Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شرکت هايي در کشور فعالند که با وجود همه مشکلات مانند تهديد آمريکا به اجراي دور تازه تحريم، از ايستادگي در برابر فشارها و حتي تبديل تهديدها به فرصت سخن مي گويند؛ امري که به تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب مي انجامد.

به گزارش ايرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رييس جمهوري آمريکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم ارديبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برپايه اعلام نوزدهم ارديبهشت ماه امسال خزانه داري آمريکا، در 2 دوره 90 و 180 روزه تحريم هاي پيش از توافق هسته اي اعمال مي شود.
در اين فرصت شريکان اقتصادي ايران يا بايد ادامه همکاري را برگزينند يا بايد براي برکنار ماندن از پيامدهاي تحريم نسبت به کاهش يا توقف مناسبات خود اقدام کنند.
مقام هاي آمريکايي اعلام کرده اند پس از انقضاي مهلت 90 روزه يعني از ششم اوت (پانزدهم مرداد) تحريم هايي را در زمينه خريد و اکتساب دلار، نگهداري مقادير عمده ريالي و معامله با آن خارج از ايران، تجارت از طريق طلا و فلزات گرانبها، خريد و فروش فلزاتي چون فولاد و آلومينيوم، صنايع خودروسازي و هواپيمايي، واردات فرش و ... به کار مي بندند.
با گذشت 180 روز يعني از چهارم نوامبر (سيزدهم آبان) تلاش براي تحريم نفتي، مالي، کشتيراني و بيمه اي وارد مرحله اجرا مي شود.
با وجود همه مخاطراتي که در هفته ها و ماه هاي پيش رو مي تواند اقتصاد کشور ما را با تهديد روبرو کند برخي شرکت هاي بخش خصوصي از توانمندي مقابله با تحريم ها و همچنين توسعه بازارهاي صادراتي در اين شرايط سخن مي گويند.
شرکت صنايع آذرآب يکي از اين شرکت هاست که مديرعامل جوان آن تاکيد دارد «بايد تهديد تحريم ها را به فرصت تبديل کنيم، زيرا آذرآب از توانمندي و فناوري لازم براي تامين نيازهاي داخلي کشور برخوردار است».
آذرآب شرکت هلدينگ ساخت ‌و ساز است که در زمينه پالايشگاه‌هاي گاز، مجتمع‌هاي پتروشيمي، زيرساخت‌هاي صنعتي، سيمان و نيروگاه‌هاي برق ‌آبي فعاليت مي‌کند.
ساخت انواع بويلرهاي صنعتي (بويژه بويلرهاي با ظرفيت 800 تن در ساعت براي نيروگاه شهيد رجايي در دهه 70، بويلرهاي پالايشگاه ستاره خليج فارس و بويلرهاي فازهاي 17، 18 و 19 پارس جنوبي) و توربين هاي آبي براي بيشتر سدهاي کشور، در کارنامه اين شرکت ديده مي شود.
اين شرکت فعاليت خود را به طور رسمي از سال 1368 آغاز کرد و با بهره برداري از 89 ميليون دلار ماشين آلات وارداتي و بيش از 50 ميليارد ريال تجهيزات و آموزش بيش از 2 هزارنفر کارشناس، تکنسين و کارگر ماهر در مدتي کوتاه توانست در طرح هاي بزرگ ملي مانند ساخت ديگ هاي بخار نيروگاه حرارتي شهيد رجايي، نيروگاه سيکل ترکيبي قم و نيروگاه شازند اراک، ساخت مخازن، مبدل ها و برج ها در پروژه هاي واحد روغن سازي پالايشگاه اصفهان، پالايشگاه گاز کنگان، مجتمع پتروشيمي اراک و پالايشگاه اراک همکاري کند.
«علي شيخ زاده» مديرعامل آذرآب در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا مي گويد: شايد در مورد بويلرها، يکي دو نسل عقب باشيم و بويلرهاي با فناوري قديمي تر توليد کنيم اما استفاده از همانها هرچند با کارايي پايين تر، تامين کننده نياز داخل است.
«بويلر يک مخزن تحت فشار است که سيال در آن به درجه حرارت مورد نظر رسيده و استفاده مي شود».
وي به تصميم اخير آمريکا در زمينه اعمال تعرفه براي محصولات توليدي چين و اروپا اشاره کرده و مي گويد: در چنين شرايطي چرا ما به اجراي چنين سياست هايي نپردازيم و از توليد داخل حمايت نکنيم؟ يا فناوري هايي وارد کنيم که شايد بعدها با وضع تحريم ها توانايي استفاده از آنها را نداشته باشيم؟
اين مسوول تصريح کرد: در شرايط کنوني، اگر از صنايع توانمند داخلي حمايت نکنيم، به «خودتحريمي» دچار مي شويم و بازار خود را به چين، کره جنوبي و ساير کشورها واگذار مي کنيم.
به گفته وي، بايد با رفع ضعف ها، به صنعت داخلي اعتماد کنيم و با بکارگيري افراد صاحب صلاحيت مانع بروز آسيب شويم.
** برجام و فرصت هايي که از دست رفت
اين مسوول گفت: توافق هسته اي برجام براي آذرآب به عنوان يک شرکت پايه اي و مادر فرصت ايجاد کرد که به خريد فناوري هاي جديد بپردازد.
وي افزود: در پسابرجام با شرکت «آي.اچ.آي» ژاپن و «نوتر اريکسون» ايتاليا براي انتقال فناوري نسل جديد بويلرها و همچنين يک شرکت آلماني معدني براي انتقال فناوري پودر آلومينيا مذاکره کرديم و حتي به توافق اوليه دست يافتيم اما اين شرکت ها در پي خروج يکجانبه آمريکا از برجام، از همکاري با ايران سر باز زدند.
«مشکل انتقال پول و گشايش اعتبار اسنادي (ال.سي) از زمان تحريم هاي گذشته وجود داشته و دارد که با صرف هزينه هاي بيشتر از طريق صرافي ها تحريم ها اقدام به دور زدن مي کرديم».
شيخ زاده همچنين از چند مورد گشايش ال.سي با دلار 4200 توماني براي تامين نياز برخي صنايع زيرمجموعه آذرآب خبر داد.
مديرعامل آذرآب اضافه کرد: از آنجا که قراردادهاي اين شرکت به يورو منعقد مي شود، نوسان هاي چند ماه اخير نرخ ارز تاثير چنداني بر آن نداشته، اما مشتريان شرکت متضرر شده اند.
«با اعمال تعديل در قراردادها و با کاهش حاشيه سود، بخشي از اين ضررها را پوشش مي دهيم.»
** صادرات به سوريه و عراق
مديرعامل شرکت صنايع آذرآب درباره بازار صادراتي اين شرکت عنوان کرد: در سال هاي گذشته بخشي از تجهيزات پالايشگاه «حمص» و نيروگاه و پالايشگاه «بانياس» سوريه از سوي اين شرکت تامين شد.
ارسال قطعه براي بازسازي بويلرهاي پالايشگاه «المصيب» عراق و ساخت کارخانه سيمان در اين کشور، از ديگر برنامه هاي صادراتي شرکت است.
** آسيب خصوصي سازي به آذرآب
شرکت صنايع آذرآب براي اجراي طرح بزرگ و توسعه صنعتي، تجهيزات سرمايه اي مورد نياز صنايع نيروگاهي، پالايشگاهي، پتروشيمي ها و معدني را تامين مي کند و به دانش فني پيشرفته و به روز جهان مجهز شده است.
وي بيان داشت: در دهه هاي گذشته بدون در نظر گرفتن منطق اقتصادي و با هدف اختصاصي کردن برخي توليدات پايه اي در کشور، شرکت هايي نظير آذرآب بنا شدند که هرچند در توسعه اقتصادي موثر افتادند اما به يکباره از دهه 90 با آغاز خصوصي سازي روند نزولي در پيش گرفتند.
شيخ زاده گفت: با اجراي خصوصي سازي، آذرآب بايد به کاريابي و درآمدزايي مي پرداخت، در حالي که تا پيش از آن «منطق بازاريابي» در اين شرکت شکل نگرفته بود.
«مي توان گفت سياست خصوصي سازي به بدترين شکل ممکن در آذرآب اجرا شد.»
مديرعامل شرکت صنايع آذرآب اضافه کرد: سپردن امور به افراد «بورس باز» که از اهليت لازم برخوردار نبودند و فقط به جيب خود فکر مي کردند، مشکلات متعددي را براي اين شرکت رقم زد که اوج آن را در مسائل صنفي پارسال شاهد بوديم.
** خروج آذرآب از زياندهي
شيخ زاده عامل اصلي بروز مشکل مالي در نيمه نخست سال 1396 را فقدان صلاحيت و اهليت برخي مديران پيشين آذرآب عنوان کرد اما در نيمه دوم پارسال شرکت از زياندهي خارج شد و اکنون نيز در مسير خوبي قرار گرفته است.
وي خاطرنشان کرد: اکنون آذرآب بيش از هفت هزار ميليارد ريال طرح در دست اجرا دارد که به دليل مشکلات پيش آمده پارسال به تاخير افتاد اما با زمان بندي دوباره، تاخيرها در حال جبران است.
اين مسوول ادامه داد: در نيمه دوم پارسال، ميزان فروش اين شرکت با افزايش چشمگيري همراه شد و افت نيمه نخست را تا اندازه اي جبران کرد و اميد مي رود امسال با تداوم اين روند به سوددهي مناسب و معقول برسيم.
«پارسال 20 درصد ظرفيت فعال بود و حدود هفت هزار تن توليد ثبت شد اما تا پايان امسال دستکم نيمي از ظرفيت شرکت به کار گرفته مي شود».
به گفته وي، با اجراي اين طرح ها توليد آذرآب تا پايان امسال دستکم 2 برابر پارسال مي شود.
گفت وگو از: محمد ملک دار
اقتصام*3065*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه اعلام کرد که ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی به دلیل به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشر توسط ایران تحریم شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد 4 و 5 قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد: 

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند: 

1. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛ 

2. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های 155 میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛ 

3. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛ 

4. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛ 

5. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛ 

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

1. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

2. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

3. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته ای به دلیل طرح ایده های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

4. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

5. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

6. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

7. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛ 

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلکنعانی: توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • رشد تولید ماشین آلات صنعتی در دولت سیزدهم+ فیلم
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • معرفی فرصت‌های صادراتی استان بوشهر در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • فرصت‌های صادراتی محصولات صنایع غذایی
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • تحریم ۱۳ فرد و شرکت آمریکایی توسط ایران