Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب به وقت اردیبهشت ویژه زندگی شهید حسن قاسمی دانا از شهدای مدافع حرم در خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی رونمایی شد. ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، کتاب «به وقت اردیبهشت» با محوریت زندگی نامه شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا که توسط انتشارات به نشر به چاپ رسیده ظهر امروز در دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی با حضور نویسنده کتاب، مادر شهید و اهالی رسانه رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقط در حوزه شهدا قلم می‌زنم

در این نشست مریم عرفانیان؛ نویسنده کتاب به وقت اردیبهشت اظهار داشت: انگیزه نوشتن برای شهدا سال‌ها است که برای من وجود دارد چراکه این اعتقاد را دارم که یاد شهدا همیشه باید باقی بماند و مخاطبان جوان و نوجوان این را بدانند که کسانی بوده‌اند هم سن و سال آنها و با وجود دلبستگی به دنیای مادی توانستند از جان خود برای دفاع از کشور بگذرند.

وی ادامه داد: بنده با اینکه سال‌ها است در حوزه دفاع مقدس قلم می‌زنم هنوز هم در عجب هستم که چه طور افرادی در این دنیا زندگی می‌کنند که می‌توانند تا این حد جان بر کف باشند.

نویسنده کتاب به وقت اردیبهشت تأکید کرد: نخستین برخورد من با مادر شهید حسن قاسمی دانا برای کتاب «سروها ایستاده می‌میرند» بود و بعد از آن تصمیم به نگارش کتاب در مورد این شهید گرفتم که برای آن یک مصاحبه 4 ساعته با مادر شهید داشتم و بعد از آن هم فیلم‌ها و ویدیوهای مربوط به شهید را هم تماشا کردم تا توانستم بخش‌های از کتاب را به رشته تحریر دربیاورم. علاوه بر این در تمام مدت نگارش کتاب هم با مادر شهید به صورت شبانه‌روزی ارتباط داشتم و تمام سوالات ذهنی خود را از ایشان می‌پرسیدم.

عرفانیان با بیان اینکه باید زندگی شهدا را برای مردم تبیین کرد، افزود: نیاز است که جوانان ما این موضوع را بدانند که شهدای مدافع حرم هم افرادی مانند آنها هستند که تنها به درجه‌ای رسیده‌اند که راه شهادت را برای خود انتخاب کرده‌اند.

وی بیان کرد: در زمان دفاع مقدس نیز برخی از افراد به جبهه می‌رفتند و برخی دیگر انتخاب می‌کردند که وارد میدان‌های جنگ نشوند هم اکنون هم وضعیت به همان شکل است و به قول شهید حسن قاسمی دانا این مرزها را آدم‌ها قرار داده‌اند و شیعه و مسلمان هر کجا که به کمک نیاز داشته باشد  باید به کمک آنها شتافت.

نویسنده کتاب «به وقت اردیبهشت» با اشاره به برخی از تصورات نابه‌جا که در مورد شهدای مدافع حرم در جامعه وجحود دارد، خاطرنشان کرد: در راه کار برای شهدا اصلا نباید به این مسئله توجه کرد؛ افراد زیادی تا به حال از من پرسیده‌اند که آیا از نوشتن برای شهدا خسته نشده‌ام اما در پاسخ به آنها گفته‌ام که نوشتن با موضوعاتی به غیر از شهدا برایم امکان‌پذیر نیست.

عرفانیان تأکید کرد: نوشتن برای شهدای مدافع حرم از نوشتن برای شهدای دفاع مقدس آسان‌تر است چراکه خانواده تعداد زیادی از شهدای دفاع مقدس متأسفانه اکنون در بین ما حضور ندارند و تمام نگارش کتاب باید بر مبنای مستندات آرشیو شده در جاهای مختلف باشد اما در مورد مدافعان حرم این مشکلات وجود ندارد و خانواده این افراد در بین ما حضور دارند و می‌توانیم تمام زوایای شخصیتی شهید را از آنها جویا شویم.

حسن را در کنار خود و زنده احساس می‌کنم

در ادامه این نشست مریم طربی، مادر شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا گفت: حسن آقا هم یک انسان عادی مانند تمام انسان‌های دیگر بود که تفریح و ورزش می‌کرد و حتی به مسافرت‌های مختلف می‌رفت اما نکته جالب در شخصیت وی نظم و هدفمندی در کارها بود به این گونه که هر کاری که توسط ایشان انجام می‌شد با در نظر گرفتن یک نقطه مطلوب صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این شهید مهربانی و خوش خلقی با مردم بود به گونه‌ای که تعداد زیادی دوست داشت که در یکی از سفرهایش در یک ویدیو از دوستان خود درخواست کرد که حتی اگر در سفر بعدی خودش زنده نبود آن جمع باپرجا باشد و افراد آن با هم وحدت داشته باشند.

مادر شهید مدافع حرم افزود: همچنین در خانواده نیز مثمرثمر بود به گونه‌ای که از سن بلوغ در تمام محافل خانوادگی با درگیر کردن افراد به یک بحث و سخنرانی چندین ساعته در مورد آن از غیبت جلوگیری می‌کرد.

طربی تأکید کرد: احترام به پدر و مادر از دیگر ویژگی‌های این شهید بود و روی حرف پدرش به هیچ عنوان حرفی نمی‌زد به گونه‌ای که یک بار که مسافر کربلا بود به امر پدرش به آن سفر نرفت با اینکه تمام زمینه‌های آن را فراهم کرده بود.

مادر شهید مدافع حرم ادامه داد: من سه فرزند پسر دیگر به غیر از حسن آقا دارم که دو تن از آنها دو بار به سوریه رفته و مجروح شده و بازگشته‌اند که به آنها می‌گویم باید بتوانید راه حسن را ادامه دهید و اگر خدا بخواهد آنها هم لیاقت این را پیدا می‌کنند که سرنوشتشان با شهادت رقم بخورد.

طربی افزود: به دوستان وی هم می‌گویم اصلا فکر نکنید که حسن در میان شما نیست بلکه حالا از قبل هم به شما نزدیک‌تر بوده و همیشه در اطراف شما حضور دارد کما اینکه من خودم کمبودش را حس نمی‌کنم و همیشه بودنش را در کنار خود احساس می‌کنم.

چشم‌های شهید مهم‌ترین بخش اثرم بود 

سعید بابایی نقاش اثر چهره شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: من تا به حال در حوزه دفاع مقدس هیچ طراحی چهره نداشتم و در ابتدا هم نمی‌خواستم این کار را انجام دهم چراکه می‌ترسیدم اثر آن گونه که باید و شایسته است از کار در نیاید.

وی ادامه داد: برای کشیدن این اثر به عکس‌های مختلفی مراجعه کردم اما پشت صحنه آنها را همگن با عکس ندیدم و به همین علت به تابلوی «درخت کاج» نگاه و تصور کردم که آسمانی که پشت آن نقاشی وجود دارد می‌تواند زیبایی ویژه‌ای در کنار این صورت داشته باشد.

نقاش اثر چهره شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا افزود: در ابتدا چشم‌های شهید را نقاشی کردم و بعد از آنکه از مطابقت حالت آن با چهره شهید مطمئن شدم باقی نقاشی را به اتمام رساندم.

آمادگی خبرگزاری تسنیم برای برگزاری نشست‌های کتابخوانی

محمد اسماعیل شیخانی مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم در خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: خبرگزاری تسنیم این آمادگی را دارد که در حوزه خوانش، رونمایی و نقد و بحث کتب با انتشارات آستان قدس رضوی همکاری مداوم داشته باشد و این قبیل جلسات را به صورت مستمر برگزار کند.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتابخوانی به ارتقا دانش و آگاهی عمومی جامعه کمک کرده و می‌تواند بسیاری از خلاهای موجود در جامعه را رفع کند.

در پایان این نشست کتاب به وقت اردیبهشت رونمایی شد و نویسنده کتاب و مادر شهید حسن قاسمی دانا به امضای اثر پرداختند و آن را به خبرنگاران حاضر در جلسه اهدا کردند.

انتهای پیام/م

R41347/P1486/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۹۸۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: «صدیقه کلیجی» از طلاب دانش آموخته مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) ساری و مادر پنج فرزند است. این بانوی طلبه ۳۱ ساله که سطح دو حوزه را تمام کرده، خانه‌داری می‌کند و مدتی است که با یک شرکت دانش بنیان همکاری دارد و محصولات آرایشی و بهداشتی به همراه مشاوره رایگان در اختیار دوستانش قرار می‌دهد.

وی مادر سه پسر و دو دختر است که با ما هم صحبت شده است.

*پس از ازدواج تصمیم داشتید صاحب چند فرزند شوید؟

۲ فرزند

*کدام مساله شما را به داشتن فرزند بیشتر ترغیب کرد؟

وقتی که دوتا از فرزندانم همبازی بودن دائماً حس رقابت داشتند و نسبت به هم گذشت نداشتند، زمانی که با مشاوره صحبت کردم گفت با آمدن فرزند سوم این مشکل حل خواهد شد، با وجود فرزند سوم گذشت و فداکاری را یاد می‌گیرند؛ واقعاً هم با بچه بعدی که به عنایت پروردگار دوقلو بودند اوضاع تربیتی بچه‌ها خیلی بهتر شد ولی داشتن دوقلو خیلی برای ما سخت بود.

*کدام یک از شما بیشتر مشتاق بودید برای داشتن فرزند به تعداد بالا؟

همسرم در خانواده‌ای به دنیا آمد که مادرشان به تک فرزندی اعتقاد داشتند، با وجود اینکه همسرم تک پسر بودند ولی اصرار داشتند که یک فرزند نهایت دو فرزند کافی است، خودم خیلی دوست داشتم به خاطر برکات زیاد چند فرزندی، فرزندان بیشتری داشته باشم.

*با توجه به داشتن پنج فرزندی آیا با مشکلاتی مواجه بودید؟

این سوال خیلی کلی هست قطعاً چه تک فرزندی و چه چند فرزندی یک سری چالش‌ها و سختی‌های خودش را دارد ولی ما همه چیز را به فال نیک می‌گیریم و با اینکه دوقلو داشتن سختی زیادی برای ما به همراه داشت، اقدام به فرزند پنجم کردیم، الان اگر کسی بخواهد به خاطر سختی‌های بزرگ کردن بچه از این کار امتناع کند قطعاً امام زمان (عج) هم بیایند بهانه‌ای دارد برای کمک نکردن به ایشان.

*اقتصاد زندگی شما بر چه مبنایی می‌چرخد؟ راحت‌تر بگویم زندگی شما با ۵ فرزند چگونه تأمین می‌شود؟

همسرم کارمند هستند، مثل اکثر مازندرانی‌ها که یا خانواده دختر یا پسر در بعضی از موارد کمک می‌کنند برای ما هم به همین صورت است، پدرم خیلی کمک کار زندگی ما هستند، چون ایشان کشاورز هستند و خیلی چیزها را نمی‌خریم، در واقع خدا پدرم را واسطه رزق ما قرار داده است و یکی از الطاف خدا به ما در این چند سال مستاجری، این بود که، صاحبخانه‌های خوبی در مسیر زندگی ما قرار داد، مکانی که در حال حاضر در آن زندگی می‌کنیم، طبقه پایین آن خالی است و صاحبخانه آن را اجاره نمی‌دهد و بچه‌ها خیلی راحت و بدون دغدغه همسایه آزاری تحرک دارند، همچنین صاحبخانه ما طی این سه سال مبلغی برای رهن و اجاره اضافه نکرده است.

*زیاد بودن تعداد بچه‌ها کار تربیتشان را سخت نکرده است؟

اتفاقاً وقتی یکی بود کارم سخت‌تر بود و خیلی به رفتار من و همسرم دقت می‌کرد و همیشه با ما حرف می‌زد و وابستگی‌اش به ما زیاد بود و باید سرگرمش می‌کردیم که واقعاً بعضی وقت‌ها خسته کننده بود، وقتی دوتا شدند همبازی پیدا کرد ولی فضای بین آنها رقابتی بود و به لطف خدا از بچه‌های بعدی همکاری‌شان در کار خانه خیلی زیاد شد و چون واقعاً من تنهایی به کارها نمی‌رسیدم، پسر بزرگم که هنوز ۱۰ سالش نشده آشپزی می‌کند، نان می‌خرد، جارو می‌کشد و ظرف می‌شوید.

حتی دوقلوهایمان که دو سال و نیم هستند با این قد کوچک کلی به کارهای خانه می‌رسند که حتی تصورش برای مادرهای تک فرزند و دو فرزند سخت است، با عشق به هم کمک می‌کنیم و این هم لطف خداست، به قول قدیمی‌ها «تو بچه اول را خوب تربیت کن بقیه بچه‌ها با دیدن رفتارهای او خودشان تربیت می‌شوند».

*خود بچه‌ها از اینکه به تعداد زیاد هستند، اذیت نمی‌شوند؟

نه اتفاقاً خیلی دوست دارند و به بقیه فخرفروشی می‌کنند.

*آیا تا الان با انتقاد اقوام و آشنایان هم مواجه شدید؟ مثلاً بگویند این همه بچه چرا؟

خیلی، دوستانم طعنه کنایه میزنند، باید فقط با یک لبخند از کنار این حرف ها رد شد.

*اگر به گذشته برگردید، همچنان به داشتن تعداد بالای فرزند تمایل دارید؟

بله شایدم بیشتر

آیا داشتن فرزندان زیاد، آثار و برکاتی در زندگی شما به همراه داشت؟

بله، هم برکات مادی هم معنوی، در بارداری اول ماشین خریدیم، بعد از دخترم پراید قدیمی‌مان را فروختیم و یه پراید صفر خریدیم، بعد از دوقلوها؛ فرزند آخری با اینکه جمع ما بیشتر شد ولی قدرت خرید ما به طرز معجزه آسایی بیشتر شد و خیلی راحت مسائل مادی در زندگی ما پیش می‌رود و به لطف خدا محتاج کسی نمی‌شویم.

کد خبر 6090840

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • روایتی از طلبه جهادگر و مادر ۵ فرزند/ بچه ها برکت آوردند
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در مشهد
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی