Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین-ایرنا-معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین گفت: در سال جاری پنج هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان با اجرای عملیات بیولوژیک بیابان زدایی شده است.

محرم رضایی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عملیات شامل نهال کاری، بوته کار، بذر کاری و مدیریت روان آب در اراضی بیابانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: با توجه به پوشش کم گیاهی عرصه های موجود در استان انجام برخی اقدام های بیولوژیکی برای حفظ این عرصه ها ضروری است.
رضایی زاده با اشاره به اینکه بیشترین دلیل افزایش اراضی بیابانی بر اثر عوامل انسانی است،خاطر نشان کرد: سوء مدیریت و مصرف بی رویه آب باعث خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها و پایین رفتن سطح آبخوان ها و تولید گرد و غبار دراراضی می شود.
وی یادآورشد: تغییر کاربری اراضی جنگلی و مرتعی نیز باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و تبدیل این زمین ها به زمین کشاورزی دیم کم بازده می شود و با رهاسازی آنها بر اثر وزش باد و توفان فرسایش خاک رخ می دهد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: یکی از راههای احیای زمین های بیابانی، استفاده از مشارکت مردم است و براین اساس می توان با توانمندسازی و ایجاد درآمدهای پایدار می توان بهره برداری و فشار بر مراتع ضعیف را کم و از بیابان زایی جلوگیری کرد.
رضایی زاده تصریح کرد: در حال حاضر استان قزوین دارای 239 هزار هکتار بیابان است که 90 هزار هکتار آن دارای طرح های حفاظتی و تفصیلی است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز بزرگترین مشکل استان در زمینه بیابان چرای بیش از حد دام به ویژه شتر است ، با همکاری سازمان های مردم نهاد، مردم محلی و آگاه سازی می توان از این کار پیشگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه حدود 90هزار هکتار از اراضی بیابانی استان قزوین به عنوان کانون فرسایش است،افزود: همکاری سمن ها و مردم محلی در سالیان گذشته افزایش یافته و امیدواریم با اجرای طرح های متناسب از پیشروی بیابان ها جلوگیری کنیم.
60درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی در برگرفته است که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار شامل مراتع هستند که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه خوب، متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8 درصد از مساحت استان قزوین را تشکیل داده اند و عمدتا در الموت و طارم سفلی شهرستان قزوین قرار دارند.
7390*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد منابع طبيعي بيابانزدايي قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۶۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 

به گزارش خبرنگار مهر، کاظم قربان پور ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات موثر اداره امور اراضی جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی واگذاری ۱۵۲ هکتار از اراضی دولتی به طرح های مختلف کشاورزی و غیره بوده است.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: در سال جاری باهدف آموزش بهره برداران بیش از ۲۵۰ نفر روز دوره آموزشی برگزار شده و بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از اراضی به طور موثر پیمایش شده که منجر به صدور ۸۰ مورد اخطاریه و ۴۰ مورد اعمال قانون تبصره ۲ ماده ۱۰ وتعداد ۶ مورد ماده ۳ طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغی شده است.

وی بیان کرد: در سال جاری ۱۸ مورد نقشه تجمعی پلاک های دارای رفع تداخلات با سطحی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ هکتار تهیه شده و۶۳۰ نفربهره بردار با سطحی برابر ۳۵۰ هکتار به اداره ثبت اسناد و املاک جهت سند دار کردن اراضی معرفی شده اند.

قربان پور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۰ مورد ثبت پرونده حقوقی و تعداد ۱۷۳ مورد از پرونده های سنوات گذشته را در سامانه ثبت کرده ایم.

رییس جهاد کشاورزی کاشمر خاطر نشان کرد: همچنین طرح های اجرا شده در قالب تبصره یک ماده یک ۹ مورد و ۱۳ مورد نیز در قالب طرح های واگذاری اراضی ملی انجام شده است.

کد خبر 6093028

دیگر خبرها

  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • ۳۳۷ سند مالکیت منطقه دوم دریایی سپاه استان بوشهر صادر شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • خزانه گیری ۱۷۷ هزار هکتار از اراضی گیلان