Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:06:23 GMT

خدايا اينجا باران نيايد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۸۹۱۴۴

خدايا اينجا باران نيايد

خبرگزاري آريا - شهرري - ايرنا- « بايد خدا خدا کنيم باران نيايد، اگر هم مي آيد اينجا نيايد، وقتي باران مي بارد صداي جرقه هاي برق مثل صداي هيولا مي ماند و بايد خيلي شانس بياوريم که باراني بيايد و ما هنوز زنده باشيم؛ نمي دانستيم خقوط فشار قوي برق چه تاثيري بر سلامت ما دارد».

اينها عبارت مشترک برخي ساکنان جنوب پايتخت است اما برخي از آنان درعين حال مي گويند: «ناچاريم، اگر کسي داشته باشد مگر اينجا زندگي مي کند؟ فرض که بدانيم زندگي زير اين هيولاهاي هوايي سرطان زاست،چکار مي توانيم بکنيم؟»
وقتي پاي صحبت ساکنان مي نشينيم ادامه مي دهند: در و ديوار هم اينجا برق دارد؛ دست به دستگيره در مي زنيم برق ما را مي گيرد، کابينت را باز مي کنيم، برق دارد، همه چيز انگار برق دارد؛ شب ها صداي ويز ويز جريان برق را براحتي مي شنويم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


« حالا تنها کاري که از دستمان بر مي آيد اين است که بنشينيم و دعا کنيم باران نيايد چون خطر واقعي آن موقع است، بارها هم گلايه ها را گفته ايم، رسانه ها نوشته اند اما هنوز اتفاقي نيافتاده است»؛ اين جمله ها واقعي و بخشي از دردل هاي ساکنان محله هاي جنوبي پايتخت است که در کنار دکل هاي فشار قوي برق زندگي مي کنند.
سابقه حضور ساکنان اين محدوده به بيش از 40 سال گذشته بر مي گردد و طي اين سال ها بر تعداد ساکنان اضافه شده است؛ اهالي از اقشار کم درآمد هستند و براساس آمار، اينک زندگي بيش از چهار هزار نفر از مردم با خطرات ناشي از برق گرفتگي، مشکلات و بيماري هاي زيادي در نتيجه زندگي زير دکل هاي فشار قوي برق جريان دارد.
زندگي بخشي از محدوده جنوب شهر تهران از شرق به غرب درحاشيه دکل هاي فشار قوي برق قرار گرفته است؛ بخشي از محله ها در محدوده شهرري و ديگر مناطق جنوبي شهر تهران قرار گرفته است.
مسئولان مي گويند بررسي هاي ميداني تاثير دکل هاي برق بر سلامت ساکنان را که در قالب بيماري هاي مختلف بروز کرده تاييد مي کند.
اين افراد براي ساخت محل سکونت مجوز ندارند، انشعاب هاي برق آنها هم قانوني و براساس استانداردها نيست، خودشان دوشاخه هاي سيم را روي شبکه انداخته اند و خطرها را به جان خريده اند تا بتوانند سهمشان را از دکل هايي که مثل هيولاهاي هوايي بالاي سرشان عبور مي کند اينچنين بردارند.
مديران شرکت برق اما مي گويند که جمع آوري انشعاب ها کار ساده اي نيست، تبعات سياسي به دنبال دارد و از طرفي ساماندهي شبکه هم بالاي 65 ميليارد ريال هزينه دارد.
** 1155 واحد مسکوني در محدوده دکل ها
مدير شرکت توزيع نيروي برق شهرستان ري در اين مورد گفت: اکنون يکهزار و 155 واحد مسکوني به طول سه و نيم کيلومتر در محدوده کابل هاي برق فشار قوي واقع شده است.
داود رحيمي اظهارداشت: 450 واحد مسکوني در محله ملک آباد به طول 600 متر، 610 واحد در شهرک علائين به طول يک و نيم کيلومتر، 40 واحد در ميدان خالقي به طول 200 متر، 50 واحد در بلوار قدس به طول 500 متر و پنج واحد در خيابان نوبهار به طول 200 متر در حريم اين کابل هاي فشار قوي قرار دارند.
وي با بيان اينکه بيش از چهار هزار نفر از ساکنان اين محلات درگير خطرات و مشکلات ناشي از کابل هاي برق قرار دارند، گفت: اين ساکنان در حريم خطوط 63 کيلوولت و 230 کيلو ولت قرار دارند.
ود در مورد رعايت محدوده قانوني اين خطوط نيز گفت: هشت متر در طرفين خطوط 63 کيلو ولت و 12 متر در طرفين خطوط 230 ولت، حريم و محدوده اين خطوط محسوب مي شود که هيچگونه سکونتي نبايد در اين محدوده انجام گيرد.
رحيمي يادآور شد: اين دکل‌ها و ولتاژ آنها زماني که فاصله ‌شان با خانه ‌هاي مسکوني کم باشد، مشکل‌آفرين است بويژه در زمان باراني بودن هوا که صداي ويز ويز دکل‌هاي نيز شنيده مي ‌شود.
وي گفت: تأثير اين امواج بر اعصاب، پاره شدن سيم‌هاي آن براثر عواملي مثل رعد و برق يا حوادث ديگر نيز براي ساختمان‌هاي اطراف خطرناک است و حوادث برق گرفتگي و خسارت به شبکه توزيع برق نيز از ديگر خطرات است.
اين مسئول افزود: 230 کيلوولت برق موجب بروز بيماري هاي خطرناکي مي شود که بي تاثير در سلامت انسان ها نيست.
وي افزود: همچنين واگذاري انشعاب برق به اين محدوده ها منع قانوني دارد، تمامي اين خانوارها از برق غيرمجاز استفاده مي کنند و اين مصرف بي رويه در فصل تابستان نيز بيشتر مي شود و خسارت زيادي را به توزيع نيروي برق منطقه وارد مي کند.
مدير شرکت توزيع نيروي برق شهرستان ري ادامه داد: از آنجاکه ساکنان اين محدوده ها از اقشار کمتر برخوردار جامعه محسوب مي شوند، جمع آوري اين انشعابات غيرمجاز تبعات سياسي دارد و به صلاح نيست.
وي گفت: بسياري از اين واحدهاي مسکوني فاقد سند هستند و بصورت غيرقانوني اين واحدها را ساخته اند و به دليل ضعف مديريتي در دولت هاي گذشته اکنون با اين مشکلات مواجه هستيم.
** 65 ميليارد ريال هزينه ساماندهي
مدير شرکت توزيع نيروي برق شهرستان ري درباره راهکارهاي حل مشکل معتقد است: تنها با کانال گذاري مي توان اين کابل ها را ساماندهي کرد.
وي ادامه داد: دو کيلومتر از اين کابل ها در محدوده جاده نظامي با هزينه 50 ميليارد ريال در دولت تدبير و اميد آزادسازي و کانال گذاري شده است و 400 انشعاب قانوني نيز در اين محدوده واگذار شد.
وي افزود: اکنون سه و نيم کيلومتر ديگر از اين خطوط شبکه باقي مانده است که 65 ميليارد ريال براي بازسازي آن نياز است.
اين مسئول ادامه داد: شهرداري و شرکت برق منطقه اي استان به عنوان متوليان ساماندهي اين خطوط بايد چاره انديشي کنند و اين مناطق را آزاد کنند.
رحيمي با بيان اينکه وزارت نيرو متولي توليد، انتقال و توزيع برق است، گفت: شرکت توزيع نيروي برق شهرستان ري تنها وظيفه انتقال و توزيع خطوط 20 کيلوولت به پايين را بر عهده دارد اين در حالي است که اين کابل هاي فشار قوي 63 و 230 کيلوولت هستند.
وي ادامه داد: تمامي فعاليت هاي عمراني خطوط انتقال بر عهده شرکت برق منطقه اي استان تهران است.
** کابل هاي سرطان زا
مهدي کيوان متخصص راديولوژي نيز در مورد خطرات ناشي از امواج الکترومغناطيسي کابل هاي برق فشار قوي معتقد است: اين امواج بر روي بدن انسان تاثير مي گذارد و برخي از سرطان ها مانند سرطان خون با نزديکي محل زندگي فرد با کابل هاي برق فشار قوي مرتبط است.
وي تصريح کرد: کابل هاي برق فشار قوي براي بدن انسان مضر هستند، لذا فاصله مناسب محل زندگي از کابل هاي برق فشار قوي بايد بيشتر از 300 متر باشد.
وي ادامه داد: آثار اين امواج کودکان و نوجوانان را بيش از هر گروه سني ديگري تهديد مي کند با توجه به اين که گلبول هاي سفيد و قرمز خون در سنين کودکي و نوجواني در حال رشد هستند، هرگونه جهش خوني مي تواند به بروز اختلالات خوني حتي انواع سرطان منجر شود.
اين متخصص راديولوژي ادامه داد: برخي دانشمندان وجود رابطه بين انواعي از ميدان هاي الکترومغناطيسي و سرطان خون در کودکان را تاييد و اعلام کرده اند کابل ها و دکل هاي برق فشار قوي مي توانند سبب بروز سرطان خون بويژه در کودکان شود.
** دولت و مجلس پيگيري مي کند
مسئولان مي گويند مشکل را در دست پيگيري دارند؛ فرماندار ويژه شهرستان ري در مورد اين مشکل گفت: بسياري از شهروندان ما در محدوده اين کابل ها زندگي مي کنند؛ بسياري از ساکنان اين محدوده ها دچار اختلالات جسمي و با مسائل بغرنجي مواجه هستند.
هدايت الله جمالي پور با بيان اينکه آمار دقيقي از افراد مبتلا به بيماري هاي ناشي از تاثير جريان الکترو مغناطيسي اين کابل ها جمع آوري نشده و در دسترس نيست، افزود: بررسي هاي ميداني ما حاکي از اين است که بيشتر خانواده ها با اين بيماري ها درگير هستند و اين کابل ها تاثير مستقيمي بر سلامت اين افراد دارد.
وي ادامه داد: اين سکونت گاهها در حدود 40 سال پيش شکل گرفته اند و شهرداري به عنوان متولي ساخت و ساز در حريم شهري نبايد اجازه ساخت و ساز غيرقانوني در گذشته را مي داد.
جمالي پور گفت: پيگيري هاي جدي از سوي فرمانداري در اين زمينه براي زيرزميني کردن اين خطوط انجام شده که شرکت توزيع برق استان به علت کمبود منابع مالي، اقدامي انجام نداده است.
وي ادامه داد: با بسياري از نمايندگان مجلس مذاکره کرده ايم و مقرر است مجلس از وزير نيرو بخواهد مشکل را هر چه زودتر بررسي و پيگيري کند.
معاون استاندار تهران ادامه داد: وزارت نيرو به عنوان متولي اصلي ساماندهي کابل هاي برق فشارقوي در اين زمينه بايد چاره جويي و هرچه زودتر اين کابل ها را ساماندهي کند.
وي افزود: هرچند دولت با مشکلات مالي زيادي مواجه است ولي خطرات ناشي از کابل هاي برق فشار قوي بسيار حياتي به نظر مي رسد و مطالبه بحق مردم است که بايد زودتر رسيدگي شود.
جمالي پور اظهار اميدواري کرد که با عزم جدي دولت و نمايندگان مجلس اين معضل در شهرري در آينده اي نزديک به سرانجام مطلوبي برسد.
خبرنگار ايرنا براي پيگيري موضوع از منظر شهرداري به سراغ مديران شهري رفت؛ شهردار منطقه 20 تهران نيز در اين مورد عنوان کرد: اين سکونت گاههاي غيرمجاز در اوايل انقلاب شکل گرفته اند و طي سال هاي اخير توسعه آنها کنترل شده است.
سيد احمد صفوي اظهارداشت: شهرداري تهران رايزني هاي لازم را در اين مورد با وزارت نيرو انجام داده و براي حل اين مشکل در شهرري اعلام آمادگي کرده است.
وي بيان کرد: مادامي که اين خطوط فشارقوي برق زيرزميني نشوند، ساماندهي اين سکونت گاهها هم امکان پذير نيست.
صفوي افزود: نبايد صورت مساله را پاک کرد، لازم است تمامي دستگاهها در کنار يکديگر براي حل اين مشکل تلاش کنند.
6003
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۸۹۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویر هولناک جدید از بقایای آتش‌سوزی در گیلان | اینجا دیگر ویرانه است!

به گزارش همشهری آنلاین، آتش‌سوزی در امامزاده ابراهیم شفت در استان گیلان ساعت ۱۲ شب آغاز شد و اطفای آن بامداد امروز ادامه داشت؛ منطقه ای که به ماسوله چوبی و شهرک چوبی مشهور است.

تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان | ۴۰ واحد چندطبقه در آتش سوخت + ویدئو

کد خبر 848905 برچسب‌ها مجله آتش‌ و آتش سوزی استان گیلان خبر مهم آتش‌ سوزی حوادث ایران

دیگر خبرها

  • ببینید | تصاویر هولناک جدید از بقایای آتش‌سوزی در گیلان | اینجا دیگر ویرانه است!
  • ایستادن
  • آخرین وضعیت راه و جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده های ٢٠ استان کشور
  • بارش باران در جاده‌های ۲۰ استان | ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به شمال
  • بارش باران در جاده‌های ۲۰ استان/ ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به شمال
  • ترافیک سنگین در جاده‌های شمال؛ بارش باران در ۲۰ استان
  • محمد کریمی، کاپیتان سپاهان: هر تیمی جای ما بود، تا اینجا هم دوام نمی‌آورد / فیلم
  • فیلم| اینجا اشترانکوه است؛ آلپِ ایران
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / بارش باران در محورهای استان خوزستان
  • غار هارپیا ؛ اینجا زمین کاملا چین خورده است! (+عکس)