Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری» از مجموعه آثار (۳۰-۲۹) استاد سید غلامرضا سعیدی است که محقق برجسته، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است. کتاب با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی (در دوران ریاست جمهوری) به مناسبت درگذشت استاد غلامرضا سعیدی و مقاله استاد خسروشاهی درباره زندگی استاد سعیدی و فعالیت‏ های او شروع می‏شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس دستخط و چند تصویر از استاد می ‏آید.

کتاب «مفخر شرق، سید جمال‏الدین اسدآبادی و اقبال لاهوری» در دو بخش اصلی تنظیم و تدوین شده است: بخش اول کتاب، درباره سید جمال ‏الدین اسدآبادی و بخش دوم، زندگی و اندیشه ها و فعالیت ‏های اقبال لاهوری است.

محتوای کتاب

قسمت اعظم بخش اول کتاب، ترجمه و تلخیص نوشتاری از دکتر احمد امین مصری درباره سید جمال ‏الدین حسینی است که در جلد پنجم از کتاب «فیض الخاطر» این نویسنده منتشر شده است و استاد سعیدی اقدام به ترجمه آن نموده است. «مفخر شرق، حرکت اصلاحی سید جمال ‏الدین در مصر، سید جمال ‏الدین در هند، سید جمال ‏الدین در پاریس، کوشش‏ های دیگر سید جمال ‏الدین در پاریس، سید در روسیه و سید در استانبول» بخش ‏های مختلف نوشتار دکتر احمد امین است. در ادامه استاد سعیدی، دیدگاه‏ ها و خاطره‏ های اندیشمندان و صاحب ‏نظران و خاطراتی از سید جمال را می ‏آورد و پایان بخش این قسمت هم گفتگویی که با وی درباره سید جمال صورت گرفته، می‏آید. این گفتگو در واقع گزیده ‏ای از یک مباحثه مفصل با استاد سعیدی درباره شخصیت‏ های اسلامی دوران معاصر است که بخش‏های دیگری هم درباره علامه اقبال لاهوری، علامه امینی و مرحوم آیت ‏الله کاشف ‏الغطاء هم دارد که در اینجا و به تناسب کتاب، سخنان استاد سعیدی درباره سید جمال می ‏آید.

بخش دوم این کتاب، درباره «اندیشه‏ های اقبال لاهوری» است. این بخش با یادداشت استاد خسروشاهی با عنوان «اندیشه اقبال در ایران و آکادمی اقبال در لاهور» آغاز می‏شود و سپس با مقدمه مرحوم استاد غلامرضا سعیدی بر این کتاب می آید. استاد سعیدی در این بخش، به شرح زندگی و ترجمه احوال، اقبال شاعر، اقبال متفکر، اقبال مسلمان، اقبال معمار پاکستان، اقبال در خارج از هند و پاکستان، احیای فکر دینی در اسلام، روح فرهنگ اسلام، هدف های تعلیم و تربیت اسلامی از نظر اقبال، زنده بودن و زنده ماندن، ماهیت و اهمیت فلسفه اقبال و خطابه ای که کشوری را به وجود آورد (خطابه اقبال لاهوری در مجمع مسلمین هند در شهر الله‏ آباد در سال ۱۹۳۳م) می پردازد. در پایان هم گفتگویی با استاد سعیدی درباره زندگی و اندیشه های علامه اقبال لاهوری می آید.

مشخصات

ویرایش جدید کتاب «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری» در ۳۸۴ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر شده است. ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

کد خبر 4331038

منبع: مهر

کلیدواژه: سیدجمال الدین اسدآبادی علامه اقبال لاهوری معرفی کتاب معرفی کتاب فلسفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تازه های نشر قانعی راد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علوم انسانی سازمان اوقاف و امور خیریه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نقد کتاب قرآن نشست علمی معرفی نشریات پیام تسلیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۵۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم تیم ملی به جمال کاپیتان جدید روشن شد

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی والیبال ایران هفته آینده راهی برزیل خواهد شد تا در هفته اول و البته سرنوشت‌ساز لیگ ملت‌های والیبال به مصاف رقبای خود برود. این هفته برای والیبال ایران بسیار مهم خواهد بود و می‌تواند شانس تیم ملی برای صعود به المپیک را بالا ببرد یا اینکه به صفر برساند.  

دیروز تیم ملی والیبال ایران کامل شد و لژیونرها نیز به جمع شاگردان موتا پائز اضافه شدند. یکی از این بازیکنان میلاد عبادی پور بود که بعد از اتمام کارش در اورال اوفا روسیه به جمع ملی‌پوشان اضافه شد تا پائز نفس راحتی بکشد.  

بعد از انصراف سید محمد موسوی از حضور در تیم ملی والیبال میلاد عبادی‌پور دوباره به عنوان کاپیتان معرفی شد. بازیکنی که سال گذشته به دلیل اختلافات موجود با کادر فنی وقت از تیم ملی فاصله گرفت اما حالا دوباره با کاپیتانی برگشته است.  قطعا سرمربی جدید تیم ملی نیز در این تورنمنت حساس و سرنوشت‌ساز پیش رو حساب ویژه‌ای روی این بازیکن باتجربه خود باز کرده است.

دیگر خبرها

  • مستند «الکافی» نمایانگر سرگذشت مهم‌ترین کتاب حدیث شیعه در گذر تاریخ است
  • حیف شد، موسیالا را به زور به انگلیس می‌بردم!‏
  • کوشک جلالی، کرمی، سعیدی و موسویان به تئاتر ایرانشهر می آیند
  • کتاب «شناسایی آسیب‌ سازه‌ها» در اردبیل منتشر شد
  • معرفی چند اثر خواندنی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود/ از «نامه‌ای به آسمان» تا «تاکسی‌سواری»
  • کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • کتاب «اخلاق النبی(ص) و اهل بیته(ع)» به زبان ترکی استانبولی ترجمه و منتشر شد
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • چشم تیم ملی به جمال کاپیتان جدید روشن شد