Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش > فناوری - ایرنا نوشت: گزارش کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس آمار سازمان جهانی مالکیت فکری نشان می‌دهد ایران رتبه 16 جهانی را در سال 2016 درزمینهٔ ثبت پتنت (اختراع) داشته است.

 

در گزارش حمایت از کالای ایرانی در حوزه آموزش عالی جلسه 83 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی تحقق اهداف شعار سال، ضمن طرح وظایف اصلی دانشگاه‌ها در قالب تربیت نیروی انسانی و تحقیقات علمی با هدف حل مشکلات جامعه و تأکید بر جایگاه ثبت پتنت (اختراع) و اهمیت آن برای توسعه حمایت از کالای ایرانی، 10 شرکت دارای رتبه درزمینهٔ ارائه پتنت در سال­‌های 2011 تا 2014 و پنج دانشگاه برتر جهان در شاخص تعداد ارائه پتنت معرفی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در این جلسه درخواست‌های ثبت پتنت در جهان از سال 2002 تا 2016 طی یک نمودار ارائه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این نمودار تحلیل شد.

افزون بر این، گزارش یادشده با اشاره به رتبه 16 جهانی ایران در سال 2016 درزمینهٔ ثبت پتنت طبق آمار سازمان جهانی مالکیت فکری حاکی از آن است که تعداد درخواست‌های ثبت پتنت در ایران طی 16 سال اخیر (2000 تا 2016) سرعت شگفت‌انگیزی داشته و پس از چین در رتبه دوم جهان قرار دارد.

همچنین در مقایسه­‌ای که از روند ثبت پتنت در ایران با آمریکا صورت گرفت، مشخص شد در ایران 60 درصد از درخواست‌های ثبت پتنت تأیید، 15درصد مردود و 25درصد از طرف درخواست‌کننده پس گرفته یا فراموش می‌شود و در آمریکا تنها 33 درصد از پتنت‌ها تأیید، 52 درصد مردود و 15 درصد پس گرفته یا فراموش می‌شود.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظر و پیشنهادهای خود برای بهبود روند ارائه پتنت‌ها پرداختند، این پیشنهادها؛ شامل نیاز به ایجاد فضای رقابتی در کشور برای ارتباط صنعت و دانشگاه، مفهوم‌سازی و تعریف نقش عملیاتی دانشگاه در حمایت از کالای ایرانی، بازبینی در تعریف پتنت و فرآیند ثبت آن در ایران، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های هدفمند توسط دولت برای صنایع باظرفیت در کشور، ایجاد فضای مشاوره خبرگان دانشگاهی در پیشبرد فضای صنعت در کشور، لزوم مقایسه شاخص‌های ثبت پتنت در ایران با کشورهای جهان، رفع محدودیت تربیت نیروی انسانی خلاق و دغدغه‌مند، احصای قابلیت‌های نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در حمایت از کالای داخلی، تفکیک میان پتنت‌‌های ثبت‌شده منتج از مقالات علمی با پتنت‌های ثبتی مستقل و با رویکرد حل معضلات کشور و نیاز به نهادینه‌سازی آمایش سرزمینی در سیاست‌گذاری ارتباط صنعت و دانشگاه، اجرایی‌سازی سیاست‌ها و قوانین موجود در کشور است.

 

 

5656

 

کلید واژه‌ها : اختراع - ابداعات علمی - مقالات علمی - سرقت آثار علمی - توسعه علمی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: اختراع مقالات علمی توسعه علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون سازمان انرژی اتمی ایران صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت) در آغاز به کار این رویداد گفت: شاهد برگزاری نخستین کنفرانس هسته‌ای در سطح بین‌المللی و به طور گسترده هستیم که این رویداد علمی با استقبال مطلوبی مواجه شده است.
جواد کریمی‌ثابت در خصوص تعداد آثار ارائه شده به این کنفرانس افزود: بیش از ۵۰۰ مقاله ارسال شد که از این میان ۴۲۰ مقاله با نظر داوران پذیرفته شده است.
وی افزود: در جریان این کنفرانس ۳ روزه، برنامه‌ریزی شده تا ۱۶ میزگرد و پنل تخصصی برگزار شود که در حوزه‌های گوناگون که تمام فعالیت‌های هسته‌ای را پوشش خواهند داد.
کریمی‌ثابت گفت: حدود ۱۰۰ سخنرانی علمی در قسمت‌های گوناگون ارائه می‌شود که در مجموع بیش از ۵۰ سخنران خارجی خواهیم داشت که به شکل مجازی و حضوری در کنفرانس سخنرانی حضور دارند و به ارائه آخرین دستاورد‌های علمی خود می‌پردازند.

رییس مرکز ملی نظام کیفیت و استاندارد‌های اتمی ایران افزود: نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در ۴ بخش سخنرانی‌های علمی، پوسترها، میزگرد‌ها و پنل‌های تخصصی و نمایشگاه جانبی برگزار می‌شود.
این کنفرانس تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه و با محوریت کاربرد پرتوها، راکتور‌های هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای در اصفهان ادامه دارد.
سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ با حضور ۵۰ پژوهشگر بین‌المللی از کشور‌های مختلف بعد از ظهر امروز در اصفهان آغاز به کار می‌کند.
۱۰۰ سخنرانی علمی، ۱۶ میزگرد فنی و نشست‌های تخصصی و ارائه از دیگر برنامه‌های این رویداد بین المللی است.

دیگر خبرها

  • رتبه علمی دانشگاه ارومیه ارتقا یافت/۱۵۰ در بین دانشگاه‌های آسیایی
  • آماده انتقال دانش هسته ای به سایر کشورها هستیم
  • آغاز به کار میزگردها و پنل‌های تخصصی سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • کسب رتبه نخست گمرک پرویزخان در ترانزیت خارجی
  • افزایش حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
  • دانشگاه فردوسی مشهد رتبه چهارم تولیدات علمی در فناوریهای سبز را به دست آورد
  • ۱۹ و ۳۶، رتبه تیراندازان المپیکی ایران در جام جهانی
  • کسب رتبه پانزدهم دانشگاه امام خمینی (ره) در میان دانشگاه های کشور
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد