Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی جوادیان زاده امروز در نشستی خبری با اشاره به اینکه سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی یزد مصرف می‌شود، اظهار داشت: این میزان مصرف بسیار بیشتر از ظرفیت سفره های زیرزمینی است و این امر سبب شده تا سالانه ۴۵ سانتی‌متر از سطح آب‌های زیرزمینی یزد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ درصد از آب تجدیدشونده را مصرف می‌کنیم، عنوان کرد: این امر هشدار دهنده بروز مشکلات جدی در زمینه تامین آب در استان یزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوادیان زاده در مورد میزان بارش‌ها نیز بیان کرد: طی ۳۰ سال گذشته، میزان بارش‌ها به طور متوسط ۲۰ درصد کاهش داشته و این امر مشکلات جدی برای استان یزد به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یزد در مورد تغییر بارش‌ها نیز بیان کرد: در گذشته بیشترین بارش‌ها به صورت برف و در مناطق کوهستانی بوده که این بارش، سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت می‌کرد اما اکنون بارش‌ها اغلب باران و در فصل بهار است که بخش قابل توجهی از آن تبخیر می شود.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: این حجم از تبخیر بر سفره های آب زیرزمینی تاثیر به سزایی داشته و میزان آن را به شدت طی سال‌های اخیر کاهش داده است به نحوی که هم کیفیت آب به شدت کاهش یافته و هم شاهد نشست زمین در مناطقی از جمله دشت ابرکوه به واسطه کاهش سطح آب‌های زیرزمینی هستیم.

وی تغییر الگوی زندگی مردم را نیز بسیار اثرگذار دانست و تاکید کرد: مردم یزد در گذشته از پنکه های سقفی برای خنک کردن خانه های خود استفاده می کردند اما اکنون کولرهای آبی جایگزین آن شده که این کولرها سرانه مصرف را در تابستان به دو برابر می رسانند.

جوادیان زاده با بیان اینکه طی بررسی های انجام شده، استان یزد تا پنج سال آینده، هیچ برنامه ای برای مدیریت مصرف آب ندارد، افزود: در این شرایط به جز صرفه جویی در مصرف آب، هیچ راهبرد دیگری نداریم.

وی تصریح کرد: اگر هر پروژه ای را امروز آغاز کنیم، در خوش‌بینانه ترین شکل ممکن، تا پنج سال دیگر مثمرثمر نخواهد بود.

کد خبر 4332787

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای یزد یزد بوشهر گرگان خبرگزاری مهر کرمانشاه شهرکرد شیراز خرم آباد مشهد یاسوج مواد مخدر بیرجند هفته قوه قضاییه کهگیلویه و بویراحمد سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۲۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰

پیش‌بینی‌های جدید ناسا حاکی از آن است که سطح آب‌ها در اسپانیا تا آغاز قرن آینده به‌طور متوسط ۴۹ سانتی‌متر افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اسپانیا با ترکیبی از خورشید، سواحل و شهرهای نمادین یک مقصد بسیار محبوب برای گردشگران بریتانیایی است و سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون بازدیدکننده از جزایر بریتانیا را به خود جذب کرد. با این حال ذوب شدن یخ‌ها و بالا آمدن سطح آب دریاها به دلیل گرم شدن کره‌زمین می‌تواند به‌زودی تأثیر عمیقی بر این کشور داشته باشد و آن را متحول کند.

پیش‌بینی‌های جدید ناسا حاکی از آن است که سطح دریاها در اسپانیا تا آغاز قرن آینده به‌طور متوسط ۴۹ سانتی‌متر افزایش خواهد داشت و استراحتگاه‌های ساحلی مناطقی با بیشترین آسیب از این افزایش سطح خواهند بود؛ افزایش سطح دریا در این مناطق بالاتر از حد متوسط پیش‌بینی شده است. این افزایش سطح دریا تا سال ۲۱۰۰ در اوئلوا ۶۹ سانتی‌متر، در تاریفا ۶۴ سانتی‌متر و در مالاگا ۶۱ سانتی متر خواهد بود.

حتی معروف‌ترین شهر اسپانیا نیز از عواقب گرم شدن آب‌وهوا در امان نخواهد ماند و پیش‌بینی می‌شود بارسلونا تا سال ۲۰۳۰ افزایش ۱۳ سانتی‌متری، تا سال ۲۰۷۰ افزایش ۴۳ سانتی‌متری و تا سال ۲۱۰۰ افزایش ۷۵ سانتی‌متری دریاهای خود را تجربه کند. پیش‌بینی سطح دریاها در این بررسی بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌ها و ابزارهای زمینی، همچنین تحلیل و شبیه‌سازی رایانه‌ای انجام گرفته است.

گرمایش زمین و کاهش گردشگران اسپانیا

تهدید گرمایش زمین برای اسپانیا مربوط به آینده دور نیست و با گرم‌تر شدن تابستان‌ها و تبدیل شدن گرمای شدید به پدیده‌ای عادی‌تر، انتظار می‌رود خیلی زود اتفاق بیفتد و تعداد گردشگران اسپانیا را به شدت کاهش دهد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ توسط کمیسیون اروپا در مورد تأثیرات افزایش دما نشان داد که اسپانیا یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که بیشترین آسیب را از گرمایش سال گذشته متحمل شده است. اسپانیا در سال ۲۰۲۲ موج گرمای بزرگی را تجربه کرد که منجر به مرگ بیش از ۳۵۰ نفر بر اثر گرمازدگی و کم‌آبی شد و عامل تعیین‌کننده‌ای در افزایش ۲۰.۵ درصدی مرگ‌ومیر در کشور بود.

بر اساس برآوردهای این گزارش، با افزایش دمای چهار درجه سانتی‌گراد، منطقه مورسیا و جزایر بالئاریک در این کشور برای کل سال شاهد کاهش بیش از پنج درصدی گردشگران ورودی خود خواهند بود.

کد خبر 749058

دیگر خبرها

  • تداوم بارندگی های شدید در کردستان تا روز جمعه
  • آخر هفته بارانی برای کرمانشاهیان/دمای هوا کاهش می‌یابد
  • زنجانی‌ها روزهای خنکی را تجربه خواهند کرد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • بارش‌های رگباری بهاره در راه کردستان
  • زیر آب رفتن شهرهای اسپانیا تا ۲۰۵۰