Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@09:01:38 GMT

زباله جمع‌کن‌های فضایی وارد می‌شوند

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۶۴۸۸

زباله جمع‌کن‌های فضایی وارد می‌شوند

کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که انباشت زباله‌های فضایی در سال‌های پیش رو به معضلی جدی در صنایع فضایی تبدیل می‌شود. از همین رو گروه‌های مختلفی در سراسر جهان روی ایده‌هایی برای پاکسازی مدار زمین از زباله‌های فضایی کار کردند، هرچند بسیاری از این ایده‌ها به دلیل محدودیت‌های فناوری و هزینه‌های بالا هنوز به مرحله عمل نرسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در هفته گذشته فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای نخستین‌بار نسخه اولیه یک فضاپیمای کوچک زباله‌جمع‌کن را در فضا رها کردند تا عملکرد آن را بررسی کنند.

این فضاپیما را کارشناسان دانشگاه سوری بریتانیا با هزینه 19 میلیون دلار ساخته و به کمک فضاپیمای باری دراگون در فروردین امسال به ایستگاه فضایی برده شد. جرم فضاپیمای زباله جمع‌کن حدود 100 کیلوگرم است و فضانوردان جمعه اول تیر 97 به کمک بازوی رباتیک ایستگاه، در مدار زمین رهایش کردند.

زباله‌جمع‌کن فضایی به یک سازه بادبانی‌شکل مجهز است و عملکرد آن تقریبا شبیه به یک تور ماهی‌گیری است؛ به طوری‌که فضاپیما حین حرکت در مدار زمین، قادر است قطعات کوچک زباله‌های فضایی را به دام بیندازد. پس از آن که تور زباله جمع‌کن فضایی پر می‌شود، فضاپیما ارتفاع مداری خود را کاهش داد تا به صورت هدایت‌شده وارد جو زمین شوند. با این کار فضاپیما و زباله‌های همراه آن نابود می‌شوند.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که پس از رهاسازی فضاپیما در مدار زمین، کارشناسان با موفقیت با آن ارتباط گرفتند. بر اساس اطلاعات اعلام‌شده ماموریت فضاپیمای زباله‌جمع‌کن فضایی حدود 10 هفته طول می‌کشد و طی این مدت عملکرد تمام سامانه‌های آن بررسی شده و از این تجربیات برای ساخت نمونه‌های دیگر در سال‌های آینده استفاده می‌شود.

محمدرضا رضائی

جام‌جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: زباله فضایی جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۶۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • به مناسبت روز مادر در اسپانیا؛ بازیکنان ختافه همراه مادران‌شان وارد زمین شدند / فیلم
  • فو فایتر ؛ چشم تیزبین پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک ها(+عکس)
  • سفر فضاپیمای چینی به قسمت دوردست ماه آغاز شد
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • (عکس) سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی
  • سمت پنهان و تاریک ماه از منظر فضاپیمای چینی (عکس)
  • غول جدید ماهواره‌ای به رقابت با ایلان ماسک می‌رود
  • انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین
  • فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین بازگشتند
  • تا پرتاب ماهوار از پایگاه فضایی چابهار وقت زیادی باقی نمانده