Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@15:40:30 GMT

اصول تغذیه‌ای که برای نوزادان باید رعایت شود

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۰۵۵۱۸

اصول تغذیه‌ای که برای نوزادان باید رعایت شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اصول تغذیه‌ای در نوزادان گفت: نوزادانی که شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر دچار بسیاری از بیماری‌ها همچون اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شوند.

خبرگزاری فارس: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اصول تغذیه‌ای در نوزادان گفت: نوزادانی که شیر مادر استفاده می‌کنند کمتر دچار بسیاری از بیماری‌ها همچون اسهال و عفونت‌های تنفسی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آزیتا حکمت‌دوست  در ارتباط با غذای نوزادان اظهار داشت: بهترین غذا برای این افراد تا شش ماهگی شیر مادر بوده و چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از این دسته از مواد در سایر شیر‌ها در بدن نوزاد جذب می‌شود و بر همین اساس نفخ و دل‌درد‌های قلنجی در نوزاد کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تا شش ماهگی نوزاد به غیر از شیر مادر نیاز به غذای دیگری ندارد به شرط اینکه هر زمان که نوزاد طلب شیر مادر کرد در اختیار آن گذاشته شود، گفت: نوزادانی که شیر مادر استفاده می‌کنند در مقابل بسیاری از بیماری‌ها همچون انواع اسهال و عفونت‌های تنفسی مصون‌تر بوده و میزان آسم و اگزمای آن‌ها نیز کمتر است.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه والدین باید به اصول تغذیه‌ای که پشت کارت واکسن لحاظ شده توجه کنند، گفت: از ۱۵ روزگی باید به کودک قطره مولتی‌ویتامین یا ویتامین A. و D. داد.

حکمت‌دوست بیان داشت: بعد از شیر مادر از شش ماهگی می‌توان غذای کمکی به نوازد داد که تهیه فرنی با شیر مادر یا شیر خشک در ابتدای تغذیه نوزاد مناسب است.

وی گفت: بعد از آن کم‌کم مصرف سوپ توصیه شده که به تدریج موادی همچون برنج، سیب‌زمینی، گوشت مرغ و در نهایت سبزیجات به آن افزوده می‌شود البته باید توجه داشت که گوشت مورد استفاده برای نوزاد گوساله نباشد همچنین هر ماده غذایی که جدیداً به آن ارائه می‌شود باید واکنش آلرژی آن را بررسی کرد که در صورت آلرژی آن ماده غذایی حذف و ماده دیگری جایگزین آن می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه مادران از کجا متوجه شوند که شیرشان برای نوزاد تغذیه‌ای کافی است، گفت: بهترین راه تشخیص افزایش وزن شیرخوار بوده که اگر منحنی رشد وی با مراجعه به مراکز بهداشتی یا پزشک درست بود و به خوبی پیش رفته بود این موضوع بدان معنی است که شیر مادر برای نوزاد کافی بوده است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003VeD

منبع: فردا

کلیدواژه: اصول تغذیه نوزادان شیر مادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۵۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان

جام جم آنلاین اصفهان؛ فرزانه خالدی ۳۳ ساله در اولین زایمان خود با بارداری طبیعی ، صاحب ۳ قلوی دختر شد.

دکتر ملیحه خلیلی  متخصص زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان گفت : خانم خالدی به علت فشار خون بالا و پرخطر بودن در بیمارستان بستری و سه قلوها در عرض ۳ دقیقه که هرکدام به فاصله یک دقیقه از هم متولد شدند.

دکتر خلیلی ادامه داد در هفته سی‌وچهارم بارداری مادر ۳۳ ساله این نوزادان، با عمل سزارین به دنیا آمدند که  وزن قل اول دو کیلو و ۱۵۰ گرم و دو قل دیگر، یک کیلو و ۹۰۰ گرم که در حال حاضر در سلامت کامل هستند .

آقای بویرحسنی پدر این نوزادان، ۴۵ ساله، کارگر و در حال حاضر اجاره نشین است.

به گفته مهناز خیری متخصص کودکان و نوزادان قل سوم به علت نداشتن تنفس و گریه خودبخودی در بدو تولد، احیا شد و اقدامات درمانی لازم برای سه قلوها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان انجام، که خوشبختانه قل اول باحال خوب به همراه مادر مرخص و قل دوم و سوم در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان بیمارستان بستری هستند و وضعیت پایدار و مطلوبی دارند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • ثبت تولد اولین سه قلوهای استان اصفهان
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • آکنه نوزادی چیست؟
  • مهارت کارشناسان اورژانس ناجی مادر و نوزاد دوقلویش