Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، دو سالی است که آستان قدس رضوی حضور جوان‌ترها را تجربه می‌کند، این تغییرات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در این مجموعه بی‌سابقه بوده است و اکنون پس از گذشت دو سال از آغاز این تغییرات می‌توان درباره تأثیرات آن سخن گفت، تغییراتی که نه تنها در سطح مدیران بلکه ساختار تشکیلاتی قدیمی آستان قدس را نیز تحت تاثیر قرار داده و باید دید که توانسته است حرکتی جدید در این مجموعه ایجاد کند یا اینکه همچنان در برهمان پاشنه می‌چرخد؟ 
 
اواخر سال 94 بود که رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت الاسلام رییسی را به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حکم 7 ماموریت برای تولیت جدید مشخص شد که در انتها با تاکید روی دو ماموریت از آن‌ها مسیر تازه‌ای پیش روی آستان قدس رضوی گشوده شد؛ ابتدا خدمت به زائران به ویژه ضعفا و نیازمندان و دوم خدمت به مجاوران به‌خصوص مستمندان و مستضعفان.  
این دو ماموریت معیار سنجش مهمی برای ارزیابی تغییرات در آستان قدس رضوی است و درصورتی این تغییرات مثبت تلقی خواهد شد که توانسته باشد انعطاف لازم برای ایفای این دو مسئولیت را ایجاد کند. 
 
بروزرسانی ساختار
شاید مهم‌ترین تغییر در ساختار آستان قدس رضوی را بتوان تغییر محوریت فعالیت‌ها از قائم مقام به تولیت دانست، به این معنا که در گذشته قائم مقام کلیه امور را مدیریت می‌کرد و تولیت با انتصاب وی به‌طور کلی سیاستگزاری و تعیین خط مشی را به‌عهده داشت، پس از حضور حجت‌الاسلام رئیسی حضور وی برای پیگیری ماموریت‌ها به نوعی محوریت امور را به شخص تولیت تغییر داده و قائم مقام در جایگاه پیگیری و مدیریت سیاست‌های اجرایی قرار گرفته است. 

این تغییر دو نکته مهم را در پی داشته، ابتدا اینکه ارتباط نزدیک‌تری میان بدنه آستان قدس با حجت‌الاسلام رئیسی شکل گرفته است و این ارتباط مسیر درک و حل مشکلات را سرعت بخشیده و در مرحله بعد با سرعت گرفتن مرحله اتخاذ تصمیم تا رفع مشکل، بروکراسی معمول را از بین برده است، این نکته تاثیر مهمی در رضایت مراجعان مردمی و کسانی که با آن سروکار دارند، داشته است. 
 
تغییر «چارت»؛ سردرگمی یا انعطاف
 در دوسال گذشته تشکیل سازمان فرهنگی، معاونت علمی، معاونت امداد مستضعفین، معاونت ارتباطات و رسانه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و مرکز فناوری اطلاعات بیش از سایر تغییرات ساختاری در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است، بخش‌های گفته شده مانند امداد مستضعفین که مستقیما به ماموریت اصلی یاد شده در حکم رهبری می‌پردازد و بخش‌های دیگر به نظر می‌رسد با نگاه به تحول در فعالیت‌های پیشین تشکیل شده‌اند.  

مرکز فناوری اطلاعات ساختار آفلاین آستان قدس را برای آنلاین شدن آماده کرده است و در یکی دو رونمایی اخیر نشان داد این شفافیت جدید می‌تواند به اعتمادسازی مردم نسبت به این مجموعه ختم شود، مسیری که همچنان آستان قدس در آغاز راه آن است. 

سازمان فرهنگی، معاونت ارتباطات و رسانه، معاونت علمی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نیز با توجه به عملکردی که تاکنون از آن‌ها دیده شده برای پرکردن خلاهای گذشته ضروری بوده‌اند اما سوال اینجاست چرا تاکنون این ساختارها به‌وجود نیامده بودند و امروز باید ایجاد شوند. 

تفاوت حکم رهبری با حکم امام خمینی(ره) که برخاسته از تغییرات اجتماعی کشور در چهار دهه انقلاب اسلامی است، ساختار تازه‌ای را برای این آستان طلب می‌کند.

طبیعی است متناسب با رشد این سازمان و ماموریت‌های جدید و برجسته شدن برخی وظایف، نیاز است طبق الگوی دوره عمر سازمان، ساختار نیز بروزرسانی شود.

براین اساس حتی باید به این سوالات پاسخ داد که آیا حفاظت از موقوفات و سامان بخشیدن به بنگاه‌های اقتصادی این مجموعه با ساختارهای پیشین امکان پذیر است؟ این به‌معنای عجله در تغییر ساختارها نیست بلکه به ‌نظر می‌رسد امروز بنگاه‌های اقتصادی این مجموعه نیز با ساختار تازه‌تری باید به سمت تحول پیش بروند. 
جوانگرایی در مدیران؛ جسارت اقدام در آستان قدس 

شاید مهم‌ترین اقدام تولیت جدید آستان قدس را بتوان انتخاب مدیران جوان دانست، روزی تصور حضور مدیران دهه شصتی در آستان قدس محال بود اما امروز فیروزآبادی معاون ارشد این مجموعه است، میانگین سنی معاونت‌های منصوب شده در دور جدید کاهش جدی نسبت به گذشته داشته و این در حالی است که در کشور میانگین سنی مدیران در حال افزایش است. 

جوانگرایی همیشه یک نگرانی با خود به همراه دارد، آیا سازمان جدید محل آزمون و خطای مدیران جوان است؟ یک بررسی در میان مدیران جوان آستان قدس نشان می‌دهد همگی پیش از این پست‌های مدیریتی را تجربه کرده اند. موسوی از مدیرعاملی خبرگزاری فارس به ارتباطات و رسانه آستان قدس آمده است و گنابادی‌نژاد از مدیرکلی اوقاف خراسان رضوی، فیروزآبادی از معاونت علمی سازمان بسیج و اتاق فکرهای ایتان و ارکانی از معانت استانداری و مدیرعاملی در شهرداری مشهد.  
جسارت تولیت آستان قدس در انتخاب جوانان ستودنی است و نباید فراموش کرد و این روحیه جوان است که جسارت اقدام را به ساختار قدیمی آستان قدس خواهد آورد. اگر امروز زائران بیش از گذشته پای سفره مهمانسرای حضرت رضا(ع) می‌نشینند و حتی اینترنتی برای این میهمانی دعوت می‌شوند نتایج اقدام جسورانه‌ای است که در سیستم قدیمی این نهاد کمتر یافت می‌شد، چرا که این ظرفیت در مهمانسرای قدیمی نیز وجود داشت و بدون افتتاح میهمانسرای جدید ظرفیت پذیرایی از زائران آرزومند سفره کریمانه حضرت رضا(ع) می توانست تا 10 برابر افزایش پیدا کند اما... .   

عمل به نیات واقفان برای کمک به مستضعفان شتاب بیشتری گرفته است و امداد مستضعفین توانسته نگاه مردمی این نهاد را تقویت کند، نباید فراموش کرد این اقدام حاصل خروج از رویکرد محافظه‌کارانه در مصرف عواید موقوفات بوده است، رویکردی که بیشتر به حفاظت موقوفات اهمیت می‌دهد تا عمل به وقف‌نامه و تلاش برای حل حداکثر مشکلات مردم از این طریق. 

کمک خدام به زلزله زدگان کرمانشاه، اقدام برای ترمیم آسیب‌ها و مشکلات حاد حاشیه شهر مشهد، حضور مستمندان از سراسر کشور برای زیارت بارگاه رضوی با عنوان «زیارت اولی‌ها» و ساخت زائرشهر در مشهد مقدس همه و همه با ظرفیت‌های پیشین در حال انجام است اما تغییری که اتفاق افتاده در ابتکار عملی است که حاصل نشاط و جوانی ساختار و مدیران آستان قدس است.

دیدگاه ضدجوانگرایی نمی‌تواند به تحول بیانجامد، زمانه تحول در آستان قدس هرچند دیر اما شروع شده است و جوانگرایی در ساختار و مدیران جزو لاینفک این تغییر است، باید منتظر ماند و دید که تولیت جدید این مسیر جوانگرایی را ادامه خواهد داد و ساختار قدیمی این نهاد را برای عمل به ماموریت‌های جدید آن سرزنده‌تر می‌سازد یا اینکه این مسیر در پیچ و خم ساختارهای قبلی گم می‌شود.

منبع:فارس

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۰۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا آذریان اظهار کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و مؤسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است.

آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنین مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است.

مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است.

کد خبر 6090632

دیگر خبرها

  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند