Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

حسن بلخاری عصر امروز (چهارشنبه 6 تیرماه) در آیین بزرگداشت سیمین دانشور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، اظهار داشت: رساله دکتر مرحومه سیمین دانشور درباره علم الجمال بود و در واقع همین اشراف او به مسائل هنری و زیبایی شناسی نقطعه عطف حیات این بانوی داستان نویسی ایران شد که در فرم ادبی سووشون نیز تاثیر بسیاری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اینکه در هیچ کدام از آثار سیمین خود او به اندازه سووشون در داستانش حضور ندارد، ادامه داد: همانند هایی در شخصیت او و «زری» در داستان سووشون وجود دارد که نشان می دهد او داستان را متاثر از خود نوشته است.

بلخاری گفت: اگر مبارزات سیاسی جلال آل احمد را با زندگی سیمین مقایسه کنیم درخواهیم یافت که سیمین دانشور بر خلاف جلال آل احمد در سخنرانی ها و داستان های اش اهل جار و جنجال نیست. او قلم و به نوعی تقوای سیاسی را بر شور سیاسی ترجیح می دهد.

وی تاکید کرد: سیمین حتی در برخی از مصاحبه های خود نه اینکه جلال را نقد کند اما منش او را بر نمی تابد که بنده این تفکر را محصول رساله دکترا و 30 سال کار کردن بر زیباشناسی هنر می دانم.

این استاد دانشگاه، گفت: جلال و سیمین، عشق را بین یکدیگر در حد بالایی داشتند اما منش نوشتاری متفاوت داشتند که متاثر از محیط زندگی و روش مطالعاتی آنها بود.

بلخاری در ادامه سخنان خود بخش پایانی رمان سووشون با این مضمون را خواند: «گریه نکن خواهرم، در خانه‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌هایی در شهرَت و بسیار درختان در سرزمینت. و باد پیغام هردرختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌آمدی سحر را ندیدی؟»

**سووشون مسائل اجتماعی آن دوران را خوب روایت می کند

در ادامه این مراسم، حسین ثناپور داستان نویس و منتقد ادبی مهمترین دلیل شهرت و ماندگاری سیمین دانشور را «سووشون» دانست و گفت: این کتاب با اینکه سال های بسیار از عمر تالیف و چاپ آن می گذرد اما همچنان خوانده می شود.

وی درباره چرایی اهمیت این کتاب، توضیح داد: سووشون در بزنگاهی از تاریخ نوشته می شود که سیمین در نحوه روایت آن به نوعی آداب و رسوم مردم زمان خود را نیز روایت می کند و بسیار خوب دهه 20 را برای ما می سازد.

این داستان نویس، افزود: رمان سووشون از نگاه «زری» روایت می شود و ما همراه با او از تمام مسائل اجتماعی و تاریخی آن روزگار آشنا می شویم که به نوعی تاریخ نگاری جذابی همراه با داستان را برای ما روایت کرده است.

ثناپور با اشاره به اینکه روایت تاریخی در رمان‌های خارجی نمونه های بسیاری دارد، گفت: مثلاً تولستوی در یکی از مهمترین آثار خود با عنوان «آناکارنینا» نحوه مربا درست کردن یکی از شخصیت ها را روایت می کند که شاید در ظاهر بی دلیل باشد اما درواقع این یک نوع روایت از تمامی آداب مردم آن زمان است.

سیمین دانشور متولد 8 اردیبهشت 1300 در شیراز و همسر جلال آل‌احمد بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. وی اسفند ماه سال 1390 خورشیدی در تهران درگذشت.

انتهای پیام /

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: زیبایی ایران جلال آل احمد مصاحبه عشق رمان آداب و رسوم آداب و رسوم استاد دانشگاه جلال آل احمد زیبایی مصاحبه پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۳۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدان در میان 7 استان برتر آبرسانی روستایی

به گزارش جام جم آنلاین همدان، فرهاد بختیاری‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به روستای سیمین در فروردین‌ماه امسال انجام شد و با این اقدام 349 نفر در قالب 101 خانوار از نعمت آب آشامیدنی سالم بهرمند شدند.

بختیاری‌فر تصریح کرد: خط انتقال آبرسانی به روستای سیمین به طول شش کیلومتر و با لوله پلی‌اتیلن 90 میلی‌متری انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به روستای سیمین از پروژه‌های جهاد آبرسانی است، مطرح کرد: برآورد ریالی اجرای این پروژه شش میلیارد تومان بود اما چون قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بسیج سازندگی مسئول اجرای پروژه بود فقط سه و نیم میلیارد تومان برای آن هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب در ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه، آبرسانی به مناطق روستایی در دولت سیزدهم و وزارت نیرو مورد توجه جدی قرار گرفته است

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • همدان در میان 7 استان برتر آبرسانی روستایی
  • روایت سینمایی پرونده‌های قضـــایی
  • کینه صهیونیستی به روایت مصری
  • روایت حسن روحانی از گلایه سید احمد خمینی از رأی مخالف ۹۹ نماینده به میرحسین موسوی
  • حشاشین؛ کینه صهیونیستی به روایت مصری