Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، در مجمع فوق‌العاده شرکت نیز که بلافاصله پس از مجمع عادی برگزار شد افزايش سرمايه 300 میلیارد ریالی فرابورس که 160 ميليارد ريال آن از محل سود انباشته و مابقی از محل سایر اندوخته‌هاست به تصویب رسید تا سرمایه فرابورس ایران با افزایش سرمایه 43 درصدی به 1000 میلیارد ریال افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع فوق‌العاده که به طور زنده از طریق اینستاگرام و تلویزیون اینترنتی فرابورس ایران پخش می‌شد، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس به مرور فعالیت‌ها و اقدامات این رکن بازار سرمایه در سالی که گذشت پرداخت و گفت: فرابورس برای تداوم نوآوری در صنعت مالی با عزم اصلاح و بهبود زیرساخت بازار سرمایه کشور و رونق‌بخشی به اقتصاد دانش‌بنیان، اقدامات موثری را مانند ادامه پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار SME، زمینه‌سازی برای ارتقای مدیریت استارت‌آپ‌ها با پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و برگزاری رویداد فین‌استارز در سال 96 انجام داد که امیدواریم در ادامه این مسیر نیز بتوانیم با سرعتی بیشتر به این ماموریت خود در توسعه بازار سرمایه جامه عمل بپوشانیم.

** آمار عملکردی فرابورس در سال 96
هامونی با بیان اینکه از ابتدای راه‌اندازی فرابورس تلاش‌ این مجموعه در جهت رشد و توسعه انواع روش‌های تامین مالی و ارائه ابزارهای جدید مالی بوده است جزئیاتی از آمار عملکردی این رکن بازار سرمایه ارائه کرد که بر اساس آن در پایان سال 96 ارزش کل بازار فرابورس نسبت به آخرین روز معاملاتی سال 95 رشد 40 درصدی را تجربه کرده و ارزش کل معاملات با افزایش 29 درصدی روبه‌رو شده است. ضمن آنکه شاخص کل فرابورس نیز رشد 25 درصدی را در پایان سال 96 تجربه کرد.
ورود 10 شرکت جدید به گردونه معاملات بازار سهام
پذیرش 21 شرکت در بازارهای اول و دوم و 8 شرکت در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و نیز عرضه ‌اولیه و گشایش نماد در مجموع 10 شرکت در این بازارها از دیگر آیتم‌های عملکردی فرابورس در سال 96 است که مدیرعامل فرابورس ایران به آن‌ها اشاره و اظهار کرد، این موضوع از وضعیت قابل قبول فرابورس در زمینه میزبانی از ورود شرکت‌های جدید بازار سرمایه در سال گذشته حکایت می‌کند.
به گفته هامونی انجام 5 معامله یکجا در بازار سوم، 16 پذیره‌نویسی، انجام 4 معامله در بازار دارایی فکری به ارزشی بالغ بر 20 میلیارد ریال، پذیرش 21 فقره اسناد خزانه اسلامی و 22 فقره صکوک و اعطای موافقت اصولی تاسیس به 10 صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه از دیگر عناوین عملکردی فرابورس در سال 96 به شمار می‌روند که طی این سال برخی ابزارهای معاملاتی جدید نیز برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران معرفی شد و اهداف متنوعی از تامین مالی را محقق کرد.
همچنین راه‌اندازی سامانه واچار به منظور انجام معاملات روی قراردادهای مشتقه و سامانه مذاکره ادغام و تملیک برای معرفی و بازاریابی شرکت‌هایی که در لیست عرضه نهادهای دولتی، سازمان‌ها و ارگان‌ها هستند از دیگر عناوین عملکردی فرابورس در سال گذشته به شمار می‌روند که هامونی به آن‌ها اشاره کرد.
وی در عین حال به بررسی جایگاه بین‌المللی فرابورس ایران پرداخت و گفت: فرابورس سال گذشته به عنوان نائب رئیس کمیته کاری فدراسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی و عضو هیات‌رئیسه این کمیته انتخاب شد و هم اکنون نیز عضو وابسته فدراسیون جهانی بورس‌هاست.

** اوراق جدید تامین مالی دولت و شرکت‌های خصوصی در بازار بدهی فرابورس
مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه در راستای توسعه ابزارهای مالی، مدل جدیدی از صکوک به نام اوراق منفعت توسط دولت در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه شد و اوراق اجاره مبتنی بر سهام نیز برای نخستین بار در بازار سرمایه به بازار فرابورس آمد، ادامه داد: در کنار پذیرش و معامله‌پذیر کردن اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک‌ساله، درسال 96 برای نخستین بار اسناد خزانه اسلامی با سررسید بیشتر از یکسال پذیرفته شد و علاوه بر آن در راستای اجرای مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، تمامی اوراق بهادار دولتی که در بازارهای غیر متشکل و با نرخ‏های تنزیل غیر‏متعارف معامله می‌شدند در فرابورس ایران پذیرفته و قابل معامله شد.
وی با یادآوری اینکه طی این سال اقدامات توسعه‏ای در زمینه پذیرش سایر صکوک اعم از اجاره، مرابحه، منفعت و مشارکت دولتی ادامه یافت، این اقدام را گام موثر دیگری در راستای تامین مالی و تسویه بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و توسعه بازار بدهی در کشور دانست که موجب شده هم ‌اکنون سهم قابل ‌توجهی از بازار بدهی بازار سرمایه در اختیار فرابورس ایران باشد.
هامونی با اشاره ضمنی به بازارهای 9 گانه فرابورس ایران و همچنین هدف از راه‌اندازی هر بازار، از رشد 87 درصدی تامین مالی فرابورس در سال 96 در مقایسه با سال 95 خبر داد و گفت:طی این سال رقم 306 هزار و 665 میلیارد ریال تامین مالی از 4 طریق عرضه اولیه، پذیره‌نویسی انواع اوراق بهادار، معاملات ثانویه اسناد خزانه اسلامی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای صاحبان صنایع، دولت، بنگاه‌های اقتصادی و ... به ارمغان آمده است.

** گزیده اطلاعات مالی فرابورس
مدیرعامل فرابورس ایران درآمدهای عملیاتی این شرکت را برای سال مالی گذشته رقم 395 میلیارد و 774 میلیون ریال و سود خالص هر سهم 446 ریال اعلام کرد و در خصوص سایر ارقام مرتبط با صورت‌های مالی گفت: جمع دارایی‌های مالی فرابورس ایران برای سال 96 بیش از یک‌هزار و 331 میلیارد ریال و جمع حقوق صاحبان سهام شرکت افزون بر یک‌هزار و 198 میلیارد ریال بوده است.

** برنامه‌های سال 97
هامونی پس از ارائه گزارش کاملی در خصوص عملکرد فرابورس در سال گذشته همچنین به برنامه‌های سال 97 این مجموعه اشاره کرد و اهم پروژه‌های کلان که در این سال در دستور کار فرابورس ایران قرار دارد را شامل ابزارسازی،ساماندهی وضعیت پذیرش، تقویت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط، توسعه مدل‌ کسب‌وکار مبتنی بر تکنولوژی، حاکمیت شرکتی، تقویت نظارت بر عملیات بازار و ساماندهی بازار پایه عنوان کرد.

** فرابورس هیات‌مدیره جدید خود را شناخت
در مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام که به ریاست علیرضا عسکری مارانی برگزار شد پس از تشریح اهم اقدامات و عملیات توسعه‌ای فرابورس ایران توسط مدیرعامل، گزارش صورت‌های مالی شرکت توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارائه و اعلام شد که وضعیت مالی این بورس برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن برای این تاریخ‌ از تمام جنبه‌های با اهمیت‌ طبق استانداردهای حسابداری مطلوب است. 
همچنین در این مجمع تقسیم 150 ریال سود به ازای هر سهم که 88 درصد از سود قابل تقسیم فرابورس ایران را تشکیل می‌داد به تصویب رسید و اعضای هیات‌مدیره جدید نیز انتخاب شد. بر این اساس اعضای حقوقی هیات‌مدیره فرابورس برای دوره ششم را گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، کارگزاری بانک ملی ایران، گروه مالی ملت، گروه مالی بانک پارسیان، مرکز مالی ایران، بورس اوراق بهادار تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تشکیل می‌دهند. اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره نیز شرکت‌های سرمایه‌گذاری پارس آریان، سرمایه‌گذاری صبا تامین و گروه صنعتی رنا هستند. 
از سوی دیگر موسسه حسابرسی تدوین و همکاران به عنوان بازرس اصلی و حسابرس مستقل فرابورس ایران در سال 97 انتخاب شد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران اکونومیست فرابورس ایران بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : پیوستن شرکت‌های کرمانشاهی به بازار بورس کشور، یک فرآیند چندین مرحله‌ای و چندین ساله است که با پیگیری‌های استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برای استان کرمانشاه به یک فرآیند با بازده زمانی کوتاه تبدیل شد و توانستیم با بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم چرا که طی ۱۵ سال گذشته هیچ شرکتی در سازمان بورس پذیرش نشده است.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، شرکت ذوب آهن بیستون به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سازمان بورس مورد پذیرش، درج نماد و معارفه قرار گرفت و تنها عرضه این شرکت باقی‌مانده که ان‌شاءالله با ارائه مجوز عرضه سهام از سازمان بورس، عرضه این سهام آغاز خواهد شد.

بهمن با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در بازار بورس، اذعان کرد: در استان کرمانشاه یک شرکت دانش‌بنیان برای بازار بورس پذیرش شده که در حال طی مراحل درج نماد هستیم و این شرکت هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ در آخرین روز‌های سال گذشته، پذیرش شرکت مانیزان در سازمان بورس صورت گرفت که از طرف سازمان این شرکت پذیرش شد و اکنون در حال رفع شروطی هستیم که فروش اوراق بهادار تهران برای این شرکت در نظر گرفته شده و پس از رفع این شروط، نماد آن درج و عرضه خواهد شد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ابراز کرد: اتفاق خوب دیگری که برای استان کرمانشاه و کشور در سال ۱۴۰۲ افتاد، این بود که اولین سهام پروژه کشور در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پذیره‌نویسی شد و این بازار برای پذیره نویسی شرکت بیواتانول کرمانشاه یا همان سوخت سبز زاگرس ایجاد شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی آن انجام شده است.

بهمن از پیگیری شرکت‌های بیشتر برای ورود به بازار بورس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول بورس شده را در بازار بورس افزایش دهیم و در این راستا در حال مذاکره و بررسی شرایط دو عدد از شرکت‌های استان برای پذیرش در بازار بورس هستیم؛ علاوه بر این یک شرکت‌پروژه دیگر را هم پیگیری می‌کنیم تا پذیره‌نویسی آن در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انجام شود.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در رابطه با تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که معمولاً واحد‌های صنعتی و تولیدی برای گسترش فعالیت و افزایش ظرفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند تسهیلات بانکی است، لذا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات بانکی محدود شده، شرکت‌ها می‌توانند با پذیرش سهام خود در بازار سرمایه و عرضه، تأمین مالی مورد نیاز خود را از بازار بورس انجام دهند و از مابقی مشوق‌های بازار سرمایه به نفع خودشان استفاده کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس بیان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله با توجه به حضور شرکت‌ها در بازار بورس و سرمایه‌گذاری، تأمین مالی لازم است که به راحتی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به تسهیلات ندارند و حتی با این امتیاز می‌توانند پروژه‌های جدیدی اجرا کرده و در فاز توسعه شرکت مشکل نداشته باشند.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در مورد آمار شرکت‌های بورسی کرمانشاه اذعان کرد: با وجود سه شرکت و سهام پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ اضافه شد، تعداد شرکت‌های بورسی استان کرمانشاه از سه به هفت شرکت افزایش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز در بازار فرابورس داریم که جمعا تعداد شرکت‌ها پروژه‌های استان در بورس و فرابورس از ۵ مورد به ۹ مورد افزایش پیدا کرد است.

بهمن با اشاره به میزان معاملات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملاتی که توسط مردم استان کرمانشاه صورت گرفته است حدودا ۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰ درصد فروش سهام و ۴۰ درصد خرید سهام بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می‌دهد
  • اجرای قانون تامین مالی تولید، اتکا به تسهیلات بانکی را کاهش می دهد
  • این کار را انجام ندهید، یارانه تان قطع می شود!
  • خبر مهم برای یارانه بگیران | چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟
  • توصیه به یارانه‌بگیران؛ چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟
  • چه کنیم تا یارانه مان قطع نشود؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور