Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@05:30:35 GMT

اگر موبایل گران خریدید می توانید شکایت کنید!

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۷۲۹۲

اگر موبایل گران خریدید می توانید شکایت کنید!

رکنا: سودجویی واردکنندگانی که دلار دولتی گرفته‌اند بازار را به هم ریخته است.

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، قیمت‌ها در بازار Store موبایل سر به فلک گذاشته است. درحالی‌که قیمت گوشی‌های پرچمدار در بازار جهانی کمتر از نصف بازار ایران قیمت‌گذاری شده‌اند، در ایران واردکنندگان موبایل که دلار ارزان ٤٢٠٠ تومانی گرفته‌اند به سودهای بیشتر از دو برابر راضی نیستند و گوشی‌های وارد شده را احتکار کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا بعد از آن‌که بازار چارسوی تهران در اعتراض به وضع عجیب و غریب بازار موبایل معترض شده و کرکره مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارسو حاضر شد و قول داد مشکلات این بازار را رفع و با گرانی‌ها برخورد کند. او به فاصله کمی بعد از حضور در سه‌راه جمهوری، فهرست واردکنندگان موبایل را منتشر کرد و البته اعلام کرد که آنها حدود یک‌چهارم ارز ٤٢٠٠ تومانی را صرف واردات موبایل کرده‌اند و نه فقط گوشی‌ها را احتکار کرده‌اند که دلارهای ارزان را هم برای تأمین نیاز بازار صرف واردات نکرده‌اند.
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید: مردم در این وضع عجیب و غریب گوشی نخرند بهتر است. او البته می‌گوید: افرادی که در این وضع به دام واردکنندگان سودجو افتاده و گوشی‌هایشان را با قیمت‌های عجیب و غریب خریده‌اند می‌توانند با فاکتور خرید اطلاعاتشان را در سامانه ١٢٤ ثبت کنند تا به شکایتشان رسیدگی شده و ضرر و زیانشان پس داده شود.
رفتار عجیب واردکنندگان با خریداران موبایل
واردکنندگان موبایل که تا پیش از تک نرخی شدن ارز وارداتشان را با دلار ٥ تا ٦‌هزار تومانی انجام می‌دادند حالا در شرایطی که دلار ارزان گرفته‌اند بازار را به تنش کشیده‌اند. بر همین اساس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فهرست واردکنندگان گوشی همراه با ارز دولتی را اعلام کرد تا مردم متوجه شوند برخلاف ادعای واردکنندگان تعدادی از شرکت‌ها دلار ٤٢٠٠ تومانی گرفته‌اند اما مشغول سودجویی‌های عجیب از بازار هستند.
براساس آن‌چه محمد جواد آذری جهرمی اعلام کرده از ابتدای فروردین تا ۲۹ خرداد امسال، حدود ۴۰ شرکت بیش از ۲۲۰میلیون یورو ارز دولتی برای واردات گوشی‌های تلفن‌همراه دریافت کرده‌اند. این میزان اختصاص ارز در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند قیمت موبایل در بازار به صورت لحظه‌ای و بر مبنای ارز بازار آزاد صورت می‌گیرد. به گفته میر مهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، واردکنندگان موبایل و لپ‌تاپ از ساعت ٧ بعدازظهر به دلیل تعطیلی بازار ارز حاضر به فروش محصولات خود نیستند و به خریداران می‌گویند باید تا صبح روز بعد منتظر بمانند و بر مبنای ارز روز خرید کنند.
سود عجیب محصولات گیم
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید برخی واردکنندگان موبایل از رانت‌های خاص برخوردار بوده‌اند. به‌عنوان مثال یکی از واردکنندگان موبایل در ٢١ فروردین تا ٣٠ خرداد از محل مابه‌التفاوت ارز ٤٢٠٠ تومانی و فروش محصول به ارز آزاد ١٣٠‌میلیارد تومان سود به جیب زده است. چنین سودهای میلیاردی از محل کدام ارز برای عده‌ای محدود ایجاد می‌شود؟
در رابطه با اختلاف قیمت محصولات در بازار ایران و بازار بین‌الملل گفت: درحال حاضر محصولاتی که در بازار‌های بین‌الملل ١٢٠٠دلار قیمت دارند، در بازار کشور ما بین ٩ تا ١٠‌میلیون تومان به فروش می‌رسند؛ این درحالی است که اگر این محصولات براساس ارز ٤٢٠٠ تومانی وارد شده‌اند، باید حدود ٥,٥‌میلیون تومان فروخته شوند.
او با بیان این‌که قیمت‌گذاری محصولات این روزها سلیقه‌ای شده و از هیچ معیار و فاکتور مشخصی تبعیت نمی‌کند، ادامه داد: برخی از محصولات گیمینگ که در بازار جهانی حدود ٢‌هزار دلار قیمت دارند، به قیمت ١٥‌میلیون تومان فروخته می‌شوند.
موبایل‌تان را چقدر گران‌تر از قیمت واقعی خریده‌اید؟
حالا موبایل در بازار ایران بیشتر از دوبرابر قیمت تمام‌شده برای واردکننده به فروش می‌رسد. مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید: موبایلی که در بازار بین‌الملل ١٢٠٠دلار قیمت دارد و با درنظرگرفتن دلار ٤٢٠٠ تومانی و هزینه‌های حمل و گمرکی و سود وارد‌کننده باید ٥,٥‌میلیون تومان در بازار ایران به فروش برسد، این روزها بین ٩ تا ١٠‌میلیون قیمت‌گذاری می‌شود.
مغازه‌دارها بی‌تقصیرند
اما درحالی قیمت موبایل و لپ‌تاپ این روزها لحظه‌ای تغییر می‌کند که رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران کسبه بازار را در گرانی‌های اخیر بی‌تقصیر می‌داند. آن‌گونه که میرمهدی توضیح می‌دهد: واردکنندگان حتی دیگر حاضر به فروش محصولات خود به کسبه بازار نیستند و بسیاری از واحدهای صنفی دیگر گوشی برای فروش ندارند.
آن‌گونه که این فعال صنفی توضیح می‌دهد: عرضه محصولات IT و ICT این روزها قطره‌چکانی شده است. به‌طوری که مغازه‌داران بعد از فاکتورکردن گوشی موبایل به شرکت‌های وارد‌کننده اعلام می‌کنند و گوشی درخواستی آنها با پیک برایشان ارسال می‌شود. این درحالی است که پیش از این واردکنندگان گوشی‌های خود را به صورت امانی در اختیار مغازه‌داران قرار می‌دادند و پول آنها را ٣ماه بعد می‌گرفتند.
به گفته میرمهدی، تقاضا در بازار این روزها بشدت کاهش پیدا کرده و جز افرادی که نیاز واقعی دارند، خریدی نمی‌کند. رکود به قدری است که درآمد واحدهای صنفی بیشتر از محل فروش لوازم جانبی موبایل است.
خریداران زیاندیده چه کار کنند؟
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر دهه شصتی روحانی ادعای واردکنندگان موبایل را رد کرده و گفته است؛ دولت سعی دارد کالاهای مرتبط با فناوری مثل موبایل، لپ‌تاپ، کامپیوتر و... را ارزان کند و به همین دلیل ارز ٤٢٠٠ تومانی را برخلاف ادعای واردکنندگان پرداخت کرده است. بنابراین تمام مشتریان زیاندیده بازار موبایل می‌توانند شکایت کنند و مبلغ اضافه را پس بگیرند.
او می‌گوید: قیمت بین‌المللی گوشی‌های تلفن‌همراه مشخص است و می‌توان از طریق ضرب آن در قیمت ارز مبادله‌ای، قیمت آن را مشخص کرد و اگر بیش از آن خریدند، به سازمان تعزیرات مراجعه و شکایت کنند.
به گفته آذری‌جهرمی، مردم می‌توانند متوجه شوند برای خرید گوشی‌شان دلار ٤٢٠٠ تومانی اختصاص داده شده یا نه؟ اگر جواب بله باشد و مشتری گوشی را گران خریده باشد، می‌تواند از طریق سامانه ١٢٤ یا تعزیرات زیان خود را جبران کنند و برای خریدهای آتی می‌توانند از نحوه واردات گوشی مطلع شوند.
کسانی که گوشی‌ها را گران خریدند، در سامانه ثبت تلفن‌همراه با کد دستوری ستاره ٧٧٧٧ مربع، به‌ زودی گزینه‌ای قرار داده می‌شود که از طریق آن مردم می‌توانند با استعلام شماره سریال گوشی همراه خود مطلع شوند که آیا گوشی‌ای را که خریداری کردند، ارز ٤٢٠٠تومانی به آن تخصیص پیدا کرده بود یا خیر. این سامانه در همین هفته در دسترس عموم قرار می‌گیرد و توسط سازوکاری، کسانی که گوشی‌های تلفن‌همراه را وارد کشور کردند، ردیابی خواهند شد که با چه‌ قیمتی در شبکه‌های توزیع و نهایی قرار گرفته است و تخلفاتی که کشف شود، به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت اقتصادی بازار Store قیمت ارز دلار شهروند موبایل شکایت اعتراض عکس زن حوادث مرد جوان پسر دختر قتل لباس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۷۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نخستین موبایل‌های دوربین‌دار جهان

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین گوشی دوربین دار تجاری جهان، کیوسرا ویژوال فون وی‌پی-۲۱۰ نام داشت که در ماه مه سال ۱۹۹۹ در ژاپن عرضه شد.

این گوشی موبایل که در آن زمان به تلفن تصویری سیار معروف شده بود، یک دوربین در جلو داشت.

کیوسرا ویژوال فون وی‌پی-۲۱۰

این دستگاه تا ۲۰ تصویر دیجیتال با فرمت JPEG را ذخیره می‌کرد که می‌توانستند از طریق ایمیل فرستاده شوند، یا اینکه گوشی می‌توانست تا دو تصویر در ثانیه از طریق شبکه سلولی ژاپن ارسال کند.

بیشتر بخوانید:

راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل

گوشی سامسونگ SCH-V۲۰۰ که در ژوئن ۲۰۰۰ در کره جنوبی عرضه شد، نیز یکی از اولین تلفن‌ها با دوربین داخلی بود. این گوشی دارای نمایشگر TFT مایع کریستال (LCD) بود و تا ۲۰ عکس دیجیتال با وضوح ۳۵۰,۰۰۰ پیکسل را ذخیره می‌کرد. با این حال، این گوشی نمی‌توانست تصویر حاصل را از طریق تلفن ارسال کند، بلکه برای دسترسی به عکس‌ها نیاز به اتصال به کامپیوتر داشت.

سامسونگ SCH-V۲۰۰

نخستین گوشی دوربین دار عرضه شده به بازار عمومی، J-SH۰۴ شرکت شارپ بود که در نوامبر ۲۰۰۰ در ژاپن به فروش رسید. این گوشی قادر به ارسال فوری تصاویر از طریق تلفن همراه و ارتباطات سلولی بود.

شارپ J-SH۰۴

کد خبر 841079 برچسب‌ها عکس - عکاس شرکت سامسونگ ژاپن تکنولوژی (فناوری) - دیجیتال موبایل

دیگر خبرها

  • معرفی نخستین موبایل‌های دوربین‌دار جهان
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۹ فروردین ۱۴۰۳/ نمای جدید از بازار موبایل
  • آشنایی با ابزار تعمیرات موبایل
  • فضای بازار در قم برای گران فروشان باید ناامن شود
  • راه‌های افزایش طول عمر باتری موبایل
  • برای خرید بهترین گوشی میان‌رده بازار چقدر باید هزینه کرد؟
  • ترفندهای افزایش سرعت اینترنت موبایل
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۷ فروردین ۱۴۰۳/ بودجه مورد نیاز برای خرید بهترین میان‌رده بازار
  • آیا ما عمر باتری را فدای شارژ سریع در گوشی های موبایل کرده‌ایم؟
  • پرفروش‌ ترین گوشی شیائومی + دانلود لیست قیمت جدیدترین و ارزان‌ترین موبایل امروز(۷ فروردین)