Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:34:58 GMT

نمک ید دار باعث سقط جنین نمی شود

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۹۴۳۷۲

نمک ید دار باعث سقط جنین نمی شود

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادعای سقط جنین به واسطه مصرف نمک یددار را نادرست خواند و گفت: نمک ید دار باعث سقط جنین نمی شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم داشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسین دلشاد افزود: شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک ید دار انتشار یافته، نادرست و پایه و اساس علمی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این فوق تخصص بیماری های غدد با بیان اینکه علل سقط جنین در زنان باردار بسیار زیاد بوده و 50 دصد سقط ها نیز علت شناخته شده ای ندارند، اظهار داشت: کمبود ید به خصوص در زنان باردار با عوارضی از جمله سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد و نمو کودک همراه است.
وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از مورد نیاز ید می تواند زیان باشد، گفت: تامین ید مورد نیاز مادر طی بارداری بسیار حیاتی است. مطالعات بسیار زیادی از چند دهه قبل وجود دارند که بر استفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری حمایت می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: مصرف متعارف نمک ید دار با کم کاری یا پر کاری تیروئید همراه نیست.
وی گفت: براساس تحقیقات انجام شده در ایران در 30 ساله گذشته که در مجلات علمی معتبر دنیا بچاپ رسیده اند ، تا سه دهه قبل شیوع گواتر و اختلال های ناشی از کمبود ید از جمله کم کاری تیروئید در حد هیپر آندمیک بوده و حدود 80 درصد کودکان ، زنان، و مردان ایرانی مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) در اثر کمبود یدبیودندکه پس از یک دهه ید رسانی همگانی، شیوع گواتر ناشی از کمبود ید به کمتر از 5 درصد رسیده و ضریب هوشی دانش آموزان ایرانی نیز بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید در جامعه ایرانی بسیار اندک است و بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مبتلا به نوعی اختلال خود ایمنی در بدن هستند که باعث کم کاری تیروئید آنها می شود.
دلشاد به همه افراد جامعه توصیه کرد که از نمک ید دار تصفیه شده استفاده کنند. بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی یا سایر یبماران مقدار مصرف روزانه نمک خود را با پزشک معالج خود تنظیم کنند.
وی گفت: زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی نیاز به حداقل 150 میکرو گرم ید اضافی در روز دارند که با مصرف فرآورده ای دارویی دارای حداقل 150 میکرو گرم ید که توسط پزشک معالج تجویز می شود تامین خواهد شد.
دلشاد بیان کرد: مصرف نمک ید دار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری بوده و با هیچگونه عارضه جانبی همراه نیست.
علمی (1) ** 1201 **1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نمك يددار سقط جنين دانشگاه پزشكي شهيد بهشتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ تقی لو گفت: با اجرای طرح نفس ۴۳۳ نوزاد متولد شدند که موفقیت ۹۸ درصدی را به همراه داشته و این به دلیل برنامه ریزی خوب، منسجم و همکاری‌های بین بخشی بوده است.

وی به کسب رتبه یک کشوری زنجان در اجرای طرح نفس طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر طرح نفس یکی از طرح‌های موفق در کشور بوده و استان زنجان نیز در این زمینه پیشگام است.

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان زنجان ادامه داد: با اجرای این طرح بیش از ۲۵ درصد مادران شناسایی شده، تحت حمایت مالی و معیشتی قرار گرفتند و حدود ۷۵ درصد مادران هم با مشاوره و دریافت آموزش‌های لازم از تصمیم خود مبنی بر سقط جنین منصرف شدند.

تقی لو گفت: با اقدامات انجام گرفته مرکز نیکوکاری طرح تخصصی نفس استان با هدف حمایت از مادرانی که به دلیل نیازمندی‌های آموزشی، تشخیصی و درمانی، پزشکی و معیشتی، قصد سقط جنین سالم خود را دارند آغاز به کار کرده و زمینه مشارکت همگان در این امر مهم و خداپسندانه فراهم شده است.

وی افزود: بر این اساس عموم مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به نام موسسه نیکوکاری مرکز نفس استان به شماره حساب ۸۸۱۳۵۳۴۴۳ نزد بانک ملی ایران - شعبه امداد ولایت واریز کنند.

به گفته مسئول بسیج جامعه پزشکی استان متولی اجرای طرح نفس کشور سازمان بسیج جامعه پزشکی است که این کار نیز در استان‌ها توسط همین حوزه انجام می‌گیرد و دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب تفاهم نامه همکاری می‌کنند.

اجرای طرح نفس از مرداد سال ۱۴۰۱ در استان زنجان آغاز شد.

دیگر خبرها

  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • مسکن مجاز در دوران بارداری
  • برخورد با مراکز غیرمجاز سقط جنین به‌صورت جدی دنبال می‌شود
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • افسردگی پس از زایمان و ضرورت‌های درمانی و حمایتی 
  • ۹۸۱ مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند
  • هم‌افزایی جلوی بسیاری از موازی‌کاری‌ها را می‌گیرد
  • افزایش مصرف آب مشترکان گلستانی با گرمای تدریجی هوا/مردم از مصارف غیرضروری خودداری کنند