Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، باز هم خبر درخشش دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی در صدر اخبار است؛ این بار نشان برترین به ربوکاپی‌های ایرانی تعلق یافت؛ نوجوانان و جوانانی که با تلاش، غیرت، ایمان و حمایت مربیان مجرب توانستند، استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند. 

مسابقات جهانی ربوکاپ 2018 کانادا از 28 تا 31 خرداد ماه 97 به میزبانی شهر مونترال کشور کانادا با حضور بیش از ۴۰۰ تیم‌ قدرتمند از کشورهایی مانند ایران، آلمان، آمریکا، پرتغال، اتریش، چین، برزیل، هلند، ترکیه، مکزیک، ژاپن، کانادا و سنگاپور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاروان علمی جمهوری اسلامی ایران نیز با تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه تهران، دانشگاه‌ آزاد اسلامی ایلخچی، مدرسه سلام یوسف آباد،‌ کاوش دانش،‌ کاوش قلم،‌ فرزانگان،‌ انرژی اتمی، سینا تهران، امام محمد باقر (ع) اصفهان،‌ اژه ای اصفهان،‌ فرزانگان امین اصفهان و پژوهش‌سرای فضیلی اصفهان در بخش‌های دانشجویی و دانش آموزی این مسابقات شرکت کرده بود.

مسابقات جهانی ربوکاپ کانادا در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد و دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی، خوش درخشیدند.

در بخش دانشجویی این مسابقات و در لیگ ربات شبیه ساز امداد تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، به مقام اول رسید و قهرمان شد.

در لیگ ربات انسان نما سایز نوجوان تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در بخش رقابت فنی دراپ این به مقام نخست رسید و در رقابت بخش اصلی نایب قهرمان شد؛ در لیگ ربات انسان نما سایز کودک نیز تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نایب قهرمان شد؛ این تیم همچنین دو مقام هم در بخش رقابت فنی کسب کرد.

در لیگ ربات امداد گر واقعی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد؛ این تیم همچنین مقام اول در بخش بهترین ربات در کلاس جابجایی اجسام را به خود اختصاص داد.

در لیگ ربات‌های صنعتی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام سوم را کسب کرد؛ در لیگ شبیه ساز دو بعدی تیم مدرسه انرژی اتمی مقام سوم مسابقات را به خود اختصاص داد؛ در بخش دانش‌آموزی و در لیگ امدادگر خط دانش‌آموزی، مقام اول بخش اصلی و مقام بهترین طراحی سخت افزار به تیم کاوش از دبیرستان‌های دانش و قلم رسید؛ در لیگ امدادگر فضای مشترک تیم سینا از دبیرستان ابوعلی سینا به مقام سوم رسید.

در لیگ فوتبالیست سبک وزن تیم رسا از اصفهان دوم شد و عنوان بهترین روحیه تیمی به تیم هگزاگونال از اصفهان رسید و عنوان بهترین ارایه نیز به تیم مدرسه سلام اختصاص یافت.

اما این دانش‌آموزان صبح امروز وارد کشور شدند و مورد استقبال مسئولان قرار گرفتند؛ محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، مشاور رئیس دانشگاه آزاد، رئیس مرکز پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد، استاندار قزوین و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از جمله مسئولان بودند که به استقبال دانش‌آموزان آمدند. 

مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این مراسم با بیان اینکه فردا مراسم اهدای کاپ به موزه امام رضا(ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: ما کاپ‌ها را از سال ۲۰۰۶ نذر کردیم و از آن سال هر سال رتبه کسب کردیم.

وی ضمن تقدیر از دفتر رهبر معظم انقلاب به دلیل حمایت‌هایی که از تیم ربوکاپ دانشجویان ایران داشته‌اند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره در بحث‌های علمی توجه ویژه‌ای به دانشجویان و نخبگان کشور دارند که جای تقدیر و تشکر دارد.

موسی‌خانی افزود: جوانان ما علی‌رغم تمام سختی‌ها موفق به کسب رتبه شدند و در برابر کشورهایی مقام آوردند که هزینه‌های بسیاری برای تیم‌های‌شان انجام دادند.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم امروز در این مراسم گفت: یکی از رسالت‌های نظام‌های آموزشی، توسعه استعدادها و پرورش خلاقیت است.

وی با بیان اینکه خلاقیت به معنی تمرین پیدا کردن راه‌حل‌های جدید برای حل مسایل زندگی است، گفت: شاید در 50، 100 سال پیش چنین نقشی برای نظام آموزشی متصور نبود اما مقتضیات زمان، نظام‌های آموزشی را به این سمت کشانده است.

بطحایی با اشاره به اینکه با این مشکل مواجهیم که نظام آموزشی هنوز نتوانسته است سرمایه‌گذاری از این بُعد داشته باشد، افزود: هنوز روش‌های آموزشی، سنتی و مبتنی بر حافظه محوری است و نیاز به تمرین و ممارست از جنس پرورش خلاقیت وجود دارد.

وی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دانش‌آموزان 680 مدال در المپیاد‌های علمی کسب کردند و سرآمد از این نظر بین جوامع بین المللی هستند؛ دانش‌آموزان در ریاضی، فیزیک و شیمی بارها بارها قهرمان جهان شدند و با حمیت و پشتکار توانسته‌اند نقایص را برطرف کنند.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به تلاش‌های تحسین برانگیز جوانان ایرانی در عرصه‌های مختلف، با بیان اینکه جزو کشورهای تأثیرگذار علمی در دنیا هستیم، اضافه کرد: یک زمانی سهم تولید علم ایران با کشور عراق در رنکینگ‌ها را 3 صدم درصد به صورت مشترکاً نام می‌بردند ولی امروز 2 درصد تولیدات علمی دنیا فقط به نام جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: این پیشرفت به استعدادی بر می‌گردد که  در جوانان کشور وجود دارد و امروز امکان شکوفا شدن آن فراهم شده است؛ امروز همه تلاش و پشتیبانی می‌کنند و وحمیت و افتخار به ایرانی بودن دارند.

وی خطاب به والدین مقام آوران ادامه داد: ما موظفیم بچه‌هایمان را طوری تربیت کنیم که به ایرانی بودن و مسلمان بودن‌شان افتخار کنند و پدر و مادرها وظیفه سنگینی دارند؛ ما هم به شما تبریک می‌گوییم و هم توقع داریم این روحیه را همچنان در فرزندان خودتان تقویت کنید.

مخبر با تأکید بر اینکه ما به انسان‌های متفکر و دانشمند احتیاج داریم، افزود: همانطور که وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد، این وزارتخانه تلاش می‌کند نگاه حافظه‌محوری که مبنای آموزش و پرورش قرار گرفته بود را به خلاقیت محوری و روحیه تفکر تبدیل کند. 

وی اضافه کرد: دانشمندان در مقام مقایسه با اقشار دیگر خیلی سر و صدا ندارند اما بسیار تأثیرگذار هستند؛ نمونه‌اش انرژی هسته‌ای را می‌بینید؛ دانشمندان انرژی هسته‌ای وقتی 3، 4 نفرشان شهید شدند، آنها را شناختید؛ قبل از آن کسی شهیدان شهریاری، علی‌محمدی و احمدی روشن را نمی‌شناخت. 

مخبر گفت: سال گذشته، 117 پتنت از جمهوری اسلامی ایران در اروپا و آمریکا ثبت شد اما یک یا دو دهه قبل، 3 پتنت بود؛ آنهایی که کار تحقیقاتی می‌کنند، می‌دانند پیشران تجاری‌سازی پتنت است و ما در این زمینه عقب بودیم و هنوز هم فاصله داریم.

وی ادامه داد: ما احتیاج داریم ثبت اختراع کامل داشته و آن را به سمت تجاری شدن ببریم؛ امسال در 5 ماهه اول سال میلادی، جمهوری اسلامی 85 پتنت داشته است. یعنی در زمینه‌ای از علم صاحبت تکنولوژی است و وقتی این تکنولوژی بازار پیدا کند، ضمن خلق ثروت ثروت، قدرت برایتان ایجاد می‌کند. 

امروز والدین تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان هم به استقبال فرزندان قهرمان خود آمده بودند؛ پدر محمدمهیار امیری یکی از دانش‌آموزان شرکت کننده در این دوره از مسابقات به خبرنگار فارس گفت: مدرسه فرزندم، نخبه‌ها را استعدادیابی و مدیریت می‌کند و دانش‌آموزان بر اساس سلایق و توانمندی علمی به آنچه شایستگی دارند، سوق داده می‌شوند.

وی ادامه داد: چندین دوره خارج از ساعت درسی برای دانش‌آموزان شرکت کننده برگزار شد و آنها واقعا تلاش می‌کردند.

پدر این دانش‌آموز اضافه کرد: ما مجبور بودیم تمام هزینه‌های سفر و دوره‌ها را تأمین کنیم در حالی که جاداشت در این زمینه کمک بیشتری شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۶۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است

به گزارش خبرنگار مهر، حسین تاریخی در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت ایران و دختران ایران است؛ گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می‌کند را مأیوس و ناامید کند.

رسانه دشمن کاری کرده که دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ گفت: کسانی بودند که ناشی از تلاش دشمن در رسانه‌ها، به کف خیابان آمدند و جان خود را از دست دادند. اینها نتیجه تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی است. امروز در حالی که همه کشورها از اقتدار ایران می‌گویند و دفاع ایران را مشروع می‌دانند؛ رسانه‌های دشمن کاری کرده بودند که در محیط مدرسه دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند.

تاریخی با بیان اینکه آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ گفت: اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود و یا به خیابان‌ها برویم؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاوردهایی رسیدیم / ‏‬مدرسه محلی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتماً این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاوردهایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می‌کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائماً بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صدها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

تلاش دشمن برای تفرقه افکنی به کمک بهانه‌های واهی

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند. و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم.

کد خبر 6089838 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ثبت نام دور جدید مسابقات روبوتیکاپ دانش آموزی آغاز شد
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • اراک قهرمان مسابقات تنیس روی میز منطقه ۵ دانشگاه آزاد شد
  • برپایی دوازدهمین دوره المپیاد «آماده دادرس» در فارس
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • راهیابی تیم والیبال دانش‌آموزی به فینال مسابقات جهانی
  • مسابقات فوتسال دانش آموزان ابتدایی جنوب فارس
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • قهرمانی دانشگاه آزاد شیراز در مسابقات تنیس روی میز منطقه یک کشور
  • مراسم تجلیل از مقام آوران کشتی اصفهان برگزار شد