدتاً آپدیت‌کردن اپلیکیشن‌ها بیشتر از نصب اپلیکیشن‌های جدید انجام می‌شود، به نظر می‌رسد برای کاربردی‌تر شدن این قابلیت، باید قابلیت آپدیت هم‌زمان چند اپلیکیشن نیز فعال شود.

بااین‌حال، این قابلیت می‌تواند بسیار کاربردی باشد؛ مخصوصاً زمانی که گوشی جدیدی خریده‌اید و می‌خواهید چندین اپلیکیشن را روی گوشی خود دانلود و نصب کنید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900962 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • وی‌ای‌آر چینی در لیگ برتر ایران!
  • خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر
  • عکس| تازه‌ترین عکس بهرام رادان با ظاهری جدید
  • کپی گوگل از روی اپل: قابلیت دانلود هم‌زمان چند اپلیکیشن در گوگل‌پلی
  • ویدئویی شگفت‌انگیز از صدای جوجه تیغی که شبیه گریه نوزاد است
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی: راننده متخلف شناسایی و پروند به هیات انضباطی ارسال شد
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!
  • (ویدئو) واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی
  • واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی
  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم