Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@00:44:53 GMT

حاشیه نشینی برخاسته از توسعه ناهمگون اجتماعی

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۹۰۹۹

حاشیه نشینی برخاسته از توسعه ناهمگون اجتماعی

تهران- ایرنا- حاشیه نشینی بر اثر توسعه ناهمگون، جاذبه های شهری، بیکاری و مهاجرت گسترده از روستاها به کلان شهرها به وجود می آید که خاستگاه اصلی آسیب های اجتماعی به شمار می رود و ادامه روند آن جامعه را با بحران های فراوانی روبرو می سازد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «توسعه ناپایدار جمعیتی مهمترین عامل پدیدآورنده حاشیه نشینی، اعتیاد به مواد مخدر بزرگترین آسیب اجتماعی و شهید بهشتی؛ مبارزی با تدبیر و آگاه به مسایل روز» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی است که مطبوعات امروز (چهارشنبه) به آنها پرداخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**توسعه ناپایدار جمعیتی مهمترین عامل پدیدآورنده حاشیه نشینی
افزایش مهاجرت به طرف شهرها توسعه شهری را نامتوازن و خطرهای توسعه ناپایدار را بیشتر می کند و این بارگذاری جمعیتی بیشتر بر این شهرها به گسترش پدیده حاشیه نشینی منجر می شود و گسترش این پدیده برابر با افزایش آسیب های اجتماعی خواهد بود. متولیان و مسوولان امر باید این مناطق را ساماندهی کنند و وظیفه ساماندهی به این اقشار را بر عهده بگیرند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «چند روایت تلخ از حاشیه‌های ورامین و قرچک» نوشت: گل‌تپه یکی از محلات حاشیه‌ای شهر ورامین است. قرچک ورامین هم کم ندارد از این محلات حاشیه‌ای اما گل تپه چیز دیگری است. ظهر گرم تابستان است و آفتاب تند و سوزانی روی سرمان می‌تابد. تصمیم دارم با کمک فعالان محلی، سری به این محلات پرمشکل بزنم. محله گل تپه یا آن طور که روی تابلوی ورودی‌اش خورده، «شهرک مدرس» یک منطقه مسکونی است با کوچه‌های پیچ در پیچ و باریک. بساط شنبه بازار محلی درحال جمع شدن است که به محله می‌رسم. غرفه‌های لباس، پلاستیک و میوه...

آن سوی شهرک، یک منطقه نسبتاً وسیع بیابانی می‌بینی که درانتهایش پلی قرار دارد که به ریل راه‌آهن متصل می‌شود. تعدادی معتاد روی پل و عده‌ای هم زیرش نشسته‌اند. محلی‌ها می‌گویند تازه الان که ظهر است، شب که بیایید می‌بینید چه خبر است. کوچه باریکی را نشانم می‌دهند: «کوچه نامردا اینجاست.»
وارد کوچه می‌شوم؛ کوچه‌ای پیچ در پیچ که به پس کوچه‌های متعدد منتهی می‌شود. موتور سوارها درحال مانور دادن هستند. همراهم چند نفری را نشانم می‌دهد که درحال خرید و فروش موادند. بچه‌های کوچک این سو و آن سو بازی می‌کنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: پیرمردی که سال‌هاست در این محله زندگی می‌کند دستش را زیر چانه می‌زند. طوری که انگار دارد یک داستان مهیج را مرورمی‌کند: «خانمی بود هر روز می‌آمد از این محله مواد می‌خرید، شاید روزی چند بار. یک بار پول نداشت؛ زن بیچاره را حسابی کتک زدند، می‌خواستند بیندازندش زیر ماشین. از آن وقت اسم کوچه شد، کوچه نامردا. البته همیشه پول موادش را بموقع می‌داد، فقط همان یک بار...» یکی از محلی‌ها می‌گوید: «اما فکر نکنی همه اینجا نامردندها! کلی خانواده اینجا زندگی می‌کنند و کلی مرد هم اینجا پیدا می‌شود، کلی آدم پدر و مادردار. ولی معروف شده دیگر. بد و خوب همه جا پیدا می‌شود. الان خیلی بهتر شده، قبلاً سر دلالی مواد قمه و چاقو می‌کشیدند. الان دیگر فرق کرده، امنیت بهتر شده. باور کن روزی صد هزار نفر از دورترین دهات کوره‌ها می‌آمدند کوچه نامردا مواد بخرند. الان اصلاً اینجوری نیست. بالاخره اسم‌مان این طوری دررفته؛ کلانتری و پلیس هم به اینجا می‌گویند کوچه نامردا!» یکی دیگر از اهالی محل می‌گوید: «خیلی‌ها که می‌آیند اینجا زندگی کنند سلامتند. یعنی اهل این جور برنامه‌ها نیستند ولی بعد می‌بینند خرید و فرش مواد سود خوبی دارد و آن‌ موقع آنها هم می‌افتند توی مواد.»

روزنامه «آرمان» با درج عنوان« حاشیه‌شهرها منبع بروز انواع آسیب‌ها » می نویسد: حاشیه‌نشینی و پیامدهای آن از بزرگ‌ترین معضلات شهری در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود. این امر ضرورت توجه و کنترل وضعیت حاشیه ‌نشینی و جلوگیری از گسترش بی‌رویه آن را نشان می‌دهد. برخی حاشیه ‌نشینی را ناظر بر محل اسکان بخشی از جمعیت شهری در جهان سوم می‌دانند که خارج از بازار رسمی زمین، مسکن و بر پایه قواعد و اصول‌ خاص خود از طرف ساکنان این گونه مکان‌ها ساخته شده است. بعضی کارشناسان نیز بر این باورند که این مقوله، خانوارها و افرادی را در بردارد که در محدوده اقتصادی و اجتماعی شهر ساکن هستند، اما جذب اقتصاد و اجتماع شهر نشده‌اند و در حاشیه فعالیت‌های زندگی مردم شهرنشین قرار دارند.وجود نابرابری، ساختار نامناسب شغلی، نبود تسهیلات خدماتی و بهداشتی، مسکن نامناسب، پایین‌بودن سرمایه فرهنگی، ضعف امنیت و ... از معضلات نواحی حاشیه‌نشین به شمار می رود که آن را به بستری برای پیدایش و اشاعه آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: حاشیه نشینی پدیده مدرنی به شمار می‌رود که بر پایه «تئوری مرکز و پیرامون» در حاشیه شهرهای بزرگ، مرکزی و شهرهای نیمه پیرامونی شکل می‌گیرد. یکی از مهم ترین عوامل شکل‌گیری این معضل، ساختار نامناسب اقتصادی است. این ساختار به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که میزان درآمد در نقاط مرکز بیشتر از نقاط نیمه پیرامونی خواهد بود و به تدریج مهاجرت پدید می‌آید و افراد از شهرهای کوچک و روستاها به طرف شهرها و کلانشهرها مهاجرت می‌کنند. به این شکل مناطق حاشیه‌نشین با امکانات کم و هزینه پایین، بافتی را تشکیل می‌دهند که در مرحله نخست مهاجر و در مرحله دوم افراد کم درآمد و فقیر هستند که در برابر تورم‌های شدید شهری مقاومت کافی ندارند و در جابجایی‌های سکونتی به مناطق حاشیه‌ای رانده می‌شوند.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «حاشیه نشینانی که دیده نمی شوند» به گفت وگو با رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: یک ‌پنجم جمعیت کشور حاشیه نشین هستند و آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در حال گسترش است؛ حاشیه نشینان جزو ضعیف و فقیرترین اقشار شهر و روستا هستند و به دلیل کمبود امکانات شهری و روستایی به حاشیه نشینی روی آورده اند. به دلیل فقر، آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، قاچاق کودکان و اعضای بدن، طلاق، کودک‌آزاری، قاچاق خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی در این مناطق نسبت به سایر مناطق بیشتر شیوع دارد و متاسفانه به دلیل نبود عزم جدی، یکپارچگی و مدیریت واحد هنوز گامی جدی برای مدیریت معضل و آسیب حاشیه نشینی برداشته نشده است.

در ادامه این گفت وگو آمده است: اغلب کشورهای دنیا برای مبارزه با آسیب های اجتماعی برنامه مدون داشته و بودجه‌های ویژه‌ای را اختصاص می دهند اما متاسفانه مسئولان ایران نه تنها برنامه مدونی ندارند بلکه عنوان حاشیه نشینی را تغییر و از آن به عنوان سکونتگاه های غیررسمی یاد می کنند؛ این در حالی بوده که این تعبیر از لحاظ حقوقی دارای ایراد است. وزارت کشور در حالی در مبارزه با آسیب ها تعلل می کند که تعداد حاشیه نشینان روز به روز در حال افزایش است. حاشیه نشینی علت است نه معلول؛ می طلبد بودجه و کمک‌های ویژه‌ای برای مبارزه با حاشیه نشینی پیش بینی شود.

** اعتیاد به مواد مخدر بزرگترین آسیب اجتماعی
اعتیاد به مواد مخدر از مهم‌ترین مشکـلات و معضل های اجتـماعی، اقتصادی و بهـداشتـی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب و سبب رکود اجتماعی در زمینه‌‏های مختلف می‌شود. اعتیاد به ‌عنوان یک آسیب اجتماعی، که به راحتی ریشه‌کن نخواهد شد، اما با تدبیر و تلاش حداقل می‏توان آن را کنترل کرد.

روزنامه «اطلاعات» با درج گزارشی با عنوان «اعتیاد؛ خاستگاه خرده‌فرهنگ‌های ناهنجار» می نویسد: مجید 30 ساله، 12 سال است که اعتیاد دارد. در پارکی در مرکز تهران نشسته و منتظر «ساقی» مواد است. دلیل اعتیاد خود را خودنمایی در میان دوستان عنوان می‌کند و می‌گوید: سنی نداشتم، بچه محسوب می‌شدم و چون آدم خجالتی و کم حرفی بودم، در جمع جایگاهی نداشتم. یک بار در یک جمع دوستانه، حشیش کشیدم و از آن روز تا حالا انواع مواد را مصرف کرده‌ام. حالا چند سالی است کلافه‌ام و نمی‌دانم چه کار باید بکنم. همه زندگیم تحت‌الشعاع اعتیادم قرار گرفته. وی با اعلام اینکه از صمیم قلب دوست دارد مواد را برای همیشه ترک کند، می‌افزاید: نمی‌توانم. می‌ترسم. کسی که صحبت از ترک می‌کند، درد خماری نکشیده!‏

در ادامه این گزارش می خوانیم: ترس از ترک اعتیاد را می‌توان در گفته‌های همه معتادان دید. ریشه این ترس، دردهای خماری و احساس ناتوانی در برابر نیاز بدن است.‏ بسیاری از معتادان حداقل یک بار سابقه ترک اجباری یا اختیاری دارند. به کمپ‌های ترک رفته‌اند یا خانواده و دوستان آنها را به زور فرستاده‌اند. این افراد عموما پس از مدتی، دوباره به سمت مواد روی آورده‌اند و این خود احساس ناتوانی را بیشتر در ذهن آنها حک کرده است. ‏ علت ناتوانی در ترک، ناتوانی در ترک عادت است. به عبارتی، در بسیاری از موارد، فرد معتاد از نظر جسمی 'پاک' می‌شود، اما از نظر ذهنی نیازش به مواد مخدر از میان نمی‌رود.‏ در سال‌های اخیر، انجمن‌های 'معتادان بدون نام' که به اختصار ‏NA‏ خوانده می‌شوند در سراسر جهان، با استفاده از روش‌های دقیق و با برنامه ریزی، توانسته‌اند ذهن و روح بسیاری از بیماران معتاد را از نیاز به مواد بشویند.

روزنامه «فرهیختگان» با انتخاب مطلبی با عنوان «مبارزه یا مماشات؟!» به گفت وگو با کارشناسان این حوزه پرداخت و نوشت: براساس آمار اعلامی از سوی مراجع رسمی (ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری) حدود دومیلیون و 808 هزار معتاد در کشور وجود دارد که اغلب آنها به «تریاک» اعتیاد دارند.با توجه به این آمار باید ببینیم اگر مواد مخدر را به‌عنوان یک معضل اجتماعی یا بیماری در نظر بگیریم و اعتیاد به موادمخدر را به‌عنوان یک جرم بدانیم حال باید ببینیم که فرد معتاد مجرم است یا خیر؟در قانون آمده است که یک بار، دو بار به‌ فرد معتاد به‌عنوان بیمار نگاه می‌شود، ولی بار سوم باید به‌عنوان مجرم به او نگاه کرد. یکی از دغدغه‌های سیستم‌های قضایی، انتظامی و همچنین کارشناسان قضایی مبارزه با مواد مخدر کاهش میزان مجازات جرائم مواد مخدر است و در همین راستا پلیس برای همکاری با مجلس در جهت ارائه نظرات تخصصی در حوزه مبارزه با مواد مخدر که می‌تواند نمایندگان مجلس را در راستای تدوین قانون در این حوزه مساعدت کند، آمادگی دارد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: مقایسه میزان مصرف و وجود موادمخدر در ایران با کشورهای غربی و سایر کشورها مقایسه درستی نیست، چراکه آنها هم‌مرز کشور‌های افغانستان و پاکستان نیستند، ایران تقریبا دوهزار کیلومتر مرز مشترک با این دو کشور دارد که از نظر اقتصادی به‌صرفه‌ترین مسیر قاچاق مواد مخدر به سمت کشورهای اروپایی و آمریکایی است؛ قاچاقچیان مواد مخدر از این مسیر به هیچ عنوان صرف‌نظر نمی‌کنند. ریشه اصلی کار مبارزه با مواد مخدر کار فرهنگی است که متاسفانه تا به حال در حوزه‌های مختلف فراموش شده است. نمی‌توان گفت تمام افرادی که معتاد می‌شوند یا سراغ اعتیاد می‌روند بیکار هستند، برخی معتادان‌مان در جامعه کارگری و بخشی در بین دانشجویان و دانش‌آموزان است. بخشی از اعتیادها در جامعه زنان به خاطر تبلیغات اغواگرانه کاهش وزن، کرم‌های پوست و زیبایی است که در غالب همین مسائل، روانگردان‌ها را به خورد جمعیت زنان می‌دهند و البته ذکر این نکته ضروی است که اعتیاد تنها مربوط به قشر متوسط و کم درآمد جامعه نیست و در بین قشر مرفع و تحصیلکرده جامعه نیز رسوخ کرده است.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «لزوم نهادینه شدن مقبولیت اجتماعی بهبودیافتگان در جامعه» به گفت وگو با علی زندی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پرداخت و نوشت: خانواده مهمترین و پررنگ ترین رکن در سلامت روحی و جسمی فرزندان است. وی ضمن تاکید نقش موثر خانواده و دوستان در گرایش به مواد مخدر افزود: پیشنهاد مصرف مواد ارتباط مستقیمی با ارضای حس کنجکاوی، کمبود اوقات فراغت و بی توجهی خانواده به فرزندان دارد. آمارها حاکی از آن است که 63 درصد جمعیت معتادان را شاغلان تشکیل می دهند. اکنون 13 هزار و 700 نفر در این مراکز از خدمات درمانی استفاده می‌کنند. از توفیقات بزرگ استان این است که بیش از 80 درصد از مراکز ترک اعتیاد توسط مردم و سازمان‌های مردم نهاد مدیریت می‌شود.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: در بهترین وضع تنها 20 درصد معتادان پایدار و پاک باقی می مانند و80 درصد معتادان پس از ترک دچار لغزش مجدد می شوند. این یک آسیب جدی است که تا محقق نشود نخواهیم توانست موفق شویم. باید نگاه جامعه به آنان تغییر کند والا اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر دچار چالش جدی می‌شود. هیچ نهاد دولتی و دستگاه اجرایی به تنهایی نمی‌تواند در حوزه مواد مخدر فعالیت کند. باید کمک شود تا ورود خیران به این عرصه و مبارزه با پدیده شوم اعتیاد را پررنگ‌تر کنیم.

** شهید بهشتی؛ مبارزی با تدبیر و آگاه به مسایل روز
هفتم تیر سالروز شهادت شهید بهشتی است، مبارزی با تدبیر که با آگاهی کامل از مسایل روز، همراه راستین انقلاب نوپای ایران در مسیر رسیدن به عدالت شد و کوشید ارزش های انسانی و اسلامی را در جامعه نهادینه کند. شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حکمی از طرف امام خمینی(ره) ریاست قوه قضاییه و دیوانعالی کشور را برعهده گرفت و با عضویت در شورای موقت ریاست جمهوری به ایفای وظایف مهم خود برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی پرداخت.

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «میثاق با خردورزی همگانی»به گفت وگو با فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و نوشت: شهید بهشتی، قویاً بر این باور هستند که به مرور و با پیشرفت علم و فناوری استنباط‌های کارآمدتر از دین خدا امکانپذیر می‌شود و دوم اینکه قانون اساسی بر اساس شناختی است که ما تا آن روز از بایسته‌های توسعه ایران داشته‌ایم، به رشته تحریر درآمده است، پس اگر شرایط ایران تغییر کرد طبیعتاً فهم ما از نیازهای مقتضی زمان برای کشورمان نیز تغییر خواهد کرد. تحت این دو چارچوب، قانون اساسی باید به شکل مناسب بازنگری شود. به‌ نظر من، قانون اساسی مصوب 1358 بزرگترین میراث اندیشه‌ای مسلمان‌ها در تاریخ اسلام برای عینیت بخشیدن به جامعه آرمانی مورد نظر خداوند است؛ منتهی همان‌طور که شهید بهشتی در کتاب «مبانی نظری قانون اساسی» مطرح کردند، نباید حتی قانون اساسی را با همه‌ کیفیتی که دارد، مطلق انگاشت. چون به‌هر حال، قانون اساسی یک محصول بشری است که با تکیه بر استنباط‌های فقیهان و غیرفقیهانی که در آن زمان جزو خبرگان بوده‌اند، تصویب شده است.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: معتقدم، یکی از مصداق‌ها و تجلی‌های عینی یک برنامه اصولی برای حرکت به سمت توسعه عادلانه، بازگشتن به قانون اساسی است. آیت‌الله شهید دکتر بهشتی به شکل منحصر به فردی ساز و کارهای عملیاتی شدن و عینیت‌بخشی به «توسعه عادلانه» را در قانون اساسی پیش‌بینی کرده‌اند و ایران در این زمینه در میان کشورهای در حال توسعه، پیشگام است؛ چرا که در قانون اساسی آن حتی مسأله بنیان‌های محیط زیستی توسعه پایدار در کنار بنیان‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی توسعه پایدار توأمان مورد توجه قرار گرفته است. اما متأسفانه ما با قانون اساسی برخورد ابزاری کردیم و بر این باورم که بازگشت به موازین آن در حیطه اقتصادی بسیار می‌تواند برای ما نجاتبخش و راهگشا باشد.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان « وجوه توسعه در اندیشه شهید بهشتی» می نویسد: در این سالها به گونه‌ای سنتی و کلیشه‌ای در یک دوره زمانی محدود، از چند روز مانده به هفتم تیر تا روز شهادت ایشان و 72 تن از یاران صدیق انقلاب اسلامی، ذکری از مناقب شهیدبهشتی و اوصاف و سوابق ایشان و سلیقه‌های مدیریتی و نقشی که سید‌الشهدای انقلاب اسلامی در اداره مجلس خبرگان و معماری قانون‌اساسی داشته‌اند، در کنار اوصافی همچون وقت‌شناسی، نظم و توان مدیریتی استثنایی ایشان به‌میان می‌آید و باز منتظر می‌مانیم تا سالی دیگر و مروری دیگر بر آنچه گفته شد! اما هنگامی که نگاهی به مجموعه ذخیره دانایی بازمانده از شهیدبهشتی می‌اندازم، نمی‌توانم دریغ و تأسف عمیق خود را پنهان کنم که داریم از چه دریایی چه توشه‌ای می‌گیریم و چگونه؟! سطح ظرفیت‌ها، صلاحیت‌ها و ذخیره دانایی باقی‌مانده از شهیدبهشتی هنگامی که با میزان توشه‌گیری جامعه از آن ذخیره دانایی مقایسه می‌شود، بدون تردید قلب هر انسان منصف و آزاداندیش و توسعه‌خواه ایرانی را به‌درد می‌آورد و از این‌رو به نظر می‌رسد که باید طور دیگر دید.

در ادامه این گزارش آمده است: شهید بهشتی برای آنکه بر نقش عنصر عمل و اجرا در جهان‌بینی اسلامی و جایگاه منحصربه‌فرد و استثنایی آن تأکید کرده باشند، استدلال‌ها و استناداتی را مطرح می‌کنند که برخی از آنها به‌واقع تکان‌دهنده و راهگشاست. برای مثال در کتاب «سه گونه اسلام» ضمن تأکید بر ضرورت ریشه‌دارشدن فرهنگ خودسازی در میان مسلمانان و ضرورت مرزبندی شفاف و آشکار میان خودسازی خانقاهی و خودسازی اسلامی، تصریح می‌کند مارکس انسان را فرزند کار و عمل معرفی می‌کند و قبل از او هگل نیز با ایده‌آلیسم خویش چنین کرد؛ ولی اسلام فراتر و جامع‌تر از همه، انسان را ساختة عمل معرفی می‌کند و این موضوع در روایات اسلامی مکرر گفته شده است. این طرز تلقی درباره نحوه تعامل علم و عمل و ایمان با عمل صالح، امروز با طبقه‌بندی کل معرفت بشری به دو گروه عمدة دانش‌های آشکار و دانش‌های ضمنی و تفکیک ضرایب اهمیت آنها، جایگاهی بس رفیع در تبیین توسعه و توسعه‌نیافتگی پیدا کرده است.

روزنامه «صبح نو» در گزارشی با عنوان «مرد در سایه انقلاب» نوشت: شهید مظلوم دکتر بهشتی از چهره‌های درخشان فکری و سیاسی بود که انقلاب اسلامی به تاریخ اسلام هدیه کرده است. عظمت شهید مظلوم بهشتی در این است که از یک سو همواره بر لزوم تشکیلات تاکید ورزیده و در جهت تحقق آن کوشیده است چرا که از قرن‌ها پیش نیروهای اسلامی فاقد تشکیلات منسجم بودند و از همین ناحیه ضربه‌های خوف ناک و مهلکی را متحمل بودند، و از سوی دیگر انقلاب را از انحراف و توقف مصون نگه داشت.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شهید مظلوم دکتر بهشتی را می‌توان یکی از معماران بزرگ تجدید بنای تفکر انقلابی و تشکیلاتی انقلاب اسلامی ایران به شمار آورد زیرا که در زیر لوای رهبری امام امت به هدایت انقلاب در جهت اسلام پرداخت و آن را از انحراف و انزوا یا توقف و رکود محفوظ داشت و در همین راه سرانجام خون پاکش در تداوم بخشیدن به انقلاب و رسواکردن چهره اهریمنان و منافقان بر خاک ریخته است. شهید بهشتی طراح عمده انقلاب و خط امام بود وی در اکثر موارد در به راه انداختن جریان‌های اصیل اسلامی پیشتاز بوده است. تا پیروزی انقلاب دکتر بهشتی در تحقق خواست‌های امام و خنثی ساختن مانورهای سازشگرانه لیبرال‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کرد. شهید دکتر بهشتی نقش مهمی در تأسیس مجلس خبرگان و حفظ اصالت آن داشت.

پژوهش**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي 6 تير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) ماجرای کم شدن لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت؛ مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!

محمود دینی بازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون که به تازگی مهمان برنامه برمودا با اجرای کامران نجف زاده بود خاطره جالبی از کم شدن لول‌های تریاک در پشت صحنه سریال خاطره انگیز آینه عبرت که در سال‌های پایانی دهه شصت پخش می‌شد را بازگو کرد.

موضوع اصلی این سریال مواد مخدر بود که در سال‌های ۶۷ تا ۷۰ به صورت هفتگی پخش می‌شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • (ویدئو) ماجرای کم شدن لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت؛ مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد