Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر‌خلاف تصور عمومی اکثر افراد، استفاده از عینک آفتابی علاوه بر آب و هوای آفتابی، در روزهای ابری هم توصیه می‌شود.

چرا که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید از ابر عبور می‌کند و به همین دلیل استفاده از عینک آفتابی برای جلوگیری از تماس چشم‌ها با این اشعه و بروز عوارض آن ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شروع فصل پر آفتاب تابستان پای صحبت‌های دکتر علی لشگری، متخصص چشم درباره ضرورت‌های استفاده از عینک آفتابی نشسته‌ایم.

استفاده از عینک آفتابی در تمام فصول حتی در فصل زمستان توصیه می‌شود. اهمیت استفاده از عینک آفتابی در زمستان، بیشتر از فصل تابستان است که البته علل مختلفی دارد.

چشم‌ها در فصل زمستان به دلیل سردی هوا، وزش باد، افزایش گرد و غبار و آلودگی هوا بیشتر در معرض خشک شدن هستند که استفاده از عینک آفتابی موجب کاهش تماس چشم‌ها با عوامل فوق شده و خشکی چشم کمتر رخ می‌دهد. 

ز طرفی در زمستان و بویژه در هوای برفی به دلیل انعکاس نور از سطح کریستال‌های برف، اشعه بیشتری وارد چشم‌ها شده و امکان بروز عوارض ناشی از آن بیشتر می‌شود. میزان انعکاس نور خورشید از سطح برف ۸۰‌درصد است در حالی‌که زمین و آب تنها ۱۰ درصد نور را منعکس می‌کنند.

عینک آفتابی‌؛ طبی یا غیرطبی؟

عینک‌های آفتابی می‌توانند طبی یا غیر‌طبی باشند. کسانی که عینک طبی استفاده نمی‌کنند از عینک‌های آفتابی معمولی که فاقد شماره هستند استفاده می‌کنند، ولی اگر فردی دارای عینک طبی باشد، می‌تواند با تجویز پزشک معالج، از عینک‌های آفتابی شماره دار یا طبی استفاده کند.

توجه داشته باشید عینک‌های آفتابی خوب لزوما نباید مارک‌دار یا برند باشند، بلکه باید دارای ویژگی‌های یک عینک خوب و استاندارد باشند .

عینک آفتابی استاندارد

یک عینک آفتابی مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

عینک باید تمام فضای چشم و اطراف آن را بپوشاند. عینک‌های باریک مناسب نیستند زیرا نور خورشید از بالا و پایین عینک عبور می‌کند و وارد چشم می‌شود.

عدسی عینک نباید بیش از حد تیره باشد و بهتر است چشم‌ها از پشت شیشه عینک دیده شوند‌. عینک‌هایی که چشم فرد از پشت آن دیده نمی‌شوند مناسب نیستند و موجب کاهش دید فرد می‌شوند.

رنگ عدسی عینک باید به گونه‌ای باشد که موجب تغییر رنگ محیط نشود. بهترین رنگی که دارای ویژگی فوق است رنگ دودی (خاکستری) است. رنگ سبز و قهوه‌ای در رده‌های بعدی هستند.

عینک مناسب باید بتواند ۹۹ تا ۱۰۰ درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب کند و مانع عبور آن شود. اگر عینک قادر به جذب این میزان از اشعه ماوراء بنفش نباشد نه تنها مناسب نیست، بلکه استفاده از آن ضرر هم دارد. هنگام استفاده از عینک‌های آفتابی مردمک چشم‌ها گشاد و میزان نور مرئی که وارد چشم می‌شود، افزایش می‌یابد.

حال اگر عینک قادر به جذب اشعه ماوراء بنفش نباشد میزان عبور اشعه فوق از مردمک‌ها افزایش یافته و موجب بروز عوارض می‌شود. به زبان ساده‌تر یا عینک استاندارد بزنید یا اصلا عینک نزنید.

برای این‌که بدانیم عدسی عینک قادر به جذب اشعه است یا نه، از دستگاه‌های UV‌meter که در عینک فروشی‌ها موجود است می‌توان استفاده کرد. راه دیگر این است که یک عینک فتوکرومیک را پشت عینک آفتابی قرار داده و آنها را در برابر نور خورشید بگیریم، اگر عینک استاندارد باشد اشعه ماوراء بنفش را جذب می‌کند و در نتیجه عینک فتوکرومیک تیره نمی‌شود.

جنس عدسی عینک می‌تواند پلاستیکی یا شیشه‌ای باشد. عدسی‌های پلاستیکی سبک‌ترند و هنگام ضربه نمی‌شکنند. در مقابل عدسی‌های شیشه‌ای سنگین‌تر و شکننده هستند، ولی کیفیت و وضوح تصویر بیشتری دارند و گران ترند.

دقت کنید رنگ دو عدسی عینک کاملا یکسان باشد و سطح عینک صاف و هموار باشد.

اهمیت پلاریزه بودن عینک

هدف از استفاده از عینک آفتابی محافظت چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است لذا این ویژگی اصلی و لازم یک عینک آفتابی است، ولی ویژگی پلاریزه بودن عینک آفتابی یک ویژگی اختیاری و انتخابی است. عینک‌های پلاریزه موجب کاهش پخش نور و زنندگی نور از سطوح براق مثل سطح دریا، برف و آسفالت جاده می‌شوند و از این رو برای کسانی که مدت‌های طولانی کنار دریا هستند یا کسانی که در جاده‌های خلوت رانندگی می‌کنند، مناسب‌تر هستند .

منبع:جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این چای را بخورید تا فشار خون نگیرید | مضرات استفاده بیش از حد این چای

به گزارش همشهری آنلاین، چای کوهی به نام‌های دیگری مانند توکلیجه و کلکنه نیز مشهور است. طعم چای کوهی تقریبا شبیه ترکیبی از بابونه، نعناع و لیمو است. چای کوهی حاوی ترکیبات شیمیایی شامل هاپیرین، ماده قرمز رنگ هایپریسین، تانن و اسید نیکوتینیک است.

این چای، هزاران سال است که توسط مردم یونان مورد استفاده قرار می‌گیرد. «بقراط»، پدر علم پزشکی و فیلسوف باستانیِ یونان، تأثیر مثبت نوشیدن چای کوهی را بر روی سیستم تنفسی و ایمنی بدن انسان تشخیص داده بود. این چای گیاهی، در اروپا و آمریکا نیز از قرن‌ها پیش شناخته‌شده است.

یکی از خواص چای کوهی این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. خلط‌آور است و در درمان برونشیت و آسم مؤثر است. دیگر خواص چای کوهی بهبود سوزش معده و زخم است. چای کوهی از اضطراب می‌کاهد و موجب خواب راحت و عمیق می‌شود.

از خواص چای کوهی می‌توانیم به مواردی مانند سلامت پوست، درمان ویروس‌ها، درمان افسردگی، پیشگیری آلزایمر، رفع بی‌خوابی، کمک به افزایش وزن، ضدعفونی مجاری ادراری، ضد درد و ورم معده، درمان کراز، تسکین درد دنبالچه، ضد سرطان، ضد کرم‌های گوارشی، درمان میگرن، درمان اسهال خونی، رفع آرتریت، رفع کم خونی و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم.

چای کوهی و فشار خون

چای کوهی مانند چای ترش برای درمان فشار خون بالا عالی است. این چای حاوی ترکیباتی است که ویژگی‌های رگ‌گشایی دارد و می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. همچنین چای کوهی حاوی مقداری آنتی‌اکسیدان است و از انسداد عروق خونی و شریان‌ها جلوگیری می‌کند. فشار خون و کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد.

نوشیدن چای کوهی تاثیر زیادی در کنترل و کاهش فشار خون دارد. افرادی که فشار خون آن‌ها در نوسان است و به هر دلیلی فشار خون آن‌ها کاهش یا افزایش آنی دارد، برای ثابت نگه‌داشتن آن مصرف میزان مناسبی از چای کوهی می‌تواند مفید و موثر باشد. چای کوهی برای فشار خون بالا مفید است. کسانی که کاهش فشار خون دائمی ‌دارد، بهتر است از نوشیدن چای کوهی اجتناب کند.

چای کوهی دارویی ضد درد و ضدالتهاب

چای کوهی با طبع گرم و خشک دارویی ضد درد و ضد التهاب است. در طب سنتی استفاده از چای کوهی را برای درمان روماتیسم مفصلی موثر دانسته‌اند. تاکنون آزمایشات متعددی در مورد اثربخشی عصاره گیاه چای کوهی نیز انجام گرفته است. اثر ضد دردی و ضد التهابی گیاه چای کوهی به دلیل وجود ترکیبات فلاونوئیدی، ایریدوئیدی و ساپونین‌ها در عصاره این گیاه است.

چای کوهی درمانی برای زخم‌ها و التهابات دهان

از دم کرده گل یا برگ گیاه چای کوهی می‌توان به عنوان دهان‌شویه استفاده کرد. این دمنوش گیاهی خاصیت ضدالتهاب و ضد عفونی دارد که ممکن است برای درمان زخم‌های دهان، مشکلات لثه و التهابات گلو موثر باشد. استفاده از چای کوهی برای درمان آفت‌های دهانی نیز مفید است.
افرادی که دچار التهاب گلو و زخم گلو در اثر سرفه‌های شدید و مکرر شدند، دمنوش سرد شده چای کوهی را غرغره کنند.ژ

چای کوهی موثر در درمان مشکلات گوارشی

متخصصان طب سنتی چای کوهی را برای درمان مشکلات گوارشی از جمله اسهال، نفخ معده و انگل معده و روده موثر می‌دانند. همان‌گونه که مطلع هستید، بیشتر نوشیدنی‌های گیاهی به خصوص انواع چای دارای ترکیباتی به نام تانن هستند. تانن مسؤول عطر و طعم گس و تلخ چای و عامل رنگ برخی از انواع چای است.

پژوهش‌های اولیه نشان داد که تانن‌ها ممکن است به واسطه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارای فواید درمانی باشند. تانن برای معده خاصیت قابض کننده دارد و برای اسهال مفید است و به کاهش حرکات روده کمک می‌کند. این چای گیاهی از التهاب روده و معده می‌کاهد و فرآیند هضم را تقویت می‌کند.ژ

مضرات استفاده بیش از حد چای کوهی

*عصاره هیدروالکلی چای کوهی موجب سقط جنین می‌شود؛ بنابراین برای زنان باردار مضر است.

*افراد گرم مزاج از مصرف بیش از حد چای کوهی بپرهیزند. طبع گیاه گرم و خشک است و مصرف بیش از حد آن برای افراد گرم مزاج باعث خونی شدن ادرار می‌شود.

* مصرف بیش از حد چای کوهی می‌تواند برای افرادی که از فشار خون پایین رنج می‌برند، خطرناک باشد. همچنین افرادی که از داروهای فشار خون بالا استفاده می‌کنند باید در مصرف این گیاه احتیاط کنند.

* افرادی که قصد عمل جراحی دارند، بهتر است ۲ هفته قبل از عمل این گیاه و فرآورده‌های آن را مصرف نکنند.

* بو کردن برگ‌ها و گل‌های گیاه چای کوهی تازه ممکن است برای برخی ایجاد حساسیت کند.

کد خبر 845759 منبع: فارس برچسب‌ها سلامت طب سنتی چای خبر مهم

دیگر خبرها

  • یاسین در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید/ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • شناسایی ۲هزار و ۵۰۰ واحد صنفی با فاضلاب غیراستاندارد/همه بیمارستان‌های مشهد سیستم پیش‌تصفیه ندارند
  • برای نخستین‌بار در جهان: مشاهده اشعه ایکس از یک اتم
  • روز گرم و آفتابی در مازندران
  • مراقب بیماری‌ها با منشأ اشعه رادیواکتیو باشیم
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ «خشایار» توسط حمید لولایی در استخر با چایی و عینک شنا!
  • زاکربرگ دستگاهی برای خواندن مغز انسان‌ها می‌سازد
  • این چای را بخورید تا فشار خون نگیرید | مضرات استفاده بیش از حد این چای
  • تشکیل پرونده قضایی برای ۵ معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند