Web Analytics Made Easy - Statcounter

جزئیات برگزاری نخستین رویداد هنری "تیر آرت" طی نشست خبری با حضور عوامل این رویداد اعلام شد. ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری نخستین رویداد هنری "تیرآرت" با حضور هرمز همتیان بنیانگذار این رویداد، مریم مجد مدیر رویداد، رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری "طراحان آزاد" و حمیدرضا پژمان مدیر "بنیاد پژمان" در مجتمع آوا سنتر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*شکل‌گیری "تیرآرت" نیاز جامعه هنری کشور است

هرمز همتیان بنیانگذار رویداد هنری "تیرآرت" در این نشست درباره شکل‌گیری "تیرآرت" گفت: ما احساس کردیم وجود این رویداد یک نیاز برای جامعه هنری کشور است. ما گالری‌داران یک خانواده هستیم که در کنار هم و برای معرفی آثار هنری کار می‌کنیم. اما این خانواده به خوبی در کنار هم قرار نمی‌گرفت و انسجامی در آن حس نمی‌شد. بنابراین تصمیم گرفتیم برای جلوتر بردن هنر معاصر چند گالری را در کنار یکدیگر جمع کنیم. البته نمونه قدیمی و موفق این کار رویداد "هفت‌نگاه" است. اگر در کنار هم جمع شویم فرصت خوبی برای گالری‌ها و مخاطبان به وجود می‌آید تا صحنه بزرگتری را برای هنر ایران به وجود آوریم.

مریم مجد مدیر رویداد "تیرآرت" نیز درباره نحوه انتخاب 10 گالریِ شرکت‌کننده در این رویداد گفت: تعداد گالری‌های خوب در شهر تهران زیاد است اما بضاعت اجرایی ما در سال اول زیاد نبود. برای انتخاب گالری‌ها به تجربه قبلی آنها طی شرکت در برنامه‌های مشابه نگاهی داشتیم و سعی کردیم گالری‌هایی را انتخاب کنیم که تجربه چنین کاری را داشتند چراکه فرصتی برای آزمون و خطا نداشتیم. در کنار گالری‌های حاضر در این رویداد از حضور دو بنیاد "پژمان" و "لاجوردی" هم بهره گرفتیم زیرا قصد ما این بود که از تمام نهادهای مربوط به هنر معاصر استفاده کنیم. امیدواریم که در سال‌های آینده تعداد بیشتری از گالری‌ها در این رویداد حضور داشته باشند.

همچنین رزیتا شرف‌جهان مدیر گالری طراحان آزاد در این نشست گفت: این اتفاق را خیلی مثبت ارزیابی می‌کنم. تنها رویدادی که مشابه آرت‌فر و با عنوان اکسپو در ایران رخ داد مربوط به 20 سال پیش است و امیدوار بودیم که آن کار ادامه پیدا کند اما ناکام ماند. در سالهای گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد که هرکدام به دلیل بروز اتفاقاتی به ثمر نرسید. تیرآرت ابعاد کوچکی دارد اما معیارهای آن بسیار دقیق و حرفه‌ای است و می‌تواند الگویی برای برگزاری آرت‌فر باشد.

*تشریح رسالت مجموعه‌داران

حمیدرضا پژمان مدیر بنیاد "پژمان" درباره بخش نشست‌های هنری تیرآرت که توسط این بنیاد برگزار می‌شود، گفت: این الگو در تمام جهان تثبیت شده است و همه آرت‌فرها باید یک بخش آموزشی هم داشته باشند. در این پلت‌فرم‌ها افرادی که در هنر معاصر و سایر شاخه‌ها تجربه دارند اطلاعات خود را در اختیار دیگران می‌گذارند. در این نشست‌ها بر موضوع مجموعه‌داری تاکید داریم و مجموعه‌داران برجسته‌ای به صورت حضوری یا مجازی در جلسات حضور دارند تا رسالت یک مجموعه‌دار را برای مخاطبان تشریح کنند.

پژمان ادامه داد: در این برنامه‌ها موضوعاتی مانند اینکه لزوم جمع کردن مجموعه چیست، تفاوت جمع کردن آثار برای موزه و مجموعه شخصی چیست، مجموعه باید خصوصی باشد یا به نمایش عموم درآید و... مطرح می‌شود و مهمانان ویژه‌ای داریم که تجارب خود را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارند.

