Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: یکی از موضوعات اصلی مطرح شده در عصر حاضر، نه تنها در کشور‌های غربی بلکه در کشور‌هایی که رشد سریع اقتصادی، سطح کلی رفاه را افزایش داده است، بیماری‌های مزمن مرتبط با عادات غذایی ناسالم و غیر متعادل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوا فقیه با اشاره به تایید رابطه مثبت بین رژیم غذایی و سلامتی، افزود: تغذیه به عنوان یک عامل تعیین کننده اصلی و قابل اصلاح بیماری‌های مزمن شناخته شده، با این وجود شیوع بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند اضافه وزن و چاقی، بطور جهانی در حال افزایش است.
او ادامه داد: این افزایش خطر بیماری‌های غذایی باعث شده است که مصرف کننده آگاه شده و خواستار مصرف مواد غذایی سالم و ارتقای آن باشد.
عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، یادآور شد: عوامل متعددی به الگو‌های غذا خوردن ناسالم دامن می‌زند، از جمله نبود آگاهی، فرایند‌های انتخاب خودکار و یا همیشگی یا الویت دادن به راحتی که همه این عوامل مربوط به زمینه محیط مواد غذایی می‌شوند؛ پیامد‌های این روند، رژیم غذایی ناسالم و یکی از عواقب آن، چاقی است که به یک معضل مهم سلامت عمومی تبدیل شده است.
فقیه، یکی از رویکرد‌های مبارزه با چاقی را آموزش مردم در مورد تغذیه و ترکیبات تغذیه‌ای مواد غذایی عنوان کرد و گفت: اگر انتخاب و مصرف مواد غذایی به نحو صحیح انجام گیرد، مشکل بیش خواری و عدم تعادل تغذیه‌ای تا حدود زیادی حل می‌شود.
او کلید انتخاب صحیح مصرف کننده را دسترسی به دانش و آگاهی عنوان کرد و توضیح داد: گزینه‌های متنوعی در دسترس است که از میان آن‌ها شناخته شده‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش، برچسب روی محصولات است و می‌تواند یک ابزار مهم برای تغییر عادات و تاثیر روی رفتار غذایی باشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه برچسب محصولات غذایی نقش مهمی در ارایه اطلاعات تغذیه‌ای به مصرف کنندگان بازی می‌کند، ادامه داد: برچسب تغذیه‌ای یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای ارتقای عادات غذایی سالم بوده و هدف آن ارایه اطلاعات تغذیه‌ای در مورد محصولات غذایی به مصرف کننده، در هنگام خرید است.
دانشیار دانشکده تغذیه و علوم غذایی، افزود: این اطلاعات در مورد محتوای تغذیه می‌تواند فضایی فراهم کند که مصرف کنندگان قضاوتی در مورد سلامت کلی مواد غذایی یافته و در نتیجه قادر به انتخاب آگاهانه باشند که این امر، رفتار خرید را تحت تاثیر قرار دهد و ضمن توجه به هدف انتخاب سالم، آزادی انتخاب دارد.
فقیه، مطالعه اطلاعات موجود بر روی بسته‌های مواد غذایی نظیر تاریخ تولید و مصرف و برچسب‌های تغذیه‌ای دارای اطلاعات مربوط به محتوای کالری و برخی مواد مغذی را نیز در انتخاب یک ماده غذایی سالم و ایمن و در نتیجه تغییر رفتار تغذیه‌ای مصرف کنندگان مؤثر دانست و اضافه کرد: برچسب تغذیه روی بسته‌های مواد غذایی ارائه دهنده دانشی درباره اطلاعات دقیق در مورد محتویات تغذیه‌ای و کالری یک ماده غذایی است، اما بسیاری از برچسب‌های غذایی نیازمند سطح بالایی از سواد و محاسبه و تفسیر هستند.
او افزود: طرح‌های ساده‌تر برچسب نیز وجود دارد، مثل «ترافیک لایت» که اقلام سالم را با رنگ سبز و اقلام ناسالم را با رنگ قرمز شناسایی می‌کند و در یک نگاه کوتاه در انتخاب‌های سالم‌تر موثر است، برچسب «ترافیک لایت» یک ابزار موثر برای انتقال اطلاعات پیچیده است، این برچسب سهم بالقوه‌ای در کاهش مصرف محصولاتی با سطح بالای چربی، قند و نمک دارد که می‌تواند ترویج رژیم غذایی سالم بین مصرف کنندگان را به دنبال داشته باشد.
مدیرگروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: سیستم امتیازدهی مواد غذایی از روی راهنمای ملی، اقلام غذایی را در سه دسته با کد رنگی کاملا سالم (سبز)، سلامتی در حد متوسط (زرد) و کمترین میزان سلامتی (قرمز) طبقه بندی می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری صدا و سیما نشانگرهای رنگی تغذیه رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در بین مواد غذایی، گزینه‌های سالم و مفیدی وجود دارند که می‌توانند به مبارزه با خطرات بیماری قلبی و سایر بیماری های رایج در بین مردان کمک کنند.

مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید کد خبر 848313 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم تغذیه

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است