Web Analytics Made Easy - Statcounter

   این روز‌ها هستند جوانانی که برای خوش گذرانی آن هم با چاشنی رهایی از قید و بند رو به سمت ازدواج سفید یا همان هم باشی‌های سیاه آورده اند، اما آیا در قانون برای چنین اقدامی مجازاتی در نظر گرفته شده است.

در سال‌های اخیر پدیده «ازدواج سفید» یا «هم‌باشی سیاه» به شکلی نمایان‌تر از گذشته در جامعه رواج یافته تا جایی که برخی از دختران یا پسران جوان برای این امر به انتشار آگهی روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




آگهی‌هایی که در آن بی پروا و آزادانه درخواست خود را برای هم‌خانه شدن با جنس مخالف ارائه داده و شرایط حضور در این نوع رابطه را تمام و کمال قید می‌کنند.

در این نوع از هم‌باشی که به ازدواج سفید معروف شده، دو طرف هیچ تعهدی برای کنار هم ماندن ندارند و در واقع به شکلی غیررسمی زندگی دو نفره خود را آغاز می‌کنند.

ازدواج سفید از کجا آمد؟

شروع زندگی مشترک بدون تبعیت از رسوم و قوانین قضایی و تنها با توافق طرفین، یکی از شیوه‌های مرسوم زندگی در غرب است.

این پدیده نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در پی جنبشی پدیدار شد که «جنبش آزادی زن» نام داشت، این جنبش ظاهراً با هدف ایجاد تحول در نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آمریکا انجام شد و هدف آن برقراری شرایط عادلانه و برابر برای زنان بود، اما آنچه واقعا اتفاق افتاد پدیده‌ای بود که بعد‌ها «انقلاب جنسی» نام گرفت و نتیجه آن رواج رفتار‌های ناهنجار و نامتعارفی بود که به غلط آزادی زنان نام گرفت.

عدم تعهد و وفاداری، خیانت جنسی، وقت گذرانی و تفریحات مجردی، بروز مشکل در روابط خانوادگی و عدم پذیرش و حمایت عاطفی و مالی از طرف خانواده‌ها از جمله مواردی است که در ازدواج سفید بیشتر از ازدواج‌های رسمی گزارش می‌شود.

روال آزمایشی، موقت وبی‌تعهد ازدواج سفید مانع می‌شود که بسیاری فواید ازدواج رسمی را برای دو طرف داشته باشد، از طرفی زندگی کردن با یک نفر به جای ازدواج کردن با او، جذابیت ازدواج را برای افراد کاهش می‌دهد و حتی در صورت پذیرش ازدواج دائم با همان فرد یا فرد دیگر، احتمال موفق شدن این افراد کمتر است.

آیا ازدواج سفید جرم است؟

اما سوال اینجاست که آیا در ازدواج سفید زن از حقوق قانونی که در ازدواج رسمی از آن‌ها برخوردار می‌شود بهره می‌برد یا نه؟ به طور کلی آیا این سبک از زندگی زناشویی جرم تلقی می‌شود و مجازاتی در پی دارد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ محمدعلی نجفی توانا، جرم شناس و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز رفتیم و ازدواج سفید را از بعد حقوقی مورد بررسی قرار دادیم.

وی اظهار کرد: ازدواج، توافق دو جنس مخالف برای شروع زندگی مشترک در چارچوب قانون کشوری است که در آن این اقدام انجام می‌شود، اولین شرط ازدواج کردن رعایت قانون است و ازدواج بدون لحاظ شرایط قانونی و در کشور ما شرعی موجب حلال شدن زوجین نسبت به یکدیگر نخواهد شد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در کشور‌های غربی و شاید اکثر کشور‌های جهان دو نوع ازدواج امکان زندگی زناشویی را فراهم می‌کند، یکی از آن‌ها ازدواج رسمی و دیگری ازدواجی است که زن و مرد بر اساس علاقه و یا تفاهم زندگی را بدون ازدواج رسمی آغاز می‌کنند و در آنجا مواردی که ما به عنوان خطبه ازدواج داریم و جاری شدن آن شرط حلال شدن از لحاظ شرعی برای زن و شوهر است، وجود ندارد.