وی با اشاره به تشکیل ناگهانی رویداد تیرآرت، یادآور شد: البته مراحل اولیه و ایده آن سالها پیش گرفت. تمام شرکت‌کنندگان در تیرآرت حرفه‌ای هستند و برای کار خود ایده دارند. امیدواریم بتوانیم در آینده هفته هنر را تعریف کنیم تا اگر کسی می‌خواهد با هنر تجسمی ایران آشنا شود بتواند در این زمان شاهد همه پتانسیل هنر ایران باشد.

مریم مجد درباره نحوه انتخاب هنرمندان توسط گالری‌ها و آثار به نمایش درآمده گفت: از هر گالری خواستیم که حداکثر 7 هنرمند را معرفی کنند، مگر اینکه پروژه‌ای کیوریت شده باشد که تعداد بیشتری هنرمند در آن بگنجند. تنها گالری‌ای که به صورت پروژه‌ای در این رویداد شرکت کرد گالری دستان بود. تمرکز ما روی هنر معاصر ایران است و بیشتر گالری‌هایی که شرکت کرده‌اند آثار هنرمندان جوان را نمایش می‌دهند و این آثار شامل عکس، مجسمه، نقاشی و چیدمان خواهد بود.

چرا تیرآرت عنوان "آرت‌فر" ندارد؟

همتیان درباره اینکه چرا این رویداد نام آرت‌فر را ندارد گفت: در ابتدای کار نمی‌دانستیم که تا چه اندازه می‌توانیم این رویداد را به طور استاندارد برگزار کنیم، به همین دلیل خواستیم ابعاد محدودی داشته باشد. یک آرت فر ابعاد بزرگتری دارد و باید امکاناتی فراهم شود تا تمام گالری‌های متقاضی بتوانند در آن شرکت کنند. همچنین برنامه‌های جانبی آرت‌فرها نیز باید به تعداد بیشتری باشد. ما باید قدردان اعتماد گالری‌ها به این رویداد باشیم بنابراین تعداد محدودی گالری انتخاب شدند تا بتوانیم این مهم را به نحو احسن انجام دهیم و در حد توانایی خودمان این رویداد را برگزار کنیم. امیدواریم در سالهای آینده این رویداد به آرت‌فر تبدیل شود.

مریم مجد درباره اسپانسرهای برنامه گفت: وابسته فرهنگی سفارت فرانسه در زمینه فرهنگی بسیار فعال است و شناخت زیادی از هنر دارد. زمانی که متوجه شد قصد برگزاری چنین رویدادی داریم پیشنهاد  دعوت از مهمانان فرانسوی و کمک به هزینه‌های آنها را به ما ارائه داد. بقیه اسپانسرها نیز در زمینه فعالیت تخصصی خود با ما همکاری می‌کنند.

رزیتا شرف جهان درباره نحوه تامین هزینه آرت‌فرها گفت: فلسفه آرت فر این است که فرصتی فراهم شود تا با جمع‌شدنِ گالری‌ها در یک فضا، امکانی برای مخاطب فراهم شود که آثار هنری یک سال اخیر را در یک محل ببیند. به خصوص برای کسانی که در شهرهای دیگر یا خارج از کشور زندگی می‌کنند فرصت مغتنمی است که بتوانند همه کارها را یک‌جا تماشا و خریداری کنند. اگرچه مشکل رفت و آمد باعث می‌شود وجه بین‌المللی تیرآرت کمرنگ شود اما در وجه منطقه‌ای و ارتباط تهران با شهرهای دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. هرچند که ظاهر آرت فر یک بازار خرید و فروش است، اما جنبه مثبت آن این است که با کارکرد یک ساله گالری‌های فعال آشنا می‌شوید.

وی افزود: در آرت فرها مرسوم است که گالری‌ها غرفه را اجاره می‌کنند و در بازه زمانی چند روزه آثار خود را به نمایش می‌گذارند. اگر آثار فروش داشته باشند برای گالری سودآور است و اگر هم فروش نباشد هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند که مخاطبانی چند برابر شرایط عادی داشته باشند. تجربه ثابت کرده است حضورداشتن در چنین رویدادی می‌تواند روابط شما را به عنوان گالری‌دار گسترش دهد.

مریم مجد درباره کیفیت آثار نمایش داده شده گفت: این نخستین رویدادِ تیرآرت است و باید خودش را برای مخاطبان اثبات کند. ما هیچ دخالتی در موضوع و رویکرد گالری‌ها نداشتیم اما برای ارتقاء سطح کیفی تیرآرت در سال‌های آینده مثل همه آرت‌فرها یک هیئت انتخاب تشکیل می‌دهیم و گالری‌های متقاضی باید پروپوزال ارائه دهند که بر اساس آن در آرت‌فر پذیرفته می‌شوند. برای برگزاری تیرآرت  از نمونه‌های موجود در جهان  الگو گرفتیم بنابراین در سال‌های آینده هم تغییر زیادی در این رویداد نخواهیم داشت، اما حتما آن را ارتقا می‌دهیم و در ابعادی بزرگتر برگزار خواهیم کرد.

همتیان با اشاره به اینکه قصد ما استانداردسازی نیست گفت: گالری‌های شرکت‌کننده در این رویداد نیازی به تعریف استاندارد ندارند چون خودشان خیلی قوی و فعال هستند. قطعا در کار ما کم و کاستی وجود دارد اما مهم‌ترین بخش تیرآرت مربوط به گالری‌هاست که حضور خوبی دارند. به رغم تمام تلاشی که تیم اجرایی تیرآرت داشتند یک قسمت مهم که مورد نظر ما بود امکان اجرا پیدا نکرد و آن ایجاد بخشی با ساختار موزه‌ای و کیوریت شده بود.

مریم مجد نیز درباره تاثیر تیرآرت در رفع کمبودهای موجود در هنر ایران گفت: نمی‌توان تنها با یک فعالیت تمام کمبودها را جبران کرد. در تمام این سالها گالری‌های قدیمی مثل طراحان آزاد، اثر، اعتماد و... جور تمام نهادهای هنری را کشیدند و حتی در کنار نمایش آثار، در بخش انتشار و تولید محصولات فرهنگی نیز فعال بودند. بنابراین ما از همه موقعیت‌ها استفاده می‌کنیم تا در بالاترین حد بتوانیم نیازهای فرهنگی را رفع کنیم، اما در مسیر دستیابی به این هدف به کیوریتورهای بیشتر، منتقدان و روزنامه‌نگاران متخصص و عوامل متعددی نیازمندیم که مجموع آنها بتوانند هنر ایران را ارتقا دهند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این رویداد می‌توانند روزهای سه‌شنبه 5 تیر و پنج‌‌شنبه 7 تیر از ساعت 14 تا 20، جمعه 8 تیر ساعت 11 تا 20 و شنبه 9 تیر از ساعت 14 تا 21 به مجتمع آواسنتر در خیابان اقدسیه‌ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

R1489/P1356/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط هنرهای تجسمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هنرهای تجسمی هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۱۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر

فرماندار ویژه خرمشهر در جمع دانش آموزان دختر این شهرستان و در نشست رویداد خلیج فارس با اشاره به اهمیت تاریخ ایران و حفاظت از آرمان های کشورمان خلیج فارس را میراث تاریخی ایران دانست. 

مسعود خواست خدایی گفت: ایران اسلامی با اقتدار خود اجازه نداد یک وجب از خاک ایران جدا شود، اما نظام طاغوتی سابق بحرین و بخش‌های دیگری از ایران را از دست داد.

وی تصریح کرد: امروز غرب و نظام استکبار فهمیده اند که چگونه با ایران سخن بگویند و این نشان از قدرت و اقتدار ایران اسلامی است.

فرماندار خرمشهر خطاب به دانش آموزان دختر حاضر در این نشست گفت: غرب و استکبار با همراهی برخی از کشور‌های منطقه سعی کردند نام جعلی خلیج عربی را جای خلیج فارس عنوان کنند، اما با ایستادگی ملت و دولت و اقتدار ایران متوجه شدند که باید با زبان احترام و تاریخ با ایران سخن بگویند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • ۱۴ محله اردبیل میزبان رویداد «یک صدا ایران» خواهد بود
  • رویداد اپل در راه است | آی‌پد پرو با تراشه M4 عرضه می‌شود
  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • باغ هنر با دو رویداد آغاز شد
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • برگزاری رویداد استانی اهدای جایزه جوانی جمعیت در قم