Web Analytics Made Easy - Statcounter

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به اقدام اخیر سازمان حفاظت محیط زیست در صدور پروانه شکار ویژه انتقاد کرده و گفت: همانطور که پیشتر هم اعلام کردم و همانطور که تا کنون متخصصان صاحب‌نام حوزه محیط زیست نوشته‌اند و گفته‌اند، صدور پروانه شکار به بهانه افزایش جمعیت قوچ‌ها در زیستگاه‌ها توجیه کارشناسی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده مشهد پیش از این در پی شکار سه تبعه آمریکایی در پناهگاه حیات وحش حیدری طی ماه گذشته، اعلام کرده بود که بابت شکار اتباع خارجی در استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور، طرح سوال خواهد شد.

وی ضمن ابراز تاسف از سستی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر درآمد حاصل از فروش پروانه‌های شکار به اتباع خارجی گفت: پناهگاه حیات وحش حیدری و سایر زیستگاه‌های استان خراسان رضوی و گونه‌های جانوری ساکن در آنها سرمایه‌های ملی هستند و میراث ما برای نسل‌های آینده. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حضور شکارچیان خارجی علاوه بر آنکه خود مصداقی بارز از سوء استفاده از محیط زیست و به حراج گذاشتن انفال عمومی است ضمن ایجاد حساسیت در میان بومیان منطقه زمینه را برای افزایش آمار شکار غیرمجاز فراهم می‌کند. چگونه می‌شود از بومیانی که سالهاست، شکار وحوش را تخلف می‌دانند حالا می‌بینند شکارچیان متمول خارجی با پروانه سازمان حفاظت محیط زیست در منطقه آنها به کشتار حیات وحش مشغول هستند انتظار داشت به قانون احترام بگذارند؟

وی در واکنش به اظهارات اسرافیل شفیع‌زاده، تورگردان شکار، که در اعتراض به رسانه‌های منتقد شکار با تاکید بر این که شکارچیان خارجی منابع مالی خود را در کشور خرج می‌کنند، واژه «برهنگان» را به مردم منطقه حیدری خراسان رضوی نسبت داده بود گفت: مایه شرمساری است که یک دلال شکار، وارد کردن شکارچیان آمریکایی به زیستگاه‌های بکر کشور را راهی برای آشنایی مردم آمریکا با فرهنگ ایران عنوان کند و مایه شرمساری است که ایشان به خودش اجازه بدهد از مردم شریف منطقه با الفاط توهین‌آمیز یادکند تا ارزش مشتی دلار را که بیگانگان در برابر تاراج سرمایه‌های ملی پرداخت می‌کنند به رخ بکشد. 

نماینده مردم مشهد ادامه داد: این مردم شریف هستند و اگر تمکن مالی ندارند دلیلش این است که به انفال عمومی جامعه و سرمایه‌های ملی کشور خیانت نکرده و دست در سفره کسی نبرده‌اند. اینکه ایشان در جنگ حضور داشته‌اند توجیهی برای فعالیت‌های امروزشان نیست. این مردم هم شهید و جانباز و ایثارگر داده‌اند و در برابر ناحقی و تجاوز ایستادگی خواهند کرد.

پژمانفر در واکنش به اظهارات استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که در سال ۸۶ هم اتباع آمریکایی در خراسان رضوی شکار کرده‌اند اما این موضوع، اعتراضی را به دنبال نداشته گفت: اینکه یک اقدام نادرست در گذشته صورت گرفته به هیچ‌وجه توجیهی برای تکرار آن نیست. از دید کارشناسی، متخصصان، شکار را با توجه به شرایط کنونی زیستگاه‌ها برای محیط زیست کشور مضر می‌دانند.

وی ادامه داد: به لحاظ امنیتی هم حضوراتباع خارجی در زیستگاه‌های کشور می‌تواند مشکل‌ساز شود و البته به لحاظ شرغی و اخلاقی هم همانطور که استفتائات مرتبطی منتشر شده و با در نظر گرفتن حساسیت شدید مردم نسبت کشتار وحوش در سرزمین ضامن آهو، شکار در استان خراسان رضوی توجیهی ندارد ولو به بهانه ارزآوری. چه آنکه بسیاری از فعالیت‌های ممنوعه و مغایر با شریعت اسلامی و فرهنگ ایرانی هم ممکن است از ارزآوری به مراتب بیشتری از شکار داشته باشد.

طی یک ماه گذشته ورود شکارچیان خارجی به زیستگاه‌های شاخص و اقدام به شکار حیات وحش کشور خبرساز شده است. یکی از این مناطق که حضور شکارچیان خارجی طی یک ماه گذشته در آن حاشیه‌ساز شد، زون امن پناهگاه حیات وحش حیدری است. زیستگاهی ارزشمند که سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز شکار در آن را با استدلال افزایش جمعیت قوچ توجیه می‌کند. استدلالی که البته مسئولان محیط زیست مستندی برای اثباتش ندارند و برخی از متخصصان حیات وحش هم به آن معترض شده‌اند. 

اعتراضات مختلف به این موضوع از جمله اعتراض نماینده مشهد واکنش تند، اسرافیل شفیع‌زاده، مدیرعامل شرکت برگزارکننده تورهای شکار را به همراه داشت. شفیع‌زاده با ضبط کلیپی، ضمن اعتراض به رسانه‌های منتقد شکار با تاکید بر اینکه شکارچیان خارجی منابع مالی خود را در کشور خرج می‌کنند، واژه «برهنگان» را به مردم منطقه حیدری خراسان رضوی نسبت داد و خطاب به پژمانفر، نماینده معترض مشهد از لزوم محرومیت‌زدایی در استان خراسان رضوی به جای مخالفت با ارزآوری شکارچیان خارجی سخن گفت.

اظهارات تحقیرآمیز شفیع‌زاده درباره مردم منطقه حیدری، واکنش‌هایی را در شبکه‌های مجازی بومی نیز به همراه داشت. این واکنش‌ها از یک سو، دستور لغو پروانه‌های شکار در کاشمر از طرف دادستان کاشمر از سوی دیگر و حمایت استاندار خراسان رضوی از رواج گردشگری شکار در این استان، آخرین حاشیه‌های شکار اتباغ خارجی در خراسان رضوی است.

کد خبر 4330598

منبع: مهر

کلیدواژه: امريكا سازمان محیط زیست شهر کاشمر شکار و صید شکارچی مجلس شورای اسلامی مشهد کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شورای شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش بیمه ترافیک سازمان تامین اجتماعی پلیس راهور قوه قضاییه سازمان هواشناسی جام جهانی 2018 روسیه سرهنگ نادر رحمانی مجلس شورای اسلامی مترو آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۲۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری شکارچی غیرمجاز در گرمه

به گزارش خبرگزری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سرهنگ محمدرضا قائمی نژاد گفت: در پی اعلام خبری مبنی بر شکار غیر مجاز و نگهداری گوشت شکار در یک منزل مسکونی، ماموران انتظامی رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وی با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های بعمل آمده در بازرسی از منزل شکارچی ۵ کیلوگرم گوشت شکار غیر مجاز کشف و شکارچی نیز دستگیر شد، افزود: شکارچی بعد از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شد. 
وی با بیان اینکه پلیس با افرادی که اقدام به شکار غیر قانونی و صدمه زدن به محیط زیست می‌کنند با جدیت برخورد خواهد کرد، از شهروندان خواست تا به جهت حفاظت از محیط زیست در صورت اطلاع از این گونه موارد، بلافاصله مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در مهریز 
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • متخلف شکار غیر مجاز در مهرستان دستگیر شد
  • فارس رتبه نخست کشفیات صید و شکار در کشور
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در گرمه