Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - انزلي - ايرنا - معاون اول رئيس جمهوري گفت: جاده ابريشم نشانه ارتباط فرهنگي ، تاريخي و تمدني ايران با کشورهاي همسايه است.

به گزارش خبرنگار ايرنا اسحاق جهانگيري روز سه شنبه در مراسم افتتاح مجتمع بندري کاسپين در منطقه آزاد انزلي بيان داشت: امروز اولين محموله با راه اندازي کريدور حمل و نقل چين - قزاقستان - ايران، وارد منطقه آزاد انزلي شد و با بازگشايي اين مسير، چين ، بندر اکتائو قزاقستان و ايران به هم متصل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: اين مسير، بسيار مهم است و اميدواريم ارتباط و همبستگي ما با کشورهاي همسايه و خصوصاً چين توسعه يابد و گسترش اين ارتباط ، روابط راهبردي ما با ساير کشورها را توسعه مي بخشد.
مجتمع بندري کاسپين بزرگترين پروژه زيرساختي مناطق آزاد ايران است که براي ساخت موج شکن ها، حوضچه آرامش و پنج پست اسکله و ساير بخش هاي زيرساختي آن تاکنون يک هزار ميليارد تومان از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد انزلي و سرمايه گذاري بخش خصوصي هزينه صرف شده که حدود 300 ميليارد تومان آن از سوي بخش خصوصي هزينه شده است.
مجتمع بندري کاسپين که با هدف توسعه صادرات کشور به کشورهاي حاشيه درياي خزر و به ويژه روسيه در مسير خدمات رساني به کشتي هاي تجاري داخلي و خارجي قرار گرفت، نقش موثري در فعال سازي کريدور شمال جنوب دارد و مسير تجاري جديد اروم چي، اکتائو، انزلي را که خط ترانزيتي جديدي ميان ايران و چين با طول زمان و هزينه تردد کمتر است، عملياتي مي کند.
ظرفيت حوضچه آرامش مجتمع بندري کاسپين 200 هکتار بوده و پسکرانه آن در حدود 500 هکتار مي باشد که عمق آبخور مناسب آن 7.5 متر در فاز اول و 9 متر در فاز دوم خواهد بود و با 22 پست اسکله اي که در فاز نهايي مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت، ظرفيت تخليه و بارگيري 15 ميليون تن کالا را خواهد داشت.
با ورود اولين محموله تجاري از طريق کريدور ترکيبي چين، قزاقستان، ايران (بندر کاسپين) علاوه بر کوتاه تر شدن مدت زمان سفر هزينه انتقال کالا نيز کاهش مي يابد.
بندر کاسپين بزرگترين پروژه زير ساختي مناطق آزاد کشور است که با حضور حجت الاسلام روحاني رئيس جمهوري در سال 96 به طور رسمي افتتاح شد و از زمستان سال گذشته نيز مرز رسمي آن توسط هيأت دولت به تصويب رسيد و در روزهاي پاياني اسفندماه سال گذشته، تفاهم نامه همکاري با سازمان بنادر و دريانوردي در ارتباط با اين بندر منعقد شد تا علاوه بر تکميل زيرساخت هاي مادي آن، تمامي الزامات و پروتکل هاي فعاليت داخلي و بين المللي آن نيز پيگيري و انجام شود.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است. قرار گرفتن در مسير کريدور بين المللي شمال - جنوب ، دارا بودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با کشورهاي حاشيه درياي خزر ، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه ، کراسنودسک در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربايجان ، دسترسي از طريق راه هاي مناسب به بازارهاي مصرف کشورهاي همسود (CIS) و نزديکي به فرودگاه بين المللي سردارجنگل رشت از جمله مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
7471/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۲۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام رئیس جمهور خطاب به مردم پاکستان به زبان اردو

رئیس جمهور در پیامی به مردم پاکستان و به زبان اردو، از اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی ملت‌های ایران و پاکستان به عنوان ظرفیت مهمی برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مردم پاکستان و به زبان اردو، از اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی ملت‌های ایران و پاکستان به عنوان ظرفیت مهمی برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور یاد کرد.

رئیس جمهور در این پیام که در شبکه ایکس منتشر شده است، نوشت: «از طرف رهبری و ملت بزرگ ایران به مردم پاکستان که همواره از اسلام، ارزش‌های اسلامی، مظلومین فلسطین و حق و عدالت دفاع کرده‌اند، سلام عرض می‌کنم. اشتراکات مذهبی، فرهنگی و تمدنی دو ملت ایران و پاکستان ظرفیت مهمی برای توسعه و تعمیق روابط میان دو کشور فراهم کرده است.»

کد خبر 747079

دیگر خبرها

  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • دریای کاسپین: اهداف استراتژیک و چالش‌های جدید برای روسیه
  • پیام رئیس جمهور خطاب به مردم پاکستان به زبان اردو