Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک اتاق، یک میز و مدارک و اسنادی که در سراسر اتاق پخش شده‌اند؛ تکه روزنامه‌هایی که خبر از یک اتفاق مهم می‌دهند، ترور! ترور شخصیت‌های مهمی که یک کشور را درگیر این اتفاق کرده است؛ تیتر روزنامه‌ها «ایران در سوگ 72 تن از یاران امام خون گریست»، «مراسم هفت شهدای کربلای تهران امروز برگزار می‌شود»، «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان بود» و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.

روی میز یک دستگاه ضبط صوت قدیمی و ملحقات آن شامل میکروفون‌ها است، پنکه، جاسیگاری، نوارها و اسناد خاصی از یک ترور گویی میز بازجویی است و قرار است در این اتاق افراد خاصی مورد بازجویی قرار بگیرند؛ نقشه تهران، عکس‌های افراد مختلف و خط‌هایی که زیر برخی جملات کشیده شده و یا دور سر فرد خاصی در عکس‌ها کشیده شده تا آن را نشان دهد.

و گویی قرار است یک پرونده ترور در این اتاق رمزگشایی شود و همه چیز در ظاهر نشان از یک بازجویی دارد، افراد یکی‌یکی به داخل اتاق می‌آیند؛ بدون سلام و یا خوش و بشی شخصی که ظاهراً پشت دوربین نشسته است، از فرد می‌خواهد تا بر روی صندلی بنشیند، خیلی خشک و خیلی رسمی حتی در برخی موارد جواب سلام شخص هم داده نمی‌شود، جو خیلی رسمی است و در ابتدای سخن بدون هیچ‌گونه صحبت اضافه‌ای سؤالی از فرد پرسیده می‌شود.

این لحن، شرایط و صحنه‌سازی به شکل بازجویی با موضوع فیلم که بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری و ترور شهید بهشتی و 72 تن از یارانش است هم‌خوانی دارد، چراکه مستند به دنبال کشف حقیقت در مورد ترور این شهید و همراهانش است؛ افرادی که بازجویی یا مصاحبه می‌شوند نیز به نوعی با بررسی دقیقی انتخاب شدند، چراکه برخی برای نخستین بار در این رابطه صحبت می‌کنند برخی حرف‌ها بکر هستند.

مستند «ترور سرچشمه» ساخته محمدحسین مهدویان است که به بررسی ابعاد مختلف بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری و ترور شهید بهشتی می‌پردازد و به نوعی علاوه بر پرداختن به انجام این ترور به بررسی دقیق ابعاد مختلف آن می‌پردازد تا جایی که ساختمان بمب‌گذاری شده را از لحاظ ابعاد عمرانی نیز بررسی می‌کند؛ ویژگی بارز دیگر فیلم، تصاویر آرشیوی متفاوتی است که مهدویان به هر نحو در اختیار دارد.

البته بررسی افراد و گروه‌هایی که از این ترور سود می‌برند نیز به نوع خود جالب توجه است، پرداختن به این نکته بارز در مورد شهید بهشتی که برخی تحمل حضور یک روحانی مبارز انقلابی اما روشنفکر به اسم بهشتی را نداشتند و یا چرخش یک‌باره دیدگاه برخی مردم با وجود هجمه‌های بسیار زیاد برای تخریب شهید بهشتی نیز از نقاط عطف مستند است.

اما در زمان‌بندی و ترکیب مستند حدود 50 دقیقه ابتدایی مستند به شدت جذاب است، تا جایی که تماشاگران را به صندلی‌ها میخکوب می‌کند، اما دقایق پایانی این فیلم ریتم متفاوتی پیدا می‌کند و کمی از جذابیت‌های آن می‌کاهد؛ از طرفی ارتباط مستند با موضوع منافقین و بررسی دیگر ساخته‌های مهدویان مثل «ماجرای نیمروز» نیز خود یک‌جور انتظار برای مخاطب به وجود می‌آورد که این کارگردان بازهم به نوعی به این موضوع دامن زده است.

آیت‌الله دکتر سید محمد بهشتی سخنانش را در روز ترور به این شکل آغاز کرده بود «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند، انتخاب شوند…».

این مستند ساعت 18 روز 6 تیرماه و در آستانه سالروز این حادثه تلخ در سینما سوره اصفهان واقع در خیابان آمادگاه اکران می‌شود.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۰۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده پلمب‌شدن دو طبقه باشگاه استقلال

آفتاب‌‌نیوز :

چهارشنبه شب علی خطیر با تصمیم هیئت مدیره باشگاه استقلال از سمت خود برکنار شد و حالا دیگر نه‌تن‌ها مدیرعامل آبی‌پوشان محسوب نمی‌شود بلکه اساسا هیچ سمتی در استقلال ندارد.

از طرف دیگر، بلافاصله پس از کنار گذاشته شدن او خبر آمد دو طبقه باشگاه استقلال که مربوط به امور مالی و مدیریتی بوده، قفل شده و کارمندان باشگاه اجازه دسترسی به آن را ندارند. همین مسئله شایعات فراوانی را پیرامون اتفاقات رخ‌داده در باشگاه استقلال بر سر زبان‌ها انداخت، اما پیگیری‌های خبرورزشی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

روال اداری

علی خطیر از استقلال رفته، اما با توجه به این‌که فصل تمام نشده و مجمع عمومی و مالی باشگاه انجام نشده است، بسیاری از پرونده‌های مالی تیم هنوز باز هستند و هر کسی که بتواند به اسناد کاغذی یا رمز‌های کامپیوتری باشگاه دسترسی داشته باشد، می‌تواند با حضور در این دو طبقه آن‌ها را ببیند و یا حتی بردارد روی همین اصل تمام اتاق‌ها قفل شده تا بعدا هیچ حرف و حدیثی پیش نیاید. این مسئله به معنای انجام عمل مجرمانه توسط علی خطیر یا سایر مدیران باشگاه استقلال نیست بلکه یک روال عادی اداری در ایران محسوب می‌شود و مالک مجموعه چنین اختیاری را دارد.

بررسی بازرسان

برای بررسی قانونی موضوع سراغ یک کارشناس حقوقی رفتیم. مهدی مهدی‌پور، حقوقدان ورزشی که ازقضا همنام هافبک مصدوم استقلالی‌ها محسوب می‌شود، پیرامون این مسئله گفت: این‌که درب‌های طبقات متعلق به بخش‌های مالی و مدیریتی استقلال یا هر باشگاه دیگری پس از تحولات صورت‌گرفته قفل شود، اصلا به معنای تهمت زدن به مدیران قبلی نیست و در عین حال عنوان مجرمانه هم ندارد بلکه یک روال عادی و اداری تلقی می‌شود. به هر حال استقلال چه در زمانی که زیر نظر وزارت ورزش بود و چه حالا که وسط هلدینگ خلیج فارس اداره می‌شود، یک مجموعه مهم است که اسناد مالی آن مورد بازرسی قرار می‌گیرند بنابراین وقتی تصمیم به قطع همکاری با مدیرعامل گرفته شد، مالک باشگاه این حق را دارد که درب برخی اتاق‌ها را قفل کند تا هیچ‌کس جز افرادی که ذی‌صلاح محسوب می‌شوند به آن اتاق‌ها دسترسی نداشته باشند و نتوانند اسناد موجود در بایگانی یا داخل کامپیوتر‌ها را ملاحظه کنند.

مهدی‌پور که سابقه قضاوت هم دارد ادامه داد: این روال در سایر شرکت‌های دولتی یا حتی خصوصی هم اتفاق می‌افتد و اصلا چیز عجیبی نیست. قطعا بازرسان و ذی‌حساب هلدینگ خلیج فارس خودشان در این اتاق‌ها مستقر شده و اسناد را بررسی می‌کنند تا پس از انجام چنین کاری، همه چیز به حالت عادی بازگردد. دوباره تاکید می‌کنم قفل کردن تعدادی از اتاق‌های باشگاه استقلال و بازگشایی آن فقط بر روی افرادی که از نظر مالک یا سایر نهاد‌های نظارتی دارای صلاحیت هستند، اصلا اتفاقی غیرقانونی نیست و البته در عین حال چنین کاری به منزله مجرم بودن آقای خطیر یا سایر مدیران باشگاه استقلال نیز تلقی نمی‌شود، چون ابتدا باید اسناد بررسی شود و پس از آن باشگاه در مورد این سند‌ها نظر بدهد.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از ماجرای گم شدن یسنا، دخترک ۴ ساله‌
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • پشت پرده پلمب‌شدن دو طبقه باشگاه استقلال
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی
  • (تصاویر) بندر شهید بهشتی چابهار
  • دانشگاه شهید بهشتی: دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین را بورسیه می‌کنیم
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • مستندی جدید درباره ظهور و سقوط WCW ساخته خواهد شد؛ چه کسی WCW را کشت؟