Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بر استفاده کانون ها از همه ظرفیت های کشور اشاره کرد و گفت: مبلغ سرانه دریافتی کنون ها از این به بعد بر اساس تعداد اعضای ثبتی هر کانون در سامانه جامع سجا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حجت الاسلام دکتر حبیب رضا ارزانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در آیین افتتاحیه طرح تابستانه اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان و رونمایی از نرم افزار «الفبای اسلام» که در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شد، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گستره نفوذ تا سطح شهرستان ها دارد اما کانون های فرهنگی هنری مساجد گستره شان تا دورترین روستاهای کشور هم هست اما سوال اینجاست که چرا این حضور کانون ها در همه جای کشور به وجود آمده است؟

 

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن رخ داده است، گفت: امروز درخواست بیشتر کانون ها موضوعات مالی و تجهیزاتی است ولی بایستی نگاه کانون ها به ستاد عالی تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ارزانی به یک خطای استراتژيک در ابتدای تاسیس کانون ها اشاره کرد و افزود: در ابتدا 20 کانون فرهنگی هنری در کشور ثبت شد رفته رفته به تعداد200 باب کانون رسید و در حال حاضر تعداد 24 هزار باب کانون  فرهنگی در کشور فعالیت می کنند اما مبالغ دریافتی کانون ها به این مقدار رشد پیدا نکرده است.

 

وی به فلسفه شکل گیری ستاد عالی کانون های مساجد اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بر این بوده است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر نهادهای فرهنگی مثل بسیج، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، اوقاف، شهرداری ها، سازمان تبلیغات و... دور هم جمع شوند و ستادی تشکیل شود تا ببینند هر کدام از این نهادها و ارگانها چه مقدار می توانند مقدار می توانند به مساجد کمک به هر نحوی کنند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سایر ظرفیت هایی که می توانند به مساجد کمک کنند اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما فقط به مبلغ مساعدتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کانون ها میدهد اکتفا کرده ایم و این یک اشتباه بزرگ است چرا که قرار بوده است همه ظرفیت ها برای کمک به مساجد در خدمت باشند.

 

ارزانی در ادامه به فعالیت های شکل گرفته برای رهایی کانون ها از مشکلات پیش رو و رشد و تعالی آن ها اشاره کرد و گفت: در ابتدا اساسنامه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد را بعد از 25 سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه تا کنون هیچ کدام از کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد قبول سازمان ثبت نبوده اند اما خوشبختانه در سال جاری تمام کانون های کشور در سازمان ثبت کشور اضافه خواهند شد و به طور رسمی دارای شناسنامه رسمی می شوند.

 

دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: متاسفانه فعالیت های بچه های مسجد به علت اینکه مجوز رسمی و ثبتی نداشته اند در کشور کمتر دیده شده است.

 

وی فعالیت کانون ها در زمینه آسیب های اجتماعی را لازم و ضروری برشمرد و گفت: متاسفانه شاهد آمار رو به رشد اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی هستیم، کانون ها قطعا برای این موضوعات طرح های گسترده ای دارند که به خاطر همین ثبت رسمی نبودن تا کنون ارائه نشده است.

 

ارزانی به راه اندازی سامانه آمار و اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان حرکت دوم تاثیرگذار برای رشد کانون ها اشاره کرد و گفت: از دهم تیرماه تا 31 مرداد همه کانون ها فرصت دارند تا همه اعضای کانون خود را ثبت کنند.

 

وی تاکید کرد: دریافت سرانه کانون ها ارتباط مستقیم با تعداد اعضای ثبتی در سامانه سجا دارد و قرار بر این است که به ازا ثبت هر عضو تعداد امتیازی به کانون داده شود و هر چه قدر این اعضا بیشتر باشند، کانون سرانه بیشتری را دریافت خواهد کرد.

 

ارزانی گفت: اگر کانون ها با همکاری یکدیگر کار فاخر فرهنگی و آموزشی ارائه کنند، مردم برای فرزندان خود هزینه خواهند کرد البته این به این معنا نیست که بخواهیم بار مالی را از ستاد عالی برداریم اما باید کانون ها هم برای این موضوع تلاش کنند.

 

پایان پیام/121

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس دولت جام جهانی روسیه گرانی بازار اقتصاد مسعود کرباسیان مقام معظم رهبری شهید مدافع حرم شیراز ارزانی افتتاحیه اوقات فراغت طرح اوقات فراغت آسمانی ها حجت الاسلام ارزانی غنی سازی اوقات فراغت اوقات فراغت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۲۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند

رییس شورای عالی استانها با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.

به گزارش ایسنا، «شهرام دبیری» رئیس شورای عالی استان‌ها به مناسبت فرارسیدن روز ملی شوراها ظهر امروز در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

دبیری در این سخنرانی در حضور نمازگزاران تهرانی عنوان کرد: روز ملی شوراها را به عموم مردم و جامعه شورایی و روز کارگر و معلم را به کارگران زحمتکش و فداکار و معلمان فرهیخته و خدوم کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که ایران امروز در اوج اقتدار و عزت به‌عنوان الگوی انقلابی و آزادی خواهی در دنیا و منطقه مطرح شده است. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و صعودی بوده و چشم جهانیان را خیره کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با فرمان تاریخی حضرت امام به شورای انقلاب مبنی بر تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستایی است که متاسفانه به دلیل شروع جنگ تحمیلی، فعالیت شوراها با تأخیر از سال ۱۳۷۸ شروع به کار کردند. 

دبیری ادامه داد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است. به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند. در همین موضوع سیل اخیر سیستان و بلوچستان، اعضای شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها از استان سیستان و بلوچستان از اولین لحظه‌ها و به صورت شبانه روزی پیگیر حل مشکلات مردم سیل زده بودند. چراکه اعضای شورا خود از جنس همین مردمند و هنوز هم برای باز گشایی راه‌های روستایی تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری‌ها است. از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین وظیفه دولت، ما و تمامی مسئولان، مهار تورم است. این وظیفه ماست که با ایجاد امکانات رفاهی، امید را در جامعه افزایش دهیم و بتوانیم مشارکت مردم را در تمام امور ارتقا دهیم. راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است. پس بیایید متحد و همدل، با هم مشارکت مردم را افزایش داده و مردم را محرم خود بدانیم. چرا که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور و نظام محسوب می‌شوند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه شورایی با توجه به ظرفیت قانونی خود مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در راستای انجام خدمات اجتماعی، رفاهی و عمرانی، آمادگی خود را جهت تحقق شعار سال «جهش تولید، با مشارکت مردم» و اقدامات عملی در این رابطه را اعلام می‌نماید. از این رو استفاده از ظرفیت عظیم جامعه شورایی که در صف اول ارتباط با مردم قرار دارند و به دنبال حل مشکلات مردم هستند در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

دبیری توضیح داد: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را جهت رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آن‌ها را از دیگر وظایف شوراها در روستاها برشمرد و گفت: اعضای شوراهای روستا به‌خوبی توانسته‌اند این وظایف را انجام می دهند.

دبیری ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بیان کرد: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت نمایند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما «اجرای مدیریت یکپارچه شهری» است که در آن تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می کنند. همان تجربه موفقی که در تمام دنیا اجرایی شده است. 

بر اساس گزارش روابط عمومی شورای عالی استانها، وی با بیان اینکه جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند گفت: اعضای شوراهای روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها بی صبرانه منتظر ملاقات با مقام معظم رهبری هستند و ما اینجا از بیت حضرت آقا درخواست می‌کنیم که در زمان مقتضی اجازه این ملاقات را به جامعه شورایی کشور بدهند تا جامعه ۱۲۷ هزار نفری شوراهای کشور با انگیزه و اشتیاق بیشتر در رابطه با عملی کردن شعار سال قدم‌های بلند و مؤثری را بردارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • شرط موفقیت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است
  • شرط موفقت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • درخواست رستمی برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر