Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
«شهرام ناظری» به همراه «اسین چلبی»، نواده بیست و دوم مولانا و رییس بنیاد جهانی مولانا به زیارت آرامگاه «بایزید بسطامی» در شهر بسطام و بارگاه «ابوالحسن خرقانی» در خرقان رفت و شعری از مولانا را اجرا کرد.

به گزارش ایسنا، این خواننده به درخواست اسین چلبی، شعر «سینه خواهم شرحه شرحه از فراق/ تا بگویم شرح درد اشتیاق‌» را از دفتر اول مثنوی معنوی در آرامگاه شیخ «ابوالحسن خرقانی» اجرا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس او گفت: پس از زیارت آرامگاه این دو بزرگوار، از این سرچشمه عظیم حکمت خسروانی که از «بایزید بسطامی» و «ابوالحسن خرقانی» تراوش شده است، سیراب شدم و این واقعاً بزرگترین هدیه‌ای است که خداوند به شما ارزانی داده است که در دامان این مقدسین واقعی و نه زهدفروشان حضور دارید و این خیلی افتخار بزرگی است. ای کاش بیشتر به «بایزید بسطامی» و شیخ «ابوالحسن خرقانی» رسیدگی شود.

ناظری ادامه داد: ای کاش که در حد یک هزارمی که در حق «بایزید بسطامی» و شیخ «ابوالحسن خرقانی» بود به آنان رسیدگی می‌شد، ای کاش این اشتیاق مردم را می‌دیدند و واقعاً در همین محل یک تدارک و برنامه‌ریزی دیده می‌شد که واقعاً مردم با این همه اشتیاق و عشقی که دارند حداقل یک ذره از این مکان بهره‌مند شوند.

مجید پازوکی دبیر همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام، خرقان و مدیر دفتر انجمن ملی دوستداران حافظ دفتر شاهرود، عبدالمهدی مستکین استاد دانشگاه و مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، منصور پایمرد رییس هیات مدیره انجمن ملی دوستداران حافظ، علی‌اشرف صادقی استاد زبان‌شناس، ادیب، از چهره‌های ماندگار کشور و عضو فرهنگستان ادب فارسی، فروزنده اربابی نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در ایران، اکبر ایرانی مدیر عامل مؤسسه میراث مکتوب، مجدالدین کیوانی مترجم و عضو شورای علمی دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، ناهید تیموری تهیه‌کننده سینما و مهران محمدی مدیر عامل انجمن دوستداران حافظ و جمعی از علاقمندان به فرهنگ و ادب و عرفان در زیارت آرامگاه عارف گرانقدر شیخ «بایزید بسطامی» در شهر بسطام و بارگاه عارف نامدار ایرانی شیخ «ابوالحسن خرقانی» در دهستان خرقان، شهرام ناظری و اسین چلبی را همراهی کردند.

در همین زمینه: گزارش نشست رونمایی از آلبوم دایره‌ بی‌پاپان لغو کنسرت برای صدام انتقاد خواننده پینک فلوید از کلاه‌سفیدهای سوریه ببینید | اجرای زنده و بی نظیر استاد محمد اصفهانی در آرامگاه حافظ

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۵۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی

 حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات که روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال 1403 در جمع مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما در نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی حضور یافته بود، نظام رسانه‌ای سازمان صداوسیما را امتی و جهانی دانست و گفت: در روزگار کنونی می‌توان دو نظام رسانه‌ای را برای رادیووتلویزیون‌های جهان ترسیم کرد. اولین نظام رسانه‌ای که بسیار هم در دنیا فراگیر است، نظام دولتی و حکومتی است که تلاش می‌کند خدمات مختلفی را به جامعه ارائه دهد و بنگاه خبری برای نظام خودش باشد. شبکه‌های بی‌بی‌سی انگلستان، ان. اچ. کی. ژاپن و سی. بی. اس کانادا از مدعیان این نظام رسانه‌ای‌اند.

وی افزود: نمونه دوم نظام رسانه‌ای که کاملاً خصوصی و بازرگانی است، رسانه‌های آمریکایی‌اند که هدف اولیه‌شان تنها اطلاع‌رسانی نیست، بلکه ماهیت بازرگانی دارند.

مولانا نظام رسانه‌ای ایران را نظامی متفاوت از دیگر رسانه‌های جهان دانست و گفت: روند شکل‌گیری سازمان صداوسیما مفهومی‌برخاسته از نظام امتی است که تنوع اجتماعی و سیاسی را در دل خود دارد و به‌لحاظ نظری نیز با دیگر نظام‌ها متفاوت است؛ چراکه نه مبتنی بر خصوصی و بازرگانی است و نه بر پایه نظام دولتی و خدماتی شکل گرفته است.

این استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه آمریکن واشنگتن آمریکا تصریح کرد: آنچه این نظام را از نظام‌های رسانه‌ای دنیا متمایز می‌کند، دو عنصر استقلال فکری و اصالت رسانه است. رسانه ملی باید با عدم وابستگی به جریان خاص به ویژگی امتی خود که برخاسته از مردم است، توجه کند و در کنار آن در تولیداتش خلاقیت داشته باشد؛ چراکه نماینده طبقه وسیعی از جامعه متکثر ایران است.

وی افزود: این روند تغییرناپذیر است، به این معنی که یک نظام رسانه‌ای نمی‌تواند در میانه راه تغییر هویت دهد؛ کمااینکه هیچ‌گاه رسانه بی. بی. سی. تغییر دیدگاه نداده و مسیر نظام رسانه‌ای‌اش را تغییر نمی‌دهد.

مولانا در خصوص نظام رسانه‌ای صداوسیمای ایران اظهار کرد: این نظام رسانه‌ای ریشه در اندیشه اسلامی دارد و مبتنی بر قانون اساسی، وصیت‌نامه امام (ره) و فرهنگ ایرانی است و جلوه آن را در انعکاس حضور مردم در رسانه می‌بینیم. این رسانه بر حضور فعال مردم و لایه‌های مختلف اجتماع استوار است و بیشتر حول محور مخاطب گستره داخلی برنامه‌سازی می‌کند. این استاد دانشگاه گفت: در رسانه امتی باید پیشرفت‌های کشور دیده شود؛ چراکه مردم می‌خواهند روند روبه‌رشد کشورشان را مشاهده کنند.

مولانا با اشاره به لزوم مشروعیت افرادی که در تولیدات رسانه‌ای سهیم‌اند، اظهار کرد: این مشروعیت برخاسته از مشروعیت حرفه‌ای، علمی و تجربی است که صاحبان رسانه را قدرتمند می‌کند و به نظام‌های رسانه‌ای اعتبار و قدرت می‌بخشد. به‌گفته این کارشناس رسانه، رسانه ملی باید همسو با رسانه‌های مردمی‌باشد و در مسیر بهتر شدن نماینده همه گروه‌های جامعه باشد، چراکه بنیان این رسانه بر امت نهاده شده است.

مولانا بر اهمیت پژوهش‌های بنیادی در رسانه تأکید کرد و گفت: بخش مهمی از کارکرد و بقای رسانه مبتنی بر پژوهش‌های علمی و رسانه‌ای است که باید در کنار پژوهش‌های معمول رسانه ملی انجام شود. این پژوهش‌ها بازوی عملیاتی رسانه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی خواهند بود.

مؤلف کتاب ارتباطات جهانی درحال گذار در پایان، درخصوص تهیه آرشیو تاریخی و اجتماعی به‌عنوان آرشیو ملی بیان کرد: رسانه ملی در کنار آرشیو صوتی و تصویری‌ای که از محتوا‌های تولیداتش دارد، باید با اهتمام برای گردآوری منابع مختلف رسانه‌ای، مرجعی برای رسانه‌های داخلی و بین‌المللی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • فال محمدرضا پهلوی هنگام افتتاح آرامگاه جدید سعدی | تصویر
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • امروز با حافظ : کس ندارد ذوقِ مستی میگساران را چه شد؟