Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکاراـ ایرناـ روزنامه ینی شفق در گزارشی مدعی شد که در انتخالات دو روز پیش عوامل گروه گولن و کودتاگران متواری به خارج، به حزب دموکراتیک خلق ها(ح.د.پ) رای داده اند به طوری که مجموع آرای این تشکیلات سیاسی در شعب اخذ رای خارجی بیشتر از متوسط آرای داخل کشور آنهاست.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان 'فراریان گولنی به ح.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

د.پ رای دادند' نوشت: مجموع آرای حزب دموکراتیک خلق ها در شعب اخذ رای خارجی در کشورهایی که عوامل گولن نفوذ بیشتری دارند، بالاتر از سایر احزاب بوده است.
این رسانه نزدیک به دولت ترکیه اضافه کرد: حزب دموکراتیک خلق ها توانست 16.51 درصد آرای شهروندان ترک مقیم خارج را کسب کند که این میزان آراء، پنج درصد بیشتر از متوسط آرای کسب شده آنها در داخل کشور بود و همه این فاکتورها حاکی از حمایت گولنی ها از این تشکیلات سیاسی است.
ینی شفق تاکید کرد: حزب دموکراتیک خلق ها در کشورهای انگلیس، فنلاند، سوییس، ایتالیا، ژاپن، عراق و اوکراین به ترتیب با کسب 47.96، 49.22، 39.7، 35.24، 44.29، 47.89 و 29.52 حائز اکثریت آراء شد و با نگاهی موشکافانه در می یابیم که این کشورها بیشترین مدارس و عوامل گولن را در خود جای داده اند.
چند روز مانده به انتخابات ترکیه رسانه های این کشور خبر دادند که فتح الله گولن متهم نخست کودتای دو سال پیش ترکیه که هم اکنون ساکن آمریکاست، از هواداران خود و مردم ترکیه درخواست کرده است که به حزب دموکراتیک خلق های ترکیه رای دهند.
حزب کُردی دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) در دوره پیشین انتخابات 59 نماینده در مجلس ملی ترکیه داشت ولی در این دوره 67 نماینده از این حزب به نهاد قانون گذاری ترکیه راه یافته اند.
حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به علت تاسیس توسط شهروندان کُرد ترکیه، به طور معمول محبوبیت بالایی در استان های کردنشین از جمله وان، دیاربکر، موش، آغری، شیرناک، حکاری و بیتلیس دارد و در انتخابات پیشین نیز آرای بالایی را از این مناطق کسب کرده بود اما در این دوره از انتخابات مجلس، آرای این تشکیلات سیاسی در این شهرهای کردنشین با کاهشی شگفت انگیز مواجه شد.
بر اساس آخرین نتایج اعلامی، حزب دموکراتیک خلق ها در انتخابات اول نوامبر سال 2015 حدود 84 درصد آراء شرکت کنندگان شهر شیرناک را کسب کرد اما در انتخابات دیروز این میزان به 70 درصد کاهش پیدا کرد.
آرای این تشکیلات سیاسی در شهرهای دیاربکر، حکاری، بیتلیس، موش، تونجالی و باتمان نیز در مقایسه با انتخابات سال 2015 به ترتیب با کاهش هفت، 12، 6، 11، سه و چهار درصدی مواجه شده است.
مقایسه نتایج انتخابات این دوره مجلس ترکیه با آمار سال 2015 حاوی نکته جالب دیگری بوده و آن رشد آرای حزب دموکراتیک خلق ها در بعضی از استان های ترک نشین است به طوری که مجموع آرای آنها در استانبول از 10.1 درصد به حدود 13 درصد، در اسکی شهیر از 2.1 درصد به 3.5 درصد، در ازمیر از 8.6 درصد به 10.51 درصد و در آنتالیا از 5.6 درصد به میزان 10.12 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه دیروز دوشنبه اعلام کرد که نتایج قطعی و نهایی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه پنجم جولای و پس از بررسی شکایات و اعتراضات اعلام می شود.
وی انتخابات ترکیه را انتخاباتی سالم و با مشارکت گسترده مردم ارزیابی کرد و گفت: ما سعی کردیم که نتایج انتخابات را به سرعت اعلام کنیم.
وی تاکید کرد: به شکایت انتخاباتی در چارچوب قانون و طی زمان تعیین شده رسیدگی کرده و نتایج انتخابات را به صورت حضوری به احزاب نیز اعلام خواهیم کرد.
بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طیب اردوغان با 52.54 درصد آرا، اکثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیک ترین رقیب اردوغان نیز 30.67 درصد مجموع آرای انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه را به خود اختصاص داده است.
همچنین بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات ترکیه، نتایج اولیه شمارش آرا حاکی است که احزاب عدالت و توسعه٬ جمهوری خلق٬ دموکراتیک خلق ها٬ حرکت ملی گرا٬ سعادت و نیک حد نصاب 10 درصدی لازم را برای حضور در مجلس ترکیه کسب کرده اند و هیچ کدام از احزاب اکثریت کرسی های مجلس ترکیه را کسب نکرده است.
بر اساس گزارش این رسانه، ائتلاف جمهور متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.65 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 343 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.
به گزارش این رسانه، ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، حزب نیک به رهبری مرال آکشنر و حزب سعادت به رهبری تمل کاراملا اوغلو در قالب ائتلافی 33.96 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 190 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.
آناتولی همچنین اعلام کرد که در این انتخابات حزب دموکراتیک خلق ها که به صورت غیرائتلافی در انتخابات شرکت کرده بود، با کسب 11.69 درصد مجموع آرا، 67 نماینده در مجلس ملی ترکیه خواهد داشت.
انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس ترکیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه 1397(دیروز) و با مشارکت گسترده نزدیک 87 درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي يني شفق گولن حزب دموكراتيك خلق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۷۹۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الله دهدشتی پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در صدا و سیمای مرکز آبادان ضبط شد.

وی اضافه کرد: فیلم‌های تبلیغاتی شامل برنامه ۲۰ دقیقه‌ای نامزدهای دور دوم انتخابات از پنجشنبه همزمان با آغاز مهلت تبلیغات رسمی به روی آنتن شبکه آبادان می‌رود.

دبیر ستاد انتخابات خوزستان ادامه داد: دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز بیست و یکم اردیبهشت در حوزه‌های انتخابیه آبادان، رامهرمز و رامشیر برگزار می‌شود.

وی بر ضرورت دقیق رعایت قوانین در دور دوم انتخابات تاکید کرد و گفت: صدا و سیما با راه اندازی کانال‌های تبلیغاتی اقدامی مناسب در خصوص تبلیغات نامزدهای انتخابات انجام داد.

به گزارش مهر، در دور دوم امکانات تبلیغاتی صداوسیما نیز همانند مرحله نخست رایگان است.

دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با رقابت ۴ نامزد برای ۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

کد خبر 6089821

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی ۶۶۹ صندوق اخذ رای در دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • پزشکیان لیدر می‌شود؟
  • ضبط برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات دور دوم مجلس در آبادان
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • قیمت لیر ترکیه امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
  • چه کسانی می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند؟
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت