Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاکسازی جنوب سوریه از دست گروه‌های تروریستی مسلح اهمیت راهبردی قابل توجهی داشته و مانع آزادی عمل نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه می‌شود. ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مذاکرات برای توافق جنوب سوریه طی هفته‌های گذشته با شکست روبرو شد و طرف‌های منطقه‌ای نتوانستند به روشی برای جلوگیری از جنگ در مناطق درعا و القنیطره دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین علت ارتش عربی سوریه به سرعت عملیات خود برای کنترل منطقه بصری الحریر واقع در حومه درعا را آغاز کرد. تمرکز نظامی گسترده ارتش، برخی گروه‌های مسلح را مجبور کرد سلاح خود را تحویل داده و خود را تسلیم ارتش سوریه کنند. این در حالی است که واشنگتن نیز به تمام گروه‌های مسلح ابلاغ کرده که نمی تواند جلوی عملیات نظامی ارتش سوریه ضد آنها را بگیرد.

سوریه ترسی از تهدیدهای آمریکا ندارد

در حالی که چند روز پیش از ایام عید فطر لشکر چهارم سوریه به سمت منطقه درعا حرکت کرده بود تا خود را برای درگیری‌های بزرگ در جنوب این کشور آماده کند و زمزمه هایی در رابطه با آغاز قریب الوقوع عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی درعا شنیده می‌شد، اما برخی تحلیلگران همچنان اعتقاد داشتند که سوریه بدون موافقت صریح آمریکا نمی‌تواند عملیات نظامی ضد گروه‌های مسلح در این منطقه را آغاز کند. با این وجود عملیات ارتش سوریه از چند روز پیش آغاز شده و نشان داد که دولت انگیزه جدی برای پاکسازی این مناطق دارد.

در روز 18 ماه جاری میلادی، ارتش سوریه در منطقه البوکمال هدف موشک باران قرار گرفت. دولت آمریکا و فرماندهان نظامی این کشور بلافاصله با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در این عملیات نقشی نداشته‌اند. این اتفاق خود به خود رژیم صهیونیستی را به مظنون اصلی این حمله تبدیل کرد. این موضوع نشان داد که آمریکا به هیچ وجه به دنبال ورود مستقیم به جنگ در سوریه نیست. بعد از این عملیات بود که عزم ارتش سوریه برای پاکسازی جنوب این کشور جدی‌تر شد و دولت این کشور تلاش کرد با برقراری امنیت در مناطق جنوبی به تحرکات رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه پایان بدهد.

مشروعیت حضور ایران و حزب الله و نامشروع بودن حضور آمریکا در سوریه

آنچه که امروز در سوریه انجام می‌شود، بخشی از طرح فراگیر و بزرگی است که در سال 2015 تدوین شده و تا امروز اجرای آن ادامه دارد. هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح بین رهبران سوریه و روسیه و نیروهای محور مقاومت شامل ایران و حزب‌الله صورت گرفته است. برنامه‌ریزی ها برای اجرای این عملیات در ادوار مختلف نشست‌های سیاسی در رابطه با سوریه از آستانه گرفته تا ژنو تا سوچی ادامه پیدا کرد. سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به سوچی واقع در جنوب روسیه را می‌توان بخشی از این آماده‌سازی‌ها ارزیابی کرد.

دولت سوریه در خصوص جنجال‌های گسترده ایجاد شده از سوی رژیم صهیونیستی در رابطه با موجودیت ایران و حزب‌الله در سوریه تأکید کرد که حضور ایران و حزب الله با موافقت دولت انجام شده و یک موجودیت مشروع است. بشار اسد اعلام کرد این دو جریان برای پشتیبانی از ارتش سوریه در جنگ ضد تروریسم در این کشور حضور دارند و این موجودیت آمریکا و پشتیبانان این کشور شامل دولت های غربی و به ویژه فرانسه و انگلیس است که یک موجودیت نامشروع به شمار می رود. همچنین اشغالگری ترکیه در شمال سوریه را نیز باید بخشی از حضور نامشروع یک کشور خارجی در سوریه ارزیابی کرد. اسد همچنین تاکید کرد که تا خروج آخرین نیروهای نظامی ترکیه از خاک سوریه، مقاومت در برابر این اشغالگری ادامه خواهد داشت.

آزادی جنوب سوریه سیلی محکم به غرب است

طالب زیفا کارشناس مسائل استراتژیک در این رابطه در گفتگو با پایگاه خبری العهد تاکید کرد که ارتش عربی سوریه عملیات نظامی خود برای بازپس گیری مناطق جنوبی این کشور از دست گروه‌های تروریستی مسلح را آغاز کرده است. جنوب سوریه اهمیت استراتژیک گسترده ای برای دولت سوریه دارد و بازگرداندن این منطقه به معنای سیلی محکمی به غرب است که از آغاز جنگ ضد سوریه تلاش دارد از این منطقه به عنوان برگه‌ای برای خود استفاده کند. آنها در همین رابطه گروه های تروریستی مستقر در این منطقه را با پول و سلاح تجهیز می‌کردند تا بتوانند به این ترتیب از دشمن صهیونیستی حمایت کنند. این پشتیبانی‌ها از طریق اتاق عملیاتی الموک در اردن برای آنها ارسال می‌شد.

وی در این رابطه می‌افزاید گروه‌های مسلح مستقر در جنوب لبنان انبار گسترده ای از تسلیحات در اختیار دارند که اخیرا سلاح های صد زره نیز به آنها اضافه شده است با این وجود آمریکا به این نتیجه رسیده که منافع این کشور در ادامه این روند نیست و به همین علت این موضوع را به گروه‌های مسلح ابلاغ کرده که نمی تواند جلوی عملیات نظامی ارتش عربی سوریه ضد آنها را بگیرد، چرا که نمی خواهد به صورت مستقیم وارد درگیری با سوریه و متحدان و دوستان این کشور شود.

گروه‌های مسلح جنوب سوریه از جریان‌های تندرو هستند

 بر خلاف ادعای غرب، بیشتر گروه‌های مستقر در جنوب سوریه جزو گروه‌های معتدل نیستند، بلکه بخش‌هایی سازمان یافته از جبهه تروریستی داعش و النصره هستند که رویکردهای افراطی و تفکرات تکفیری و وهابی و تروریستی دارند. البته برخی عناصر مسلح بومی از اهالی مناطق حومه درعا نیز در میان آنها حضور دارند که از افراط گرایی کمتری برخوردارند. آن‌ها همان هایی هستند که خود را تسلیم کرده و سلاح‌های خود را برای مبارزه ضد جبهه النصره و داعش به ارتش تحویل داده اند. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند،ریال درگیری های احتمالی در جنوب سوریه زیاد هم گسترده نخواهد بود.

همچنین برخی شخصیت‌های مطرح درعا که معتقدند جنوب سوریه نباید وابسته به دشمن صهیونیستی شود، آنها تلاش دارند برخی مناطق جنوبی را از مصیبت های جنگ دور نگه دارند.

زیفا در این رابطه می‌گوید که ارتش سوریه خود را برای هر سناریو احتمالی در این منطقه آماده کرده، چرا که با عِده و عُده زیادی خود را برای این جنگ مهیا کرده است. علاوه بر اینها حمایت هوایی روسیه نیز در چهارچوب درگیری‌های گذشته و تحت کنترل گرفتن منطقه بصری الحریر قابل توجه بود. این موضوع به معنی حضور مسکو در کنار دمشق در درگیری‌های جنوب سوریه است. به این ترتیب محور متخاصم با دولت سوریه در برابر واقعیتی قرار می‌گیرد که موازنه قدرت را تغییر خواهد داد.

این کارشناس مسائل استراتژیک می‌افزاید که آمریکا و دشمن صهیونیستی بر روی گروه‌های تروریستی مسلح حساب کرده بودند تا این گروه‌ها بتوانند از مرزهای سرزمین‌های اشغالی محافظت کنند، اما آنها متوجه شدند که برگه تروریست‌ها در جنوب سوریه مانند دیگر مناطق این کشوربه یک برگه سوخت تبدیل شده و ارتش سوریه شاید تنها به چند هفته زمان نیاز داشته باشد تا بتواند کنترل خود را بر جنوب سوریه اعمال کرده و این مناطق را از دست گروه‌های تروریستی مسلح پاکسازی کند.

ابعاد استراتژیک آزادسازی جنوب سوریه

دولت آمریکا طی هفته های گذشته تلاش گسترده‌ای به کار بسته و از تمامی ابزارهای دروغ پردازی و مانورهای خود استفاده کرد تا مانع از آغاز عملیات ارتش عربی سوریه در این منطقه شود. آنها حتی تصمیم داشتند مجموعه‌ای از امتیازات را به تیم مقابل بدهند و در عوض این منطقه همچنان در دست گروه های مسلح وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی بماند تا در موقع لزوم از آن استفاده کنند. این موضوع به خودی خود نشان دهنده اهمیت بالای منطقه مذکور در موازنه های میدانی است.

از سوی دیگر پیروزی‌های مکرر ارتش سوریه و متحدانش نشان داد که پروژه‌های خصمانه‌ای که طی سالهای گذشته ضد این کشور طراحی شده بود با حمایت و پشتیبانی نیروهای محور مقاومت و روسیه با شکست مواجه شده است. آمریکایی‌ها و متحدانش به همراه رژیم صهیونیستی نتوانستند در عرصه تحولات سیاسی و موازنه‌های میدانی و با وجود تمامی انواع حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های مسلح تروریست، دستاوردی را برای خود محقق کنند.

آغاز عملیات پاکسازی جنوب لبنان نشان داد که بشار اسد رئیس جمهور این کشور با جدیت کامل وعده خود مبنی بر آزادسازی تمامی اراضی سوریه از دست گروه های مسلح را دنبال می کند و تهدیدها و شرایط سخت و خستگی نیروهای نظامی مانع از ادامه با گروه‌های تروریستی نمی‌شود.

تحولات فنی و به ویژه کنار گذاشتن حمایت نظامی آمریکا از تروریست های مسلح نشان می‌دهد که موازنه‌های نظامی که ارتش سوریه و متحدانش در عرصه میدانی برای خود محقق می‌کنند، در جنگ درعا به نفع محور مقاومت خواهد بود و روند شکست تروریست‌ها و آزادسازی مناطق باقیمانده در جنوب سوریه طی هفته‌های آینده تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/

R36346/P36446/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۷۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن امروز جمعه در راهپیمایی گسترده مردم صنعا در میدان سبعین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن تحرکات متجاوزان اسرائیلی و آمریکایی و آمادگی جدی آن‌ها برای تهاجم نظامی علیه رفح را دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید؛ حمله به کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در آب‌های یمن

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این بیانیه از آغاز اجرای مرحله چهارم تشدید عملیات‌ها علیه رژیم صهیونیستی برای یاری رساندن به مردم مظلوم فلسطین خبر داد.

ارتش یمن اعلام کرد که در این مرحله همه کشتی‌هایی که از دریای مدیترانه به سمت بنادر فلسطین اشغالی حرکت کنند، در هر منطقه که در دسترس نیروهای مسلح یمن باشند،هدف قرار خواهند گرفت.

سخنگوی ارتش یمن درباره تجاوز زمینی صهیونیست ها به رفح هشدار داد و تاکید کرد که اگر رژیم اسرائیل قصد عملیات نظامی علیه رفح را داشته باشد، تمامی شرکت‌های کشتی‌رانی را که مرتبط با کمک‌رسانی به اسرائیل باشند یا راهی بنادر فلسطین اشغالی شوند با هر ملیتی، تحریم خواهند شد.

سخنگوی ارتش یمن تصریح کرد که عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و دریای عرب تا زمان توقف تجاوزات دشمن و پایان محاصره ملت فلسطین در نوار غزه ادامه خواهد یافت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1229345 برچسب‌ها یمن

دیگر خبرها

  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه رژیم صهیونیستی
  • یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • نیرو‌های روسی در آستانه تسلط بر شهر راهبردی «چاسوف یار» هستند
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • اذعان ژنرال صهیونیست به دستاورد راهبردی حزب‌الله/ حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است