Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@07:05:22 GMT

پرورش گیاه داروئی گاوزبان +فیلم

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۰۱۸۳

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، خانم دولتخواه کارشناس ارشد گیاهان دارویی به کمک همسرش آقای جمالی کاشت گل گاوزبان را از دو سال پیش شروع کرد و امسال موفق به اولین برداشت از این گیاه دارویی شدند.
خانم دولتخواه : یکبار کاشت و گل دهی تا چند سال بدون هزینه از مزایای اقتصادی کشت این گیاه دارویی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 قیمت هر کیلو گل خشک گاوزبان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که می‌تواند ضمن اشتغال زایی برای کشاورزان منبع در آمد خوبی باشد.
به گفته آقای جمالی تنش آبی در منطقه، کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است و کم آب بر بودن گل گاوزبان و سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه از مزایای کاشت این گیاه دارویی است.
او با اشاره به کشت نشایی این گیاه دارویی گفت:ابتدا بذر گل گاوزبان در گلخانه کشت و نشا آن به مزرعه منتقل شده است.
این تولید کننده گل گاو زبان افزود: این گیاه دارویی که تاکنون در مناطق شمالی و البرز رویش داشت با اعمال روش‌های علمی در فسا کاشت شده و به گل دهی رسیده است. سامانی مدیر جهاد کشاورزی فسا در بازدید از این مزرعه گفت: با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی در این شهرستان، ترویج وحمایت از چنین تجربه‌های موفقی برای تغییر الگوی کشت که علاوه بر مدیریت مصرف آب، منجر به تولید و درآمد برای کشاورزان می‌شود مورد توجه جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.
گل گاو زبان گیاه داروئی است که در طب سنتی و ایرانی جایگاه خاصی دارد. ودارای خواص تقویت قلب و اعصاب و آرامش بخش هست که به صورت دمنوش استفاده می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: گل گاوزبان گیاه دارویی کشت جایگزین خبرگزاری صدا و سیما فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۰۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس

گیاهان دارویی نقش عمده‌ای در اقتصاد، اشتغالزایی و حوزه سلامت دارند و فارس با توجه به تنوع اقلیمی، یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌هایی در زمینه تولید گیاهان دارویی دارد، بنابراین استفاده از این ظرفیت، می تواند تاثیر بسزایی در زمینه های ذکر شده (اقتصاد، اشتغالزایی و حوزه سلامت) در استان داشته باشد.

مهدی صادقی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در دومین سال از اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزار‌های این استان، با اقدامات و برنامه ریزی‌های منسجم ۴.۵ برابر سطح ابلاغی به استان، اقدام به کاشت گیاهان دارویی شد.

بیان کرد: سطح ابلاغی برای طرح جهش تولید گیاهان دارویی در دیمزار‌های استان فارس ۵ هزار هکتار بود که در این رابطه سطحی بالغ بر ۲۲ هزار هکتار به کشت این نوع گیاهان اختصاص داده شد.

او یادآور شد: با رعایت تناوب کشت که یکی از اصول مهم در اجرای این طرح است، ۱۹ گونه گیاه دارویی با توجه به اقلیم هر منطقه در شهرستان‌های مختلف استان فارس کشت شده که گونه‌های خاکشیر، آنغوزه، گل محمدی، قدومه، شیرین بیان، زیره و زعفران به ترتیب از بیشترین سطح برخوردار هستند.

صادقی اضافه کرد: ۳ پایگاه نوآوری با هدف آشنایی بیشتر کشاورزان با انواع ارقام دیم، اصلاح الگوی کشت، تغذیه در دیمزار‌ها و کشاورزی حفاظتی در شهرستان‌های آباده، سپیدان و ممسنی راه اندازی شده است.

او گفت: علاوه بر گیاهان زراعی، گونه‌های دارویی از جمله کتان، خاکشیر، سیاه دانه و قدومه نیز کشت شده که به عنوان سایت‌های آموزشی برای بهره برداران در ۱۸ شهرستان مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • افزایش بیش از ۴ برابری کاشت گیاهان دارویی در دیمزار‌های فارس
  • بازدید از مزرعه گلرنگ در شهرستان زارچ
  • برداشت گیاه دارویی زیره سبز از مزارع استان بوشهر آغاز شد
  • جهش تولید در دیمزار‌های شهرستان تفت باکشت گیاه آنغوزه
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه
  • ۸ هکتار گیاه دارویی رازیانه در رودان کاشت شده است/ پیش‌بینی برداشت ۳ تن در هکتار
  • آغاز کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کاشت گیاه دارویی رازیانه در رودان
  • کشت گیاه دارویی «زیره » در استان بوشهر تقویت می‌شود