Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - کارشناسان و صاحب نظران جشنواره فرهنگ و هنر اقوام مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای در سطح ملی 2 ضرورت مورد نیاز برای تداوم فعالیت این جشنواره در سال های آینده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی از دوم تا چهارم تیر ماه به میزبانی سنندج برگزار شد و کارشناسان و صاحب نظران این حوزه بر این باورند که مخاطب شناسی و تعیین ردیف بودجه ای می تواند زمینه را برای افزایش کیفیت جشنواره و تداوم فعالیت سالانه آن موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حاشیه برگزاری این جشنواره تعدادی از مهمانان داخلی و گروه های دعوت شده به این جشنواره در حوزه موسیقی محلی با خبرنگاران ایرنا گفت و گوی اختصاصی انجام دادند.
دبیر کمیته فنی و عضو گروه خوشنوایان سنندج گفت: یکی از ضروریات این جشنواره مخاطب شناسی و توجه به کیفیت اجرای گروه های دعوت شده به جشنواره به جای کمیت است.
صابر نظرگاهی اظهار داشت: حمایت های مالی و پشتیبانی زمینه را فراهم می کند تا گروه هایی برتر در حوزه های مختلف در جشنواره حضور موثری داشته باشند.
وی اضافه کرد: این جشنواره فرصتی فراهم کرد تا گروه های موسیقی از نواحی مختلف کشور در مکانی در کنار هم جمع شوند و تبادل نظر کنند.
نظرگاهی یادآور شد: برخی از هنرمندان که در سازهایی مانند کمانچه تخصص دارند با حضورشان در جشنواره زمینه برای آشنایی هنرمندان جوان با آنها فراهم می شود و آنها می توانند از این تجربیات استفاده کنند.
وی افزود: با برگزاری سه دوره این جشنواره باید کم کم مخاطب شناسی نیز انجام شود و فرهنگ گوش دادن و شنیدن موسیقی به صورت تخصصی در بین مردم نهادینه شود.
نظرگاهی با اشاره به اجرای گروه های جشنواره سوم اظهار داشت: اجرای گروه های این دوره حرفه ای و بسیار عالی بود و استقبال ها از آن بسیار خوب بود.
استاد صابر نظرگاهی از صاحب نظران موسیقی محلی و دانش آموخته رشته سازهای ایرانی است که 35 سال در بخش موسیقی فعالیت می کند.

** تعیین ردیف بودجه ای برای جشنواره ضروری است
سرپرست گروه آوای موج بوشهر گفت: با توجه به اینکه فعالیت در بخش فرهنگی نیازمند بودجه و اعتبارات ویژه بوده و لازم است ردیف بودجه ای در سطح ملی برای جشنواره تعیین شود.
علیرضا رمضانی اظهار داشت: این جشنواره دارای دبیرخانه دایمی و با حضور اقوام مختلف برگزار می شود و لازم است از اعتبارات ملی برای آن هزینه شود.
وی افزود: این جشنواره فرصت مناسبی را برای حضور گروه های موسیقی فراهم می کنند و محققان و پژوهشگران می توانند در حاشیه ایین جشنواره به کارهای تحقیقی هم بپردازند.
رمضانی که مولف کتاب قوم کُرد شبانکاره در ایران نیز است، تاکید کرد: قبل از برگزاری جشنوار اقوام فراخوان داده شود و پژوهشگران آثار تحقیقی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی یادآور شد: در هر دور جشنواره می توان مجموعه مقالات نیز چاپ و در اختیار کسانی که نتوانستند در جشنواره حضضور پیدا کردند قرار بگیرد.
رمضانی گفت: لازم است دعوت ها برای جشنواره به صورت تخصصی صورت گیرد و اصحاب هنر حضور پر رنگ تری در این جشنواره داشته باشند.
وی اضافه کرد: کردستان از توانمندی خاصی در زمینه نیروی متخصص، غنی موسیقی محلی، مخاطبان آشنا و علاقمند به موسیقی برخوردار است و می تواند میزبان خوبی برای این جشنواره باشد.
سرپرست گروه اواج موج بوشهر گفت: لازم است بانک اطلاعاتی موسیقی محلی کردستان راه اندازی شود و در حاشیه جشنواره اقوام، نمایشگاه کتاب با موضوع موسیقی و سازهای سنتی برپا شود.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور و 35 غرفه صنایع دستی از 25 استان کردستان به مدت سه روز در سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی حضور داشتند که گروه های موسیقی این جشنواره اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان بودند.
مجوز اصلی این جشنواره که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
در جشنواره دوم نیز 21 تا 23 اردیبهشت 95 برگزار شد، در بخش موسیقی 19 استان کشور با 21 گروه و یک گروه ویژه ارکستر موسیقی سلیمانیه عراق و در بخش صنایع دستی نیز 40 غرفه از صنایع داری (قالی و گلیم) از استان ها مختلف حضور داشتند.
/9102/3020

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۷۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟

در گزارشی جداول بودجه ۱۴۰۳ را مرور شده است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش بودجه نهادهای زیر نظر ریاست‌جمهوری مورد واکاوی قرار گرفته است که در ادامه می خوانید.

 

در بخش هزینه‌ها، طبق سنت، نخستین ردیف بودجه مربوط است به نهاد ریاست‌جمهوری؛ مجموعه‌ای که از دفتر رییس‌جمهوری گرفته تا معاونت‌ها ذیل نهاد ریاست‌جمهوری هستند. بودجه نهاد ریاست‌جمهوری طبق جدول شماره ۷ که اعتبارات دستگاه‌ها، مصوب ۱۴۰۲ و پیشنهادی ۱۴۰۳ را قید کرده، برای امسال ۶ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ در حالی که طبق همین جدول، سال گذشته ۳ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان بودجه مصوب شده بود. به عبارت دیگر رقمی حدود ۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۸۶درصد به بودجه ریاست‌جمهوری افزوده شده است.

عمده این افزایش بودجه مربوط می‌شود به «معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری»؛ درحالی که طبق همین جدول ۷، این معاونت سال گذشته ذیل نهاد، بودجه‌ای نداشته است، امسال بودجه‌ای معادل یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این افزایش هنگفت و چشم‌گیر زمانی قابل تامل می‌شود که سال ۱۴۰۳ منتهی می‌شود به بهار ۱۴۰۴ که انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار می‌شود.

«شورای اطلاع‌رسانی دولت» که قاعدتا ذیل ردیف نهاد ریاست‌جمهوری دخل و خرج خود را دریافت می‌کند، در جدول ۹ که مربوط به ردیف‌های متفرقه (دایمی یا موقت) می‌شوند نیز جای گرفته است؛ رقم پیشنهادی دولت برای بازوی اصلی رسانه‌ای خود، که در ردیف‌های «متفرقه» آمده، ۲۰۰ میلیارد تومان است؛ این درحالی است که شورای اطلاع‌رسانی دولت به عنوان زیرمجموعه نهاد ریاست‌جمهوری بودجه‌اش از محل بودجه ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • سهم «اوج» و «سراج» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • تعیین تکلیف ۱۸ هزار و ۸۳۵ ردیف کالا در حوزه گمرکات و اموال تملیکی
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد