سختکوشی و عمق علمی شیخ بهائی، الگو برای محققان امروز حوزه است
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۷۲۶۲۴
به گزارش ایکنا؛ امروز بنابر تقویم، سال روز درگذشت یکی از مهمترین علمای تاریخ شیعه یعنی شیخ بهایی است؛ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، هشتم اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک به دنیا آمد و هشتم شهریور سال هزار خورشیدی در اصفهان به لقاءالله پیوست.
ایشان، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری بود که در دانشهای فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حجتالاسلام والمسلمین اکبر اسدعلیزاده، رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با ایکنا؛ با بیان اینکه موسوعه 21 جلدی از مجموعه آثار این علامه ذوفنون در این مرکز در حال تالیف و تدوین است گفت: از جمله مجلدات این مجموعه تفسیر قرآن کریم است که سورههای مبارکه بقره، حمد و ملک در آن تفسیر شده است.
وی با بیان اینکه شیخ بهایی از علمای برجسته لبنان بود که وارد ایران شد و در قرن 9 و دهم در دوره حکومت صفویه میزیسته است و تاثیرات مهمی هم در تثبیت و توسعه شیعه در این قرون داشت و زحمات کم نظیری در این موضوع داشت.
رئیس مرکز احیاء آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شیخ بهایی، آثار فراوانی در فقه و تفسیر و ادبیات و ریاضیات و نجوم ... داشته است تصریح کرد: آثار معماری باقی مانده از این عالم بزرگ، نمونهای کم نظیر از تلفیق معماری و هنر اسلامی و ریاضی است و هنوز هم نمونه است و شگفتانگیزی آن برای بسیاری از توریستها و گردشگران مورد توجه و تعجب است.
علیزاده یکی دیگر از ابعاد زندگانی آن عالم متبحر و ذوفنون را تربیت شاگردان فراوان و در عین حال برجسته برشمرد و اظهار کرد: ایشان شاگردانی تربیت کردند که نقش مهمی در گسترش تشیع داشتند و بنا بر برخی نقلها، 57 نفر شاگرد مبرز و خوب داشته است که یکی از آنها ملاصدرا شیرازی است که به تنهایی یک دنیا علم بود و در فلسفه بعد از قرون متمادی، تحول بی نظیری با ارائه نظرات خود انجام داد.
وی ادامه داد: صاحب معالم، نوه شهید ثانی از دیگر شاگردان بزرگ شیخ بهایی است که دراصول تحول، ایجاد کرد یا ملاخلیل قزوینی و ملاشریف اصفهانی، میرزا رفیع الدین نائینی که از علمای به نام بودند و هر کدام اسم و رسمی به اندازه استاد خود دارند که نشانه بزرگی و عظمت شیخ بهایی است.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: ملا محسن فیض کاشانی از دیگر شاگردان مبرز و به نام شیخ بهایی است؛ ملامحسن فیض کاشانی اعجوبه علمی و صاحب چند تالیف تفسیری از جمله تفسیر صافی است یا کسی مانند ملامحمدتقی مجلسی، پدر علامه محمدباقر مجلسی از جمله عالمانی است که شاگرد مرحوم شیخ بهایی است در حالی که خودش نماد علمی و اخلاقی در طول تاریخ عالمان شیعه است.
علیزاده بیان کرد: شیخ بهایی در هر علمی که وارد شد متخصص و اثرگذار و صاحبنظر در آن علوم بود که کمتر در میان عالمان در طول تاریخ سراغ داریم، وی با اینکه در اصل لبنانی و در مهد زبان عربی بزرگ شده بود تسلط بر زبان فارسی وی عجیب بود به گونهای که اشعار وی در قالب دیوانی از سوی مرکز، چاپ خواهد شد و یا جامع عباسی وی در فقه به زبان فارسی نوشته شده است همچنین مثنوی نان و حلوا از شیخ بهائی نشاندهنده جامعالاطراف بودن و سختکوشی آن مرحوم در عرصههای مختلف است که می تواند درس برای طلاب و فضلا و استادان امروز حوزه علمیه باشد.
رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد زندگانی شیخ بهائی، کنترل و مدیریت سیاسی و اجتماعی حاکمان صفویه بود و در بسیاری از موارد از انحراف حاکمان صفویه جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد: استفاده شیخ بهائی از موقعیت خود در حکومت صفویه سبب گسترش و توسعه شیعه و تقویت قدرت کم نظیر شیعه شد که نشاندهنده بینش درست سیاسی یک عالم دینی است.
علیزاده تصریح کرد: همین قدرت علمی و سیاسی و اخلاقی شیخ بهائی سبب شد تا وی به سمت شیخالاسلامی در دربار صفویه رسید که منشا خدمات بیشتر این عالم فرزانه و بزرگ شد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن بهائی علیزاده ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۴ ویژگی منحصربهفرد در کتابهای تاریخ شفاهی
کوتاه درباره تدوین تاریخ شفاهی در مرکز اسناداز تاریخ شفاهی تعاریف بسیاری ارائه شده است، اما در یک جمعبندی میتوان گفت تاریخ شفاهی مجموعه تلاشهایی است که با بهرهگیری از فنون و ابزارهای خاص خود به جمعآوری و حفظ دادههای حاصل از تجارب شخصی افراد و گروههای اجتماعی میپردازد. این دادههای تاریخی در یک بستر خاص و پذیرفتهشده فرهنگی و از تعامل و توافق میان مصاحبهشونده و مصاحبهگر پرسا در یک گفتوگوی طرفینی حاصل میگردد؛ بنابراین تاریخ شفاهی، تکنیک، روش و شیوهای است که با استفاده از ابزاری چون ضبطصوت و دوربین فیلمبرداری (صوتوتصویر) خاطرات، مشاهدات و مسموعات عامل هدایتکننده، مجری و نقشآفرین یا شاهد و حاضر یک صحنه، رویداد و واقعه تاریخی را در قالب کلام و سخن (گفت) ثبت و ضبط مینماید.
اهداف و رویکردهای تاریخ شفاهی در مرکز اسناد
هدف اصلی تاریخ شفاهی در این مرکز بازآفرینی گذشته نهچندان دوراست که تلاش میکند با روشهای دقیق علمی تمام رویدادهای مختلف و جنبههای وقایع دفاعمقدس و انقلاب اسلامی را با مراجعه به بایگانی ذهن فعالان و شاهدان عینی آن وقایع دستیافتنی نماید؛ بنابراین محقق حوزه تاریخ شفاهی درمرکز ازیکسو با واقعهای که متعلق به گذشته است و ازسوی دیگر با نگرش جدیدی که متأثر از مقتضیات زمان حال است، با توصیف، توضیح، تفسیر و تبیین یک واقعه سروکار دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که فلسفه وجودی تاریخ شفاهی در مرکزاسناد و تحقیقات دفاعمقدس فقط بازسازی یک رویداد خاص نیست بلکه درآن بازآفرینی احساساتوعواطففردیوجمعی اهمیت ویژه دارد.برهمیناساس تاریخ شفاهی دراین مرکزباچهار ویژگیمنحصربهفرد روندمحوری، سندمحوری،روشمندی وهدفمندی به انجام میرسد.به همین دلیل فرماندهان اصلی جنگ و نقشآفرینان عرصه پاسداری از انقلاب در طول نزدیک به نیمقرن حیات طیبه انقلاب تمایل وصفناپذیری برای حضور در این مرکز و تدوین تاریخ شفاهیشان دارند. زیرا حضور محققان زبده و آشنا به زوایای مختلف، وجود گنجینه بیبدیل اسنادی و انجام اقدامات با روش علمی و دارای هدف مشخص زمینه را برای بازگو کردن همه موضوعات فراهم میکند.نکته مهم این است که برخلاف آنچه در یادداشت آقای علی نورآبادی آمده است، در مرحله گفتوگو تمام زوایا، مورد واکاوی قرار گرفته و برای تاریخ کشور ماندگار میشود اما در مرحله انتشار، مصالح ملی، حفظ شأن افراد و سازمانها و... مورد توجه است که این مهم از تعهدات حرفهای این موضوع است و آشنایان به امر تاریخ شفاهی بهخوبی میدانند که رعایت پروتکلهای مصاحبه، انتشار و ... برای طرفین کاملا حرفهای و الزامآور است.
یادآوری چند نکته:
۱- مرکز اسناد و تحقیقات دفاعمقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده یا در حال آمادهسازی برای انتشار است، که امروز به گنجینهای گرانبها و کمنظیر برای تاریخ کشور تبدیل شده است.
۲- برگزاری جلسات تاریخ شفاهی در مرکز کاملا حرفهای و با بهرهگیری از محققان زبده این حوزه، همچنین اسناد مربوطه انجام میشود و در مرحله گفتوگو هیچ موضوعی از قلم نمیافتد.
۳- قالب تاریخ شفاهی مرکز منحصربهفرد، مستند و مبتنی بر کارکردهای انقلاب اسلامی است.
۴- توجه دائمی به رسالت اصلی مرکز، استفاده از دانش متراکم و تجارب ذیقیمت محققان کارآزموده تاریخ شفاهی مرکز را در زمره یکی از دقیقترین مجموعههای تحقیق و مطالعه در حوزه تاریخ قرار داده است.
۵- انتظار این است دوستانی که اطلاع کافی از روندها ندارند یا از تخصص لازم برخوردار نیستند، نسبت به اظهارنظرها تأمل داشته باشند و صرفا به یادداشتهای حاشیهدار برای دیدهشدن روی نیاورند.