Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای "استخر" از توابع رستاق داراب، فاقد آب لوله کشی است و اهالی این روستا حتی با تانکر نیز آب دریافت نمی‌کنند. ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از داراب، بحران آب و خشکسالی معضلی که در فصل تابستان شدت و حدت بیشتری یافته و چهره سخت خود را نمایان می‌کند. کم‌آبی و پررنگ شدن مشکلات مربوط به آن در فصل گرما، بازنگری در شیوه‌های مصرف و جایگزین کردن روش‌های نوین را به ویژه در بخش کشاورزی یادآور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان روستاها به ویژه روستاهای دورافتاده و محروم بیش از سایر نقاط از این بحران رنج می‌برند. نبود آب لوله کشی یا فرسودگی شبکه آبرسانی عمده معضل روستاهای شهرستان داراب است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از این روستاها، استخر از توابع بخش رستاقِ داراب است. 

این روستا در قسمت کوهستانی رستاق واقع شده و در زمینه دریافت خدمات جزء محروم‌ترین روستاهای داراب به شمار می‌آید و برخی از آنها از ابتدایی‌ترین امکانات نیز برخوردار نیستند. دشواری راه و مسیر دسترسی نیز دلیلی مضاعف بر عدم خدمات‌رسانی مناسب به این روستاها شده است.

دهیار سابق روستای استخر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به مشکلات موجود در زمینه آبرسانی به این روستا می‌گوید: روستای استخر با وجود 60 خانوار فاقد آب لوله کشی است و اهالی این روستا حتی از آب با تانکر نیز بهره‌مند نیستند.

صفدر سفیدکار ادامه می‌دهد: آب شرب مردم روستای استخر از طریق چاه تامین می‌شود اما مشکل اینجاست که کشاورزان منطقه آب چاه را نیز به روی مردم بستند و در این تابستان گرم شرایط نامساعدی برای آنها به وجود آمده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر از طریق خودیاری روستا یک منبع تهیه شده و به طور موقت از آن برای آبرسانی به اهالی استفاده می‌شود.  آبرسانی به این روستا جزء طرح‌های ناتمام بوده و چنانچه بودجه کافی وجود داشته باشد، این طرح اجرا می‌شود.

سفیدکار با اشاره به دیگر معضلات روستای استخر بیان می‌کند: در فاز جدید روستا که به تازگی احداث شده تیر چراغ برق وجود ندارد و اهالی از تاریکی محل سکونت خود در عذاب هستند.

وی بیان می‌کند: 17 کیلومتر از جاده ورودی روستا خاکی است همچنین کف زمین نیز سنگفرش یا خاکی است البته بخش خاکی آن بیشتر است.

بخشدار رستاق در گفت‌وگو با تسنیم از عملیات آبرسانی به دهستان کوهستان رستاق طی دو فاز خبر می‌دهد و می‌گوید: فاز یک عملیات آب‌رسانی به روستاهای کوهستانی رستاق آغاز شده و در مرحله حفاری قرار دارد.

محمدعلی مهرابی ادامه می‌دهد: هشت روستای کوهستانی در فاز نخست آب‌رسانی قرار دارند و حفر چاه در آنها آغاز شده است. "استخر" از روستاهای کوهستانی رستاق است که  مشکل آب‌رسانی در آن وجود دارد اما تأمین آب‌لوله‌کشی برای همه این روستاها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و فقط سه روستا در این منطقه از آب‌لوله‌کشی بهره‌مند هستند و بقیه به‌وسیله تانکر آب دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: آبرسانی به استخر در فاز دوم در نظر گرفته شده و پس از تامین اعتبار، عملیات حفاری در آن آغاز می‌شود.

رئیس اداره آبفای روستایی داراب‌ نیز در گفت‌وگو با تسنیم، فرسودگی شبکه آبرسانی و کاهش  دبی چاه‌ها را معضل اصلی روستاهای کوهستانی داراب می‌داند و می‌گوید: روستاهای کوهستانی داراب به جهت صعب‌العبور بودن شرایط خاصی نسبت به سایر روستاها دارند و این شرایط، وضعیت آبرسانی به آنها را با دشواری همراه می‌کند.

عباس ارشدی ادامه می‌دهد: سال گذشته 70 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی روستایی با اعتبار سه میلیارد تومان اصلاح شده و امسال نیز نوسازی شبکه فرسوده از برنامه‌های اصلی ما است.

وی با اشاره به طرح مشارکت دهیاران جهت نوسازی شبکه آب‌رسانی بیان می‌کند: به منظور تسریع روند نوسازی شبکه، تأمین لوله توسط آبفای روستایی و حفر کانال به دهیاران واگذار شده است و هر دهیاری که همراهی بهتری با اداره آبفا داشته باشد می‌توان با سرعت بیشتری برای نوسازی یا راه‌اندازی شبکه جدید در آن روستا اقدام کرد.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از سمیه انصاری‌فرد

انتهای پیام/م

R41382/P1486/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۶۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛  خدابنده لو گفت: پرداخت کمک هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو و پرداخت کمک‌های موردی حسب نیاز فرزندان چند قلو مطابق دستورالعمل جامع حمایت‌های مالی از جمله خدمات و حمایت‌های بهزیستی از این خانواده‌هاست.

وی افزود: از مجموع خانواده‌های تحت پوشش ۶۳۳ خانوار دارای فرزند دوقلو و ۴۴ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر هستند که از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: به منظور کاهش فشار‌های ناشی از تولد همزمان چند نوزاد در یک خانواده و همچنین فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آنها، به خانواده‌های نیازمند دارای فرزندان چند قلو تا پایان ۶ سالگی فرزندان، مستمری ماهانه بر اساس دهک درآمدی و بعد خانوار و سایر خدمات حمایتی ارائه می‌شود که اجرای آن طبق بخشنامه‌های مربوطه است.

خدابنده لو گفت: هم اکنون ۳۰ هزار خانوار شامل ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان هستند و خدمات متعددی به آنها ارائه می‌شود.

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۹۵ درصدی طرح‌های تامین آب شرب ۷ روستای شهرستان چایپاره
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است
  • روستای حسین آباد شهرستان جم به اینترنت نسل چهارم متصل شد
  • حمایت بهزیستی از ۶۷۷ خانواده دارای فرزند چندقلو
  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • بهره مندی بیش از ۹۰ روستا در مناطق شرقی کرمانشاه از آب شرب خانگی
  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • آبرسانی به ۱۸۰ روستای خوزستان در قالب طرح محرومیت‌زدایی