Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:50:48 GMT

چهل و هشتمین ماراتن کنکور آغاز شد

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۰۶۲۰۵

چهل و هشتمین ماراتن کنکور آغاز شد

تهران - ایرنا - رقابت داوطلبان گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی در آزمون سراسری سال 97 برای ۳۴۹ هزار و ۵۷۶ داوطلب از ساعت 8 صبح امروز آغاز شد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار علمی ایرنا، آزمون سراسری 97 داوطلبان گروه های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی و فنی به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین در کدرشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از دقایقی قبل در 375 شهرستان و بخش مختلف کشور و 479 حوزه امتحانی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در کنکور 97 جمعا تعداد یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب ثبت نام کرده ‌اند که از این تعداد 144 هزار و 550 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تعداد 642 هزار و 451 داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، تعداد 205 هزار و 26 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، تعداد 12 هزار و 260 داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 7 هزار و 538 نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام کرده اند. در واقع بیشترین ثبت‌نام کنندگان آزمون سراسری 97 در گروه آزمایشی علوم تجربی قرار دارند.
آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی هنر بعد از ظهر پنجشنبه ( هفتم تیرماه ) و آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه هشتم تیرماه و آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعد از ظهر جمعه هشتم تیر ماه برگزار می‌شود.
به گفته مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، به هر یک از داوطلبان گروه های آزمایشی پنج گانه 1 پاسخنامه و 2 دفترچه شامل آزمون عمومی (دفترچه شماره 1) و آزمون اختصاصی (دفترچه شماره 2) در قالب دو بسته نایلونی داده می شود.
دکتر حسین توکلی افزود:تمامی سوالات آزمون عمومی و دفترچه آزمون اختصاصی داوطلبان هر پنج گروه آزمایشی شخصی سازی و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام داوطلب روی جلد دفترچه آزمون درج شده است.
این دفترچه ها متنوع بوده و به چند دسته بندی C, D, E, F تقسیم می شود؛ به جز دفترچه های زبان غیرانگلیسی همه گروه های آزمایشی پنجگانه و اقلیت های مذهبی، دفترچه شماره 3 گروه آزمایشی شماره 2 بهیاران، دفترچه شماره 3 گروه آزمایشی 3 و دروس تخصصی زبان فرانسه و آلمانی که شخصی سازی شده ولی دارای تنوع نیست.
وی ادامه داد: پاسخنامه به همراه دفترچه آزمون عمومی در یک بسته نایلونی بسته بندی شده و دفترچه آزمون اختصاصی دفترچه شماره 2 در بسته نایلونی جداگانه ای بسته بندی شده است، دفترچه آزمون عمومی داوطلبان هر یک از پنج گروه آزمایشی از لحاظ عناوین دروس امتحانی، تعداد سوالات آزمون و مدت پاسخگویی به سوالات یکسان است و محتوای سوالات هر یک از گروه ها با هم متفاوت است. دفترچه آزمون عمومی برای همه داوطلبان پنج گروه آموزشی حاوی 100 سوال عمومی است که داوطلبان باید در مدت 75 دقیقه به سوالات پاسخ دهند.
توکلی گفت: در این دفترچه 25 سوال زبان و ادبیات فارسی، 25 سوال زبان عربی، 25 سوال فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سوال زبان انگلیسی وجود دارد و داوطلبانی که به جای سوالات فرهنگ و معارف اسلامی به سوالات اقلیت های مذهبی کلیمی، زرتشتی، مسیحی پاسخ می دهند یا زبان خارجی انتخابی آنان فرانسه، آلمانی، روسی و ایتالیایی است به سوالات مربوطه که ضمیمه دفترچه آزمون عمومی است پاسخ خواهند داد.
مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: هر داوطلب باید پاسخ سوالات عمومی را از ردیف 1 تا 100 در پاسخنامه درج کند، دفترچه آزمون اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی حاوی 135 سوال اختصاصی است که داوطلبان گروه آزمایشی مذکور در مدت 175 دقیقه به سوالات آن از ردیف 101 به بعد باید پاسخ دهند.
وی ادامه داد: دفترچه آزمون اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی حاوی 170 سوال است که داوطلبان باید در مدت 175 دقیقه به این سوالات از ردیف 101 به بعد پاسخنامه جواب دهند، در این گروه بهیاران شاغل به این حرفه علاوه بر پاسخگویی به سوالات اختصاصی مندرج در دفترچه شماره 2 علوم تجربی به 50 سوال بهیاری مندرج در دفترچه شماره 3 نیز باید در مدت 30 دقیقه پاسخ دهند.
دکتر توکلی تصریح کرد: دفترچه آزمون اختصاصی داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی حاوی 180 سوال اختصاصی است که داوطلبان گروه آزمایشی مذکور باید در مدت 165 دقیقه از ردیف 101 به بعد پاسخنامه به آن پاسخ دهند. در این گروه داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی هستند باید به 20 سوال اصول عقاید و فقه نیز در مدت 20 دقیقه در دفترچه شماره 3 جواب دهند.
مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: دفترچه آزمون اختصاصی گروه آزمایشی هنر حاوی 160سوال اختصاصی است که داوطلبان باید در مدت 165 دقیقه به سوالات آن از ردیف 101 به بعد پاسخنامه جواب دهند.
دفترچه آزمون اختصاصی داطلبان گروه های آزمایشی زبان های خارجی انگلیسی، فرانسه یا آلمانی هر کدام 70 سوال اختصاصی دارد که داوطلبان این گروه های آزمایشی باید به 70 سوال اختصاصی مربوط در مدت 195 دقیقه پاسخ دهند. داوطلبانی که زبان های خارجی انتخابی آنان ایتالیایی یا روسی است سوال تخصصی ندارند.
واژه فرانسوی کنکور به معنای آزمونی عمومی برای انتخاب چند نفر از بین آزمون دهندگان است، آزمونی که سال 1348 در ایران آغاز و طی سال های 48 تا 58، در مجموع 11 دوره آن برای مشتاقان ورود به دانشگاه ها برگزار شد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به تبع آن، اجرای انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، برگزاری کنکور در سال های 59 و 60 به تعویق افتاد و دوره های جدید از سال 61 تا امسال به صورت پیاپی برگزار شده است، با احتساب 11 دوره برگزاری کنکور پیش از انقلاب اسلامی و دوره های پس از انقلاب اسلامی، امسال چهل و هشتمین دوره برگزار می شود.
علمی**9187**1569

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش كنكور آزمون سراسري 97 داوطلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور

به گزارش همشهری آنلاین،‌ نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه‌ آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه ( در مرحله انتخاب رشته ) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می شود.

کد خبر 847190 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم کنکور سازمان سنجش آموزش کشور

دیگر خبرها

  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳
  • پایان کار نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳؛ آغاز شلوغ ترین روز با رقابت تجربی ها
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ آغاز شد
  • رقابت داوطلبان پرمتقاضی‌ترین گروه آزمایشی کنکور آغاز شد
  • دفترچه سوالات کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • دفترچه سوالات «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • آغاز ماراتن کنکور هنر و زبان‌های خارجه