نجفی‌توانا ادامه داد: در کشور‌های غربی، فرزند حاصل از این نوع ازدواج قانونی است و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، حتی در برخی از ممالک مثل فرانسه اگر دختر و پسر بخواهد زندگی مشترک خود را بدون ثبت رسمی آغاز کنند، به شهرداری محل مراجعه کرده و در آنجا از امکانات یک زندگی خانوادگی برخوردار می‌شوند و فرزندان ناشی از رابطه زناشویی آن‌ها نیز قانونی هستند، البته باید تشریفات مربوط به ثبت رسمی رابطه پدر و مادر با فرزند از طریق مجاری رسمی طی شود.

این جرم‌شناس تصریح کرد: در کشور ما ازدواج یا می‌تواند ثبت شود و یا به صورت غیررسمی، اما شرعی صورت گیرد و در صورت تولد طفلی که حاصل از این ازدواج است، باید این رابطه با اثبات زوجیت ثبت شود تا به طور رسمی فرزندان ناشی از این ازدواج بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند.

ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر بعد قانونی و شرعی است، از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع قاون باشد مورد پذیرش نیست چرا که از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود و فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

مجازات قانونی ازدواج سفید چیست؟

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری تأکید کرد: رابطه نامشروع برای هر طرف مجازات دارد و در صورتی هم که زنا ثابت شود ۹۹ ضربه شلاق به عنوان مجازات قانونی در نظر گرفته می‌شود، همچنین در صورتی که یکی از طرفین ازدواج کرده باشد به عنوان زنای مُحصنه مجازات مخصوص خود را دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بر اساس قانون اگر مرد مجرد با زن شوهر دار زنا کند، حد زن رجم است، اما حد مرد تازیانه است، چون زنای در حق مرد زنای غیرمحصنه است و نیز اگر دختر مجردی با مردی که همسر دارد زنا کند. تنها مرد را سنگسار می‌کنند و بر زن تازیانه می‌زنند. با وجود این اگر زن یا شوهر، دور از شهر سکونت همسرش باشند و اقدام به این کار نامشروع کرده باشند رجم اجرا می‌شود.

تسهیل‌کننده رابطه غیرشرعی قابل تعقیب و مجازات است

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی که به دو نفر با انتخاب ازدواج سفید خانه‌ای را اجازه می‌دهد مجرم است یا نه؟ گفت: در قانون اجاره دادن ملک به اشخاص جرم نیست، اما در صورتی که کسی با نوعی برنامه‌ریزی و به صورت سازمان‌یافته محلی را برای برقراری رابطه جنسی غیرقانونی و غیرشرعی اجاره دهد آن شخص به عنوان دلال یا تسهیل‌کننده رابطه غیرشرعی قابل تعقیب است و مجازات خواهد شد.

این جرم شناس اظهار کرد: اینکه دو نفر مراجعه کنند و چیزی نگویند یا حقیقت را کتمان کنند، هیچ تکلیفی متوجه صاحب خانه نیست، متأسفانه پدیده خانه مجردی آنقدر رواج پیدا کرده که بسیاری از خانه‌ها در تهران به یک فرد اجاره داده می‌شود و آن فرد روابطی را برقرار می‌کند و در این میان نه صاحبخانه میلی به سلب امتیاز کسب درآمد و نه آن فرد الزامی به گفتن حقیقت دارد.

کسی که با علم به هم‌باشی سیاه خانه‌ای را اجاره دهد به اشاعه فحشا کمک کرده است

حجت‌الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه هم در گفتگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در خصوص ازدواج سفید، گفت: برخی از این موارد غیرقانونی است، اما برخی دیگر ممکن است به شکلی باشد که نتوانیم به صراحت عنوان غیرقانونی بودن را به آن بدهیم.

وی افزود: پدیده سیاهی در سطح دنیا وجود دارد که مقداری از آن هم به کشور ما رسیده، پدیده‌ای به تقلید از فرهنگ غلط غربی که به آن هم‌باشی سیاه می‌گویند، یعنی کسانی بدون رابطه شرعی و قانونی ازدواج با یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی افزود: این امر خلاف شرع و قانون است، اگر کسی مقدمات این موضوع را فراهم کند و یا به هر نحوی زمینه این کار را تسهیل کند و از این موضوع اطلاع داشته باشد او هم کار غیرقانونی و غیرشرعی انجام داده و به اشاعه فحشا کمک کرده و به طور مسلم باید با او برخورد شود، اما افرادی ممکن است از این موضوع اطلاع نداشته باشند و بدون آگاهی به فردی خانه‌ای را اجاره دهند و آن فرد هم بعد‌ها آگهی داده که به دنبال همخانه می‌گردد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: در این صورت فردی که خانه را اجاره داده تقصیری ندارد و به لحاظ قانونی گناهی متوجه او نیست، به هر حال باید نسبت به این پدیده‌های غلط و غیرمشروع حتماً حساس بود و مردم، رسانه‌ها و هر کسی که از این داستان مطلع می‌شود باید نسبت به این موضوع حساسیت لازم را داشته باشد تا این فرهنگ غلط بیش از پیش گسترش نیابد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مجازات زنا ازدواج سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۵۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمزگشایی ازجعبه سیاه چهره‌ها

  درواقع به عنوان یک برنامه شاخص وبه نوعی برند آن شبکه تلویزیونی مطرح شود. در این راستا سازندگان برنامه‌های تلویزیونی به ویژه افرادی که درمقام کارگردان،تهیه‌کننده و نویسنده به دنبال تولید یک برنامه برند می‌روند با رعایت همه موازین برنامه‌سازی در تلویزیون سعی می‌کنند بخش‌های جذابی‌ که متفاوت و متنوع باشد را در برنامه‌های تولیدی خود بگنجانند تا بیشترین مخاطب را برای اثر داشته باشند.به همین منظور تلاش می‌کنند که بایک نوآوری بدیع، فضاهایی را دربرنامه ایجاد کنند که برای بیننده تلویزیونی کاملا تازه و بی‌نظیر باشد. ‌جعبه سیاه‌ از این دست برنامه‌هاست؛ برنامه‌ای گفت وگو‌محور که با فضایی طنز و ارائه یک سبک زندگی جدید همراه است. شاید «‌جعبه سیاه» شبکه افق سیما در نگاه اول به مانند دیگر برنامه‌های گفت وگو‌محور تلویزیونی باشد اما روایت‌های آدم‌ها و مهمانان برنامه و نوع همکلامی و همراهی مجری به گونه‌ای پیش می‌رود که مخاطب تلویزیون، خود را کاملا با روایتگر برنامه همراه می‌بیند. پاسخ‌های مهمانان هم به مثابه یک فضای صرفا گفت وگوی تلویزیونی نیست و نوع جدیدی از پرسش و پاسخ که در قالب یک فضای خودمانی و صمیمی شکل می‌گیرد برای مخاطب نشاط آور و با حال و هوای طنز رقم می‌زند و خسته‌کننده نیست. در واقع برنامه ‌جعبه سیاه‌ به دنبال یک گفت وگوی تلویزیونی بی‌پرده و کاملا نزدیک به زندگی خصوصی شخصیت‌ها و چهره‌های معروف رسانه‌ای، هنری، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی‌ و ... است، اما نه خشک و بی روح، بلکه روایت همه آن افرادی که به میهمانی‌ جعبه سیاه‌ می‌آیند با حال و هوایی پر از انرژی، نشاط، طنز و بیشتر با فضای زندگی اجتماعی، کاری و خانوادگی‌شان گره خورده می‌شود و نیز موضوعات پیرامونی که تاکنون جایی مطرح نکرده‌اند و به روایتی که هرگز رسانه‌ای نشده است، می‌پردازند.به هر حال ‌جعبه سیاه‌ شبکه افق سیما میعادگاهی برای یک گفت وگوی تلویزیونی بدون پرده، صادقانه و طنز است که لذت جذابیت حرف‌های ناگفته میهمانان این برنامه آن را شاخص و جذاب کرده است و همین امر باعث شده‌ که هم برای مخاطبان و هم برای مهمانان به عنوان یک ایده تازه تلویزیونی تلقی شود. درباره این برنامه با محمد هادی خفاجی، کارگردان اثر گفت‌وگویی داشتیم.
 
نمایش سبک زندگی جدید و سرگرمی 
محمد هادی خفاجی، کارگردان تلویزیونی برنامه‌ جعبه سیاه‌ شبکه افق سیما ضمن تشریح اهداف تولید این برنامه به خبرنگار «جام‌جم» گفت : ‌جعبه سیاه‌ در ۵۲ قسمت تولید شده است و هدف از تولید آن سرگرمی و سبک زندگی است و افرادی به این برنامه دعوت می‌شوند که از چهره‌های معروف سیاسی، اجتماعی، ورزشی، رسانه‌ای، مقام دولتی، نمایندگان مجلس و از افراد مقبول و خوشنام جامعه‌اند که دارای حاشیه‌های مثبت و خوب هستند و یک گفت وگوی طنز دو نفره با آنها انجام می‌شود که با توجه به این‌که حال و هوای طنز دارد سعی کرده‌ایم که در آن رعایت اخلاق را بکنیم و همچنین به سبک زندگی تربیتی هم بپردازیم که برای مخاطبان این برنامه و هم خود میهمانان ‌مفید باشد.‌ جعبه سیاه‌ در واقع برنامه‌ای است با آیتم‌های شاد و طنز که سرگذشت زندگی میهمانان برنامه را به نوعی روایت می‌کند و همین امر باعث جذابیت این برنامه شده است.
 
روایت فی‌البداهه از اتفاقات زندگی 
وی می‌افزاید: یک بخش ویژه‌ای را در برنامه جعبه سیاه داریم که میهمانان که از چهره‌های معروف و مشهور ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، مذهبی، رسانه‌ای و...‌هستند روایت خاص زندگی اجتماعی خود را مطرح کرده و مجری برنامه بلافاصله در آن مورد و آن موضوع خاص در خصوص آن چهره راستی‌آزمایی می‌کند و با ارتباط تلفنی با افرادی که آن مورد را تایید‌ یا تکذیب می‌کنند فی‌البداهه به صحبت می‌پردازد که از بخش‌های جذاب جعبه سیاه ‌است .
 
راز جعبه سیاه 
خفاجی در خصوص نام برنامه هم می‌گوید : جعبه سیاه، یک مخزنی از اطلاعات هست که در شرایط خاصی به دنبال رمز‌گشایی از آن می‌روند تا از آن کسب اطلاعات کنند و هر آدمی اصولا یک جعبه سیاه اطلاعات درون خودش دارد؛ حرف‌های ناگفته دارد، خاطرات بیان نشده دارد که به راحتی آن را روایت نمی‌کند و لذا هدف ما هم از این نامگذاری این بود که حتی‌الامکان آن اطلاعات ناگفته آدم‌ها را استخراج و به مخاطبان عرضه کنیم و این رمز‌گشایی اطلاعات به واسطه گفت وگوی صمیمی این برنامه شکل گرفت و تلاش شده با فضای صمیمی و خودمانی که بین مجری و میهمانان شکل می‌گیرد در واقع‌ جعبه سیاه‌ آدم‌ها هم بازخوانی شود و ناگفته‌هایی که تاحالا در هیچ جا بیان نکرده‌اند، در برنامه ‌جعبه سیاه‌ به راحتی بیان کنند و منظور از جعبه، بیان خاطراتی است که در ذهن بشر در داخل جعبه است و در موقعیت‌های ویژه به سراغش می‌رود و ما به میهمانانی که به برنامه‌ جعبه سیاه‌ دعوت می‌شوند اعلام کرده‌ایم که نیاز به گفتاری از شما داریم که تا حالا در هیچ برنامه تلویزیونی بیان نکرده‌اید و در واقع راز جعبه سیاه شما را می‌خواهیم بازخوانی کنیم که این همکاری بین برنامه و آنها به خوبی شکل گرفت. درواقع به این برنامه اعتماد کردند و پی بردند که از حرف‌های ناگفته آنها سوء‌استفاده نمی‌شود و همین امر موجب شد که به راحتی حرف‌های دلی خودشان را بزنند و در واقع آن‌چیزی که ما به دنبال‌اش بودیم با‌ جعبه سیاه‌، که نام برنامه شد، به هدف‌مان رسیدیم.‌همین امر هم باعث شد که در فضای مجازی مخاطبان زیادی داشته باشیم به طوری که ویدئوهای ما به هفتصد هزار بازدید هم رسید. به این ترتیب جعبه سیاه آدم‌های مشهور و معروف را رمز‌گشایی کرده و آنها را برای مخاطبان باز کردیم که همین امر موجب جذاب‌شدن برنامه جعبه‌سیاه در بین مخاطبان شده است.

صمیمیت با جعبه‌سیاه 
کارگردان برنامه مطرح می‌کند: ایجاد فضای صمیمی و خودمانی برای آماده‌کردن مهمانان برنامه جهت ضبط که معمولا چند ساعتی به طول می‌انجامید موجب می‌شد که مهمان دعوت‌شده فضا و دکور برنامه را بخشی از زندگی خصوصی خود تلقی کند و به‌راحتی حرف‌های ناگفته‌اش را در برنامه بزند و در کل از ۵ ــ ۴ ساعت ضبط گفت‌وگو با مهمان برنامه، بهترین و جذاب‌ترین بخش‌ها را انتخاب نهایی و برای پخش آماده می‌کردیم.‌
 
۲ فصل از برنامه جعبه‌سیاه
به گفته کارگردان، با توجه به استقبال مخاطبان تاکنون‌ برای فصل اول جعبه‌سیاه ۲۶ برنامه و برای فصل دوم نیز ۲۶ برنامه تولید شده است. وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی به گونه‌ای بود که هفته‌ای یک قسمت پخش شود که البته در ماه مبارک رمضان این برنامه هر روز به‌غیراز شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت‌علی(ع) و روز قدس در جدول پخش شبکه افق قرار گرفت و در ماه رمضان هرروز تا عید فطر پخش داشتیم و ان‌شاءا... از این پس برنامه جعبه‌سیاه هفتگی پخش خواهد شد و برای دو فصل تولید کردیم و هنوز برای تولید فصل سوم برنامه‌ریزی‌ای انجام نشده و بستگی به تصمیم مدیران شبکه افق دارد، ولی فعلا ۵۲ قسمت ضبط و آماده شده است.کارگردان برنامه جعبه‌سیاه در پایان این گفت‌وگو با بیان این‌که آیتم‌ها و بخش‌های مختلف این برنامه، کلیدواژه‌هایی بودند که ما را به آن جعبه‌سیاه مهمان برنامه رساند و موفق شدیم آن را برای مخاطبان بازخوانی کنیم، گفت: در این برنامه تلاش ما این بود که مهمانان برنامه را به چالش بکشیم و فضای صمیمی و شادی را برای آنها ایجاد کنیم که حرف‌های ناگفته خودشان را به‌راحتی و صادقانه بیان کنند. خوشبختانه این‌گونه هم شد و مهمانان برنامه جعبه‌سیاه شبکه افق که از چهره‌های معروف و مطرح ورزشی، هنری، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، مسئولان و مقامات ارشد کشور و ... بودند جعبه‌سیاه‌شان رمزگشایی و برای بیننده‌های شبکه افق سیما بازخوانی شد.

مجری‌ای با کاراکتر نمایشی 
خفاجی بیان می‌کند: برای اجرای برنامه از یک مجری‌ای استفاده کردیم که چندان معروف و سلبریتی نبود و در رادیو اجرا داشت و برخی از برنامه‌های نمایشی را در شبکه نسیم سیما اجرا کرده بود. درواقع ما از ظرفیت چهره‌نبودنش استفاده کردیم، چهره‌ای که برای مخاطب هم تازگی داشت و خیلی پویا، شوخ و بی‌پروا باانرژی و پرتحرک اجرا کرد و‌ با مجری به‌ گونه‌ای هماهنگ کرده بودیم که اجرای پشت صحنه با خود صحنه در هم آمیخته بود و با هم ارتباط داشت و سعی کردیم که آن فضای صمیمی برای مهمانان برنامه به‌وجود بیاید. حتی ما در فضاهای غیررسمی هم ضبط برنامه انجام دادیم که مهمانان غافلگیر می‌شدند و فکر نمی‌کردند که برنامه در حال ضبط شدن است و این موارد از ویژگی‌های برنامه جعبه‌سیاه بود.

دیگر خبرها

  • افشای اسرار بیماران چه مجازاتی دارد؟
  • تبریک روز معمار ۱۴۰۳ + متن ادبی و پیام
  • رمزگشایی ازجعبه سیاه چهره‌ها
  • سخت‌نگیر! بیا وسط
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین با چاشنی هشدار و تهدید/ واشنگتن نگران رابطه تسلیحاتی پکن و مسکو است
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می‌شود نه می‌ریزد!
  • با این خشکبار نه مویتان سفید می شود نه می‌ریزد!
  • دستگیری یکی از اراذل مواد فروش محله خاک سفید تهران
  • رابطه سیاه با دختر ۱۵ ساله در اتاق پشتی سوپر مارکت جنجال به پا کرد + فیلم دوربین مدار بسته