Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير امور اقتصادي و دارايي با تاکيد بر نظارت بر بازار گفت: ميزان واردات کالا، نوع و ارزش آن به صورت روزانه منتشر مي شود تا مردم بدانند که چه مقدار کالا و به چه قيمت وارد شده است.
به گزارش پايگاه خبري نقدنيه، مسعود کرباسيان در نشست خبري مشترک با سخنگوي دولت و وزير نيرو، گفت: عملکرد سه ماهه کشور در حوزه واردات، 11 ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7 درصد کاهش داشته است.
وي افزود: اين در حاليست که ميزان صادرات کشور در اين مدت 11 ميليارد و 600 ميليون دلار بوده که نسبت به سال قبل 15.5 درصد رشد داشته است.
کرباسيان گفت: اقلام عمده وارداتي در اين مدت کالاهاي اساسي بودند که از جمله مي توان به قطعات منفصله خودرو اشاره کرد.
وي يادآور شد: با توجه به تامين قطعات مورد نياز با ارز مصوب و رشد هفت درصدي تولييد خودرو در سه ماهه نخست امسال، افزايش قيمت خودرو منطقي نيست.
وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه دولت در سياست هاي ارزي خود هم از مصرف کننده و هم توليد کننده حمايت کرده است، گفت: دولت براي مديريت منابع ارزي، کالاها را در چهار گروه طبقه بندي کرده است؛ براي گروه نخست که شامل کالاهاي ضروري و اساسي است، دولت با تخصيص يارانه، ارز 3800 توماني تخصيص مي دهد.
به گفته کرباسيان، براي واردات کالاهاي اساسي در مجموع امسال 18 ميليارد دلار اختصاص مي يابد و دولت ارز مورد نياز آن را تامين مي کند.
کرباسيان با بيان اينکه واردات گروه دوم کالاها منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است، گفت: صادرکنندگان بر اساس نوع کالا ملزم به برگشت ارز به داخل کشور هستند.
به گفته وي، اين ارز که هشتاد درصد از صادرات غيرنفتي کشور را شکل مي دهد، به طور عمده از محل پتروشيمي، فولاد و فلزات رنگين تامين مي شود.
کرباسيان مجموع صادرات غيرنفتي کشور از محل صادرات پتروشيمي، فولاد و فلزات رنگين را 45 ميليارد دلار در سال برآورد کرد و گفت: صادرکنندگان بايد اين ارز را در سامانه نيما ثبت کنند تا براي واردات کالاهاي گروه دوم تخصيص يابد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در ادامه نشست خود به تصميمي اشاره کرد که روز گذشته گرفته شد و اظهار داشت: صادرکنندگان ملزم نيستند که ارز خود را به بانک بفروشند. بلکه صادرکنندگان خرد که حدود 20 درصد باقيمانده صادرات غيرنفتي را انجام مي دهند، مي توانند اظهارنامه صادراتي خود را در بورس عرضه کنند که مقدمات اين کار پيش بيني شده است.
وي يادآور شد: بر اين اساس از صادرکننده حمايت مي شود و مابه التفاوت درآمدي که از محل اظهارنامه صادراتي به دست مي آيد کنترل شده و به بازار وارد مي شود.
کرباسيان دسته چهارم را کالاهايي عنوان کرد که واردات آن ضرورت ندارد.
وزير اقتصاد با تاکيد بر رديابي توزيع کالاهاي ضروري و نظارت بر نرخ ها براي حمايت از مصرف کننده تاکيد کرد: وقتي ارز را تامين مي کنيم، بايد نظارت کنيم که با همان قيمت به دست مصرف کننده هم برسد.
وي حمايت از توليدکننده داخلي را رويکرد دولت دولت در اعمال سياست هاي جديد ارزي عنوان کرد و گفت: دسته سومي که از اين سياست ها سود مي برند، صادرکنندگان هستند؛ ممکن است صادرکننده اي خود واردکننده هم باشد ولي در نهايت اين افراد بايد اظهارنامه صادراتي خود را عرضه کنند و در حقيقت نياز مصرف کننده نهايي پوشش داده مي شود.
کرباسيان گفت: قرار است روزانه ميزان واردات کالا، نوع و ارزش آن روي سايت اعلام کنيم و مردم بدانند که چه مقدار کالا و به چه قيمت وارد شده است و بر بازار هم نظارت کنيم.
به گفته کرباسيان در اين شيوه همه مردم ناظر بر کار مي شوند و در صورت بروز تخلف مي توانند به سامانه 124 شکايت کنند.
وي در بخشي ديگري از سخنانش قطعات منفصله خودرو، ذرت دامي، برنج، سويا، گوشي تلفن همراه، جو، ماشين آلات صنعتي، کنجاله، قطعات لوازم خانگي، روغن دانه آفتابگردان، بنزين و اقلام خوراکي و مواد اوليه صنعت را کالاهايي عنوان کرد که در رديف کالاهاي نخست قرار دارند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۵۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوه دلیری مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به توانمندی‌های صادراتی ایران، گفت: نمایشگاه ایران اکسپو در دو دوره اخیر رویکرد جدیدی را ایجاد کرده و چهار دوره قبل این نمایشگاه پیش‌از فراگیری بیماری کرونا بود؛ از دوره قبل بنا شد تا مهمانان خارجیِ متناسب و متمایل به همکاری با ایران به این نمایشگاه حضور داشته باشند.

مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو رادیویی، افزود: کشوری مانند چین که دارای بازار بزرگی از واردات و صادرات است، حدود ۱۲۰ دوره نمایشگاه برگزار می‌کند و مخاطب مورد نظر خود را در اکثر نقاط جهان پیدا کرده و هم‌اکنون صدر تقویم نمایشگاه جهان است؛ علاوه بر این نمایشگاه واردات چین نیز طی ۶ دوره برگزار شد که این موضوع هم موقعیت مناسبی برای کشورش ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد صادرات ایران در دو گروه کالایی محصولات نفت پایه و محصولات معدنی عنوان می‌شود که ایده آل کشور نیست؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به سمت تولید و صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتری باشد و از خام فروشی بپرهیزیم و صادرات خدمات را هم در حد گسترده‌تری انجام دهیم.

دلیری در پایان عنوان کرد: برای ثبت برخی محصولات ایرانی به ویژه دارو در کشورهای مختلف و تأیید استانداردها باید همت بیشتری در حوزه بازاریابی نشان دهیم.

کد خبر 6097210 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • گزارش روزانه بورس ۱۸ اردیبهشت؛ شاخص کل ۷ هزار واحد ریخت
  • ۵٫۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • ذخیره روزانه بیش از ۱۰۰۰ تن مرغ گرم/ صادرات مرغ بلامانع است
  • گزارش روزانه بورس ۱۷ اردیبهشت؛ شاخص کل ۲۰ هزار واحد ریخت
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