Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@16:06:12 GMT

از برنج قهوه ای چه می دانید؟

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۵۳۲۷

از برنج قهوه ای چه می دانید؟

تقریبا خوراک اصلی نیمی از جمعیت جهان برنج است. در برخی از کشور‌ها نیمی از کالری دریافتی روزانه از برنج تامین می‌شود. دانه کامل برنج چندین لایه مختلف دارد اگر خارجی‌ترین لایه پوست طی فرآیند حذف شود برنج قهوه‌ای نامیده می‌شود. اگر برنج قهوه‌ای تا حدی آسیاب شود که سبوس خود را از دست دهد به برنج سفیدی تبدیل می‌شود که بیشتر مواد مغذی اش را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





برنج قهوه‌ای جز غلات کامل طبقه بندی می‌شود و ارزش غذایی بالاتری نسبت به غلات تصفیه شده دارد. وقتی برنج قهوه‌ای به برنج سفید تبدیل می‌شود ۹۰ درصد ویتامین B۶، نیمی از منگنزو فسفر، بیش از نیمی از آهن و همه فیبر غذایی و اسید‌های چرب ضروری آن از بین می‌رود.



فواید برنج قهوه‌ای برای بدن

برنج قهوه‌ای منبع خوبی از منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین B۱، ویتامین B۳، ویتامین B۶، منگنز و فیبر است که در تامین سلامتی بدن نقش زیادی دارد. با گنجاندن برنج قهوه‌ای در برنامه غذایی روزانه خود از تامین نیاز خود به درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌ها اطمینان حاصل نمایید.



برنج قهوه‌ای و تنظیم فشار خون بدن

برنج قهوه‌ای یکی از منابع مهم منیزیم به شمار می‌آید. همانطور که می‌دانید منیزیم نقش‌های مختلفی در بدن ما دارد. یکی از نقش‌های آن تنظیم فشار خون است. اگر مبتلا به افزایش فشار خون هستید از برنج قهوه‌ای در برنامه غذایی خود استقبال کنید.



برنج قهوه‌ای و کاهش ریسک بیماری قلبی و عروقی

برخلاف برنج سفید برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است، یکی از فواید فیبر در بدن ما کاهش کلسترول LDL یا همان کلسترول بد است. کاهش کلسترول بد ریسک بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. بر طبق مقالات منتشر شده در مجله تغذیه آمریکا ریسک بیماری قلبی و عروقی، ریسک تشکیل لخته و سکته قلبی در زنانی که در هفته ۶ بار از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کردند کمتر از زنانی بود که برنج قهوه‌ای نمی‌خوردند.



برنج قهوه‌ای و سلامت دستگاه گوارش

همانطور که در بالا نیز اشاره شد. یکی از منابع غنی فیبر برنج قهوه‌ای است. یکی از نقش‌های فیبر در بدن تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش بهتر مواد غذایی است؛ بنابراین برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر فراوان عاملی برای پیشگیری از یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش به شمار می‌آید. همچنین برنج قهوه‌ای ۸۸ درصد از نیاز ما را به منگنز تامین می‌کند. یکی از نقش‌های مهم منگنز در بدن شرکت در متابولیسم چربی‌ها است.



برنج قهوه‌ای عاری از گلوتن است. افراد مبتلا به حساسیت به این نوع پروتئین می‌توانند با خیال راحت از برنج قهوه‌ای در برنامه غذایی خود استفاده کنند.


برنج قهوه‌ای و کنترل دیابت

معمولا افراد مبتلا به دیابت از خوردن برنج می‌ترسند با اینکه دوست دارند برنج بخورند، ولی می‌دانند که خوردن زیاد برنج قند خونشان را بالا می‌برد. باید به همه افراد مبتلا به دیابت گفت که برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قند خون تان را بالا نمی‌برد بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند، پس اگر دوست دارید که برنامه غذایتان حاوی برنج باشد می‌توانید برنج قهوه‌ای را جایگزین نمایید.



نتایج مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی و تغذیه آمریکا نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت که برنج قهوه‌ای می‌خوردند در مقایسه با بیمارانی که برنج سفید مصرف می‌کردند، قند خون کمتری داشتند.



برنج قهوه‌ای و کنترل وزن

مطالعات مختلف نشان داده است که برنج قهوه‌ای به کنترل وزن کمک می‌نماید و نقش زیادی در کاهش وزن دارد. مطالعه روی زنان مبتلا به اضافه وزن کره جنوبی نشان داد زنانی که در رژیم کاهش وزنشان از برنج قهوه‌ای استفاده کردند وزن بیشتری کم کرده بودند.



سایر فواید برنج قهوه‌ای در بدن ما

• کاهش التهاب در بدن و کمک به کنترل بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید

• کنترل سندروم متابولیک

• پیشگیری از سرطان‌های مختلف



روش پخت برنج قهوه‌ای:

قبل از پخت بهتر است برنج را یک ساعت با کمی آب و نمک خیس کنید، حجم برنج قهوه‌ای پس از پخت چند برابر می‌شود. این برنج را با روش‌های معمول می‌توانید در فر، ماکروفر، پلوپز و روی اجاق گاز درست کنید. مزه بدی ندارد حتما امتحان کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.



منبع: www.livescience.com

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه آشپزی مواد غذایی برنج قهوه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۵۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • روزتان را با غذاهای پرانرژی آغاز کنید
  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..