Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@02:23:59 GMT

گرایش مثبت یک چهارم ایرانی ها به اعتیاد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۲۱۶۷

گرایش مثبت یک چهارم ایرانی ها به اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: ۳۵ درصد از معتادان کشور تحصلات دانشگاهی داشته و این امر روند رو به رشدی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی هادی زاده صبح امروز (سه‌شنبه)  در نشست خبری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۲ تیرماه برنامه امحای مواد مخدر با حضور مقامات ملی در تهران است و همزمان در پنج استان کشور برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جامعه جهانی نسبت به مبارزه با مواد مخدر حساسیت لازم را ندارد، تصریح کرد: حدود ۲۶۰ میلیون معتاد در کل جهان است و رشد مصرف مواد در بازه زمانی ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ میلادی افزایش چشمگیری داشته که این امر بیانگر بی‌توجهی جامعه جهانی به مصرف مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با تاکید بر اینکه هنگامی که رشد فزاینده تقاضای مصرف مواد مخدر را داشته باشیم به طور یقین روند عرضه هم به سمت فزونی می‌رود، اضافه کرد: در شرایط فعلی روز به روز شاهد رشد مواد مخدر و در نتیجه رشد تقاضای مصرف این مواد هستیم.

مواد مخدر یک ابزار سیاسی- اقتصادی است

وی مواد مخدر را یک ابزار سیاسی- اقتصادی دانست و افزود: یک میلیون نفر در تجارت غیرقانونی مواد مخدر  مشارکت داشته و فعالیت می‌کنند. میان قاچاق مواد مخدر، تروریست و ترویج جرائم سازمان یافته رابطه مستقیم وجود دارد، برای مثال در کشور افغانستان حدود ۵۰۰ هزار نفر مشغول کشت خشخاش هستند و یک چهارم سود حاصل از آن به کشاورزان رسیده و یک چهارم از آن به اجبار در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد.

هادی زاده با تاکید بر لزوم توجه مسئولان نسبت به کاهش سن اعتیاد اضافه کرد:  باید توجه داشت که مصرف مواد بین زنان و افراد تحصیل‌کرده ترویج یافته به گونه‌ای که ۳۵ درصد از معتادان کشور تحصیلات دانشگاهی دارند.

وی همجواری ایران با افغانستان را یکی از دلایل رشد اعتیاد در  کشور اعلام کرد و گفت:  از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۶ شاهد رشد چهار هزار و ۲۱۲ درصدی سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان هستیم  به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۰ هزار تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود و ۳۰ درصد این مواد وارد ایران می‌شود.

کشفیات مواد مخدر به دلیل تغییر مسیر قاچاق کاهش داشت

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه ۳۰ درصد قاچاق از طریق آب های آزاد از جنوب کشور، شمال ایران و آسیای میانه وارد می شود، گفت: قاچاقچی‌ها همواره مسیر انتقال را تغییر می‌دهند و استان اصفهان در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ در بخش میزان کشفیات کاهش داشته و این به دلیل تغییر مسیرهای ورود مواد به استان است.

وی با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های شیوع شناسی چهار میلیون معتاد حرفه‌ای و تفننی در کشور شناسایی شده است، اضافه کرد: نرخ شیوع اعتیاد در استان اصفهان براساس آخرین نتایج شیوع شناسی در سال ۹۴ حدود ۲.۳ درصد بوده است و این در حالی است که میانگین نرخ شیوع کشور ۵.۴ درصد است.

هادی‌زاده با بیان اینکه تریاک همچنان ماده مخدر محبوب معتادان استان اصفهان است، افزود: ۵۴ درصد مصرف کنندگان مواد استان تریاک مصرف می‌کنند و ماری جوانا، حشیش و گراس ۱۲ درصد مصرف را به خود اختصاص داده‌ است. هشت درصد معتادان استان اصفهان هروئین و هفت درصد نیز دیگر مواد مخدر را مصرف می‌کنند.

دبیرشورای هماهنگی موادمخدر استان با تأکید به سن شیوع مصرف مواد مخدر خاطر نشان کرد: میانگین سن شیوع مصرف در کشور  ۱۵ تا ۶۴ سال است. ۱.۲ درصد دانش آموزان و ۶.۲ درصد دانشجویان حداقل یکبار مواد مخدر را مصرف کرده‌اند.

کاهش ۹ درصدی مرگ و میر معتادان در اصفهان

وی تاکید کرد: در آخرین تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که نزدیک به یک چهارم جامعه ما نگرششان به مرکز مواد مخدر مثبت بوده است و این اتفاق یکی از بلایای جامعه امروزی است.

هادی زاده با اشاره به راه اندازی مرکز جامع درمان اعتیاد در اصفهان اذعان کرد: در برنامه ششم توسعه ماده ۸۰ برنامه توسعه مکلف کرده که شهرداری کلان شهرها با همکاری بهزیستی مرکز جامع درمان اعتیاد را راه اندازی کنند و در جلسه هفتم بهمن ماه سال ۹۶ مصوب شده شهرداری اصفهان به این زمینه وارد شود و احداث این مرکز با ظرفیت ۵۰۰ مرد و ۱۰۰ زن فراهم شده تا دغدغه معتاد متجاهر را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه مرکز جامع کاهش آسیب اصفهان در منطقه شمال اصفهان و با اعتبار پنج میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد، گفت: طرح اولیه این پروژه آماده شده و قرار است تا مهر ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با تاکید بر اینکه اعتیاد شهری و روستایی، فقیر وغنی، باسواد و بی سواد و زن و مرد نمی شناسد، افزود: بسته‌های آموزشی استاندارد برای پیشگیری از اعتیاد از سوی سازمان ملل فراهم شده و به طور یقین این آموزش‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

هادی زاده با اشاره به افزایش مراجعات زنان معتاد برای درمان گفت: در سال ۹۶، دو هزار و ۵۰۶ زن معتاد تحت درمان قرار گرفته اند و مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر نیز در استان ۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان اعتیاد در همه استان مراکز درمان سرپایی وجود دارد، گفت: بر این اساس در حال حاضر ۴۷۳ مرکز متادون درمانی وجود دارد و در صدد هستیم تا در مکان‌هایی که دسترسی سختی دارند نیز این مراکز را راه‌اندازی کنیم.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصفهان دانش آموزان دانشجويان ستاد مبارزه با مواد مخدر اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  سرهنگ جواد بلوکيان گفت:  پليس با هدف ارتقاء آرامش خاطر شهروندان و به منظور پيشگيري از جرايم، طرح پاکسازي نقاط آلوده و جرم خيز را در قالب طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در شهرستان فردوس را به اجرا گذاشته است. 


وي با بیان اینکه  ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتي و تحقيقات گسترده ميداني مناطق آلوده و جرم خيز را شناسايي و با هماهنگي مقام قضائي محل هاي شناسايي شده را مورد بازرسي قرار دادند. افزود: مأموران در بازرسي از پاتوق هاي شناسايي شده مقدار 11 کيلو و 700 گرم مواد مخدر کشف و 10 نفر خرده فروش مواد را دستگير کردند.


جانشين فرماندهي انتظامي شهرستان فردوس با اشاره به اين که متهمان دستگير شده با تشکيل پرونده جهت سير مراحل قانوني به مراجع قضائي معرفي شدند؛ از شهروندان خواست در صورت اطلاع از هرگونه فعاليت مشكوک، به ويژه در زمينه توزيع انواع موادمخدر، مراتب را به مركز فوريت هاي پليسي 110 اعلام كنند. 

دیگر خبرها

  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • کشف و ضبط ۱ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی و سنتی در خرم‌آباد/ ۴ نفر دستگیر شدند
  • دستگیری 10 خرده فروش مواد مخدر در شهرستان فردوس
  • کشف مواد مخدر شیشه در مرز ارومیه
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم