Web Analytics Made Easy - Statcounter

فردین عمیدی‌ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در موضوع IVF و خدمات ناباروری  ایران وضعیت خوبی دارد، مراکز درمانی هم از نیروی انسانی، متخصصان و تجهیزات خوبی بهره  مند  هستند و از سویی  تکنولوژی لقاح آزمایشگاهی و درمان‌های ناباروری، ایران در حدی است  که  نیازی به خروج هم‌وطنان  برای درمان به خارج از کشور نیست  بلکه می توان به دنبال گردشگری سلامت و حضور بیماران خارج از کشور به مراکز درمانی ناباروری ایران باشیم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستورالعمل  مشخصی برای آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی نداریم

وی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در کشور باید به دنبال آن باشیم اعتبار‌سنجی و ارزیابی کنترل کیفی آزمایشگاه‌هاست که موضوع مهمی است و هنوز دستورالعمل و قوانین مشخصی برای آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی نداریم و باید کیفیت آزمایشگاه‌ها و استانداردهای لازم را در نظر داشته باشیم.

عمیدی‌ گفت: در همه جای جهان هر رشته‌ای استانداردهای خاص خود را می‌طلبد اما متأسفانه در کشور هنوز به این عرصه توجه نشده است و باید آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی در این عرصه ورود پیدا کنند.

عضو انجمن علمی جنین‌شناسی و بیولوژی تولید مثل ایران افزود: درمان‌های ناباروری کاری هزینه بردار است و موفقیت کارهای ناباروری ذاتا‌ پایین است و باید بحث ثبت موارد را مدنظر قرار دهیم؛ اگرچه  امر باروری در خانواده امری شخصی محسوب می‌شود، اما به‌دلیل ارتباط مستقیمی که نهاد خانواده با جامعه‌ پیرامونی دارد، تأثیرات زیادی در جامعه و حیات اجتماعی و اقتصادی آن به‌جای می‌گذارد، چنان‌که در بعضی سیاست‌گذاری‌ها، نرخ جمعیت به‌عنوان عاملی برای افزایش توان اقتصادی و سرمایه‌ اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود و در جهت رشد آن برنامه‌ریزی می‌شود؛ در برخی دیگر، این سیاست در عکس این جهت اتخاذ می‌شود که در این راستا  نظارت صحیح به مراکز ناباروری و کلینیک های درمانی جای کار بیشتری در نظام سلامت دارد.

وی تصریح کرد: ثبت مواردی‌ که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند موضوعی اساسی است زیرا در عرصه مراجعان به مراکز درمانی، میزان موفقیت‌های مراکز، گزارش ماهیانه و سالیانه مراکز،کاری انجام نشده است و از آنجایی که حدود 80 مرکز خصوصی و دولتی در عرصه ناباروری فعالیت می‌کنند باید ثبت گزارشات را مدنظر قرار دهیم تا اگر بیماری از یک مرکز به مرکز دیگری منتقل شد، مجددا روند درمان را از ابتدا طی نکند و در سیکل معیوب درمان قرار نگیرد؛ از همه مهم تر نظارت  متولیان سلامت در این عرصه و اعتبارسنجی باید فصل الخطاب عملکرد مراکز باشد.

عمیدی‌ اظهار کرد: چندی پیش در وزارت بهداشت واحدی به نام  واحد پیوند ایجاد شده است که بخش ناباروری زیرشاخه‌ای از واحد پیوند است و امیدواریم  این واحد در وزارت بهداشت در بحث ثبت موفقیت‌ها، تعداد بیماران، نظارت مراکز خصوصی و دولتی  همچنین اعتبار‌سنجی و ارزیابی کنترل کیفی آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی برنامه‌های اساسی را مدنظر قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امروزه موضوعات جنین‌شناسی و تولید مثل پیشرفت‌های اساسی داشته است و در قسمت انتخاب جنین و اینکه چه جنینی خوب است و قابلیت انتقال دارد، مهندسی ژنتیک نیز به کمک محققان آمده و وضعیت خوبی در بحث ناباروری و انتخاب جنین پیدا کردیم.

50 درصد ناهنجاری‌های جنینی  ناشناخته است

عمیدی‌ اظهار کرد: اینکه خانمی‌ دچار سقط جنین مکرر شود  تا حدودی با موضوعاتی نظیر سن مادر، ناهنجاری‌های کروموزومی‌، مواجه با مواد آلاینده و سمی و سابقه بیماری‌های فامیلی مرتبط است اما باید بدانیم  50 درصد ناهنجاری‌ها علل ناشناخته دارد.

وی در پایان گفت: صرف نظر از علل ناشناخته،  تجهیزات آزمایشگاهی و توانمندی متخصصان ناباروری در حدی است که در سال‌های گذشته شاهد حضور بیماران از کشورهای همسایه به ایران بوده‌ایم و به ندرت بیماران  به خارج از مرز انتقال داده می‌شود که این موضوع جای امیدواری است و امید داریم با حمایت واحد پیوند وزارت بهداشت شاهد رفع موانع آزمایشگاه‌های جنین‌شناسی و تولید مثل در کشور باشیم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۶۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان

علی اصغر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در رویکرد جدید طرح نور، وظیفه نظارت بر ادارات و مراکز آموزشی استان در خصوص وضعیت حجاب و عفاف به ستاد امر به معروف و نهی از منکر سپرده شده است.

وی افزود: طلایه داران ستاد امر به معروف روزانه به صورت نامحسوس وضعیت حجاب و عفاف را در مراکز آموزشی رصد و پایش کرده و در قالب چک لیست‌های مشخص نتایج آن را به سمع و نظر دستگاه‌های مرتبط می‌رسانند.

حسینی بیان کرد: این ارزیابی‌ها در مدارس به ویژه حین خروج دانش‌آموزان از مدرسه انجام می‌شود و قرار است عواقب بی‌حجابی دانش‌آموزان در خارج از مدرسه متوجه والدین آنان نیز شود.

کد خبر 6094216

دیگر خبرها

  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • افزایش هزینه‌های درمان در مراکز ناباروی
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • آب شرب اصفهان سالم است
  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی