Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@01:54:39 GMT

حقیقت «خودی» و «غیرخودی»؛ همزاد جامعه انسانی

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۶۹۵۳۳

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی است؛ زیرا انسان همواره دارای اعتقادهایی است که با برخی از عقاید اصولی دیگران در تضاد کامل قرار می‏گیرد. تقسیم بندی افراد به خودی و غیرخودی در مسائل مهم حیات اعتقادی، اجتماعی و سیاسی امری ضروری و غیرقابل انکارخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

              
وی از ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی گفت و افزود: ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی تفکیک بین محسن و گنهکار است.
وی با استناد به آیه 72 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ما هود و کسانی را که با او بودند، به واسطه رحمت خویش نجات دادیم و آنان را که آیات ما را انکار کردند و ایمان نداشتند به هلاکت رسانیدیم.
حجت‌الاسلام جلیلی ادامه داد: کسی که در ردیف اطاعت و بندگی خداوند قرار دارد «خودی» تلقی می‌شود و کسی که در مسیر تخلف و نعدی از حدو الهی است از میزان فاصله گرفته و آن را «غیرخودی» می دانند.
امام جمعه سردرود، خودی بودن را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: خودی بودن، یک فرهنگ است؛ در این فرهنگ، به کسی خودی گفته می‌‏شود که لااقل التزام عملی به مبانی خودی بودن داشته باشد. بر اساس جامعه ما، خودی کسی است که عملاً به قوانین اسلام اصیل، ولایت رهبری، مبارزه با دشمنان پای‏بند بوده و در راستای اهداف کشور و مردم گام بردارد.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، یادآور شد: اگر انسان در یک فکر و اندیشه باشد، در یک زمره و خانواده قرار گرفته و خودی محسوب می شوند و اگر خارج از این محدوده باشد غیرخودی است.
وی افزود: کسانی که از دل و جان عاشق اجرای احکام اسلام و تشیّع و حاکمیت ولایت فقیه هستند «خودی» و کسانی که با هر نقاب و چهره‌ای، مخالف این مسیرند «غیر خودی» نامیده می‌شوند. در صدر اسلام نیز کم نبودند افراد و جریانهایی که در جهان اسلام و با نام و نان اسلام می‌زیستند؛ ولی دل در گروِ سیاست خود و حمایت از غیرخودی داشتند و سنگ راه پیامبر (ص) و امام علی(ع) می‌شدند.
حجت‌الاسلام جلیلی از نقش اعتقاد به مبانی دینی در تفکیک خودی و غیرخودی تاکید کرد: باتوجه به مبانی دینی ما خودی چه بسا در داخل خانواده و در داخل کشور باشد اگر با انذیشه های دینی ما سازگاری داشته باشد خودی می دانیم و در غیر اینصورت غیرخودی است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۶۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر کشور به مناسبت درگذشت نخبه جوان مازندرانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، احمد وحیدی روز شنبه، در پی درگذشت تالم بار نخبه علمی اهل مازندران، زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی، در پیامی این ضایعه را به جامعه علمی و فرهنگی استان مازندران و بازماندگان، تسلیت گفت.

متن پیام دکتر وحیدی بدین شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

مصیبت درگذشت ناگهانی و تالم بار شادروان سید اسماعیل نصرالهی، جوان نخبه ملی و استانی اهل مازندران که برغم معلولیت جسمی، موفقیت مهم کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی در کنکور سال ۱۴۰۲ را بدست آورد، موجب تاثر و تاسف فراوان اینجانب شد.

به همین مناسبت، مصیبت درگذشت سید اسماعیل نصراللهی و پدر گرامی‌اش، دکتر سید احمد نصراللهی را که در حادثه گاز گرفتگی به مشیت الهی رضایت دادند، به خانواده محترم و معزی، جامعه فرهنگی و علمی و دانش آموزان استان مازندران تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند سبحان برای آن پوینده و رحیل راه علم، آمرزش و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مادر آن زنده یاد، که در حادثه گازگرفتگی آسیب دیده اند، شفا و صحت کامل مسئلت دارم.

دیگر خبرها

  • معلمان افسران پیشتاز در مقابله با هجمه‌های فرهنگی هستند
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • پیام تسلیت رییس دانشگاه تهران در پی درگذشت دانشجوی نخبه
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • پیام تسلیت وزیر کشور به مناسبت درگذشت نخبه جوان مازندرانی
  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • پیام تسلیت استاندار مازندران در پی درگذشت نخبه مازندرانی؛ زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند