Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب درباره فلسفه حجاب، عملکرد نامناسب برخی ، وضعیت کنونی جامعه در زمینه حجاب و چگونگی بهبود اوضاع به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانید:

فلسفه حجاب و نیاز ما به آن چیست؟

ابوالحسن نواب: حجاب یک لازمه فطری زن است که در طول تاریخ و در همه ملت ها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در موزه جنگ شوروی در روسیه تصویر مادر شهیدی که فرزندش را در آغوش گرفته دیده می شود این مادر محجبه است هنگامی که از مسئول موزه درباره حجاب این زن  سوال کردم گفت ما اینگونه بودیم اما بعدها ما را به بیراهه کشاندند. در هند و پاکستان لباس زنان پوشیده است، حجاب را فقط روسری ندانیم بلکه حجاب را با پوشیدگی و عفاف همراه بدانیم؛ عفاف در همه ملت ها وجود داشته است. اگر تصاویر مریم مقدس در صد سال گذشته را در هر کدام از موزه های اروپا ببینیم مشاهده خواهیم کرد که در همه تصاویر محجبه است، متاسفانه غربی ها به فرهنگ نیز خیانت کردند. افرادی که خواستند فرهنگ خودشان را جا بیندازند مریم مقدس را هم بی حجاب کردند. مسئله تهاجم فرهنگ غربی به فرهنگ شرقی است. ملت ها در همه دنیا پوشیده بودند، تفکر غربی می خواهد که این پوشیدگی را برطرف کند و بی حجابی را وارد جوامع کند. اگر غرب قصد دارد بی حجابی را وارد جامعه کند چرا به تاریخ، فرهنگ، نقاشی و هنرش خیانت می کند.

تاثیر حجاب در عرصه های آرامش روانی فردی، حفظ ارزش و کرامت زن و مرد، استحکام خانواده و استواری و کرامت جامعه چیست؟

ابوالحسن نواب: کارمندان زنِ هواپیمایی تایلند سه سال مبارزه کردند تا بتوانند شلوار بپوشند. آنها می گفتند لباسی که به آنها تحمیل شده بود متشکل از دامن های کوتاه، آرامششان را برهم زده بود ضمن اینکه امنیت جنسی نیز نداشتند. بعد از سه سال مبارزه موفق شدند که موافقت مسئولانشان را برای لباس پوشیده تر بگیرند. من نمی خواهم حرف های فانتزی بزنم و همه تصور کنند ما مسلمان ها هستیم که مواردی مثل حجاب و پوشش را تحمیل می کنیم. زن های تایلندی دین غیر اسلامی داشتند و کارمند هواپیما نیز بودند پس چرا به دنیال پوشش بودند و سه سال برای به دست آوردن آن مبارزه کردند، برای اینکه پوشش برای آنها امنیت روانی می آورده است.

وقتی زنی حجاب ندارد در معرض انواع و اقسام تهاجمات قرار می گیرد . زن موجودی ظریف و مرد موجودی طماع است. این موجود ظریف هر چقدر پوشیده تر باشد از طمع طماعان در امان می ماند و از دستبرد طمع گران نجات پیدا می کند. ما یا باید با فرهنگ اصیل خودمان زندگی کنیم یا با فرهنگ وارداتی و باید در این زمینه تکلیفمان روشن شود. اینکه لیبرال دموکراسی غرب  می خواهد فرهنگ خودش را به عنوان یک فرهنگ واحد به بشریت تحمیل کند نشدنی است. آنها در دوران مدرنیسم به دنبال این بودند که یک فرهنگ واحد لیبرال دموکراسی در سراسر جهان حاکم شود اما وقتی این اتفاق نیفتاد در دوره پست مدرنیسم بیان کردند که خرده فرهنگ ها نیز ارزش خودشان را دارند لذا باید باشند. اکنون مشکلمان این است که دنیای غرب می خواهد فرهنگ لیبرال دموکراسی خودش را بر ما حاکم کند. فرهنگ انسان ها ریشه در اعماق کشور، قوم، منطقه، آداب و رسوم و سنن شان دارد و نمی توان آن را خلع کرد. جامعه ما زمانی امنیت خواهد داشت که با فطرت مردمش حرکت کند و فطرت مردم ما پوشیدگی است.

دختر خانمی که با گول خوردن به خیابان می رود و روسری از سرش بر می دارد نمی داند که در درجه اول امنیت خودش را به خطر می اندازد؛ این شخص فریب تهاجم فرهنگی غرب را خورده است. اصولا گفته می شود کشف حجاب در ایران توسط رضا شاه  انجام شد، این بدان معنی است که حجاب در ایران وجود داشته و پادشاهی آن را برای مردم نیاورده که رضا شاه بخواهد آن را برطرفش کند. در واقع رضا شاه می خواست حجابی را که فطرت ملت ها بود، بر اساس فرهنگی که از آتا ترک یاد گرفته بود از سر زنان بردارد. بعدها مشاهده کردیم که همان ترکیه، اکنون رأی اکثریتش رأی به حجاب است. در عراق نیز کشف حجاب اجباری صدام جایش را به حجاب مردم داده است. کسی نمی خواهد بی حجاب باشد. بنابراین سلامت یک جامعه بر اساس فطرت، آداب و رسوم و اعتقاداتش است.

برخی استدلال می کنند که عفت فقط حجاب ظاهر نیست و می توان قلب را عفیف و پاک نگاه داشت و ضرورتی به پوشش ظاهر نیست.

ابوالحسن نواب: اینکه می گویند قلب باید پاک باشد، طرف مقابل یا شخص متعرض با قلب کار ندارد با جسم کار دارد. حجاب، زن را از دستبرد حفظ می کند. مگر ما معتقدیم هر زن بی حجابی فرد بی عفتی است، ما هیچگاه چنین چیزی نمی گوییم بلکه می گوییم او خودش را به گونه ای پوشانده که در معرض قرار داده است. اگر قلب پاک باشد ولی پوشش او مناسب نباشد از دستبرد در امان نمی ماند.

برخی از منتقدان حجاب عملکرد منفی برخی از افراد محجبه را ملاک قرار داده و می گویند حجاب دلیلی بر داشتن قلب سلیم نمی شود. نقد شما بر این دیدگاه چیست؟

ابوالحسن نواب: روزی به شیخ عبدالکریم حائری گفته بودند که یک طلبه دزدی کرده است و او گفته بود که بگویند یک دزدی طلبه شده است. حال درباره این موضوع هم تقریبا چنین است، عنوان می کنند یک محجبه رفتار نادرست داشته است در حالی که باید بگویند یک محجبه فریب شیطان را خورده  است. مگر در زمان پیامبران و یا در زمان صدر اسلام که حجاب بوده است طنازی، عشوه گری و تن فروشی زنان نبوده است؛ در طول تاریخ بشریت همیشه عشوه گری و تن فروشی بوده، پس زن می تواند با هر پوششی رفتار و عملکرد نامناسبی داشته باشد و ما از چنین افرادی دفاع نمی کنیم کما اینکه در طول تاریخ نیز چنین مواردی بوده و مصادیقش کم نبوده است. اینکه زن با حجابی فاسد بوده و یا عملکرد نامناسبی داشته چه مجوزی است که دیگری حجاب را رعایت نکند، اگر فردی عفت باطنی داشته باشد اما ظاهرش عفیف نباشد نیز مورد تعرض قرار می گیرد.

برخی دیگر از منتقدان حجاب، آن را تبعیض بین زن و مرد معرفی می کنند و آن را نوعی محدودیت برای زنان می شمرند؟آیا در شرایط امروز جامعه حجاب و عفاف فقط مختص زنان است و متوجه مردان نیست؟

ابوالحسن نواب: مردان نیز باید پوشش خود را رعایت کنند و چه کسی می گوید یا اجازه می دهد که مردها برهنه وارد جامعه شوند، ضمنا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد، مثلا آیا تفاوتی که بین درخت گردو و خرما وجود دارد مشکلی دارد، اینکه درخت خرما در منطقه سردسیر و خرما در منطقه گرمسیر به بار می آید آیا ایرادی دارد، چه کسی می پذیرد که طبع زن و مرد یکسان است، آیا فعالیت های خشن مردان را زنان می توانند انجام دهند و اینکه یک زن می تواند انسانی را تربیت کرده و پرورش دهد آیا یک مرد نیز می تواند، زن و مرد همانند یکدیگر نیستند. نه فیزیولوژیک آن را قبول دارد و نه ما قبول داریم.

وضع حجاب در شرایط فعلی در جامعه چگونه است؟

ابوالحسن نواب: من وضعیت حجاب در جامعه را خوب نمی بینیم و معتقدم که در این زمینه اقدامات تربیتی نداشته ایم و گاهی سختگیری های زیادی کرده ایم، مثلا در برهه ای از زمان نسبت به رنگ لباس و پوشش سختگیری کردیم که نتیجه قهری اش چنین شده است. ما نباید به رنگ لباس کاری داشته باشیم بلکه باید روی عفاف و عفت عمومی جامعه حساس باشیم. من همه حجاب را فقط روسری نمی دانم بلکه پوشش و عفت را نیز جزیی از حجاب  می دانم.

آیا امیدی به بهبود این وضع هست؟

ابوالحسن نواب: بله. با کارهای تربیتی می توان اوضاع را بهبود بخشید. در زمان شاه وضعیت خیلی بدتر از اکنون بود. اگر کار معتدل، عاقلانه و اخلاقی انجام دهیم می توانیم وضعیت کنونی را بهتر کنیم. البته  مواردی نظیر نارضایتی های دیگر در سایر مسائل نیز بر روی حجاب تاثیر می گذارد؛ برای تغییر این شرایط در جامعه باید با اخلاق، مدارا و تحمل رفتار کنیم؛ دوستانه از افراد بخواهیم که حجاب خود را رعایت کنند؛ من دانشگاه ادیان و مذاهب را اینگونه محجبه کردم و به دانشجویان خانم گفتم که به آنها سخت گیری نمی کنیم ولی خودشان رعایت کنند.

راه درست تشویق، ترویج و تحکیم حجاب شرعی چیست؟

ابوالحسن نواب: راه درست، کار اخلاقی کردن است. باید با بدحجاب با ملایمت و محبت صحبت شود. باید جامعه را با مهر، محبت و تحمل همراه کرد، نگاه های غضب آلود نداشت و جامعه را دسته بندی نکرد. با اخلاق و مدارا حتما جامعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مثلا یک خانم محجبه در برخورد با یک شخص بی حجاب، او را در آغوش بگیرد و با محبت و احترام از او بخواهد که اگر حجابش را رعایت کند بهتر است نه اینگه با چشم غضب آلود به او بگوید خودش را بپوشاند. هر بی حجابی را نباید بدکاره تصور کرد و مورد اهانت قرار داد.

برخی قانون حجاب را مورد اشکال قرار می دهند و خواهان اختیاری شدن حجاب هستند. دیدگاه شما چیست؟

ابوالحسن نواب: مدتی است بحث حجاب اجباری در ایران باب شده است در حالی که باید بگویند بی حجابی اجباری؛ حجاب در طول تاریخ تمدن ها اصل بوده است. اصل حجاب اجباری نبوده است چرا درباره بی حجابی اجباری بحث نمی شود. حجاب هم فطرت، هم سنت و هم ادب و آداب قدیمی بوده است. اکنون همه زنان هند ساری و هر زنی در پاکستان شلوار و پیراهن می پوشد. حجاب رسم ملت های شرقی بوده است. بی حجابی از غرب وارد و تحمیل شده است. ملت ما با حجاب بودند و همیشه در تمدن ما حجاب بوده است بنابراین بی حجابی را قبول نداریم چون بی حجابی را وارداتی و سوغات غرب می دانیم. بی حجابی اصل نبوده است، مگر مادران و اجداد ما بی حجاب بودند؟ منظور من مادران مسلمانمان نیست بلکه مادران مسیحی، زرتشتی و یهودی ایران است، مگر اینان بی حجاب بودند، مگر مردم هند، پاکستان، اندونزی یا کره بی حجاب بودند، حجاب وارداتی نیست بلکه بی حجابی وارداتی است.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 جامعه حجاب سوغات فلسفه مسلمان جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۱۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین جزییات مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور صابر جعفری کافی‌آباد رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

جعفری رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از قریب به دو سال از مسؤولیتم در مرکز می‌گذرد و طی این دو سال تغییر و تحولات عمیقی را در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف انجام دادیم. یک دهه ما شاهد رکود در تولید و مدیریت داده های سیاست گذاران ذی ربط بودیم و حال این روند احیا شده و این اتفاق نتیجه شجاعت دولت جدید و همکاری پژوهشگاه بوده است.

وی ادامه داد: روند احیا در مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی دو تحول جدی دنبال شد. به این معنا که سال‌ها مرکز طرح‌های ملی تبدیل به دبیرخانه جامعی شد که ریاست آن را فردی بر عهده داشت که از نهادی مأمور شده بود و در نهایت شاهد فروپاشی مرکز شدیم. از آنجا که خود مرکز از عهده انجام طرح‌های ملی بر نمی‌آمد، اما چون اجرا بر عهده آنها بود، ناچارا اجرای بیش از ۹۰ درصد طرح‌ها را به مجریان درجه سه و چهار واگذار می‌کردند. یعنی برای اجرا مؤسساتی انتخاب می‌شد که رییس وقت در مقطعی آنجا مسوولیت داشت. همچنین اجرای میدانی طرح‌ها مجدداً به همان مؤسسه و نهادی سپرده می‌شد که رییس وقت از آنجا به مرکز مأمور شده بود.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ایام کرونا با احراز مسوولیت ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات جلسه ای با موضوع ارزیابی از پیشرفت‌های طرح موقت توسط اساتید برجسته دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که پیشرفت مطلبوبی از کار حاصل نشده است. به همین دلیل تصمیم بر این گرفته شد که با مجریان جدیدی و متشکل از اساتید درجه یک دانشگاه قراردادی منعقد و اجرای طرح ها آغاز شود.

جعفری گفت: یکی از معضلات نشست های افکارسنجی، عدم پاسخگویی است که در سالهای اخیر زیاد شده، شیوه های ساده انگارانه ای در این رابطه وجود داشت اما باز با اهتمام تیم، گزارش تفصیلی کیفی هم ما ارائه می دهیم. بنظرم بازگشت همه طرح های ملی به درون وزارت مهمترین اتفاق دو سال اخیر است که باعث کیفیت داده ها شده است.

وی افزود: برای انجام طرح ملی سه ماه پیشنهاد داده شد تا بسترهای کار فراهم شود اما در ادامه روند این سه ماه به سه هفته و با نصف مبلغ مطرح شده کاهش یافت و کار آغاز شد. البته باید گفت که ما از حیث این تغییر در حال فشار هستیم. در طول تاریخ پیمایش نگرانی‌ها از بابت کیفیت داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرد و متأسفانه گاهی شاهد هستیم که برخی از پژوهشگران از راه‌های غیر اصولی برای استخراج داده‌ها استفاده می کنند اما ما در دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شیوه نظام‌مندی را اجرا کردیم که پرسشنامه‌ها به صورت تلفنی و میدانی در ۳۱ استان (شهرستان‌ها و روستاها) انجام و همه آنها شنود می‌شود و در خصوص اشتباه پس از تذکر به پرسشگر، آن را حذف می‌کنیم. همچنین موقعیت‌های پرسشگر به صورت آنلاین چک و کیفیت داده‌های مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جعفری گفت: بازگشت کل پروسه پیمایش‌ها به درون پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بوده که طی دو سال به وقوع پیوسته است.زمانی ما در مرکز مستقر شدیم، شش پیمایش ملی معوق داشتیم، تلاش کردیم اینها معلق نشوند و به رغم مشکلات بودجه ای آنها را هم راه اندازی کنیم.از پیمایش های مهم ما نگرش های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانی بود که توسط شبکه ملی خودشان ارائه شد. پیش از نوروز هم ما طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را راه اندازی کردیم و پیمایش بعدی دستور کار همین خواهد بود.

وی ادامه داد: پیمایش موج چهارم پیمایش نگرش‌های ایرانیان را از اواخر آذر سال گذشته آغاز کردیم و در نهایت نخستین گزارش ن را در اواسط زمستان سال گذشته تهیه شد. نتایج داده‌های پیمایش در یک نشست تخصصی با حضور ۶۰ تن از اساتید برجسته دانشگاه‌های برتر کشور در هشت کارگروه تخصصی بررسی و مورد ارزیابی قرار گرفت. به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است نتایج برنامه‌های طرح ملی را در استان‌ها تهیه شود و امیدواریم بتوانیم نهایتاً پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد گزارش استانی را تهیه و در اختیار استان‌ها قرار دهیم.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیمایش نگرش ایرانیان نسبت به مهاجرت افغانستانی‌ها در دستور کارمان بود. پیش از عید نوروز طرح ملی سبک زندگی ایرانیان را با همکاری دانشگاه فردوسی شهد و شورای علمی قدرتمندی به سرانجام رساندیم.

وی افزود: هم اکنون علاوه بر پیمایش تلفنی همین پژوهشگاه همکاران من در ۳۱ استان، ۹۰ شهرستان و بیش از ۹۰ روستا پیمایش وضعیت استفاده از شبکه های مجازی و ابعاد زندگی کاربران در حال انجام است. تلاش داریم تااخر همین هفته مرحله جمع اوری داده ها انجام و سپس هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر انتظاری را با مدیریت طرح های ملی در دستور کار بگیریم. پیمایش دیگر طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان انجام می دهیم. پیمایش دیگر آرزوهای جوانان با اجرای دکتر حدادی صورت خواهد گرفت.

جعفری گفت: بالغ بر هشتاد نظرسنجی از پژوهش های کرونا، ارز ترجیحی، جام جهانی، خدمات فرهنگی شهرداری، منزلت هیات بین ایرانیان، سواد ادبی و امید اجتماعی ایرانیان در دستور کار است و کنار اینها هم دستور کار مدونی طراحی شده است. برای نخستین بار پیمایش هایی با عناوین سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان، سواد ادبی، سواد فرهنگی، امید اجتماعی، امسال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: موج دوم پیمایش طرح ملی خانواده را در دستور کار داریم و قرار است به سفارش وزارت کشور پیمایش سبک زندگی نوجوانان را انجام دهیم. همه این پایش‌ها نیازمند اعتباراتی مناسب است و در حال تلاش و رایزنی هستیم تا منابع مالی آن را تأمین و نتایج آن به صورت برش‌های استانی و شهرستانی برای استان‌های مختلف جهت استفاده ارسال کنیم.

رییس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از دل مشغولی‌های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با توجه به ساختار علمی و تیم جدید، فرهنگ کار و یکی از ابعاد مهم آن امنیت شغلی است. بیش از دو جلسه برای راه‌اندازی پیمایش این موضوع با معاونت های وزارت کار برگزار کردیم و امیدواریم این پیمایش به اجرا برسد.

وی افزود: ما وضعیت پزشکان و خبرنگاران را به صورت مستقیم در پیمایش قرار نمی دهیم بلکه با عناوینی همچون مرجعیت اصناف، سرمایه اجتماعی، مرجعیت پزشکان و دیگر موارد را در پیمایش مورد ارزیابی قرار می دهیم. داده های انبوه وجود دارد و ما نیازمند کارفرما هستیم تا متناسب با پرسش ها داده های قوی تری را استخراج و در اختیار سیاستگذاران قرار دهیم.

جعفری گفت: قرار است مجلدی منتشر و در بخش های مختلف داده ها به تفضیل شرح داده شود. وضعیت شاخص ها و بخش‌ها در حوزه خانواده از مهم ترین محورها بود. نگرش در حوزه خانواده را در پیمایشی مورد بررسی قرار دادیم و نتیجه طرح نگرش ایرانیان در مورد فرزندآورین به طور میانگین ۶۲/‏۳‬ شد و این نگرش مطلوبی است.

وی افزود: سال پیش برای حجاب ۱۰ نظرسنجی را با عناوینی همچون پیرامون عفو مقام معظم رهبری، حجاب و بی حجابی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی تهران، دیدگاه مردم نسبت به بی حجابی، پدیده بی حجابی و اقدام دولت علیه آن انجام دادیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن بحبوبه رخدادهای سیاسی و تشنج اجتماعی خود را موظف به ارزیابی از وضعیت کرده است و پرحجم ترین نظرسنجی مان در خصوص حجاب بود. نکته مهم این است که هر اندازه در ارزیابی های‌مان از لحظه وقوع آن رویدادها گذر می‌کنیم نتایج شبیه قبل از رویداد می‌شود بنابراین نباید این نظرسنجی ها را در حین رخدادها در اختیار سیاستگذاران قرار داد چراکه این نتایج اشتباه و نادرست است. سه ماهی می شود که دیگر در این حوزه ارزیابی نداریم و نتایج مناسب شده است.

هشت پیمایش در دستور کار مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

در ادامه سجاد یاهک معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رخی پیمایش ها سابقه چندین دهه دارد و اینها باید تکرار شود و یکی از ماموریت های پژوهشگاه این است که باید به نیازهای پژوهشی پاسخ دهد. خوشبختانه این مهم انجام و ریل گذاری خوبی صورت گرفت.

وی افزود: اجرا و گرداوری داده ها مهمترین بخش یک پژوهش است و اگر این مخدوش باشد، مسیر غلط پیش رو قرار می دهد پس دفتر طرح های ملی خیلی تلاش کرد تا نظارت قوی و گرداوری با راهوری خود مرکز انجام شود. الان خانواده یکی از مسائل مهم ما است اما ما شاهد هستیم که خیلی در این عرصه نهادها و مراکز کار و پژوهشی نمیکنند الان دفتر طرح ها چند طرح در این رابطه در دستور کار دارد.

معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع چهار پیمایش را انجام دادیم و هشت پیمایش در دستور کار است.

کد خبر 6093040 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • پاسخ آیت الله نوری همدانی به سوالی درباره طرح عفاف و حجاب پلیس (طرح نور)
  • حمایت کامل یک مرجع تقلید از «طرح نور»: امری مبارک است | درباره حجاب به شدت حساسیم
  • «طرح نور» نیروی انتظامی مورد حمایت است
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • دشمنان برای رواج بی حیایی و بی عفتی در جامعه تلاش می کنند